Mustasaari

tuhoaa

Vaasan. Tältä se ikävä kyllä näyttää. Itse en ulkopaikkakuntalaisena tiedä kaikkia faktoja, mutta uskomatonta kuinka täydellisesti ja suorastaan raivokkaasti ollaan yhteistyötä Vaasan kanssa vastaan. On silkkaa typeryyttä taas järjestellä kuntarajoja miten sattuu. Pitäisi kuitenkin lähteä luonnollisten työssäkäyntialueiden mukaan lähteä kehittämään näitä juttuja.

Ei hyvältä näytä kun samaan aikaan Seinäjoki tutkii mahdollisuutta yhdistyä Nurmon kanssa ja todennäköisesti myös Kurikan.

19

2284

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joukahainen

      Hyvä kun et tunne kaikkia faktoja, tässä sulle vähän lisävalaistusta asiaan.

      Eli ryhtyisitkö takaamaan kaverille suurta lainaa jos tiedät että se on tyyppi joka on heikko maksaan velkaansa takasin? Ottasitko silloin riskin että joudut itse sen velan maksamaan jonka kaveri tuhlasi?

      Vaasan talous on nääs enempi perseellään kuin tuon mustasaaren. Joten en mäkään henkilökohtaisesti haluaisi ottaa mitään velkataakkaa vastuulleni vaan siksi että jonkun toisen mielestä pitäisi.

      Koska vaasa tekee vaan velkaa tästä eteenpäin ainakin siihen asti että rakennusmessut on joskus päättyneet vuonna 2008-2009 niin miksi sekaantua asiaan kuntarajan toisella puolella? Mustasaarihan ei siitä mitään hyödy ainakaan, tulis vaan kunnan tulo- ja menoarvioon yhä pidempiä miinuksia ;-)

      Seinämäen ja nurmoon tilanne on aivan eri, joten näitä verrata ei valitettavasti voi.

      Toisekseen, kannattaa noin ulkopaikkakuntalaisena ottaa selvää kenen maalle tämä uusi Vaasan kaupunki onkaan rakennettu?

      Niinpä niin: mustasaaren maalle.

      Punaniskapohojalaaset nääs polttivat sen alkuperäsen vaasan (tietenki humalapäissään!) ja uutta Vaasaa mieluusti haluttiin sitten hiissata vähän lähemmäs vedenrajaa ettei setterbergin kaupunkikaava vaan tuhoutuisi. Ja koska rantatontti piti saada, niin maa sitten ostettiin siltä jolla sitä lääniä oli myydä.

      Eihän se näes oo tyhymä joka pyytää, vaan se joka maksaa ;-)

      • Lemminkäinen..

        -itseasiassa jos pysytään totuudessa,niin kysymys on siitä että Vaasa tarjoaa ulkopaikkakuntalaisille työtä,mutta verot nämä maksaa omaan kuntaan,jonka päättäjät kehtaavat sitten rehennellä kuinka hyvässä mallissa heidän
        (kunnan)-taloutensa on.Tasapuolisuuden,ja oikeudenmukaisuuden takia Vaasan ja Mustasaaren pitää yhtyä,sillä tällä hetkellä Vaasa pitää Mustasaarta elossa saamatta itse juuri mitään.Suvaitsevaisuutta vois toivoa ruotsinkielisiltä päättäjiltä Mustasaaressa suomenkielisiä kohtaan,ei voi hakea vain rusinoita pullasta ja pelätä yhdistymistä sillä perusteella,et ruotsinkieli vois joutua heikompaan asemaan.


