Uudet sisut

Urakoitsija

Suomalainen SISU kuorma-auto uudistuu. Sisu Auto esittelee loppuvuoden aikana kaksi uutta mallisarjaa, jotka tulevat vahvistamaan Sisu Auton asemaa heti ajoon valmiiden tehdasvarusteltujen kuorma-autojen valmistajana.

Samalla SISUn mallimerkinnät uudistuvat ja selkiytyvät: SISU C500 ja SISU C600 mallisarjoissa on 13 tai 18 litran Caterpillar moottori. SISU R500 mallisarjassa on 12 litran Renault DXi moottori ja SISU R400 mallisarjassa on11 litran Renault tai Cummins moottori.

SISU R500 mallin tulee uusi ohjaamo, joka perustuu tänä syksynä esiteltyyn Renault Premium ohjaamoon.

Ohjaamon sisätilat on uudistettu täysin. Ohjaamon yleisilme on valoisa ja moderni, siinä on monipuoliset säilytystilat, runsailla säädöillä varustettu kuljettajan istuin, laadukkaasti viimeistelty kaareva kojelauta ja tyylikäs mittaristo sekä käteen sopiva ohjauspyörä, jonka alle tärkeimmät hallintalaitteet on sijoitettu.


tjaa en tiedä pärjääkö scanialle taikka volvolle


SISU R500 mallisarjassa on tyylikäs uusi ohjaamo ja uusi Renault DXi 12 moottori


Ohjaamon ulkoinen muotoilu, integroidut ilmanohjaimet, suuret peilit ja kokonaan uudelleen suunniteltu puskuri sekä tehokkaat ajovalot antavat SISU R500 mallille persoonallisen ja modernin ilmeen.

SISU R500 mallissa on uusi vahvasti vääntävä 6-sylinterinen Renault DXi 12 moottori, josta on saatavana kaksi tehoversiota.

353 kW (480 hv) /1800 r/min, vääntömomentti 2240 Nm 1050-1450 r/min.
324 kW (440 hv) /1800 r/min, vääntömomentti 2040 Nm 1050-1450 r/min

DXi 12 moottorissa on 6 sylinteriä, pumppusuuttimet, turbokompressori ja välijäähdytin, 4 venttiiliä / sylinteri. Moottorissa on sylinterien yläpuolinen nokka-akseli ja uusi elektroninen moottorin ohjausjärjestelmä.

Moottori on taloudellinen ja luotettava. Alhaalta alkava laaja vääntöalue tekee siitä poikkeuksellinen miellyttävän ajettavan, koska autolla on hyvä kiihtyvyys matalilla kierroksilla ja pienempi vaihtamistarve ylämäessä.



Markkinoiden tehokkain 630 hv Big Brother SISU C600 saa rinnalleen odotetun pikkuveljen, jossa on vahvasti vääntävä Caterpillar C-13 moottori.


SISU malliston Big Brother, markkinoiden tehokkaimmalla 630 hv Caterpillar moottorilla varustettu SISU C600 saa rinnalleen monien odottaman pikkuveljen.

Uudessa 13 litran Caterpillar moottorilla varustetussa SISU C500 mallissa on kaksi vahvaa teho- ja vääntövaihtoehtoa.

362 kW (492 hv) / 1800 r/min, vääntömomentti 2240 Nm / 1200 r/min
327 kW (445 hv) / 1800 r/min, vääntömomentti 2100 Nm /1200 r/min


Caterpillar C-13 moottorissa on 6-sylinteriä, turbokompressori, yksikkösuuttimet ja täysin elektroninen ECM moottorin ohjausjärjestelmä. Moottorin omapaino on 1030 kg, joten se on huomattavasti kevyempi kuin vastaavan teholuokan muut moottorit.

SISU C500 mallin vaihteistovaihtoehdot ovat joko synkronoitu ZF tai synkronoimaton Fuller. Vetotavat ovat monipuoliset, valittavana ovat 6x2, 6x4, 8x2, 8x4, 10x2 ja 10x4.

SISU C500 malli on suunniteltu heti ajoon valmiiksi tehdasvarustelluksi puutavara- ja maansiirtoautoksi, joka tuo uuden kevyen ja hyötykuormaltaan tehokkaan vaihtoehdon väkivahvan SISU C600 mallin rinnalle.

Autossa on sama monipuolisesti varusteltu SISU Evo2 ohjaamo kuin nykyisessä SISU C600 mallissa.

