Niin.. Meille tulee perjantaina koira. Emä on puolanvinttikoira ja isukki kultsikka. Pentu näyttää ulkoisesti aivan kultsikalta, mutta todennäköisesti säkä nousee kultsikkaa korkeammaksi.
Pikkuhiljaa pitäisi alkaa hankkia koiralle tarvikkeita valmiiksi, kuten panta ja talutin ja tietysti ruokakipot, ruuat sun muut.
Nyt sitten kyselisinkin tietäväisemmiltä:
Millainen (ja minkä pituinen panta) voisi olla edes lähellä sopivaa ko. rotusekoitukselle?
Ja mitä olette mieltä: Kun kuitenkin kyseessä on ns. isot rodut, olisiko parasta ostaa koiralle valjaat vai pitää pantaa?
Sitten tuo talutin. Itse en ole flexin ystävä. Olen ajatellut käyttää koiran kanssa normaalia talutinta (jota työkaverit pitivät outoutena). Mielestäni normaalin taluttimen kanssa minulla on ote koiraan, flexillä tätä ei kai niin helposti saavuta.
Kiitokset jo kaikille mahdollisesti vastaaville neuvoista..
Olenko oikeassa?
5
440
Vastaukset
Juu, eli on hyvä että näitä juttuja miettii etukäteen.
Pannan koosta en tiedä, mutta suosittelisin pennulle jotain pehmeää ja leveää pantaa, ehkä nahkainen olisi hyvä. Älä vielälaita pennulle valjaita, valjailla koiraa on hankalampi hallita kuin asiallisella pannalla. Ja kun pentu on isompi, pieneksi käyneen pannan voi myydä ja ostaa isompi tilalle. Ota koira mukaan pantaostoksille, niin saat sopivankokoisen ja koiralle muutenkin hyvän, myöskin koiria harrastava tuttava voi olla hyödyllinen. Metalliset pannat ovat kylmiä, painavia, karvaakuluttavia ja voivat vahingoittaa koiraa esim. nykästessä.
Flexin suhteen olet oikeassa. Ei flexiä ainakaan pennulle. Ensin opetellaan kulkemaan kauniisti tavallisessa hihnassa. Eikä ne normaalit remmit mitään outouksia liene, ainakaan isojen koirien keskuudessa. jos teillä on oma piha niin koira voi aluksi ulkoilla ihan vapaana siinä pihalla ja sitten muulloin opetellaan hihnassakävely. Siinä kannattaa olla kärsivällinen
Hyviä vinkkejä koiran koulutukseen, niin tapakasvatukseen, kotitottelevaisuuteen, aktivoimntiin kuin ihan temppuiluunkin saa Tuire Kaimion Pennun kasvatus- kirjasta. Kirjaston lemmikkiosastolta pitäisi löäytyä.- Meille tulee koiruli
Minulla on monta työkaveria, jotka omistavat koiria, jotkut jopa kaksi tai kolme.. He suosivat flexiä taluttimena ja ihmettelivät minun haluani hankkia tavallinen hihna. Yritin kovasti perustella haluani sillä, että haluan saada pennun alusta alkaen "hallintaani". Haluan, että minä vien koiraa lenkille eikä koira minua. Tämän jälkeen minua pidettiin julmana ja tunteettomana kun tuleva koirani ei pääse kuulemma kulkemaan "vapaammin" johon flexi kuulemma antaa mahdollisuuden. Yritin sitten perustella omaa kantaani sillä, että koska minulla on omakotitalo, on koiralla mahdollisuus olla vapaana pihassa ja siellä saa purkaa leikki-intoaan ym. Mutta puheeni tuntuivat menevän kuuroille korville... Mielestäni lenkki on lenkki ja leikki leikki. Tietysti joissain kohdin nämä voidaan yhdistää mm. lenkki - kentälle heittämään keppiä, palloa, tai muuta - ja taas lenkki kotiin, mutta näissäkin lenkki ja leikki erottuvat selvästi.
En sitten tiedä olenko ihan hakoteillä, mutta tällä koulutuksella olen opettanut nuoruudessani yhden koiran, joka ainakin koiraharrastajien mukaan oli erittäin kiltti, tottelevainen ja vastapainoksi myös osasi leikkiä ja nauttia elämästään. Tietysti koiran perusluonteellakin on osuutta asiaan. Meille tulee koiruli kirjoitti:
Minulla on monta työkaveria, jotka omistavat koiria, jotkut jopa kaksi tai kolme.. He suosivat flexiä taluttimena ja ihmettelivät minun haluani hankkia tavallinen hihna. Yritin kovasti perustella haluani sillä, että haluan saada pennun alusta alkaen "hallintaani". Haluan, että minä vien koiraa lenkille eikä koira minua. Tämän jälkeen minua pidettiin julmana ja tunteettomana kun tuleva koirani ei pääse kuulemma kulkemaan "vapaammin" johon flexi kuulemma antaa mahdollisuuden. Yritin sitten perustella omaa kantaani sillä, että koska minulla on omakotitalo, on koiralla mahdollisuus olla vapaana pihassa ja siellä saa purkaa leikki-intoaan ym. Mutta puheeni tuntuivat menevän kuuroille korville... Mielestäni lenkki on lenkki ja leikki leikki. Tietysti joissain kohdin nämä voidaan yhdistää mm. lenkki - kentälle heittämään keppiä, palloa, tai muuta - ja taas lenkki kotiin, mutta näissäkin lenkki ja leikki erottuvat selvästi.
En sitten tiedä olenko ihan hakoteillä, mutta tällä koulutuksella olen opettanut nuoruudessani yhden koiran, joka ainakin koiraharrastajien mukaan oli erittäin kiltti, tottelevainen ja vastapainoksi myös osasi leikkiä ja nauttia elämästään. Tietysti koiran perusluonteellakin on osuutta asiaan....sinun sääntösi. Ei se koira kahden, kolmen metrin pituisella hihnalla tehdyistä lenkeistä kärsi, jos se saa muuten elää tasapainoista, aktiivista ja liikunnallista elämää. Ja ainahan sitä koiraa voi päästää irrottelemaan esim. koirapuistoissa, tosin mulla alkoi tulla nurkkahulluutta, kun oli "pakko" käydä koirapuistossa. Ei tämä palveluskoirarotuinen otus mihinkään lähde, vaikka narusta irti pääsee, mutta noutaja-vinttikoiralla vopi olla sitä riistaviettiä, niin että painaaa heti rusakon perään.
- asia
Meille tulee koiruli kirjoitti:
En sitten tiedä olenko ihan hakoteillä, mutta tällä koulutuksella olen opettanut nuoruudessani yhden koiran, joka ainakin koiraharrastajien mukaan oli erittäin kiltti, tottelevainen ja vastapainoksi myös osasi leikkiä ja nauttia elämästään. Tietysti koiran perusluonteellakin on osuutta asiaan.Yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä vaikka kuinka ovat samaa sukua ja samannäköisiäkin. Toinen käyttää flexä ja toinen tavallista hihnaa vaikka molemmat ovat samaan tarkoitukseen samoille eläimille.
Itse käytän molempia vaihtelevasti tilanteen mukaan. Tien läheisyydessä ei flexiä kannata missään tapauksessa käyttää, ulkoilutiellä taas on koiralle vapauttavaa päästä vähän pidemmälle. Toki flexi vaatii omistajalta tarkkaavaisuutta varsinkin muiden liikkujien suhteen.
- ------------
Ihan oikeassa olet, oma koira omat säännöt.
Kun koira on ensin oppinut hyville tavoille pannassa ja remmissä voi myöhemmin siirtyä valjaisiin ja jopa fleksiin
jos siitä jotain erityistä iloa löytyy?
Usein kuulee perusteluna fleksin käytölle sen, ettei sitten tarvitse itse kahlata kaikissa ojanpohjissa yms. paikoissa rypemässä, vaan koira ylttää sinne omatoimisesti. Pidän tätä hieman outona ideana, sillä itse en laskisi koiraani minnekään minne en voisi itse mennä. Tietysti jos nyt olisi jostain syystä pakko pukeutua koiraa ulkoiluttaessa niihin kaikkein kallisarvoisimpiin juhlavaatteisiinsa niin sitten?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k354463- 553065
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut462958- 302763
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.3412685Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s82665- 382339
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t542085- 51981
Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta461703