Mitä Gösta Sundqvist oikein tarkoittaa?

Marja Leena

Säännöllisin väliajoin joudun ystäväni Matin kanssa väittelyyn Leevi and the Leavingsien biiseistä. Ne saavat hänet suorastaan näkemään punaista- ystäväni on sitä mieltä että Göstan sanoituksissa on suunnattomasti ylimielisyyttä ja kätkettyä ivaa, "pienen ihmisen" pilkkaamista.

Onko tosiaan näin? Itse olen aina ajatellut että laulujen tarinat on parodisuudestaan huolimatta kerrottu lopultakin myötätunnolla. Vai olenko käsittänyt koko jutun väärin?


"Sivukujilla elämän kulkien
toivon onneni jostain vielä löytyvän
enhän minäkään liikoja vaatisi
jotakin jolla tarjoaisin illan
elatusmaksut lottokupongilla kuittaisin"

18

1571

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keskustelua
      • Marja Leena

        lähinnä keskustella G.S:n tekstien hengestä, jotka kertovat käsittääkseni juuri tästä ikäryhmästä...


      • syytä
        Marja Leena kirjoitti:

        lähinnä keskustella G.S:n tekstien hengestä, jotka kertovat käsittääkseni juuri tästä ikäryhmästä...

        kirjoittaa Gösta Sundqvistin Tekstien henki-osastolle!!!

        Ei vais, ihan oikealla osastolla olet. Seriffimme Control taas täysin väärällä.

        Sitä kuinka joku on saattanut käsittää Göstan tekstit niin väärin kuin kerroit, en voi ymmärtää.


      • PrimaStara
        Marja Leena kirjoitti:

        lähinnä keskustella G.S:n tekstien hengestä, jotka kertovat käsittääkseni juuri tästä ikäryhmästä...

        Joka ei ymmärrä lyriikkaa,Voi yhden kerran.
        Pilkulla suimit ja et osu edes Elefanttiin!!!


    • Maija

      Göstan livenä, ja kuunnellut hänen jutusteluaan. Niiden juttujen perusteella olen Mattisi kanssa samaa mieltä.

      • Marja Leena

        päätelmään pelkkien biisien perusteella- jos et olisi miestä itseään nähnyt/kuullut livenä?


        Olen aina pitänyt kovasti esim. Claude Debussy musiikista. Elämäkertojen perusteella äijä oli kuitenkin tod. näk. täysin sietämätön yläluokkainen snobi. En ole antanut kuitenkaan tämän tiedon vaikuttaa musiikkinautintoon.


      • Maija
        Marja Leena kirjoitti:

        päätelmään pelkkien biisien perusteella- jos et olisi miestä itseään nähnyt/kuullut livenä?


        Olen aina pitänyt kovasti esim. Claude Debussy musiikista. Elämäkertojen perusteella äijä oli kuitenkin tod. näk. täysin sietämätön yläluokkainen snobi. En ole antanut kuitenkaan tämän tiedon vaikuttaa musiikkinautintoon.

        väittelysi Göstan biiseistä perustunut siihen, mikä hänen suhtautumisensa pohjimmiltaan on? Niin ainakin ymmärsin.
        Eihän se musiikkinautintoa mihinkään vie.

        Ko. biisit eivät koskaan ole kuuluneet ykkössuosikkeihini. Pidin niitä vähän naiveina sanoituksina, ennen live-keikkaa.


    • =DW=

      ..olen paljon samaa mieltä ystäväsi Matin kanssa. Siis Leevi oli mielestäni jotenkin sianomainen ja nurkkapatriootinen sanoittaja.

      MUTTA! kyllä sanoissaan on NIIN paljon elämän makua sekä kaikenlaisilla tasoilla mitattua elämän ymmärtämistä(pisteitä kun en osaa selittää).

      Ei todellakaan uskoisi että mies eli ja asui enimmät elonsa jossain hesan lähiössä.

      Kyllä kuule on tosiasiaa riimi: "sua koulussa rakastin salaisesti koska olin niin ujo ja hiljainen nyt taas tänä iltana tyhjeni kaljakori kun sun vanhaa kuvaa mä katselin ehkä juuri siksi niin kauan kesti ennen kuin mä kehtasin kertoan sen..."

