Säännöllisin väliajoin joudun ystäväni Matin kanssa väittelyyn Leevi and the Leavingsien biiseistä. Ne saavat hänet suorastaan näkemään punaista- ystäväni on sitä mieltä että Göstan sanoituksissa on suunnattomasti ylimielisyyttä ja kätkettyä ivaa, "pienen ihmisen" pilkkaamista.
Onko tosiaan näin? Itse olen aina ajatellut että laulujen tarinat on parodisuudestaan huolimatta kerrottu lopultakin myötätunnolla. Vai olenko käsittänyt koko jutun väärin?
"Sivukujilla elämän kulkien
toivon onneni jostain vielä löytyvän
enhän minäkään liikoja vaatisi
jotakin jolla tarjoaisin illan
elatusmaksut lottokupongilla kuittaisin"
Mitä Gösta Sundqvist oikein tarkoittaa?
18
1842
Vastaukset
- keskustelua
musiikista 40 palstalla!!!!!!
Musiikkikeskustelut käydään täällä:
http://www.suomi24.fi/ego/l1/http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=124
CONTROLLIIIII!!!AAAAAAAPUUUUVAAAAAAAAA!!!!!!!!!- Marja Leena
lähinnä keskustella G.S:n tekstien hengestä, jotka kertovat käsittääkseni juuri tästä ikäryhmästä...
- syytä
Marja Leena kirjoitti:
lähinnä keskustella G.S:n tekstien hengestä, jotka kertovat käsittääkseni juuri tästä ikäryhmästä...
kirjoittaa Gösta Sundqvistin Tekstien henki-osastolle!!!
Ei vais, ihan oikealla osastolla olet. Seriffimme Control taas täysin väärällä.
Sitä kuinka joku on saattanut käsittää Göstan tekstit niin väärin kuin kerroit, en voi ymmärtää. - PrimaStara
Marja Leena kirjoitti:
Joka ei ymmärrä lyriikkaa,Voi yhden kerran.
Pilkulla suimit ja et osu edes Elefanttiin!!!
- Maija
Göstan livenä, ja kuunnellut hänen jutusteluaan. Niiden juttujen perusteella olen Mattisi kanssa samaa mieltä.
- Marja Leena
päätelmään pelkkien biisien perusteella- jos et olisi miestä itseään nähnyt/kuullut livenä?
Olen aina pitänyt kovasti esim. Claude Debussy musiikista. Elämäkertojen perusteella äijä oli kuitenkin tod. näk. täysin sietämätön yläluokkainen snobi. En ole antanut kuitenkaan tämän tiedon vaikuttaa musiikkinautintoon. - Maija
Marja Leena kirjoitti:
päätelmään pelkkien biisien perusteella- jos et olisi miestä itseään nähnyt/kuullut livenä?
Olen aina pitänyt kovasti esim. Claude Debussy musiikista. Elämäkertojen perusteella äijä oli kuitenkin tod. näk. täysin sietämätön yläluokkainen snobi. En ole antanut kuitenkaan tämän tiedon vaikuttaa musiikkinautintoon.väittelysi Göstan biiseistä perustunut siihen, mikä hänen suhtautumisensa pohjimmiltaan on? Niin ainakin ymmärsin.
Eihän se musiikkinautintoa mihinkään vie.
Ko. biisit eivät koskaan ole kuuluneet ykkössuosikkeihini. Pidin niitä vähän naiveina sanoituksina, ennen live-keikkaa.
- =DW=
..olen paljon samaa mieltä ystäväsi Matin kanssa. Siis Leevi oli mielestäni jotenkin sianomainen ja nurkkapatriootinen sanoittaja.
MUTTA! kyllä sanoissaan on NIIN paljon elämän makua sekä kaikenlaisilla tasoilla mitattua elämän ymmärtämistä(pisteitä kun en osaa selittää).
Ei todellakaan uskoisi että mies eli ja asui enimmät elonsa jossain hesan lähiössä.
Kyllä kuule on tosiasiaa riimi: "sua koulussa rakastin salaisesti koska olin niin ujo ja hiljainen nyt taas tänä iltana tyhjeni kaljakori kun sun vanhaa kuvaa mä katselin ehkä juuri siksi niin kauan kesti ennen kuin mä kehtasin kertoan sen..."
