mitä mieltä olette osaomistuasunnoista? olen ehkä sellaiseen ryhtymässä, mutta kyselisin mielipiteitä, kun emme saisi kumminkaa niin suurta lainaa ja mukava olisi edes osaomistaa. =) onko paljon haittapuolia. Minulle on saarnattu että tyhmä olet kun ostat ja maksat vuokraakin, no puolensa kai jokaisella.
osaomistus
17
24435
Vastaukset
- ghdhghtgsh
Osaomistuksessahan ostat siis aluksi osan asunnosta, maksat jonkun aikaa vuokraa, jonka jälkeen ostat asunnon itsellesi kokonaan.
Asumisoikeusasunnossa taasen maksat asumisoikeusmaksun, maksat korkeaa vastiketta asumisaikasi ja pois muuttaessa saat asumisoikeusmaksun indeksillä korotettuna takaisin.
Molemissa vaihtoehdoissa on omat hyvät ja huonot puolet.
Asumaan pääsee pienellä alkupääomalla ja asuminen on turvallista. Haittana molemmissa on korkeat asumiskulut. Vastaavat lähes vuokra-asumista. Lisäksi vaikutusmahdollisuudet ovat pienemmät verrattuna omistusasumiseen.
Asumismuodon valinnan tärkeimmät kriteerit ovat mielestäni aiotun asumisajan pituus ja tulotaso.
Vuokra-asuminen sopii lyhyeen asumiseen. Asumisoikeus sopii hieman pitempään asumiseen.
Osaomistus vaatii, samoin kuin omistusasuminen, pitkäjänteistä säästämistä ja lainanhoito kykyä.
Onko sinulle tärkeää omaisuutesi kasvaminen? Haluatko ottaa taloudellisia riskejä? Onko sinulla jo pääomaa valmiina? Ovatko tulosi kohtuulliset ja säännölliset? - asunnonomistaja
Osaomistusasunnossa valtaa pitää hallinnoiva yhtiö. Asukkailla ei ole mitään sananvaltaa, ei se yksi edustaja kesää tee. Huoltoyhtiö on hankittu kalliilla, joka on hallinnoivan yhtiön tytäryhtiö tms. Eli asukkaat maksaa vastikkeina liikaa, eivätkä voi vaihtaa yhtiötä.
Osaomistusasuntoa ei kannata ostaa ellei yhtiö sitoudu ostamaan sitä (sitoutuminen lunastukseen). Saatatkin olla ongelmissa, koska joudut itse myymään asuntoa ja et voi käyttää välittäjää. Välittäjä nimittäin perii palkkion asunnon arvon mukaan. Lisäksi kuitenkin kun löydät ostajan, niin yhtiö tarkistaa tämän tulot yms. ja perii palkkion kaupan teosta...
Yhtiölle saattaa myös jäädä tyhjiä asuntoja, joita se vuokraa alkoholisteille tms. kun sossu vaan maksaa vuokran. Tämän jälkeen sinun saattaa olla vaikea myydä omaasi.
Ehdottomasti asumisoikeusasunto, jos varat ei riitä omistusasuntoon.- asiaa
100% täysin samaa mieltä.
- echo66
Muutimme Vantaalla v. 2004 VVO;n ns. osaomistusasuntoon. Maksoimme 20% Saunallisesta kaksioista sekä vuokraa maksamme 560 €. Selvisi, että asuntoa ei pysty koskaan ostaa kokonaan itselle. VVO omistaa lopullisesti 80% asunnosta, miten se voi olla osaomistusasunto??? Koska periaatteessa sen pitäisi pystyä ostamaan itselle myöhemmin?? Nyttemin selvisi että talosta on vuokrattu suoraan pelkkänä vuokra-asuntona ulkopuolisille..Ja lähinnä juuri semmoisille, joista on ollut häiriöitä. Itse aikoinaan juuri halusi niinkuin valikoida naapurinsa ja maksaa enemmän, jotta voi nukkua yönsä rauhassa!! Miten se on mahdollista, että voidaan vain vuokrata halvemmalla ilman osaomistusmaksua??? Itse kyllä harkitsemme muuttoa asumisoikeusasuntoon, joissa kaikki on maksanut samansuuruisen maksun...