      Kyllä Gösta oli Sanoittaja isolla alkukirjaimella. Kuten muuten myös yks Wats Wainiokin tahi Helismaa.....


      Blues-ukko isolla Beellä.

      =DW=

    • Minusta Gösta oli nimenomaan pienen ja tavallisen ihmisen asialla. Tarinat lauluissa kertoivat arkipäivän asioista huolineen ja iloineen. Uusimman kokoelman dvd:llä on teeveestä joskus tullut dokumenttiohjelma Göstasta. Siitä saa aika hyvän kuvan G:n elämästä.
      Sinänsä hyvä asia että Matti "näkee punaista" Leavingsien lauluja kuunnellessaan; laulut eivät ainakaan ole yhdentekeviä. Koska Gösta ei haastatteluja (loppuvuosinaan) antanut, hän ei myöskään selitellyt kappaleidensa sanomaa, kukin saakoon analyysit suorittaa itse.
      Kirjassa "Raparperitaivas" kerrotaan hieman Leavingsin historiasta, suosittelen Matillekin.
      bw

    • TiinaKº

      Minusta Göstän sanoissa on sata lasissa sarkasmia ja pureudutaan syvälle suomalaisuuteen. DW tuossa aikaisemmin latoi pöytään Watt Wainion ja Helismaan, kyllä Göstä tekee Sanoittajien Eliittikaksikosta kolmikon.



      Minä sinulle tehdä jos saisin sitä mitä silloin en kehdannut kysyäkään
      rinnoista sua puristaisin kun ei ne piilossa tahtoneet pysyäkään
      sä olit sopivasti lihava

      Sinä typerä olla saat kanamainen, hölmö nainen
      sun turha on luulla mun tahtovan kuulla jotain järkevää

      Ne sinun muotosi kurvikkaat saivat aikaan valtavan paineen
      kun päällesi puskin niin muu oli tuskin yhtä tärkeää

      En edes tiedä miksi kiihottaa mua yhtä pitkä kuin leveä nainen
      jalat kuin pylväät ja rinnatkin ylväät joista kiinni saa

      Se nainen unissani liihottaa se lähes sadan kilon keijukainen
      Muodokas kyllä, kun ei vaatteita yllä ole ollenkaan

      Siinä jonkun suomalaismiehen tilitys, Göstän käsialalla :D

      http://www.lyricsondemand.com/l/leeviandtheleavingslyrics/sopivastilihavalyrics.html

    • uppphhh

      ....

    • hhjbvhhh

      .....

    • TyöpaikanSonni

      Kyllä minä näen sanoituksessa todella paljon huumoria, kieliposkella tehtyä oivallista suomenkielen käyttöä. Kyllähän noissa vedetään olevinaan paatosta, mutta nauretaan aivan kympilla asioille. Kuuntele koe-eläinpuistoa jostain, todella loistavaa Göstan "lyriikkaa" sama huumori se sieltäkin paistaa.

      • Kauneinkukkanen

        Nii-in, mutku se huumori on sillä lailla hassu juttu, että se mikä jollekin on hauskaa ja naurettavaa, ei jollekin ole sitä lainkaan. Se on jälleen se ihmisen asenne-elämä ja -maailma joka määrää, mitä ihminen meinaa mistäkin ja jos / kun asenne on vinossa, niin kaikki muukin on vinossa eikä huumoriakaan löydy juuri mistään.

        Lisäksi on olemassa ihmisiä, jotka määrittelevät tarkasti omassa elämässään mistä aiheista saa vinoilla ja mistä ei ollenkaan. Uskikset esimerkiksi.


    • sähkömies

      Hän katsoi asioita monesta näkökulmasta. Vähän niin kuin Chaplinin elokuvat ovat hauskoja, mutta surullisia.

      • Yhdisti

        Yeap, juuri noin. Panitko pistokkeen rasiaan?


    • Naapurin_Masa

      Ainahan pullakranssista homeen voi pois raaputtaa... Mutta häviääkö siitä silloin myös elämä?

      • Vertauksesiontuu

        Ei. Jos pinnassa on hometta, sitä samaa 'elämää' on myös jo kranssin sisällä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1874
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe