Onhan kameroiden pakkaskäytöstä jo käyty keskustelua, mutta ei niissä oikein ole tullut ilmi, voiko kamera HAJOTA pakkasessa. Hyytymisestä puhutaan ja siitä, miten kamera pitää tuoda takaisin lämpimään, mutta ei itse kameran vioittumisesta.
No, voiko?
Hajoaako kamera pakkasessa?
18
5502
Vastaukset
- Nimetön
Voi hajota pakkasessa jos sen pudottaa maahan!
- heiska
Aijaa. Todennäköisesti se kyllä putoaa hankeen eikä hajoa.
- Vuonna
heiska kirjoitti:
Aijaa. Todennäköisesti se kyllä putoaa hankeen eikä hajoa.
Kyllä se voi rikkoutuakin, mutta yleesä se vain hyytyy.
Sony on tunnustanut tehneensä viellisen sensorin, joka ei kestä kylmää, eikä kosteutta, vaan hajoaa.
Poks!
Linkkiä suomalaiselle sivulle en enää muista.
Suuri lämpötilan muutos aiheuttaa myös kosteuden muutoksen, mikä on vaarallisempi kuin kylmyys.
- JMantyla
Olen kuvannut seuraavilla kameroilla -5-15 asteen pakkasessa: Canon 300D, Nikon D70, Olympus E300, Pentax *istDS ja Pentax *istD.
Nykyään kuvaan *istD:llä.
Kyllä ne toimivat pakkasessa, kunhan varoo kolhimista (Canonin muovirunko hieman epäilyttää).
Itse asiassa kennot tykkäävät pakkasesta. Lämpötilan laskiessa kohina vähenee ja voit kuvata pitkillä valotusajoilla esim. tähtiä.
Suurin ongelma on paristojen tehon lasku pakkasessa. Kameran toiminta-aika siis lyhenee, ja kovalla pakkasella huomattavasti. Pari kertaa paristo on tyhjentynyt kuvan tallennusvaiheessa, ja se kuva on sitten menetetty. Eli pitää olla ladattuja varaparistoja lämpimässä tai verkkolaite.
JM- Käyttölämpö
Mites tehtaat suosittelee vain käyttöä yli nolla-asteen? (0-40 C)
Edes ammattilaismalleja ei valmistajan mukaan saa viedä ulos jos on pakkasta.
Itse olen huomannut, että kuvista tulee usein epäselvempiä kylmässä, kuin sumun läpi otettuja ja kamera käyttäytyy epävakaasti.
Valotuskin heittelee.
Eräs tuttu yritti kuvata istDs:llä kuvata 10 asteen pakkasessa, mutta se tilttasi heti. - JMantyla
Käyttölämpö kirjoitti:
Mites tehtaat suosittelee vain käyttöä yli nolla-asteen? (0-40 C)
Edes ammattilaismalleja ei valmistajan mukaan saa viedä ulos jos on pakkasta.
Itse olen huomannut, että kuvista tulee usein epäselvempiä kylmässä, kuin sumun läpi otettuja ja kamera käyttäytyy epävakaasti.
Valotuskin heittelee.
Eräs tuttu yritti kuvata istDs:llä kuvata 10 asteen pakkasessa, mutta se tilttasi heti.Useimmat kameratehtaat todella takaavat kameroiden
toiminnan vain -0 - 40C. Tämä johtuu kameroiden virrankulutuksesta - digikamerat ovat melkoisia sähköahmatteja. Kun paristojen jännite laskee lähelle kriittistä rajaa, automatiikat saattavat reistailla ja suurin vaara piilee kuvien tallennuksen keskeytymisessä muistikortille. Jos aikoo kuvata pakkasessa, pitää olla aivan täyteen ladatut akut, joita mielellään pidetään ulkonakin lämpimässä, esim. taskussa ja otetaan käyttöön vain kuvaushetkellä. Jos akkujen tai paristojen lataus on vähänkin vajaa, kamera hyytyy pakkasessa erittäin nopeasti - huomattavasti nopeammin kuin kesällä tai sisällä lämpimässä. Varminta on käyttää ulkona verkkolaitetta.
Mitään mekaanista estettä kameran toiminnalle pakkasessa ei mielestäni ole - päinvastoin: ccd-kenno tykkää kylmästä, sen kohina vähenee.
Kylmää vaarallisempi haitta on nähdäkseni kosteus. Linssit saattavat huurtua yms. Kameran elektroniikkaan kosteutta ei saisi päästä.
Jos kamera on kuiva ja kylmä ja akut kunnolla ladattu, pakkasella pitäisi tulla selvempiä ja kirkkaampia kuvia kuin lämpimällä.
Pentax *istD kestää kokemukseni mukaan täyteen ladatuilla 2300 ma akuilla noin tunnin kuvaamisen -10 asteen pakkasessa. Vaihtamalla paristot pärjää toisen tunnin, jos varaparistot ovat esim. lämpimässä taskussa. Verkkolaitteella kuvaamisessa ei pitäisi olla rajaa - tosin en ole kokeillut alle -15.
JM - Akkuja
JMantyla kirjoitti:
Useimmat kameratehtaat todella takaavat kameroiden
toiminnan vain -0 - 40C. Tämä johtuu kameroiden virrankulutuksesta - digikamerat ovat melkoisia sähköahmatteja. Kun paristojen jännite laskee lähelle kriittistä rajaa, automatiikat saattavat reistailla ja suurin vaara piilee kuvien tallennuksen keskeytymisessä muistikortille. Jos aikoo kuvata pakkasessa, pitää olla aivan täyteen ladatut akut, joita mielellään pidetään ulkonakin lämpimässä, esim. taskussa ja otetaan käyttöön vain kuvaushetkellä. Jos akkujen tai paristojen lataus on vähänkin vajaa, kamera hyytyy pakkasessa erittäin nopeasti - huomattavasti nopeammin kuin kesällä tai sisällä lämpimässä. Varminta on käyttää ulkona verkkolaitetta.
Mitään mekaanista estettä kameran toiminnalle pakkasessa ei mielestäni ole - päinvastoin: ccd-kenno tykkää kylmästä, sen kohina vähenee.
Kylmää vaarallisempi haitta on nähdäkseni kosteus. Linssit saattavat huurtua yms. Kameran elektroniikkaan kosteutta ei saisi päästä.
Jos kamera on kuiva ja kylmä ja akut kunnolla ladattu, pakkasella pitäisi tulla selvempiä ja kirkkaampia kuvia kuin lämpimällä.
Pentax *istD kestää kokemukseni mukaan täyteen ladatuilla 2300 ma akuilla noin tunnin kuvaamisen -10 asteen pakkasessa. Vaihtamalla paristot pärjää toisen tunnin, jos varaparistot ovat esim. lämpimässä taskussa. Verkkolaitteella kuvaamisessa ei pitäisi olla rajaa - tosin en ole kokeillut alle -15.
JMTäydemmäksi saanut, kun suoraan laturista otin.
Vara-akut on aina mukana, mutta eivät auta perusongelmaan, kameran jäätymiseen.
Aika huono on verkkolaitetta metsään raahata, kun ei edes auton akkua.
"ccd-kenno tykkää kylmästä, sen kohina vähenee."
Eipä tykkää ei, kenno pakkasesta.
Ei ainakaan , jos on pari vuotta vanha Sonyn kenno. Saattoivat jopa poksahtaa halki.
Itse kylmyys ei ole kovin suuri ongelma kameralle, mutta lämmönvaihtelu ja ilmankosteus on.
Kamera voi jopa mekaanisesti jäätyä, kuten minulle on parit kerrat käynyt.
Kun kameraa pidetään kädessä ja tähdätessä poskella se lämpiää ja huurtuu.
Silloin voi käydä, kuten minulle, että kameraan kertyy kosteutta sisälle ja se jäätyy.
Suljin jäätyi, mutta hetken lämmettyään huoneessa kuului pieni niksaus ja suljin toimi jälleen.
Toisella kertaa jäätyi peili yläasentoon.
Luulen, että kennon hoyryyntyminen on aiheuttanut sameuden, jota olen havainnut ulkona kylmällä otetuissa kuvissa, ei kuitenkaan esiinny kaikissa.
Minulla oli -70 luvulla 400 millinen tele, jota ei voinut käyttää pakkasella, sillä, jos ei ollut oikein paksuja rukkasia niin objektiivin runko lämpeni kädestä niin paljon, että linssi huurtui läpinäkymättömäksi.
- Mika...
Eiköhän se ihan mahdollista ole, mutta en pidä sitä todennäköisenä. Nollassa loppuu takuut ja jokainen testaa vehkeensä omalla vastuulla. Itse en näe noita takuuehtoja syyksi olla kuvaamatta pakkasella.
- JMantyla
Mitä tahansa voi särkeä ja hajottaa, ja kylmässä särkymisvaara on suurempi. -20 asteen pakkasessa halkeaa aivan helposti muoviämpäri.
En ole testannut digijärkkäreiden mekaanista pakkaskestävyyttä, mutta en ole koskaan ennen kuullut ccd-kennon halkeamisesta. Tapauksesi kuulostaa ainutlaatuiselta. Siis: tarkempia detaljeja, please. Missä olosuhteissa outo ilmiö tapahtui? Veitkö kameran saunan lauteilta -20 asteen pakkaseen?
Moisella lämpötilaerolla saa filmikamerankin
hajoamaan, ja huurretta kertyy takuuvarmasti linsseihin.
JM- Kertoi myös
Kun olisít vaan sattunut lukemaan.
Jos viitsit niin kaivele vanhoja uutisia.
Sony tunnusti tehneensä sarjan viallisia kennoja, jotka lakkasivat toimimasta kylmässä ja kosteassa ilmastossa ja saattoivat fyysisesti hajotakin kosteuden päästessä niiden sisään viallisen koteloinnin tähden.
Ainakin lakkasivat toimimasta.
Useassa uutisessa siitä puhuttiin ja jossain oli kameralistakin, joihin viallisia kennoja oli asennettu.
Canon 20D:ssä näyttää olevan myös kumma vika.
(Ei Sonyn syytä)
Viileissä ja kosteissa oloissa kuvista tulee "huurteisia".
On aika vekkulin näköistä kun kesäkuvassa on puunrungot huurteen peitossa. - JMantyla
Kertoi myös kirjoitti:
Kun olisít vaan sattunut lukemaan.
Jos viitsit niin kaivele vanhoja uutisia.
Sony tunnusti tehneensä sarjan viallisia kennoja, jotka lakkasivat toimimasta kylmässä ja kosteassa ilmastossa ja saattoivat fyysisesti hajotakin kosteuden päästessä niiden sisään viallisen koteloinnin tähden.
Ainakin lakkasivat toimimasta.
Useassa uutisessa siitä puhuttiin ja jossain oli kameralistakin, joihin viallisia kennoja oli asennettu.
Canon 20D:ssä näyttää olevan myös kumma vika.
(Ei Sonyn syytä)
Viileissä ja kosteissa oloissa kuvista tulee "huurteisia".
On aika vekkulin näköistä kun kesäkuvassa on puunrungot huurteen peitossa.Kirjoitettiin: "Sony tunnusti tehneensä sarjan viallisia kennoja, jotka lakkasivat toimimasta kylmässä ja kosteassa ilmastossa ja saattoivat fyysisesti hajotakin kosteuden päästessä niiden sisään viallisen koteloinnin tähden."
No tuossahan on kyse selvästi viallisesta tuotteesta. Ei sen perusteella voi tehdä yleistystä, että ccd-kenno halkeaa kylmässä.
Normaalioloissa ccd-kenno kestää kylmää ja sen toiminta jopa paranee kylmässä. Esimerkiksi tähtivalokuvauskameroiden ccd-kenno jäähdytetään nestemäisen typen avulla -90 - -140 asteeseen.
Hieman halvemmissa puoliammattilaiskameroissa on peltier-elementin avulla toteutettu jäähdytys, jolla lämpötila pudotetaan 10-20 astetta ulkolämpötilaa alemmaksi kohinan vähentämiseksi.
Vähänkin paremmin tehdyn ccd-kennon tulee kestää kylmää.
On sitten eri asia miten halvimpien muovipokkareiden mekaaniset osat kestävät kylmää. Onhan tunnettua, että muovi halkeaa helposti kylmässä. Mutta useimpien digijärkkäreiden rungot eivät ole muovia, vaan erilaisista metalliseoksista valmistettuja. Ilmeisesti vain Canonin halpamalli 300D:n runko on muovia, siitä kehitetyt mallit 10D, 20D ja 350D ovat käsittääkseni metallirunkoisia. Niillä saa aivan erinomaisia kuvia kylmässä, ks. vaikkapa uusin Tähdet avaruus -lehden nro 7/05 s. 42-46.
JM - Kuoret
JMantyla kirjoitti:
Kirjoitettiin: "Sony tunnusti tehneensä sarjan viallisia kennoja, jotka lakkasivat toimimasta kylmässä ja kosteassa ilmastossa ja saattoivat fyysisesti hajotakin kosteuden päästessä niiden sisään viallisen koteloinnin tähden."
No tuossahan on kyse selvästi viallisesta tuotteesta. Ei sen perusteella voi tehdä yleistystä, että ccd-kenno halkeaa kylmässä.
Normaalioloissa ccd-kenno kestää kylmää ja sen toiminta jopa paranee kylmässä. Esimerkiksi tähtivalokuvauskameroiden ccd-kenno jäähdytetään nestemäisen typen avulla -90 - -140 asteeseen.
Hieman halvemmissa puoliammattilaiskameroissa on peltier-elementin avulla toteutettu jäähdytys, jolla lämpötila pudotetaan 10-20 astetta ulkolämpötilaa alemmaksi kohinan vähentämiseksi.
Vähänkin paremmin tehdyn ccd-kennon tulee kestää kylmää.
On sitten eri asia miten halvimpien muovipokkareiden mekaaniset osat kestävät kylmää. Onhan tunnettua, että muovi halkeaa helposti kylmässä. Mutta useimpien digijärkkäreiden rungot eivät ole muovia, vaan erilaisista metalliseoksista valmistettuja. Ilmeisesti vain Canonin halpamalli 300D:n runko on muovia, siitä kehitetyt mallit 10D, 20D ja 350D ovat käsittääkseni metallirunkoisia. Niillä saa aivan erinomaisia kuvia kylmässä, ks. vaikkapa uusin Tähdet avaruus -lehden nro 7/05 s. 42-46.
JMLähes kaikkien kuoret on muovia.
Jo 1976 vuodesta lähtien kameroiden kopat on ollut muovia, vaikka useimpien rungot ovatkin olleet alumiinia.
Canon A-sarja aloitti leikin.
Erään tutun Nikon FA:n koppa halkesi, mutta ei haitannut toimintaa. Sisuskalut vain näkyi raosta.
Canon 350 D On pääosin muovia, mutta siinä on L:n muotoinen metallilevy runkoa tukemassa, johon osat kiinnitetään.
Tuossa Sonyn kennossa oli kyse siitä, että sitä ei oltu saatu täysin ilmatiiviiksi, vaan kosteus kykeni tunkeutumaan sen sisään ja tuhoamaan kennon.
Toimii kyllä hyvin kuivissa, tasalämpöisissä oloissa.
Vika esiintyy suuressa määrässä erimerkkisiä suosittuja kameroita.
Digikamera on hankala, koska kennovika näkyy kaikissa kuvissa tehden kameran kerralla käyttökelvottomaksi.
Filmissä oleva vika näkyy vain yhdessä ruudussa tai muutamassa ja filmin vaihto korjaa vian.
- sesse
Kameroissa käytettävä muovi ei ole ämpärimuovia. Niissä käytetään komposiittimuoveja jotka ovat jäykkiä ja lujuudeltaan erinomaisia. Tuollaisilla muoveilla päästään usein lujempiin rakenteisiin kuin kevytmetalleilla ja niiden lämpötilanvaihtelujen sieto on metallia parempaa.
Autot mm. ovat nykyään täynnä muovia ja kestävät kovaakin käsittelyä pakkasessakin, kovampaa kuin mihin kamera koskaan joutuu. Ja jos kamera putoaa korkealta kalliolta, jää auton alle, tai litistyy panssarivaunun teloihin, on kuvaajan kannalta melko saman tekevää hajosiko muovia vai magneesiumia. Kyllä se paskaksi meni ihan siitä riippumatta :)- Mika....
Autot kovaa käsittelyä meinaan. Mulla oli viimevuoden helmikuussa Biliasta uusi muovirellu lainassa, kun omaan tehtiin ruostesuojaus. Kaupan pihassa joku sitten kolautti ovella lokasuojaan joka halkesi korjaus (vaihto uuteen, ei korjata muovia) maksoi 830€, piti itse pulittaa puolet siis yli neljäsataa (arvatkaa vituttiko). No kyllä noi kamerat varmaan kestää vaikka autot ei kestäkään, mutta olen kyllä alkanut ymmärtää, että kulut nousevat pikkuvioissakin kohtuuttomiksi kun joku hipaisu maksaa tonnin saatana. Anteeksi vain tämä OT vuodatus, mutta pisti silmään tuo väittämä, että muoviautot kestävät kovaakin kohtelua.
- sesse
Mika.... kirjoitti:
Autot kovaa käsittelyä meinaan. Mulla oli viimevuoden helmikuussa Biliasta uusi muovirellu lainassa, kun omaan tehtiin ruostesuojaus. Kaupan pihassa joku sitten kolautti ovella lokasuojaan joka halkesi korjaus (vaihto uuteen, ei korjata muovia) maksoi 830€, piti itse pulittaa puolet siis yli neljäsataa (arvatkaa vituttiko). No kyllä noi kamerat varmaan kestää vaikka autot ei kestäkään, mutta olen kyllä alkanut ymmärtää, että kulut nousevat pikkuvioissakin kohtuuttomiksi kun joku hipaisu maksaa tonnin saatana. Anteeksi vain tämä OT vuodatus, mutta pisti silmään tuo väittämä, että muoviautot kestävät kovaakin kohtelua.
...vähän. Kyllä autoissa nää muovikatteet kipeetä saa helposti. Ohkaisia ovat ja sikakalliita.
Mutta toisaalta sitä muovia on autoissa joka paikassa. Nivelissä, katkaisijoissa, sisustuksessa, moottorin lisävermeissä etc. Ja yleisesti ottaen ne pelittävät pakkaset ja helteet.
Ajoin joskus Volvollani yhden japsin perään liukkailla. Kaverin peltinen takaboksi oli lähelle takaikkunaa läjässä. Oma muovipuskurini palautui muotoonsa itsekseen seuraavan vuorokauden aikana..Etusäleikön parille muoviselle pinnille tartti laittaa superepoxya ;) - Mika...
sesse kirjoitti:
...vähän. Kyllä autoissa nää muovikatteet kipeetä saa helposti. Ohkaisia ovat ja sikakalliita.
Mutta toisaalta sitä muovia on autoissa joka paikassa. Nivelissä, katkaisijoissa, sisustuksessa, moottorin lisävermeissä etc. Ja yleisesti ottaen ne pelittävät pakkaset ja helteet.
Ajoin joskus Volvollani yhden japsin perään liukkailla. Kaverin peltinen takaboksi oli lähelle takaikkunaa läjässä. Oma muovipuskurini palautui muotoonsa itsekseen seuraavan vuorokauden aikana..Etusäleikön parille muoviselle pinnille tartti laittaa superepoxya ;)Polymeeritekniikka kehittyy ja onhan autot yleensäottaen huomattavasti kulutusta kestävämpiä kuin vaikkapa -70 tai -80 luvulla. Varmaan ajan kysymys vain kun voiteluöljystä voidaan luopua kokonaan moottoreissa nytkään niitä ei juuri tarvitse vaihtaa kuin kkorkeintaan kerran vuodessa (ammattiliikennettä lukuunottamatta).
- heskey
Mika... kirjoitti:
Polymeeritekniikka kehittyy ja onhan autot yleensäottaen huomattavasti kulutusta kestävämpiä kuin vaikkapa -70 tai -80 luvulla. Varmaan ajan kysymys vain kun voiteluöljystä voidaan luopua kokonaan moottoreissa nytkään niitä ei juuri tarvitse vaihtaa kuin kkorkeintaan kerran vuodessa (ammattiliikennettä lukuunottamatta).
"Olet tässä: Suomi24 > Keskustelu > Valokuvaus > Järjestelmädigit"
- Mika...
heskey kirjoitti:
"Olet tässä: Suomi24 > Keskustelu > Valokuvaus > Järjestelmädigit"
Eksyin aika totaalisesti aiheesta. Anteeksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063210Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1571257Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803