Molempien mallisarjojen myynti on alkanut ja ensimmäiset asiakasautot luovutetaan heti alkuvuodesta 2006.

38

12752

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xxx

      Huhujen mukaan tuo 12 litran dXi-moottori olisi täysin Volvon 12-litrainen mylly. Pitääkähän tämä paikkaansa?

      • advbdv

        kyllä. moottorisofta on tosin rellun oma, mut muuten sama machina...


      • ja sisun

        yhteistyössä valmistama moottori!Volvon kanssa yhteistä vain sylinterien lukumäärä!


      • Stemmaa
        ja sisun kirjoitti:

        yhteistyössä valmistama moottori!Volvon kanssa yhteistä vain sylinterien lukumäärä!

        Ei pidä paikkaansa,olet nyt sekoittanut asioita. Ei Renun konetta,enään muihin ku kevyeen jakeluun korkeintaan.Sisu ei koneita kehittele. Korkeintaan tekee ehdotuksia,näihin oloihin.


      • tietävä renumies

        on niin,että tuo "volvon" moottori on renun tekemä ja tehdään renun tehtaalla!!! siis myös VOLVOON!!! eli täysin sama kone niin sisussa,renussa kuin myös VOLVOSSA!!! tietokoneboxeissa ja tehoissa voi olla eroja,mutta sama kone ja renu tekee sen!


      • tähän väliin
        tietävä renumies kirjoitti:

        on niin,että tuo "volvon" moottori on renun tekemä ja tehdään renun tehtaalla!!! siis myös VOLVOON!!! eli täysin sama kone niin sisussa,renussa kuin myös VOLVOSSA!!! tietokoneboxeissa ja tehoissa voi olla eroja,mutta sama kone ja renu tekee sen!

        On aina välillä hyvä muistaa, että Renault ei ole enää pitkään aikaan valmistanut kuorma-autoja (eikä Volvo ole valmistanut henkilöautoja).
        Tuolta autonvalmistajien yhdistyksen http://www.oica.net/htdocs/Main.htm tilastoista käy ilmi, että Renault -merkkiset kuorma-autot valmistaa Volvo (ja Volvo -merkkiset henkilöautot valmistaa Ford)


      • Sisukas

        Ei se mikään huhu ole, vaan tosiasia. Tosin venttiilikoppa on Rellun valmistetta ja kaikki muu Volvoa. Eiköhän "sokeakin" autoilija tunnista sen olevan Volvon valmistetta jo käsikopelolta ja korvakuulolta. Silmilläkin näkee valuosissa Volvo, Volvo, Volvo.....


      • turbo 16
        Sisukas kirjoitti:

        Ei se mikään huhu ole, vaan tosiasia. Tosin venttiilikoppa on Rellun valmistetta ja kaikki muu Volvoa. Eiköhän "sokeakin" autoilija tunnista sen olevan Volvon valmistetta jo käsikopelolta ja korvakuulolta. Silmilläkin näkee valuosissa Volvo, Volvo, Volvo.....

        oon ajanut volvo 16 ei ole kaupanen sorahommiin niikuin ei muutkaan volvot surkee sora-auto


    • ----------

      Ei ihan iske mun silmään. Kyllä sen pitää Scania olla millä työt tehdään.

      • joppe

        Siis suosia suomalaista!;) eli toivottavasti olis nyt käyttömukavuudeltaan edes lähelle noita perkeleen länsinaapurin tuotoksia....


      • joppe kirjoitti:

        Siis suosia suomalaista!;) eli toivottavasti olis nyt käyttömukavuudeltaan edes lähelle noita perkeleen länsinaapurin tuotoksia....

        Sisu on ollu aina paljo parempi ku Kaania..,ja Volvon kans suunnilleen samaa tasoa..


    • pena

      mielestäni ykkösmerkki.

      • soranajossa

        paras.,kyllä pitää olla kova scaniamies, joka
        toista väittää!Ja sora-autot alkaa olemaan sisua ja volvoa.Vieläkö saavat I-Shift laatikon sisuun,
        olis hyvä!


      • ykkönen...
        soranajossa kirjoitti:

        paras.,kyllä pitää olla kova scaniamies, joka
        toista väittää!Ja sora-autot alkaa olemaan sisua ja volvoa.Vieläkö saavat I-Shift laatikon sisuun,
        olis hyvä!

