Moi!
Opiskelen toista vuotta AMK:ssa liiketaloutta, mutta haaveenani on psykologian opiskelu yliopistossa. En ole ilmoittautunut ensi kevääksi kouluun, koska tarkoituksenani on hakea Jyväskylään tai Joensuuhun lukemaan psykaa. Jyväskylään olen hakenut kerran(2004), mutta en tosissani. Monivalintakoe vaikutti mielestäni suhteellisen helpolta, joten harmitti kun en lukenut kunnolla. Minua kuitenkin pelottaa kokeen 2. osa. Onko sisäänpäässeillä hyviä neuvoja siitä?
Joensuun yliopistoon pääsee käsittääkseni pelkän kirjallisen kokeen kautta( yo-todistus), joten se tuntuu paremmalta vaihtoehdolta. Onko sinne kuinka vaikea päästä ja millaiset kokeet ovat?
Olisin todella kiitollinen vastauksista, sillä pian pitää päättää minne keväällä haen.
psykologian pääsykokeet
11
19670
Vastaukset
- ...
Joensuuhun on sisäänpääsyprosenttejen perusteella vaikeampi päästä, mutta Jkl:ssä on tosiaan ne soveltuvuuskokeet. Niissä ei auta muu kuin olla oma itsensä, usko minua :)
- tyttö85.
Muakin kiinnostaisi tietää että kuinka vaikeaa on päästä opiskelemaan psykologiaa?Minne olisi ehkä kaikista helpoin päästä(tampere,turku,jkl,helsinki vai turku)?Ja pääseekö pääsykokeisiin kaikki vai valitaanko vain ne joilla on tarpeeksi hyvä yo-todistus?
Onko minulla mahdollisuuksia kun yo-todistukseni on kumminkin huono;reaali a,enkku b, äikkä b ja lyhyt matikka c....? :/
Kertokaa kaikki mitä tiedätte tästä!
Olin keväällä terkkarin pääsykokeissa ja siellä oli just ryhmätilanne ja haastattelu..onko tälläkin alalla samanlainen?- ...
Pääsykokeisiin pääsee kaikki, mitään esikarsintoja ei ole. Yliopistosta riippuen sisäänpääsyprosentit ovat 5-10% välillä. Ja ainakin Jkl:ään otetaan sekä pelkän pääsykokeen että pääsykokeen yo-todistuksen pisteiden mukaan, molemmista kiintiöistä vuorotellen parhaat. Näin ollen yo-todistuksella ei ole merkitystä jos luet hyvin pääsykokeisiin ja tulet valituksi vain sen perusteella.
- Jänske
... kirjoitti:
Pääsykokeisiin pääsee kaikki, mitään esikarsintoja ei ole. Yliopistosta riippuen sisäänpääsyprosentit ovat 5-10% välillä. Ja ainakin Jkl:ään otetaan sekä pelkän pääsykokeen että pääsykokeen yo-todistuksen pisteiden mukaan, molemmista kiintiöistä vuorotellen parhaat. Näin ollen yo-todistuksella ei ole merkitystä jos luet hyvin pääsykokeisiin ja tulet valituksi vain sen perusteella.
Hei, jotain hyötyä voisi olla tuostakin harjoittelusivustosta valmentautumiseen: http://psykologia.netrainer.fi
- olit lukenu
noin niinqu suurin piirtein?? Itekki kelannu pyrkii tonne jyväskylään...Mikä tos joensuus kiehtoo porukkaa...kun oon jutellu muitten alasta kiinnostuneiden kanssa, niin toi tulee aika usein esille?
Jyväskylä on kuulemma yksi parhaista paikoista (Suomessa)opiskella psykkaa...varsinkin jos on kiinnostunut esim.kehityspsykasta, josta itse ainakin diggailen aika paljon.- ...
Niin paljon täytyy lukea että osaat kirjat kannesta kanteen. Itse niin tein, mutta yllätyin silti pääsykokeissa monivalintojen pikkutarkkuutta. Joensuussa ei tarvitse osata tilastomatikkaa pääsykokeissa joten monet hakevat siksi sinne.
- karpalo83
Niin, luin sillon kirjat kaksi kertaa läpi, mutta aika huolettomasti. Olen tullut siihen tulokseen, että haen Jyväskylään. Sinne otetaan kuitenkin eniten opiskelijoita sisään. Uskon ja toivon että voin selvitä monivalintakokeesta, mutta soveltuuvuuskokeet pelottaa ihan hulluna. Kaverini on jo hakenut useana kertana Jyväskylään ja päässyt aina soveltuvuuskokeisiin, mutta ei koskaan sitä pidemmälle. Ihmetyttää vain että miksi näin eli minkälaisia tyyppejä sinne oikein haetaan. Kauhistuttaa ajatus, että en osaamisellani välttämättä pääse jos en pärjää hyvin soveltuvuuskokeessa....No ehkä ei kannata vielä jännittää niin pitkälle. Onko kellään kokemuksia valmennuskursseista? Ovatko ne hyödyllisiä tässä tapauksessa?
- sapina
jäi viime vuodesta katkera maku kun hain jyväskylään.. luin kirjat varmaan 6-7 kertaa ( tein kaikkia käsitekarttoja,opettelin henkilöt ja heidän sanomansa ulkoa jne), paperit oli ihan kohtuulliset ( äikkä e, reaali e, lyhyt matikka l, ruotsi m ja enkku c). Mutta: vaikka sain mielestäni suht hyvin monivalinnoista 57/60 oikein, en päässyt seuraavaan vaiheeseen...jäi kiinni yhdestä TODISTUSpisteestä. siis samalla pääsykoepistemäärällä olisi päässyt 2.vaiheeseen JOS olisi ollut vielä paremmat pisteet todistuksesta.Viime vuonna pääsykoe oli kylläkin niin helppo että yksikin virhe oli liikaa.
Eli siis kannattaa lähteä siitä että osaa ja ymmärtää joka ikisen asian ulkoa kirjoista ja varautua siihen ettei sekään riitä..
- ...
http://www.joensuu.fi/psykologia/abi.html
Käyppä tuolta kattelemassa Joensuun viime vuosien pääsykokeita. - psyk. yo
Jos soveltuvuuskokeet kovasti pelottaa ja oma olo on sellainen, että niistä ei ehkä läpi pääse, niin silloin ehkä kannattaa miettiä, onko ala ylipäätään se, jolle haluaa. Soveltuvuuskokeista kyllä tuppaa läpi pääsemään, jos on vain oma itsensä. Ei niissä sen kummempia katsota. Sen sijaan jos kovasti jännittää ja yrittää olla muuta kuin on, niin huonosti käy. Ylipäätään psykaa ei ehkä kannata hakea opiskelemaan, jos kovasti jännittää ja on hyvin epävarma itsestään. Mutta rohkea rokan syö, ja voit yllättyä positiivisestikin oman itsesi suhteen, kun katsot kortit loppuun asti etkä jätä yrittämättä siksi, että pelkäät soveltuvuuskokeita.
- mmutta
Millaisia ihmisiä ne sitten sieltä soveltuvuuskokeista valitsee?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1956828- 1592016
- 1131668
- 511370
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️551218Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢501088Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu991055Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?6967Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan251934- 41919