      • aasi
        Lemminkäinen.. kirjoitti:

        -itseasiassa jos pysytään totuudessa,niin kysymys on siitä että Vaasa tarjoaa ulkopaikkakuntalaisille työtä,mutta verot nämä maksaa omaan kuntaan,jonka päättäjät kehtaavat sitten rehennellä kuinka hyvässä mallissa heidän
        (kunnan)-taloutensa on.Tasapuolisuuden,ja oikeudenmukaisuuden takia Vaasan ja Mustasaaren pitää yhtyä,sillä tällä hetkellä Vaasa pitää Mustasaarta elossa saamatta itse juuri mitään.Suvaitsevaisuutta vois toivoa ruotsinkielisiltä päättäjiltä Mustasaaressa suomenkielisiä kohtaan,ei voi hakea vain rusinoita pullasta ja pelätä yhdistymistä sillä perusteella,et ruotsinkieli vois joutua heikompaan asemaan.

        Kestäisittekö te vaasalaiset niitä kyläpoliitikkoja Vaasan valtuustossa?


      • M-saareen pettynyt
        Lemminkäinen.. kirjoitti:

        -itseasiassa jos pysytään totuudessa,niin kysymys on siitä että Vaasa tarjoaa ulkopaikkakuntalaisille työtä,mutta verot nämä maksaa omaan kuntaan,jonka päättäjät kehtaavat sitten rehennellä kuinka hyvässä mallissa heidän
        (kunnan)-taloutensa on.Tasapuolisuuden,ja oikeudenmukaisuuden takia Vaasan ja Mustasaaren pitää yhtyä,sillä tällä hetkellä Vaasa pitää Mustasaarta elossa saamatta itse juuri mitään.Suvaitsevaisuutta vois toivoa ruotsinkielisiltä päättäjiltä Mustasaaressa suomenkielisiä kohtaan,ei voi hakea vain rusinoita pullasta ja pelätä yhdistymistä sillä perusteella,et ruotsinkieli vois joutua heikompaan asemaan.

        Mustasaaressapa sitä ollaan niin fiksuja ja rikkaita ja hyviä... vaan menepä puhumaan suomeksi virastossa tms, et saa palvelua ollenkaan! Näin meni heti paikkakunnalle muuttaessa työpaikka ja sitä mukaa muukin, kun kunta ei hoida velvollisuuksiaan. Ja mitä tulee esim. "lapsiperheiden kunta"- ajatteluun, kysyn vaan, missä se näkyy käytännössä...


    • Anonyymi

      Olen asunut Mustasaaressa, Sepänkylässä 80-luvulta 2000-luvun alkuun ja satunnaisesti siitä eteenpäin. Minulla on hieman huonoja kokemuksia tästä paikasta. Olen ollut eräässä perhepäivähoidossa, missä aluksi piti olla ulkona vaikka oli kuinka paljon pakkasta. Valituksen jälkeen kylmimpänä pakkaspäivänä tai päivinä pystyi olemaan sisällä. Tämä sama perhepäivähoitaja vei minut väkisin vessaan, laittoi sormen peräaukkoon ja sanoi "kuraperseeksi".

      Mustasaaren keskuskoulussa on ollut kiusaamista. Kerran kun olin menossa kotiin koulusta, eräs toinen samalla luokalla olevalla yritti ilmeisesti heittää isolla kivellä päähän alikulkusillan päältä. Eräs toinen oppilas pyysi menemään maton päälle ja kun menin, hän veti sen alta niin että lensin selälleni, sama kampitti koulun käytävällä. Sylkäisin välitunnilla erästä toista oppilasta, rangaistus tästä oli se että eräs opettaja vei koulun sisään kun muut olivat ulkona, puristi käsillä puseroa, sanoi jotain, taisi olla "luuletko olevasi kova", kun koulun kello soi, hän katsoi muualle ja sanoi jotenkin vihaisesti että "häivy". Tilanne oli pelottava.

      Välitunnilla on myös potkaistu palloa niin, että hiekat ja pienet kivet lensi silmiin, tämä sama oppilas löi kaukalopallomailalla huuleen liikuntatunnilla niin että siihen tuli verestävä kohta. Liikuntatunnin ohjaaja näki tämän ja käski minun mennä pukukoppiin. Erikoinen käsky oli, miksei tämä lyöjä saanut mitään huomautusta.

