Ruotsinkieli ja Porvoo

palveluammattiin sinne?

Mites on, kuinka paljon asiakaspalvelijat tarvitsette ruotsia asiakkaidenne kanssa? Ehkäpä aion sinne hakeutua töihin, joten kiinnostaa. Mulla on ruotsinkielen pohja parempi kuin englannin, mutta kun kieltä ei käytä niin sanavarasto on mitä on eli suppea...

47

6207

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olen kaupassa töissä

ja kyllähän se on ihan hyvä jos ruottia osaa. olen tosin huomannut että suppealla taidolla ainakin kaupassa pärjää.

• Borga Fin

Jos ei asiakas osaa suomea niin opetelkoot tai vaihtakoot firmaa. Kyllä suomalaisten pitää osata suomea.

• vaihtakoot

supisuomalainen kaupunkia! Minun mielestäni Porvoossa pitäisi vielä osata ruotsia!! Mäntsälä on sitten jo suomenkielinen paikkakunta... Rannikko on rannikkoa!

• Porvoolainen

Kyllä kaikki Porvoossa osaa Suomenkieltä, Miksi sitä ruotsia tarvii puhua ???????

• mielipide'

kun ei kunnioita muita ihmisiä.

• puppe
        mielipide' kirjoitti:

ja mitenkähän tämä kunnioitus on toisinpäin????

• QBB
        mielipide' kirjoitti:

jos sun mielestä ruottin puhuminen kunnioittaa muita ihmisiä niin olet varmaan väärässä maassa

• jange

Hyvin tulee toimeen pelkällä suomella.. Ymmärrän täysin ruotsia, joten joskus onkin niin että minä puhun suomea ja asiakas vastaa ruotsiksi.. Molemmille helpompaa.

• jossa velvollisuus puhua

sekä ruotsia että suomea... Aina kun ei paikalla ole sekä suomenkielisiä, että ruotsinkielisiä.

T: ap
      Ps. se velvollisuus on ihan lakisääteinen, joten osattava on...
      Pss. kauheen metelinpä tämä mun kysymys sai aikaiseksi :)

• tavalla

ihmiset valitettavasti reagoivat ruotsinkieleen. Sitä ei saisi olla ollenkaan Suomessa joidenkin kieltä taitamattomien mielestä. Minulle se on ja pysyy rikkautena osata ruotsia!!

• yks tyyppi

oon asunnu tääl helsingis koko surkeen elämäni eli 29 vuotta, eikä oo vielä koskaan tarvinu ruotsia osata.

• sitten

olet osunnut keskusteluun Porvoosta? Tiedän kyllä niitäkin, jotka ovat asuneet Porvoossa koko ikänsä, eivätkä ole tarvinneet ruotsinkieltä... Kumminkin sitä osaavat, onneksi!!

• kieli
        sitten kirjoitti:

olet osunnut keskusteluun Porvoosta? Tiedän kyllä niitäkin, jotka ovat asuneet Porvoossa koko ikänsä, eivätkä ole tarvinneet ruotsinkieltä... Kumminkin sitä osaavat, onneksi!!

kun ikl valitaan eduskuntaan saa harkimot muuttaa svedujen maille halliesa kanssa.

• Murjaani

Et osaa näköjään suomeakaan!

• sua.
        Murjaani kirjoitti:

Et osaa näköjään suomeakaan!

varmaan vituttikin,kun ei osaa kirjoittaa edes suomeekaan,mutta ihan kivasti pärjäilty näinkin.

• voisitteko
        sua. kirjoitti:

varmaan vituttikin,kun ei osaa kirjoittaa edes suomeekaan,mutta ihan kivasti pärjäilty näinkin.

opetella laittamaan ne välilyönnit välimerkkien jälkeen. Niin kirjoitetaan oikein ja toisetkin saavat selvää kirjoituksistanne (jos todella niin haluatte).

• voisitteko kirjoitti:

opetella laittamaan ne välilyönnit välimerkkien jälkeen. Niin kirjoitetaan oikein ja toisetkin saavat selvää kirjoituksistanne (jos todella niin haluatte).

kylsulkionongelmat.

• taitaa
        nupi kirjoitti:

kylsulkionongelmat.

olla!! kylsulkionjosetymmärrämitätoinenkirjoittaaSillontoivotsinäkinetkirjoitettaiskunnolla.

