Miksi teatteria?

Ferdinand VIII, Espanjan ku...

Olen teatterissa töissä ja kyllästyttää tämä ainainen naaman vääntely. Mikä saa teidät katsojat aina vain tulemaan teatteriin ja taputtamaan meidän maneereille ja vielä tuomaan kukkia, tarjoamaan kaljaa lähikuppilassa ja kehumaan yleisönosastopalstoilla. Eikö teitä ärsytä, kun ohjaajat taiteen nimissä ikävystyttävät yleisöä ylipitkillä näytelmillä? Eikö kauniit ja rohkeat ja idols riitä, mitä?

9

983

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä kyllästyttää

      kyllä kyllä.
      EU-direktiiveissä pitäisi määritellä näytelmien maksimi ajat. Komedia 2 tuntia, musikaali 1,5 tuntia, mutta jos hyviä tanssiesityksiä, niin 2 tuntia, typerä farssi 15 minuuttia, lasten näytelmä niin kauan kuin vaippa pysyy kuivana ja suu kiinni. Ja näyttelijät kiertoon! Kuka aina jaksaa katsoa samoja naamoja? Paitsi tietysti kotimaisissa elokuvissa, visailuissa... Suomi on pieni maa. Eikö vaihtoa voisi tehdä vaikka Hollywoodin kanssa? Leonar di Caprio Helsingin kaupunginteatteriin!!!

      • Minä

        Ihmiset tulee teatteriin viihdyttämään itseään, ne toivovat näkevänsä hyvän esityksen ja saamaan siitä jotain irti. Harmi että teillä on tollanen asenne, varmasti näkyy esityksestä jollain tavalla jos yhdelläkin näyttelijällä on tollanen asenne..Toisaalta, ymmärrän kyllä senkin että jossain vaiheessa alkaa tökkiä, mut siinä vaiheessa on osattava lopettaa, tai ainakin pitää paussia..


    • *Elsi*

      Kannattaisiko etsiä uusi duuni, jos asenne on noin surkea ja innoton? En tiedä, millaisessa B-luokan teatterissa olet töissä, mutta itse nautin suunnattomasti teatterista. Esitykset ovat usein hauskoja, koskettavia ja ajatuksia herättäviä. Huonot näytelmät ovat todella pienessä vähemmistössä.

    • ari-sa

      Ole kivaa? Siis minä ainakin olen teatterissa sen takia, että rakastan näyttelemistä, ja mikä mukaan palkitsee paremmin kuin se, että yleisö viihtyy ja pitää esityksestä?

    • näissä...

      ... piireissä tunnettu kaveri, Juha Hurme esitti asian siihen tyyliin, että asia mikä saa ihmiset yhä, yli kahden tuhannen (!) vuoden jälkeen teatteriin (joka on perusidealtaan pysynyt edelleen muuttumattomana), on se että teatterissa ihminen ON siinä. Esiintyjä on edessä elävänä, hengittävänä, aitona, kosketettavana... Jos kädessä on tomaatti, sillä voi heittää ja se osuu oikeaan ihmiseen. Samoin kukkia voi antaa oikean ihmisen käteen. Tämä on se asia minkä takia teatteri voittaa joidenkin ihmisten mielestä tv:n. Toisaalta teatteri myös vaatii katsojalta enemmän. Joskus saattaa jopa joutua luopumaan passiivisesta katsojan roolista ja osallistumaan esitykseen.

      Ja kaikki eivät pidä kaikesta, eikä tarvitsekkaan. Ei ketään voi pakottaa istumaan teatterissa vasten tahtoaan, siitä jää vain paha maku suuhun ja ehkä kammo teatteria kohtaan. Yksi pitää äidistä, toinen farssista, kolmas inhoaa musikaalia... :)

      Tietysti vaatii näyttelijältä ja ohjaajalta ammattitaitoa saada esityksetä "oikea", välttää turhia maneereita, roolittaa oikein yms. Ja se, että näyttelijät huomioidaan johtuu siitä että he ovat siellä kaikkien edessä ->kaikki apinan tuntee, mutta apina ei tunne ketään.

      Ja yleistäminen ei kannata koskaan näissä asioissa. Se mikä on toisen mielestä taiteellista ja viihdyttävää voi toisen mielestä olla tekotaiteellista paskaa. Joitakin se ikävystyttää ja toisia viihdyttää.

      • Minna

        Niin, puhut asiaa.
        Tällä osastolla pitäisi muuten olla enemmän tämän kaltaisia keskusteluja ja aiheita käsiteltävänä..


    • sigrid46

      pitikin vastata esitettyyn kysymykseen, että miksi jne.Teatteri on hauskaa ajanvietettä, kun näyttelijä antaa itsensä kokonaan sen hetkisen roolinsa valtaan. Hän näyttää, että on lahja antaa katsojille roolinsa vaatimat eleet, sanat, kaikki, mitä esittäjän osaan on kirjoitettu. Minä pidän rentouttavista koomisista näytelmistä, niissä voi näyttelijäkin vähän "yli" näytellä, ohjaajan toki pitää voida se sallia, määrätyissä rajoissa. Ehkä koko kesän vedettävä näytelmä kyllästyttää näyttelijöitä, mutta yleisönä on luultavasti eri ihmiset, joille se esitys on ainut kertainen. Siitä syystä luulen, että yleisö taputtaa näyttelijät takaisin ja katsomon joukossa, on ehkä näyttelijän ystävä, joka ojentaa kukkakimpun onnistuneesta suorituksesta ja hyvästä mielestä.

    • ElämäniTeatteri

      Sinä olet niitä näyttelijöitä jotka vääntelevät naamojansa, piiloutuvat maneeriensa ja tekniikkansa taakse koska ette uskalla kohdata itseänne aidosti. Näyttelet näyttelijää etkä todellakaan ansaitse taputuksia tai kukkia. Jos sulla olisi pienintäkään käsitystä teatterin todellisesta luonteesta, et halventaisi teatteria täällä, vaan nousisit lavalle arvokkaasti nöyryydellä vailla ennakkoluuloja ja antaisit itsesi vaikuttua ja vaikuttaisit. Oletko kuullut sisäisestä palosta? Tutkiskele itseäsi. Vaihda alaa, jos noin pahalta tuntuu. Tuollaisella asenteella teet hallaa niin itsellesi kuin teatteritaiteelle. Taidemuodolle, joka parhaimmillaan ja aidoimmillaan koskettaa totuutta ja perimmäistä kauneutta!!!!!!!

    • e.aalto

      Teatterissa on tunnelmaa!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      335
      2941
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      107
      2214
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1640
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1164
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1057
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      1003
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      960
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      944
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      852
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      41
      773
    Aihe