- kopooo
vastaus tulikin lähettämääni kysymykseen: osaomistus vai asumisoikeus asunto siispä ASUMISOIKEUS ASUNTO
- Dave
Ehdottomasti paras tapa päästä kiinni uuteen/uudehkoon asuntoon edullisesti. Esimerkki:
Opiskelijapoikani osti säästöillään osaomistusasunnon, joka on uusi saunallinen kerrostalokaksio, josta maksoi alkusumman n. 10000 euroa. Vuokra on 280 euroa/kk ja lopullinen lunastushinta neliölle vain n. 1850 €/neliö. Loppuosan lunastus voi tapahtua aikaisintaan 6 vuoden kuluttua. Halutessaan eroon asunnosta, ilmoittaa 3 kk ennen ja saa tuon 10000 käteen, eikä muita huolia. Jos olisi mennyt vuokralle olisi joutunut maksamaan lähes saman jostain vanhasta soluasunnosta. Todennäköistä on, että tuon asunnon hinta on kuuden vuoden päästä huomattavasti korkeampi kuin nyt, kun jo tällä hetkellä samalta alueelta myydään vanhoja saunattomia samaan neliöhintaan. Eli mitään riskiä ei ole esim. 'rommauksesta', koska halutessaan saa tuon alkupääoman pois. Huoleton vaihtoehto jos vaadit uudehkoa ja kalliilta (lue:Liian kallis itse hankittavaksi) tontilta/kaupunginosasta.
Esim. pystyt hallinnoimaan n. 28 000 e. kynnysrahalla uudehkoa erillistaloa 1000 e./kk kuluilla pk-seudulta.
Vaihtoehtona laitat sen 28 000 e. pankille käsirahaksi ja otat loput 300 000 e n. 25 vuodeksi velkaa siis jos haluat uuden pientalon pk-seudulta.
Ehtinet juuri maksamaan kiinteistön omaksi (välissä 1x keittiö ja 1xkylppärirempat)ja voitkin ottaa vesikattolainan tms. öljykattilan uusimislainan.
Toimii tosin vain tällä hetkellä "järjettömän kalliilla pk-seudulla". Jos kuitenkin haluat pois slummeista niin laita pesämuna, jonka saat ideksillä korotettuna takaisin muuttaessasi pois, säästöön asumisoikeusasuntoon ja odota kun sen okt:n saa 200 000 eskolla, sekin aika tullee.
Näin jää välistä se turha kärsimyspykälä siinä vekselikaksiossa jonka naapurihuoneiston on "peräkammarin poika" perinyt.- Duunariko? kyllä!
Jos pk-seudulta saa UUDEN oman pientalon n. 328000 €:n hintaan niin ostan heti! Helvetti! kattokaas hintoja: Esim. Espoossa 100 neliön 2000 rakennettu talo 350000 €!!! Tai Helsingissä 1957 rakennettu alle 100 neliön talo 330000€ Kellä helvetillä on moisiin varaa, jos on pelkkä duunari!!! Ehkä sulla piirimyyjä on tollasiin varaakin.
- juuri ostin
Ostin juuri osa-omistusasunnon. En olisi ostanut mikäli asunnossa ei olisi takaisinlunastus pykälää.
Eli jos en halua pitää tätä saan sijoittamani pääoman 3kk päästä takaisin.
Niin ja tämän osa-omistusasunnon loppulunastus on jo parin vuoden päästä. :D - johan on
- Kirsiliini
Ostimme osa-omistuksella uuden rivitaloasunnon ja olemme olleet erittäin tyytyväisiä! Nyt olemme lunastaneet loputkin itsellemme eli ottaneet tavallista asuntolainaa loppuosaan. Meillä ei myöskään olisi ollut varaa alunpitäen ko. hintatason asuntoon, koska emme halua takaajia lainalle.