        Eiköhän se ole se ostopäätöksen tekijä paras asiantuntija (eikä netissä poskeaan soittava `asiantuntija´).
        Scania on selvä johtaja rekisteröintitilastoissa tukkiautoissa ja Sisu sora-autoissa.


      • jallu
        ykkönen... kirjoitti:

        Eiköhän se ole se ostopäätöksen tekijä paras asiantuntija (eikä netissä poskeaan soittava `asiantuntija´).
        Scania on selvä johtaja rekisteröintitilastoissa tukkiautoissa ja Sisu sora-autoissa.

        on aloittanut polkumyynnin markkinaosuuden kasvattamiseksi..


      • Emppu T
        jallu kirjoitti:

        on aloittanut polkumyynnin markkinaosuuden kasvattamiseksi..

        Polkumyyntiä eikä kilpaile hinnalla, vaan ominaisuuksilla.


      • tartte olla asiantuntija
        ykkönen... kirjoitti:

        Eiköhän se ole se ostopäätöksen tekijä paras asiantuntija (eikä netissä poskeaan soittava `asiantuntija´).
        Scania on selvä johtaja rekisteröintitilastoissa tukkiautoissa ja Sisu sora-autoissa.

        ..mitä tulee noihin markkinaosuuksiin,Scanialla
        on uusin malli.joka aiheuttaa aina kysyntä piikin
        ,kun on odotettu uutta mallia.Vrt edelliset vuosi
        ,vuodet.Tuplasti volvoa meni "puujunaksi",oliko-
        han lukemat 183kpl volvoa ja 98 kpl scaniaa.
        Scanian kotimarkkinat Euroopassa,siitä agres-
        siivinen markkinointi.


      • ominaisuudet on?
        Emppu T kirjoitti:

        Polkumyyntiä eikä kilpaile hinnalla, vaan ominaisuuksilla.

        kysyy yks hölmö?Niillä ominaisuuksilla ei monta
        autoa myydä?


      • Amma
        ominaisuudet on? kirjoitti:

        kysyy yks hölmö?Niillä ominaisuuksilla ei monta
        autoa myydä?

        Ajomukavuus,kulutus,vaihtoarvo,huolto,tyyli.


      • sisu-driver
        Amma kirjoitti:

        Ajomukavuus,kulutus,vaihtoarvo,huolto,tyyli.

        ajomukavuus on huippua,pieni kulutus on urbaanilegenda,vaihtoarvo ei sen kummempi ku muissakaan,huolto ainakin oulussa IHAN perseestä,tyyli on makuasia...siitä on vaikea kiistellä!


      • nuot on Volvossa..
        Amma kirjoitti:

        Ajomukavuus,kulutus,vaihtoarvo,huolto,tyyli.

        ollut jo kakskyt vuotta..ajomukavuus,pienipoltto-
        aineen kulutus,hyvävaihtoarvo,tyyli,ja lisäksi
        tekniikka.Huolto?..onkos korjaaminen huoltoa?


      • sisu-driver
        nuot on Volvossa.. kirjoitti:

        ollut jo kakskyt vuotta..ajomukavuus,pienipoltto-
        aineen kulutus,hyvävaihtoarvo,tyyli,ja lisäksi
        tekniikka.Huolto?..onkos korjaaminen huoltoa?

        ongelmana on on huono ajettavuus,huonot moottorit ja HELEVETIN kalliit huollot/korjaukset! hyvää tyyli,ohjaamo,voimalinja...


      • mikä tekee
        sisu-driver kirjoitti:

        ongelmana on on huono ajettavuus,huonot moottorit ja HELEVETIN kalliit huollot/korjaukset! hyvää tyyli,ohjaamo,voimalinja...

        volvosta tekee huonon ajettavan, ite en ainaskaan ole huomannut että hakis tietä ynää muuta vastaavaa?


      • olla
        mikä tekee kirjoitti:

        volvosta tekee huonon ajettavan, ite en ainaskaan ole huomannut että hakis tietä ynää muuta vastaavaa?

        kaupunkilegendaa..tuo huono ajettavuus.Kun ei
        muuta keksitä!Just juttelin kanjamiehen kanssa,
        pikku vikaa jatkuvasti ja kuulkaas tätä,ohjaus-
        tehostin(vaihde) uusittu!Ja sillä alueella useasta skaniasta.