      On myös heitetty ilmaan pari kertaa, siinä oli mukana varmaan joku viisi henkilöä, jotka heitti ilmaan ja sitten irrotti otteen niin että tipuin jäiseen maahan. Yläasteella päätäni yritettiin murskata polvien välissä, eräs toinen heitti lattialle, piti nilkoista kiinni ja potki kylkeen. Joku tyttö nauroi tälle kaikelle ja sanoi "tuo hinttari hakattiin."

      Muut oppilaat, joskus myös opettaja solvasi homokammoisella nimellä.
      Jotkut ruotsinkieliset ovat olleet myös aika ilkeitä. Paikallisen jääkiekkoseuran harjoituksissa eräs ruotsinkielinen löi poikittaisella päähän niin että lensin selälleni. En tiedä miksi. Jotkut tunnit olivat ruotsinkielisellä koululla koska niihin ei ollut tiloja suomalaisessa koulussa. Tässä koulussa eräs ruotsinkielinen piti olkapäästä kiinni ja heitti minua toistuvasti seinään. Joku toinen ruotsinkielinen yriti kampittaa. Oli myös joku tumma ruotsinkielinen, varmaan maahanmuuttajataustainen joka kiusasi eri paikoissa. Hänen kaveri asui samassa kerrostalossa, he kävivät ilmeisesti aamuyöllä huutamassa kerrostalon varastossa missä minun kuntosaliväline oli ja tekivät sille vahinkoa. Tämä sama tumma ruotsinkielinen nimitteli usein homokammoisella nimellä kun hän näki minut jossain.

      Jotkut ruotsinkieliset ilmeisesti teeskentelee etteivät osaa suomea vaikka osaavat. Ehkä se vain tuntuu siltä mutta mielestäni ruotsinkielisillä, ainakin osalla on jonkinlainen ylimielinen ja halveksuva asenne suomenkielisiä kohtaan. On ollut jotenkin ahdistavaa asua Mustasaaressa, jotenkin vieraalta tuntuneet nämä ruotsinkieliset.

      Mustasaari taitaa olla aika samanlainen ahdasmielinen paikka kuin moni muu pieni kunta suomessa ja samanlainen kun muut kunnat joissa on ruotsinkieliset enemmistössä.

    • Anonyymi

      Kuntaliitos Vähänkyrön ja Vaasan väliltä vei palvelut joka kylältä.
      Vä'häkyröläiset ravaa,Vaasassa palvelujen perässä Inva Taxein palvelumaksujen kera.
      Koulut vielä pelaa,vaikka nämäkin ovat siirtymässä Vaasan suuntaan.
      Pankit katosivat Lapualaisten hyödyksi,asioi siinä sitten kahtena kassapalvelu päivänä
      Isossakyrössä tai Vaasassa.Merikaarrosta katosi ensimmäisenä Terveys palvelut /neuvola palvelut /Kaupa. Jokaijnen ravaus maksaa eläkeläiselle.Asuntojen hinnat romahti nousevien Sähkökulutsmaksujen johdosta.Eikä tässä ole kuin vasta osa niistä epäkohdista joista Vaasa hyötyi Seurakunnan ja Vähäkyrön liitoksesta.
      Vähässäkyrössä asuvana ei paljoa huvita asua 200.000 euron velkaisessa omakotitalossa,nousevineen sähkölaskujen kera. Vuotta 2023.

      • Anonyymi

        etelä-pohjanmaalla tuo valtava kuntaliitos kiima johtuu siitä isoo on komiaa ajatusmaailmasta. aina on seisty pitkillä pelloilla pää tyhjänä. mitäs hyötyä on liittää monta kuntaa yhteen kun kuitenkin nyt sitten tuli sairaanhoitopiirit ja sielläkin taistellaan maksajista joka saralla jo muutenkin,kateus on kova sana


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        etelä-pohjanmaalla tuo valtava kuntaliitos kiima johtuu siitä isoo on komiaa ajatusmaailmasta. aina on seisty pitkillä pelloilla pää tyhjänä. mitäs hyötyä on liittää monta kuntaa yhteen kun kuitenkin nyt sitten tuli sairaanhoitopiirit ja sielläkin taistellaan maksajista joka saralla jo muutenkin,kateus on kova sana

        Jokainen tiesi että Keskusta ja Kokoomus on syöneet Valtion kassan tyhjäksi.
        Korona sota siitä tuli ja pääle vielä Ukrainan sota.Nyt menään jo Israelin-sotaakin.
        -60 luvulla sittä jo puhuttiin,"Suomen Kuvernööreistä",Liitoskunnat ovat vasta alku soittoa.