Näin saimme näppärästi mitä toivoimme ja olleet 100 % tyytyväisiä. Kannattaa tietysti tutkia etukäteen asiaa, osa-omistuksia on monenlaisia. Termit sekoittuvat myös helposti. Kannattaa tarkastaa asunnon myyjän taustat kunnolla ja selvitellä omat oikeutensa mahdollisissa riitatilanteissa esim. kuluttajasuoja-asiamieheltä.- opiskelijallekokin
Hei Kirsiliini!
Nyt kun olette lunastaneet asunnon itsellenne, minkä verran maksatte kuukaudessa vastiketta? Minkä verran maksoitte ennen lunastusta?
Olen opiskelija ja kiinnostunut osaomistuksesta, mutta haluan punnita myös opiskelujen jälkeisiä tapahtumia ja raha-asioita. - liukonlammi
opiskelijallekokin kirjoitti:
Hei Kirsiliini!
Nyt kun olette lunastaneet asunnon itsellenne, minkä verran maksatte kuukaudessa vastiketta? Minkä verran maksoitte ennen lunastusta?
Olen opiskelija ja kiinnostunut osaomistuksesta, mutta haluan punnita myös opiskelujen jälkeisiä tapahtumia ja raha-asioita.Osa-omisteisessa vuodesta 2001. Nyt voi lunastaa lopun pankkilainalla, aina syksyisin. Ja pakkokin on, sillä 9 vuoden kuluttua kuukausivastike kolmiosta olisi melkein 3000€.
Tosin tähän asti olemme luulleet, että asunnon ollessa 20 vuotta vanha lainaa olisi maksettu vasta 40-50 %. Eli vastike olisi pysynyt siedettävänä. Ja luulimme, että pääomistaja voi lunastaa itselleen lopun ja asukas saisi jatkaa vuokralaisena.
Tilanne on nyt pikkuvaikea... monet asukkaat 60-85. Otappa siinä 20-vuoden laina?
- kopooo
osaomistus,asumisoikeus asunnot mitä eroa. kumpi kannattaa hankkia
- Osaomistus +++ :)
Sain kolme vuotta sitten ostettua vuonna 2000 valmistuneen osaomistuss kolmion jonka lunastushinta. Lopulle 90% osuudelle on 1200€ /neliö.Tämä on mielestäni varsin kohtullinen lunastushinta ottaen huomioon että asunto on helsingissä eikä missää korsossa tms.Asuin sitä ennen asumisoikeus asunnossa jonka vuokra nousi kolmessa vuodessa 25%,minusta se oli törkeää ja otin rahat pois.Tärkeää on siis noissa osaomistus asunnoissa se mikä on loppu lunastus hinta kun saatte ostaa itsellenne.Ns hyvät diilit taitavat olla kyllä nykyisin kiven alla,sääli.
- 14+14=?
Osa-omistusasumisen pelisäännöt pitäisivät olla selvillä kaikille. Hain itse osa-omistusasuntoa, mutten saanut lainaa hankkeelle - OP-pankin kanta oli, että minulla ei ollut "tarpeeksi monta takaajaa". Kiitos.
Olen ammatiltani keskituloinen sairaanhoitaja, ja nyt aion muuttaa pois Suomesta em. syystä johtuen. Ehkä löydän länsinaapurista asunnon, johon ei tarvita "rikkaita sukulaisia".- hmmm...
Jos parin kolmen kympin osaomistus asuntoon ei saa lainaa niin syy jossain muussa. Esim. raha asioitten hoitaminen aikaisemmin, Monen takaajan tarve viittaisi siihen..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1931321Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221138- 70860
- 48854
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50745- 53702
- 33692
- 60689
- 52657