      • Amma kirjoitti:

        Ajomukavuus,kulutus,vaihtoarvo,huolto,tyyli.

        Piä kutiansa Kaniassa..;)


    • ei enään

      Mack moottoria sisuun.Ylimainostettu kone,hyvä varmaan jenkeissä.
      Ainakin kaveri,jolla on sisu(mack)useita.ei kovin
      arvosta mackia.Vääntö-alue lyhyt ja pientä
      remonttia.Kehu jo tilaanneen uuden R 500 sisun.

    • YKKÖNEN.

      Olen pitkän ja moninaisen urani aikana (niin sorakuski, aura-auton ajaja ja säiliöautokuski, nyt yrittäjä) tullut siihen tulokseen että ainakin Suomen oloihin Sisu on paras. Toki ei muutkaan huonoja ole, mutta tässä muutama perustelu:

      1) Sora- ja tukkirekoissa Sisu edustanut parhaimmistoa ainakin viimeiset 20 vuotta. Vääntö, kantavuus ja ajovakaus TÄYDELLÄ kuormalla ollut aina huippuluokkaa. Kuorma lisää Sisun vakautta, toisin kuin esim. 124G Scania tulee epävakaaksi jos on tarpeeksi lastia.

      2) Talvimukavuus. Uudehkoa Iveco maansiirtoautoa ei meinannut saada millään talvella käyntii, mutta 15 vuotias Sirkka-Liisa pärähti komiasti käyntiin. Lisäksi Rellu ja Iveco varsinkin ovat todella kylmiä talvella. Lämppäriä ei tehty niissä Suomen oloihin.

      3) Ajomukavuus. Tämä on kaksipiippuinen juttu. Varsinkin Volvossa ja Scaniassa ergonomian taso on ollut aina Sisua edellä. Toisaalta Sisuissa on namikat ja nappulat aina olleet hyvin käden ulottuvilla. Lisäksi niiden symbolit ovat olleet selkeät, joten varsinkin aloittelijoille Sisu on ehdottomasti paras. Löytyy tuolta varikolta Man vm. 01, joka on kyllä muuten hyvä peli, mutta nappuloiden ja kytkimien sijoittelu on surkea!

      4) Auran aiheuttama vaikutus minimaalinen. Lyötiinpä raskas, kääntyvä aura FL10 Volvon nokalle ja suolatankki lavalle. Autosta tuli niin epävakaa, etten edes minä 23 vuoden kokemuksella olisi uskaltanut lähteä sille pienille sivuteille. Mutta Eemeli 14 ei ollut moksiskaan aurasta tai suolasäiliöstä. Päinvastoin, tuntui vain pitävän niistä.

      5) Suomalaisuus. Vaikka Sisu ei enää olekaan puhdas kotimainen tuote, on Sisulla erittäin vankat perinteet Suomessa. Sisut tehdään nimenomaan suomalaiseen käyttöön.

      Ostin juuri pari vetopöydällistä Sm-Sisua. Alaiset ja muut tuntemani yrittäjät pitävät hulluna kun itse hoidan niillä kaikki mahdolliset keikat. Työkaluna loistava! Ei lopu vääntö kesken, kun Cummins pauhaa hytin alla. Niillä vetää vaikka millaista lavettia tai puoliperää. Ja huoltokustannukset on alhaisemmat kuin esim. Scanian vastaavalla kalustolla.

      • ontuva

        (4)....vertaus FL10 volvo>


      • olet...
        ontuva kirjoitti:

        (4)....vertaus FL10 volvo>

        On kyllä ihan totta mitä sanoit. Eemeli 14 ja FL10 ovat eri sarjoissa. Mutta ainakin aiemmilta ajoilta muistelen SR:n olevan myös FL10:a parempi. Mieluusti SK:n hankkisin hiekoituskalustoksi, mutta on hankala löytää nykyään mistään. Kuusamossa olisi ollut yksi kiinnostava, mutta itse olen turun seudulla niin saisi olla lähempää. Sitä paitsi 3-akselinen SK on kyllä aika kova peli... 2-akselinen sitten oma lukunsa varmaankin.


      • on paha
        olet... kirjoitti:

        On kyllä ihan totta mitä sanoit. Eemeli 14 ja FL10 ovat eri sarjoissa. Mutta ainakin aiemmilta ajoilta muistelen SR:n olevan myös FL10:a parempi. Mieluusti SK:n hankkisin hiekoituskalustoksi, mutta on hankala löytää nykyään mistään. Kuusamossa olisi ollut yksi kiinnostava, mutta itse olen turun seudulla niin saisi olla lähempää. Sitä paitsi 3-akselinen SK on kyllä aika kova peli... 2-akselinen sitten oma lukunsa varmaankin.

        kiistellä. Mie en hankkisi vanhaa Sisua ihan heti, koska yritykseni on pieni (4 autoa, joista 3 ajossa). Yritän panostaa modernimpaan kalustoon. Siksi suosin ruottalaisia. Tietysti jos siulla on paljon aurauskeikkaa ja sellaista niin sitten Sisu on kyllä hyvä valinta.


      • armeijan
        olet... kirjoitti:

        On kyllä ihan totta mitä sanoit. Eemeli 14 ja FL10 ovat eri sarjoissa. Mutta ainakin aiemmilta ajoilta muistelen SR:n olevan myös FL10:a parempi. Mieluusti SK:n hankkisin hiekoituskalustoksi, mutta on hankala löytää nykyään mistään. Kuusamossa olisi ollut yksi kiinnostava, mutta itse olen turun seudulla niin saisi olla lähempää. Sitä paitsi 3-akselinen SK on kyllä aika kova peli... 2-akselinen sitten oma lukunsa varmaankin.

        huutokauppoja,sieltä vois löytää SL/SK sisu.
        Voi olla aurauslaitteet valmiina.


      • sooda
        olet... kirjoitti:

        On kyllä ihan totta mitä sanoit. Eemeli 14 ja FL10 ovat eri sarjoissa. Mutta ainakin aiemmilta ajoilta muistelen SR:n olevan myös FL10:a parempi. Mieluusti SK:n hankkisin hiekoituskalustoksi, mutta on hankala löytää nykyään mistään. Kuusamossa olisi ollut yksi kiinnostava, mutta itse olen turun seudulla niin saisi olla lähempää. Sitä paitsi 3-akselinen SK on kyllä aika kova peli... 2-akselinen sitten oma lukunsa varmaankin.

        SK-Sisut on vaan sellasia jotka pitää kesälläkin pysäköidä aurinkoon jos meinaa käyntiin saada... Ainakin armeijan vehkeet on tällaisia. Pikkupakkasilla ei lähde ilman starttipilottia tai apuvirtaa käyntiin.


      • menettänyt
        sooda kirjoitti:

        SK-Sisut on vaan sellasia jotka pitää kesälläkin pysäköidä aurinkoon jos meinaa käyntiin saada... Ainakin armeijan vehkeet on tällaisia. Pikkupakkasilla ei lähde ilman starttipilottia tai apuvirtaa käyntiin.

        järkesi vai oliko tuo huono provo? Ei tarvitse kovin paljon kokemusta olla kuorma-autoista, että tajuaa Sisun olevan paras käynnistyjä talvella.

        Armeijan Sisut ovat eri asia. Niillä ajetaan hyvin epäsäännöllisesti ja kuljettajia on ollut varmasti satoja. Ne ovat muutenkin raiskattuja. Sääli sinänsä, sillä Sisujen laatu on todella hyvä ja harmittaa katsella, kun körrit raiskaavat niitä armeijan harmaissa.


      • tehty
        menettänyt kirjoitti:

        järkesi vai oliko tuo huono provo? Ei tarvitse kovin paljon kokemusta olla kuorma-autoista, että tajuaa Sisun olevan paras käynnistyjä talvella.

        Armeijan Sisut ovat eri asia. Niillä ajetaan hyvin epäsäännöllisesti ja kuljettajia on ollut varmasti satoja. Ne ovat muutenkin raiskattuja. Sääli sinänsä, sillä Sisujen laatu on todella hyvä ja harmittaa katsella, kun körrit raiskaavat niitä armeijan harmaissa.

        sitä varten, ite en ainaskaan lähtis töihin moisilla työkoneella, vilkkuviiksikin volvon pyöräkoneesta, penkin alla on taistelujakkara, muutenkin kaikki katkaisijat ja koko auto on kuin työkone


      • Täysin samaa mieltä..


    • otanta!

      "Mallimerkinnät selkiytyvät"
      Olisikohan kuitenkin sekavampi tämä uusi?

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1867
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1757
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1343
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      70
      1158
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      889
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      815
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      46
      787
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      759
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      755
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      747
    Aihe