    • Anonyymi

      Otatko pitsaa?

    • Anonyymi

      Aikanaan olin sairaalalla töissä sivohommissa. Tuli joku mies ja ilmeisesti isäänsä lykkäsi pyörätuolilla. Pysähtyi mun kohdella kyselee neuvoa jonnekin. Ruotsiksi. Vastasin " anteeksi mutta en puhu ruotsia"
      Ukko lähti mutisten jatkamaan isänsä pukkimista.

      Meni joku 15min tuli takas päin ja heitti lennosta mulle. Tällä kertaa täydellisellä suomen kielellä. "Kyllä sitä sen verran pitää osata ruotsia että voi sanoa missä päin on röntgen"
      😀 😆 😆 vittu mikä Pelle!!! 😆 ois kysynyt heti suomeksi eikä ollut mikään Bättre folk

      • Anonyymi

        Nojoooo mut Jakostadissa ei saa suomenkielellä lääkäripalveluja vi haaaar LAAGEN


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nojoooo mut Jakostadissa ei saa suomenkielellä lääkäripalveluja vi haaaar LAAGEN

        Käy joskus siellä.


    • Anonyymi

      Pyhimys - Bättre folk

    • Anonyymi

      Mustasaari on mainettaan huonompi paikka. Siitä ajatellaan varmaan että "kiva paikka lähellä vaasaa mistä voi käydä töissä ja kaupoissa vaasan puolella ja on mukavia ihmisiä ja kiva kasvattaa perhe siellä turvallisessa mustasaaressa". Lapsuuden ja nuoruuden olen viettänyt tuossa paikassa noin 90-luvulla ja muistan miten ahdistava se oli.

      Perhepäivähoitaja kaltoinkohteli minua sepänkylässä ja muita ja hän teki minulle jotain mitä ehkä voisi kutsua seksuaaliseksi hyväksikäytökseksi. Ruotsinkielisiä lapsia tunnuttiin suosivan, jos he tekivät jotain sitä jotenkin vähäteltiin. Samoin ehkä maahanmuuttajataustaisia.

      Mustasaaren keskuskoulussa on ollut kiusaamista ja myös jotkut opettajat ovat kiusanneet. Joitakin oppilaita on suosittu. Jos minua kiusattiin se ei ollut kiusaamista. Jos jotain toista kiusattiin silloin se oli kiusaamista. Jotkut opettajat ovat solvanneet minua homokammoisilla nimillä tuossa koulussa.

      Siellä on muutenkin tapahtunut asioita mitä voi pitää rikoksena mutta ilmeisesti pienessä kylässä asiasta ei haluta ilmoittaa ulkopuolisille kuten pahoinpitelyjä, veitsen nostamista uhkaavalla tavalla, uhkaamista puukottaa stiletillä.

    • Anonyymi

      Sepänkylässä asuu enemmistö suomenkielisiä, sen voisi liittää Vaasaan.

    • Anonyymi

      Mustasaaren, sepänkylän yhteisö on sairas.

    • Anonyymi

      Asuuko tumma mies "jovanni" tai miten sen nimi nyt kirjoitetaan vielä mustasaaressa? Hän kiusasi minua aikoinaan siellä. Suorastaan vainosi.

    • Anonyymi

      Onko se ylimeikattu ja tuijottava nainen vielä k supermarketissa? Se on ollut siellä yli 30 vuotta ärsyttämässä.

      • Anonyymi

        Siis mustasaaren, sepänkylän k supermarketissa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4985
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe