Hei! Tuntuu, että laser-leikkauksen käyneet kaikki valitsevat/päätyvät lasik-leikkaukseen.
Itse olen aatellut lähinnä hinnan takia valita prk-leikkauksen. Näköni on alle -4. Eli sen puoleenkin onnistuisi. Tietysti esitutkimus ratkaisee asian. Onko kellään kokemusta prk:sta?
Miten toipuminen alkoi? Näkikö seuraavana päivänä jo hyvin? Entäs hämäränäkö? Pelottaa aivan kamalasti, aika on jo varattuna joulukuulle. Vielähän tuon voisi perua...
prk-leikkaus
19
15835
Vastaukset
- mikko124
Mulle tehtiin Melkeen 2 vuotta sitten Lasek, joka on pohjimmiltaan sama kun prk. Lahtoarvot oli jotain lahes -6 ja lopputuloksesta tuli ihan hyva. Kokonaisvaltaisesti prk ja lasek ovat turvallisempia toimenpiteita ja vakavat komplikaatiot ovat harvinaisempia. Luultavasti juuri hinnan takia suurin osa paatyy Lasik:iin, koska onhan sen pakko olla parempi kun se on kerran kalliimpi. Tottahan toki laakaritkin sita ensisijaisesti suosittelevat, koska samassa ajassa ja samalla tyomaaralla potilaalta saa tuplaten enemman rahaa lasik toimenpiteella. Lasik potilas on myos luultavasti parempaa mainosta kirurgille kehuessaan kuinka naki teravasti ja tarkasti heti leikkauspoydalta noustuaan ja kuinka jo seuraavan sairaslomapaivan pystyi viettamaan shoppaillen kaikissa ihanissa kaupoissa.
Mulla toipuminen sujui ihan hyvin; etukateen oli varoiteltu etta leikkauksen jalkeen silma saattaa olla sietamattoman kipea muutaman paivan. Sain klinikalta mukaan ison kasan sarkylaakkeita ja jotain unilaakepillereita, mutta en niita tarvinut kummankaan silman kohdalla.
Leikkauksen jalkeisena paivana ei nahnyt viela hyvin, mutta suunnilleen viikko leikkauksen jalkeen alkoi nako olla jo siina normaalin alarajoilla. Selvaa tarkentumista ja parantumista naossa tapahtui ainakin kuukauden ajan.
Silmat siis leikattiin eri kerroilla ja leikkausten valilla oli aikaa pari viikkoa jolloin pystyi vertailemaan leikattua silmaa ja alkuperaisessa kunnossa olevaa silmaa.- silmälääkäri
Itse en kyseisiä leikkauksia tee, mutta LASIK on ilman muuta kalliimpi, koska LASIK-läpän tekoon tarvitaan kallis "höylä", jolla läppä tehdään. PRK:ssa vain raaputetaan epiteelikerros pois. Itselleni en antaisi lasik/prk:ta tehdä, mutta jos kuitenkin jotakin teettäisin, niin en valitsisi prk:ta vaan lasek tai lasik pienemmän arpisamentumariskin vuoksi.
- Lissu
silmälääkäri kirjoitti:
Itse en kyseisiä leikkauksia tee, mutta LASIK on ilman muuta kalliimpi, koska LASIK-läpän tekoon tarvitaan kallis "höylä", jolla läppä tehdään. PRK:ssa vain raaputetaan epiteelikerros pois. Itselleni en antaisi lasik/prk:ta tehdä, mutta jos kuitenkin jotakin teettäisin, niin en valitsisi prk:ta vaan lasek tai lasik pienemmän arpisamentumariskin vuoksi.
Miksi et antaisi tehdä kumpaakaan leikkausta? Oletko nähnyt monia huonoja tapauksia?
Mitä mieltä ole LasikPlus zyoptix - leikkaustavasta? Onko tämä vielä luotettavampi?
Hyvä kun asiantuntija kommentoi. - Mimmu
Mulla leikattiin toinen silmä PRK:lla, siinä oli aikaisemmin -3 linssi ja toinen Lasikilla, siinä oli -6 linssi.
PRK:lla leikattu on nyt hyvä. Lasikilla leikattu ei ihan tarkka, mutta ei kuitenkaan kannata leikata uudelleen sanoo lääkäri. - silmälääkäri
Lissu kirjoitti:
Miksi et antaisi tehdä kumpaakaan leikkausta? Oletko nähnyt monia huonoja tapauksia?
Mitä mieltä ole LasikPlus zyoptix - leikkaustavasta? Onko tämä vielä luotettavampi?
Hyvä kun asiantuntija kommentoi.Ensimmäinen syy sille, että en antaisi silmiäni leikata on se, että olen tyytyväinen näkööni. Olen hieman likinäköinen (-0,75 ja -0,5) joten pärjään sisätiloissa hyvin ilman laseja ja ulkona pidän aina laseja (eli näen hyvin 2-3 m etäisyyteen saakka). Mikäli taittovirheeni pysyy tällaisena, tulen tarvitsemaan lukulaseja myöhemmin kuin "nollanäköiset". Jos taittovirheeni olisi vaikka -4, en varmaan silloinkaan leikkausta haluaisi, sillä lukutoukkana vahvempi miinus tarkoittaisi sitä, että en koskaan tarvitsisi lukulaseja.
Toinen syy sille, että en leikkaukseen lähtisi on se, että pelkään leikkauskomplikaatioita ja arpisamentumaa (haze). Lisäksi näissä leikkauksissa aina kontrastinäkö heikkenee jossain määrin, etenkin hämärässä. Olen sen verran perfektionisti ja periaatteen mies, että jos näönlaatu on lasein parempi, pidän sitten mieluummin laseja.
En kuitenkaan halua moittia leikkauksia, ymmärrän hyvin, että osalle ihmisistä lasit huonontavat elämänlaatua tai häiritsevät esim. urheiluharrastuksissa. Suurin osa leikkauksista onnistuu myös hyvin ja silloin kun ei osuta aivan haluttuun taittovirheeseen, voidaan asiaa usein parantaa korjausleikkauksella.
Ne potilaat, joita olen itse tavannut ja ovat käyneet taittovirheen korjausleikkauksissa ovat kyllä olleet tyytyväisiä. Itse en näitä (LASIK/PRK/LASEK-leikkauksia) kuitenkaan tee, enkä täten koviin moneen tällaiseen potilaaseen törmää.
Kuitenkin kynnys lähteä leikkaukseen on järkevä pitää korkealla silloin, kun näöntarkkuus on hyvä eikä se ole huononemassa. Eri asia on esim. harmaakaihileikkauksen kohdalla - vaikka tähänkin leikkaukseen liittyy komplikaatioriski (tapauksesta riippuen 1 - 4%, komplikaatio ei välttämättä tarkoita sitä, että näkö jäisi huonoksi, esim. sokeutumisen riski kaihileikkauksessa on huomattavasti pienempi), on riski hyväksyttävissä ennemmin kuin esim. LASIKin tai PRK:n kohdalla siksi, että harmaakaihi huonontaa näköä ja voi jopa sokeuttaa, ellei sitä hoideta - eli hoitamatta jättäminen huonontaa näköä.
Zyoptix:ssa on kyse aaltorintamatekniikasta, josta hyötyvät potilaat joilla on ns. aberraatioita. Periaatteessa aaltorintamatekniikassa optimoidaan taittovirheen korjaus yksilöllisesti eli tulosten pitäisi keskimäärin olla parempia kuin vanhemmilla laitteilla. Mutta silloin ei ole aberraatioita, ei tämä välttämättä tuota suurta lisähyötyä potilaalle. - Maallikko
silmälääkäri kirjoitti:
Ensimmäinen syy sille, että en antaisi silmiäni leikata on se, että olen tyytyväinen näkööni. Olen hieman likinäköinen (-0,75 ja -0,5) joten pärjään sisätiloissa hyvin ilman laseja ja ulkona pidän aina laseja (eli näen hyvin 2-3 m etäisyyteen saakka). Mikäli taittovirheeni pysyy tällaisena, tulen tarvitsemaan lukulaseja myöhemmin kuin "nollanäköiset". Jos taittovirheeni olisi vaikka -4, en varmaan silloinkaan leikkausta haluaisi, sillä lukutoukkana vahvempi miinus tarkoittaisi sitä, että en koskaan tarvitsisi lukulaseja.
Toinen syy sille, että en leikkaukseen lähtisi on se, että pelkään leikkauskomplikaatioita ja arpisamentumaa (haze). Lisäksi näissä leikkauksissa aina kontrastinäkö heikkenee jossain määrin, etenkin hämärässä. Olen sen verran perfektionisti ja periaatteen mies, että jos näönlaatu on lasein parempi, pidän sitten mieluummin laseja.
En kuitenkaan halua moittia leikkauksia, ymmärrän hyvin, että osalle ihmisistä lasit huonontavat elämänlaatua tai häiritsevät esim. urheiluharrastuksissa. Suurin osa leikkauksista onnistuu myös hyvin ja silloin kun ei osuta aivan haluttuun taittovirheeseen, voidaan asiaa usein parantaa korjausleikkauksella.
Ne potilaat, joita olen itse tavannut ja ovat käyneet taittovirheen korjausleikkauksissa ovat kyllä olleet tyytyväisiä. Itse en näitä (LASIK/PRK/LASEK-leikkauksia) kuitenkaan tee, enkä täten koviin moneen tällaiseen potilaaseen törmää.
Kuitenkin kynnys lähteä leikkaukseen on järkevä pitää korkealla silloin, kun näöntarkkuus on hyvä eikä se ole huononemassa. Eri asia on esim. harmaakaihileikkauksen kohdalla - vaikka tähänkin leikkaukseen liittyy komplikaatioriski (tapauksesta riippuen 1 - 4%, komplikaatio ei välttämättä tarkoita sitä, että näkö jäisi huonoksi, esim. sokeutumisen riski kaihileikkauksessa on huomattavasti pienempi), on riski hyväksyttävissä ennemmin kuin esim. LASIKin tai PRK:n kohdalla siksi, että harmaakaihi huonontaa näköä ja voi jopa sokeuttaa, ellei sitä hoideta - eli hoitamatta jättäminen huonontaa näköä.
Zyoptix:ssa on kyse aaltorintamatekniikasta, josta hyötyvät potilaat joilla on ns. aberraatioita. Periaatteessa aaltorintamatekniikassa optimoidaan taittovirheen korjaus yksilöllisesti eli tulosten pitäisi keskimäärin olla parempia kuin vanhemmilla laitteilla. Mutta silloin ei ole aberraatioita, ei tämä välttämättä tuota suurta lisähyötyä potilaalle.Kerronpa oman mielipiteeni muutamaan asiaan.
Ensinnäkin moni jaksaa mainostaa sitä, että leikkauksen takia joutuu hankkimaan vanhempana lukulasit. Minulle (25v) on ainakin hieman enemmän merkitystä sillä, että voin elää yli 20 vuotta (toivottavasti) ilman minkäänlaisia laseja. Mitä väliä sillä on jos joudun joskus viisissäkymmenissä käyttämään lukiessa laseja, jos olen saanut viettää yli 20v lasitonta elämää. Ja kuten minut leikannut lääkäri totesi: "20 vuodessa keksitään varmasti hoitokeino moneen näköongelmaan, myös lähinäköön".
Itse siis kävin Prk:ssa tasan viikko sitten, ja tähän mennessä olen erittäin tyytyväinen. Näen paremmin kuin ennen näin laseilla. Myös hämäränäkö on loistava. Nykytekniikalla komplikaatioiden riskit ja hämäränäon huononeminen ovat pienempiä kuin muutama vuosi sitten.
Itse olen todella tyytyväinen. Mitään en tietenkään vielä pidemmällä tähtäimellä osaa sanoa, mutta tähän mennessä kaikki näyttää menneen putkeen. - ope
Maallikko kirjoitti:
Kerronpa oman mielipiteeni muutamaan asiaan.
Ensinnäkin moni jaksaa mainostaa sitä, että leikkauksen takia joutuu hankkimaan vanhempana lukulasit. Minulle (25v) on ainakin hieman enemmän merkitystä sillä, että voin elää yli 20 vuotta (toivottavasti) ilman minkäänlaisia laseja. Mitä väliä sillä on jos joudun joskus viisissäkymmenissä käyttämään lukiessa laseja, jos olen saanut viettää yli 20v lasitonta elämää. Ja kuten minut leikannut lääkäri totesi: "20 vuodessa keksitään varmasti hoitokeino moneen näköongelmaan, myös lähinäköön".
Itse siis kävin Prk:ssa tasan viikko sitten, ja tähän mennessä olen erittäin tyytyväinen. Näen paremmin kuin ennen näin laseilla. Myös hämäränäkö on loistava. Nykytekniikalla komplikaatioiden riskit ja hämäränäon huononeminen ovat pienempiä kuin muutama vuosi sitten.
Itse olen todella tyytyväinen. Mitään en tietenkään vielä pidemmällä tähtäimellä osaa sanoa, mutta tähän mennessä kaikki näyttää menneen putkeen.Missä kävit leikkauttamassa?
- Kirsikka
Maallikko kirjoitti:
Itse olen todella tyytyväinen. Mitään en tietenkään vielä pidemmällä tähtäimellä osaa sanoa, mutta tähän mennessä kaikki näyttää menneen putkeen.Onneksi kuitenkin sinut leikannut lääkäri pelasi omalla kohdallaan varman päälle ja on leikkauttanut itseltään vain toisen silmän ja jättänyt toisen lukusilmäksi! Likinäköisen on vaikea käsittää, miten hankalaa on, kun ei näe lähelle. Esimerkiksi Hesarista näkisit vain etusivun otsikoista suurimman? Et mitään muuta? Itseltäni on korjattu vain toinen likinäköisistä silmistä ja on ihan varmaa, että näillä kokemuksilla en todellakaan leikkauta toista. Lukekaa todella tarkkaa, mitä silmälääkäri kirjoittaa ja harkitkaa, harkitkaa. Saisinpa itse leikkauksen peruttua!
- apuwa
Kirsikka kirjoitti:
Onneksi kuitenkin sinut leikannut lääkäri pelasi omalla kohdallaan varman päälle ja on leikkauttanut itseltään vain toisen silmän ja jättänyt toisen lukusilmäksi! Likinäköisen on vaikea käsittää, miten hankalaa on, kun ei näe lähelle. Esimerkiksi Hesarista näkisit vain etusivun otsikoista suurimman? Et mitään muuta? Itseltäni on korjattu vain toinen likinäköisistä silmistä ja on ihan varmaa, että näillä kokemuksilla en todellakaan leikkauta toista. Lukekaa todella tarkkaa, mitä silmälääkäri kirjoittaa ja harkitkaa, harkitkaa. Saisinpa itse leikkauksen peruttua!
Koskela on leikkauttanut molemmat silmänsä ei vain toista, ei ollut kuulemma järkeä hoitaa vain yhtä kun oli yli -3 miinusta.
- silmälääkäri
Maallikko kirjoitti:
Itse olen todella tyytyväinen. Mitään en tietenkään vielä pidemmällä tähtäimellä osaa sanoa, mutta tähän mennessä kaikki näyttää menneen putkeen.>Mitä väliä sillä on jos joudun joskus viisissäkymmenissä >käyttämään lukiessa laseja, jos olen saanut viettää yli 20v >lasitonta elämää. Ja kuten minut leikannut lääkäri totesi: "20 >vuodessa keksitään varmasti hoitokeino moneen >näköongelmaan, myös lähinäköön".
Kyllä ainakin monet potilaat, jotka ovat esim. 40-vuotiaita ja ovat minulta leikkauksista kyselleet, ovat heti suoraan ilmoittaneet luopuvansa koko ajatuksesta siinä vaiheessa kun mainitsin siitä, että tarvitsee lukulaseja jos kaukonäkö korjataan hyväksi. Ja kyllä asialla on käytännön merkitystä myöhäisemmässä elämänvaiheessa - mutta kuten totesit, on sinulle tässä vaiheessa hyvä kaukonäkö ilman laseja tärkeä asia. Ja vanhempana olet samassa tilanteessa kuin muutkin "normaalinäköiset" eli sitten sitä saattaa joutua ne lukulasit hankkimaan. Lisäksi potilaita on aina informoitava myös toimenpiteiden "sivuvaikutuksista", kun ne kerran ovat etukäteen tiedossa ja ainakin osalle potilaista ne saattavat jopa ratkaista, haluavatko leikkausta vai eivät.
Noista tulevaisuuden keksinnöistä ei taida vielä olla kovin paljoa tutkimustietoa... Ja ne tähän mennessä (ainakin tiedossani olevat) ratkaisut lähinäköongelmaan eivät ole niin vakuuttavia, että optikkojen täytyisi ruveta pelkäämään luku/moniteholasien menekin romahtavan... - Tuomo
apuwa kirjoitti:
Koskela on leikkauttanut molemmat silmänsä ei vain toista, ei ollut kuulemma järkeä hoitaa vain yhtä kun oli yli -3 miinusta.
Koskela on leikkauttanut vain toisen silmänsä, siitä oli lehdessä juttu. Hän nimenomaan jätti toisen silmän leikkaamatta, että voisi olla ilman laseja. Muuten se ei olisi mahdollista, ikänäkö vaatii lasit.
- apuwa
Tuomo kirjoitti:
Koskela on leikkauttanut vain toisen silmänsä, siitä oli lehdessä juttu. Hän nimenomaan jätti toisen silmän leikkaamatta, että voisi olla ilman laseja. Muuten se ei olisi mahdollista, ikänäkö vaatii lasit.
pitääpä soittaa ja kysyä kun minulla on toinen käsitys asiasta.
- Maallikko
Tuomo kirjoitti:
http://www.eiransairaala.fi/silmalaser/testimoniaaleja/harri.shtml
Kyllä molemmat silmät on leikattu, kuten tuosta yksityiskohtaisesta jutusta käy ilmi. Puhuu joka kohdassa silmistä, ei yhdestä silmästä. - Tuomo
Maallikko kirjoitti:
http://www.eiransairaala.fi/silmalaser/testimoniaaleja/harri.shtml
Kyllä molemmat silmät on leikattu, kuten tuosta yksityiskohtaisesta jutusta käy ilmi. Puhuu joka kohdassa silmistä, ei yhdestä silmästä.Joka tapauksessa lehtijutussa sanoi leikkauttaneensa vain toisen silmän ja säästäneensä toisen silmän lukusilmäksi. Kyllä silmälääkäri osaa ajatella tulevaisuutta sen verran, ettei turhaan leikkauta yhtään mitään. Muuten tarvitsisi lukulasit ikänsä puolesta, siitä ei pelasta mikään.
- silmähoitsu
Tuomo kirjoitti:
Joka tapauksessa lehtijutussa sanoi leikkauttaneensa vain toisen silmän ja säästäneensä toisen silmän lukusilmäksi. Kyllä silmälääkäri osaa ajatella tulevaisuutta sen verran, ettei turhaan leikkauta yhtään mitään. Muuten tarvitsisi lukulasit ikänsä puolesta, siitä ei pelasta mikään.
saisinko vielä tiedon missä lehdessä on levitetty väärää tietoa asiasta. Koskelan molemmat silmät on leikattu :)
- Maallikko
Tuomo kirjoitti:
Joka tapauksessa lehtijutussa sanoi leikkauttaneensa vain toisen silmän ja säästäneensä toisen silmän lukusilmäksi. Kyllä silmälääkäri osaa ajatella tulevaisuutta sen verran, ettei turhaan leikkauta yhtään mitään. Muuten tarvitsisi lukulasit ikänsä puolesta, siitä ei pelasta mikään.
Ikänsä puolesta hänen on varmasti järkevä ajatella myös tuota lukunäkö asiaa. Mutta ihmettelen miksi hän olisi jättänyt toisen silmän kokonaan leikkaamatta. Ainakin tuosta jutusta saa sellaisen käsityksen, että hän on jo melko nuorena hankkinut lasit, eli miinusta on ollut jonkinverran. Siinä tapauksessa toisen silmän leikkaamatta jättäminen tekisi aika eripariset silmät, joihin olisi aika suuri totuttelu.
Mutta paha mennä vieläkään sanomaan onko molemmat silmät leikattu. Seurataan tilannetta (:
- Skk
Minulle tehtiin Prk 5 päivää sitten. Kaksi ekaa päivää oli aika tuskaisia, mutta nyt ei ole enää ongelmia. Tietokoneen näyttöäkin katselen ongelmitta, vaikka joku väitti ettei pystynyt leikkauksen jälkeen kk katsomaan. Näkökykyni on jo hyvä. Toisessa silmässä kylläkin hieman parempi kuin toisessa. Lähelle joutuu vielä vähän zoomailemaan, mutta sekin on parantunut päivä päivältä. Miinuksia ei kylläkään ollut "kuin" n. -1.5 ja hajataittoa -1 kummassakin. Eli tähän mennessä kaikki mennyt hyvin.
- 45v
olisiko kokemuksia kannaattaako tässä iässä vielä mennä näönkorjausleikkaukseen.kumpi olisi parempi vaihtoehto, prk vai lasik? onko kovia kipuja?
mulla -4 ja -5 . kuinka pian näkö paranee leikkauksen jälkeen? nimim: 45v
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k333512On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole242287Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi792229Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä422091Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma561474- 741386
Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?69947Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?46903Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?
Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat9807Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi36791