• Abc
        sua. kirjoitti:

JUNTIT!

• jo pois

Porvoosta jo pois muuttaneena, en ole ikinä ruotsinkieltä tarvinnut, joten miksi ihmeessä sitä pidetään siellä vielä tarpeellisena? Ranskan, Saksan ja Englannin taitojani olen monesti tarvinnut, mutta kertaakaan ei ole vielä tullut eteen tilannetta missä olisin ruotsinkieltä tarvinnut, saatika borgåsvenskaa!
      Kun asioin Suomessa, haluan suomenkielistä palvelua, en ruotsinkielistä, enkä saamenkielistä, puhumattakaan muista vähemmistökielistä.
      Miksi suomenruotsalaisille on niin vaikeaa hyväksyä, että suomessa puhutaan suomea? Eiväthän saamea äidinkielenään puhuvatkaan vaadi palveluita äidinkielellään!
      Ja joku suomalainen borgåsvenskaa vääntävä voisi kertoa minulle, mitä teen tuolla kielellä, mitä hyötyä on sitä osata? Ei edes ruotsissa puhuta samaa ruotsia kuin mitä porvoossa väännetään! Ja edes ruotsissa ei välttämättä ymmärretä mitä ihmettä joku kysyy, kun porvoonruotsia puhuu...saatika norjassa.

• mama mar

ovat tarpeelisia.olen suomenkielinen niinkuin poikaninikin.kotona puhuttiin suomea hoitopaikassa ruotsia. se oli hyvä pohja muile kielille. englannin kieli tuli sit melkein kuin itsestään tietokoneen myötä.itse sain kivan työpaikan sen takia kun osaan ruotsia, jouduin tekemään töitä ruotsista muuttaneiden kanssa, ilman ruosinkieltä ei ois tullu toimeen. mun mielestä kaikkien kielien osaamiminen on rikkausmyös ruotsin. puhumme poikani kanssa myös ranskaa ja venäjää. ja pohjan tälle antoi ruotsinkieli kun tuli luonnostaan, vei pelon vieraisiin kieliin.

• Suomalainen
        mama mar kirjoitti:

ovat tarpeelisia.olen suomenkielinen niinkuin poikaninikin.kotona puhuttiin suomea hoitopaikassa ruotsia. se oli hyvä pohja muile kielille. englannin kieli tuli sit melkein kuin itsestään tietokoneen myötä.itse sain kivan työpaikan sen takia kun osaan ruotsia, jouduin tekemään töitä ruotsista muuttaneiden kanssa, ilman ruosinkieltä ei ois tullu toimeen. mun mielestä kaikkien kielien osaamiminen on rikkausmyös ruotsin. puhumme poikani kanssa myös ranskaa ja venäjää. ja pohjan tälle antoi ruotsinkieli kun tuli luonnostaan, vei pelon vieraisiin kieliin.

Jos sinä osaat kieliä, niin EI sinun tarvii arvostella muita.Mitä v...uu tuut tänne kehumaan.Kai me pärjätään paremmin englannin kielellä kuin ruotsin kielellä.On paskamaista liikkeissä ym. jos palvellaan ruotsinkielellä.Totuushan on että ruotsinkielisten asema heikkenee koko ajan, mistä ovat erittäin huolissaan. Siksi yritetään sönkätä ruotsia väkisin.Kuvitellaan että kaikki suomalaiset osaa ruottia.

• niinpä.........
        Suomalainen kirjoitti:

Jos sinä osaat kieliä, niin EI sinun tarvii arvostella muita.Mitä v...uu tuut tänne kehumaan.Kai me pärjätään paremmin englannin kielellä kuin ruotsin kielellä.On paskamaista liikkeissä ym. jos palvellaan ruotsinkielellä.Totuushan on että ruotsinkielisten asema heikkenee koko ajan, mistä ovat erittäin huolissaan. Siksi yritetään sönkätä ruotsia väkisin.Kuvitellaan että kaikki suomalaiset osaa ruottia.

Tuo vaan esille oma huonoutesi. Koska kiroilemalla et sitä suomenkieltä saa esille. Toi on juuri sitä typerää käyttäytymistä, kun ei enää keksi muuta ja haluaa välttämättä olla oikeassa. Valitettavan usealla ruotsinkieltä taitamattomilla on kyseinen asenne, kun puhutaan/kirjotetaan kielestä!