Kyllä Gösta oli Sanoittaja isolla alkukirjaimella. Kuten muuten myös yks Wats Wainiokin tahi Helismaa.....
Blues-ukko isolla Beellä.
=DW= Minusta Gösta oli nimenomaan pienen ja tavallisen ihmisen asialla. Tarinat lauluissa kertoivat arkipäivän asioista huolineen ja iloineen. Uusimman kokoelman dvd:llä on teeveestä joskus tullut dokumenttiohjelma Göstasta. Siitä saa aika hyvän kuvan G:n elämästä.
Sinänsä hyvä asia että Matti "näkee punaista" Leavingsien lauluja kuunnellessaan; laulut eivät ainakaan ole yhdentekeviä. Koska Gösta ei haastatteluja (loppuvuosinaan) antanut, hän ei myöskään selitellyt kappaleidensa sanomaa, kukin saakoon analyysit suorittaa itse.
Kirjassa "Raparperitaivas" kerrotaan hieman Leavingsin historiasta, suosittelen Matillekin.
bw- TiinaKº
Minusta Göstän sanoissa on sata lasissa sarkasmia ja pureudutaan syvälle suomalaisuuteen. DW tuossa aikaisemmin latoi pöytään Watt Wainion ja Helismaan, kyllä Göstä tekee Sanoittajien Eliittikaksikosta kolmikon.
Minä sinulle tehdä jos saisin sitä mitä silloin en kehdannut kysyäkään
rinnoista sua puristaisin kun ei ne piilossa tahtoneet pysyäkään
sä olit sopivasti lihava
Sinä typerä olla saat kanamainen, hölmö nainen
sun turha on luulla mun tahtovan kuulla jotain järkevää
Ne sinun muotosi kurvikkaat saivat aikaan valtavan paineen
kun päällesi puskin niin muu oli tuskin yhtä tärkeää
En edes tiedä miksi kiihottaa mua yhtä pitkä kuin leveä nainen
jalat kuin pylväät ja rinnatkin ylväät joista kiinni saa
Se nainen unissani liihottaa se lähes sadan kilon keijukainen
Muodokas kyllä, kun ei vaatteita yllä ole ollenkaan
Siinä jonkun suomalaismiehen tilitys, Göstän käsialalla :D
http://www.lyricsondemand.com/l/leeviandtheleavingslyrics/sopivastilihavalyrics.html - uppphhh
....
- hhjbvhhh
.....
- TyöpaikanSonni
Kyllä minä näen sanoituksessa todella paljon huumoria, kieliposkella tehtyä oivallista suomenkielen käyttöä. Kyllähän noissa vedetään olevinaan paatosta, mutta nauretaan aivan kympilla asioille. Kuuntele koe-eläinpuistoa jostain, todella loistavaa Göstan "lyriikkaa" sama huumori se sieltäkin paistaa.
- Kauneinkukkanen
Nii-in, mutku se huumori on sillä lailla hassu juttu, että se mikä jollekin on hauskaa ja naurettavaa, ei jollekin ole sitä lainkaan. Se on jälleen se ihmisen asenne-elämä ja -maailma joka määrää, mitä ihminen meinaa mistäkin ja jos / kun asenne on vinossa, niin kaikki muukin on vinossa eikä huumoriakaan löydy juuri mistään.
Lisäksi on olemassa ihmisiä, jotka määrittelevät tarkasti omassa elämässään mistä aiheista saa vinoilla ja mistä ei ollenkaan. Uskikset esimerkiksi.
- sähkömies
Hän katsoi asioita monesta näkökulmasta. Vähän niin kuin Chaplinin elokuvat ovat hauskoja, mutta surullisia.
- Yhdisti
Yeap, juuri noin. Panitko pistokkeen rasiaan?
- Naapurin_Masa
Ainahan pullakranssista homeen voi pois raaputtaa... Mutta häviääkö siitä silloin myös elämä?
- Vertauksesiontuu
Ei. Jos pinnassa on hometta, sitä samaa 'elämää' on myös jo kranssin sisällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445219Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243430Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982822Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552618- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391