Yritä sinäkin ymmärtää, ettei sinunkaan tarvitse arvostella ruotsinkieltä puhuvia!! Suomenruotsalaisia on vielä ja sinunkin pitää hyväksyä se!! Porvoo on edelleen kaksikielinen kaupunki ja myyjät saavat puhua ruotsia!! Oma vikasi, jos et sitä halua hyväksyä, silti ei tarvitse hermostua ja hyppiä silmille.

Epäilemättä ruotsinkieli vähenee Suomessa ja tilalle on tulossa vahvasti venäjä tai eesti. Onko se sitten mielestäsi mukavampaa? Koska se tulee olemaan näiden merkkien mukaan joskus pakollinen kieli Suomessa!!

• Suomalainen
        niinpä......... kirjoitti:

Tuo vaan esille oma huonoutesi. Koska kiroilemalla et sitä suomenkieltä saa esille. Toi on juuri sitä typerää käyttäytymistä, kun ei enää keksi muuta ja haluaa välttämättä olla oikeassa. Valitettavan usealla ruotsinkieltä taitamattomilla on kyseinen asenne, kun puhutaan/kirjotetaan kielestä!

Yritä sinäkin ymmärtää, ettei sinunkaan tarvitse arvostella ruotsinkieltä puhuvia!! Suomenruotsalaisia on vielä ja sinunkin pitää hyväksyä se!! Porvoo on edelleen kaksikielinen kaupunki ja myyjät saavat puhua ruotsia!! Oma vikasi, jos et sitä halua hyväksyä, silti ei tarvitse hermostua ja hyppiä silmille.

Epäilemättä ruotsinkieli vähenee Suomessa ja tilalle on tulossa vahvasti venäjä tai eesti. Onko se sitten mielestäsi mukavampaa? Koska se tulee olemaan näiden merkkien mukaan joskus pakollinen kieli Suomessa!!

Anteeksi kiroilemiseni,En voi mitään, mutta enemmistö suomalaisista on kanssani samaa mieltä.Ja kiitos sovittelevasta kirjoituksestasi.

• Ei siis
        Suomalainen kirjoitti:

Anteeksi kiroilemiseni,En voi mitään, mutta enemmistö suomalaisista on kanssani samaa mieltä.Ja kiitos sovittelevasta kirjoituksestasi.

ole mitään merkitystä suomenruotsalaisilla? Minulle EI TODELLAKAAN vaikuta, mitä mieltä osa suomalaisista on ruotsinkielestä!!!!!!! Oma napa on näköjään kuitenkin se tärkein! Ei ajatella muiden parasta...

Sehän sitten varmasti huvittaa, kun Venäjältä ja Virosta muuttaneet alkavat vaatia palvelua omalla kielellään, koska sinne suuntaan olemme näköjään menossa. Pakollisena kielenä tulee olemaan joko viro tai venäjä. Noh, omapahan on valintanne. Minulle ruotsinkieli on kuitenkin ERITTÄIN tärkeä, joten taistelen kyllä sen puolesta. Se ei kuitenkaan ole keneltäkään poissa, vaikka se ja sen osaajat säilyisivät Suomessa!!

Hauskinta tässä on kuitenkin se, että suuri osa suomenruotsalaisista on avoimempia, kuin osa suomalaisista. Niin ja suomenruotsalainen joulu tuntuu enemmän joululta, kuin suomalainen. Näin muuten totesi eräs supisuomalainenkin!

• Isäni oli suomenruotsalainen, mutta ei koskaan puhunut minulle ruotsia. Kaiken ruotsin, minkä osaan, olen joutunut opiskelemaan koulussa. =/ Ruotsin kieli on kiinnostanut minua jo vuosia ja varsinkin siksi, että isäni sukulaiset puhuvat ruotsia. Helpompi kommunikoida kun osaa ruotsin kielen.

Olen myös töissä asiakaspalvelualalla ja ruotsia tarvitsen melko paljon, koska varsinkin vanhempi väestö puhuu ruotsia ja myöskin melko monet nuoret. Suomi on kaksikielinen maa, ja täällä kuuluisi osata molemmat kielet.

En kuitenkaan puhu kovin sujuvaa ruotsia, mutta olen pärjännyt hyvin sekä töissä että yksityiselämässänikin =)

Pointtini on kuitenkin se, että jos aikoo tulla töihin Porvooseen, tulisi osata ruotsia joten kuten, että pärjää ruotsinkielisten asiakkaiden kanssa =)

• Jussi

Olen asunut Porvoossa 40 vuotta. Kertaakaan en ole ruotsinkieltä tarvinnut, vaikka sitä osaankin. Kiitos vaan kaikille ruotsinkielisille, jotka aina vaihdatte kielenne suomeksi. (ettekä edes purnaa)

• ja ikäsi
        Jussi kirjoitti:

Olen asunut Porvoossa 40 vuotta. Kertaakaan en ole ruotsinkieltä tarvinnut, vaikka sitä osaankin. Kiitos vaan kaikille ruotsinkielisille, jotka aina vaihdatte kielenne suomeksi. (ettekä edes purnaa)

on oikeasti????? Koska minä en vaihda suomenkielelle Porvoossa asioidessani. En vaihda sitä edes kassalla, jos olen siinä töissä. Ensin ruotsinkielellä, jos huomaan varmasti, ettei osata ruotsia, saatan vaihtaa...

• puppe
        ja ikäsi kirjoitti:

on oikeasti????? Koska minä en vaihda suomenkielelle Porvoossa asioidessani. En vaihda sitä edes kassalla, jos olen siinä töissä. Ensin ruotsinkielellä, jos huomaan varmasti, ettei osata ruotsia, saatan vaihtaa...

Juuri näin! Ja jälleen kerran tämän edustamasi kielivähemmistön maine kasvaa jos toimit kuten kirjoitit.

• provosoida
        ja ikäsi kirjoitti:

Mikäli kassalla puhut ainoastaan ruotsia,niin oot kusessa.Lopputili samantien huonosta asiakaspalvelusta.Kaikkihan suomea osaa.Yritän itse puhua ruotsia jos tulee vanhempia ihmisiä.Esim rantaruotsalaisia.

• ..ja sujuvata keravata

Ruotsinkielen taito ei Porvoossa välttämättä ole ensisijaisen tärkeä. Kuten kaikkien suurten etelä-suomessa sijaitsevien teollisuuslaitosten lähistollä, tarvitsee myös Porvoossa ymmärtää selvee savvoo.

• Kaze

Sitä tässä pohdiskelin näiden hervottomien riitojen välisssä, että miksi siitä nostetaan niin iso haloo, jos suomalainen ei puhu ruotsia. Eikös se myös niin ole, että kun kerran suomessa asutaan, niin täytyisihän suomen-ruotsalaistenkin suostua puhumaan suomea, vai-kö???
      Itse olen palvelu ammatissa, ja huonosti kouluja käynyt, mutta olen silti työssäni oppinut palvelemaan joten kuten myös ruotsiksi. Jos siis itse suostun edes yrittämään, vaikkakin hampaat irvessä, niin toivon sitä myös kanssaihmisiltäni! Joten osa suomenruotsalaisista, eiköhän pitäisi lopettaa se nurina siitä ruotsin osaamisesta, ja vääntyä myös itse puhumaan sitä "vähemmän" hallittua kieltä! Jos on pokkaa tulla naureskelemaan minun huonolle ruotsilleni, niin enköhän minäkin kerran saa pärskähtää teidän huonolle suomellenne!?
      Niin, ympäri mennään ja yhteen tullaan...

• hah

....kun se on niin pikanttia ja hienoa, kun "Ruotsalainen" ei osaa Suomea, mutta autas kun "Suomalainen" ei osaa Ruotsia, niin täys junttihan se on. Eikö ole ihmeellistä :)

Suomen-Ruotsalaiset ovat maailman ainoa vähemmistö, joka ei osaa mitään kieltä hyvin. Ei Suomea, eikä Ruotsia(aitoa) - joten näkisin asian lähinnä säälittävänä.

• Hyvä

Kommentti!

• entä

miksi sitten nostetaan niin iso haloo, kun suomenruotsalainen ei halua puhua suomea? Sitä minä en ymmärrä.

Lukisitko mieluummin "pakko"venäjää koulussa tai "pakko"eestiä? Kiinnostaisiko mieluummin palvella jommalla kummalla kielellä? Minua ei ainakaan, mutta ruotsinkielellä palvelen MIELELLÄNI asiakkaita!

Kuka sinun huonolle ruotsinkielellesi on naurahdellut? Taidat nimittäin yleistää ja kuvitella olemattomia! Minä en naureskele, jos joku EDES YRITTÄÄ puhua ruotsia!! Valitettavasti se kumminkin on harvinaista ja siitä pitää aina tapella. Kyllä minunkin suomenkieltä saa korjata, mutta älkää VAATIKO minua puhumaan rannikkoseudulla väkisin suomea, jos kerran osaatte edes välttävästi ruotsia.

Älkää riehuko, jos haluan pitää kiinni suomenruotsalaisesta verenperinnöstäni! Toinen puoli minussa on savolaista, enkä piilottele sitäkään. Kuitenkin olen ylpeämpi ruotsinkielen taidostani, koska niin moni "mollaa" sitä ja niin harva sitä nykyään osaa.

Minulla oli sekä suomi että ruotsi kiitettävien tasolla koulussa, joten tuskin kenelläkään on kummastakaan sanomista! Riikinruotsiakin osaan, eli löydän kyllä ALKOn Ruotsissakin ja ymmärrän, mitä ruotsalaiset puhuvat. He ovat myös ymmärtäneet minua.

• muuta!
        hah kirjoitti:

....kun se on niin pikanttia ja hienoa, kun "Ruotsalainen" ei osaa Suomea, mutta autas kun "Suomalainen" ei osaa Ruotsia, niin täys junttihan se on. Eikö ole ihmeellistä :)

Suomen-Ruotsalaiset ovat maailman ainoa vähemmistö, joka ei osaa mitään kieltä hyvin. Ei Suomea, eikä Ruotsia(aitoa) - joten näkisin asian lähinnä säälittävänä.

Hah ja heh!Hyvin murjaistu!!

• on.....
        hah kirjoitti:

mielestäsi "aitoa" ruotsia????? Jos riikinruotsi on mielestäsi "aitoa" ruotsia, niin voisin sitten verrata savolaisia ja hesalaisia... Kummat puhuvat "aitoa" suomea?

Tätä keskustelua ruotsinkielestä voidaan käydä loputtomiin. Hyödyttääkö se kuitenkaan? Ruotsi on silti toinen kotimainen kieli!!!!!!!!!!!!!

• PKK8
        on..... kirjoitti:

mielestäsi "aitoa" ruotsia????? Jos riikinruotsi on mielestäsi "aitoa" ruotsia, niin voisin sitten verrata savolaisia ja hesalaisia... Kummat puhuvat "aitoa" suomea?

Tätä keskustelua ruotsinkielestä voidaan käydä loputtomiin. Hyödyttääkö se kuitenkaan? Ruotsi on silti toinen kotimainen kieli!!!!!!!!!!!!!

valitettavasti VIELÄ ruotti on toinen "kotimainen" kieli. toivotaan kaikki yhdessä niin ehkä se lakkaa olemasta

• suomi
        entä kirjoitti:

miksi sitten nostetaan niin iso haloo, kun suomenruotsalainen ei halua puhua suomea? Sitä minä en ymmärrä.

Lukisitko mieluummin "pakko"venäjää koulussa tai "pakko"eestiä? Kiinnostaisiko mieluummin palvella jommalla kummalla kielellä? Minua ei ainakaan, mutta ruotsinkielellä palvelen MIELELLÄNI asiakkaita!

Kuka sinun huonolle ruotsinkielellesi on naurahdellut? Taidat nimittäin yleistää ja kuvitella olemattomia! Minä en naureskele, jos joku EDES YRITTÄÄ puhua ruotsia!! Valitettavasti se kumminkin on harvinaista ja siitä pitää aina tapella. Kyllä minunkin suomenkieltä saa korjata, mutta älkää VAATIKO minua puhumaan rannikkoseudulla väkisin suomea, jos kerran osaatte edes välttävästi ruotsia.

Älkää riehuko, jos haluan pitää kiinni suomenruotsalaisesta verenperinnöstäni! Toinen puoli minussa on savolaista, enkä piilottele sitäkään. Kuitenkin olen ylpeämpi ruotsinkielen taidostani, koska niin moni "mollaa" sitä ja niin harva sitä nykyään osaa.

Minulla oli sekä suomi että ruotsi kiitettävien tasolla koulussa, joten tuskin kenelläkään on kummastakaan sanomista! Riikinruotsiakin osaan, eli löydän kyllä ALKOn Ruotsissakin ja ymmärrän, mitä ruotsalaiset puhuvat. He ovat myös ymmärtäneet minua.

suomi on suomi ja se riittääköön!maan kielellä maassa!

• luettavaa,
        suomi kirjoitti:

kun et osaa kirjoittaa edes suomenkielellä!!!!! Tiesitkö, että kirjoitettaessa koneella, on olemassa säännöt??!!

Suomi on kaksikielinen maa, jossa ruotsinkieltä taitamattomat yrittävät peitellä osaamattomuuttaan haukkumalla! Säälittävää toimintaa!

• Kvinna ****
        PKK8 kirjoitti:

valitettavasti VIELÄ ruotti on toinen "kotimainen" kieli. toivotaan kaikki yhdessä niin ehkä se lakkaa olemasta

todellakaan toimisi ruotsinkieltä vastaan!!!!!!!!!!! Ruotsinkielen puolesta taistelen ja perusteellisesti!!!!

• puppe
        luettavaa, kirjoitti:

kun et osaa kirjoittaa edes suomenkielellä!!!!! Tiesitkö, että kirjoitettaessa koneella, on olemassa säännöt??!!

Suomi on kaksikielinen maa, jossa ruotsinkieltä taitamattomat yrittävät peitellä osaamattomuuttaan haukkumalla! Säälittävää toimintaa!

Olihan viestisi provo? Jos ei osaa ruotsia suomessa niin onko silloin osaamaton ja sivistymätön?

• jäi
        Kvinna **** kirjoitti:

todellakaan toimisi ruotsinkieltä vastaan!!!!!!!!!!! Ruotsinkielen puolesta taistelen ja perusteellisesti!!!!

Unohtuiko huutomerkki?

• taistella
        Kvinna **** kirjoitti:

Taistelihan joku hölmö tuulimyllyjäkin vastaan.Ei voi mitään, mutta ruotsinkieli vähenee suomessa.Ruotsalaisetkin puhuu suomalaisten kanssa mielummin englantia.Tähän on menty.Koeta kestää.On hullua kun jotkun menee sukulaisen kanssa naimisiin,vain sen takia että ruotsalaisuus ei katoaisi.Tätä sanoisin sisäsiittoiseksi.

• en finne igen
        puppe kirjoitti:

Olihan viestisi provo? Jos ei osaa ruotsia suomessa niin onko silloin osaamaton ja sivistymätön?

ottanut tavakseni vastata rantaruåtsia puhuville venäjäksi. Silloin kyllä Suomen kieli poikkeuksetta on löytynyt.
        Riikinruotsia puhuville vastaan kehnolla ruåtsillani, jota en ole koulussa lukenut. Tai hieman paremmalla engelskalla. Työskentelin Ruotsissa vajaan vuoden joskus kauan sitten ja muutama sana "tarttui hihaan".
        Tottakai Suomessa suomea puhutaan, ulkomailla ja ulkomaalaisille ulkomaata elleivät suomea osaa.
        Koskaan en Porvoossa rantaruåtsia ole tarvinnut, yhden kerran joku kysyi rijksvenskalla Alkon sijaintia.

• ???
        suomi kirjoitti:

Siis Suomessa vain suomea. Samalla logiikalla USA:ssa usa:ta, Belgiassa belgiaa, Brasiliassa brasiliaa, Monacossa monacoa jne.

• sekoittaa
        ??? kirjoitti:

Siis Suomessa vain suomea. Samalla logiikalla USA:ssa usa:ta, Belgiassa belgiaa, Brasiliassa brasiliaa, Monacossa monacoa jne.

Ei tarvitse sekoittaa kehitysmaita mukaan tähän kielikysymykseen.

Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      239
      45198
    2. Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella

Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole
      Maailman menoa
      123
      25976
    3. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      323
      15654
    4. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      164
      10791
    5. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      122
      9707
    6. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      36
      9481
    7. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      30
      9383
    8. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      85
      8468
    9. 242
      6814
    10. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      221
      6476
    Aihe