Ekaa kämppä etsimässä

tuuli

Ollaan poikaystävän kanssa suunnittelemassa yhteen muuttamista, syinä lähinnä hankala tilanne kotona ja mieletön halu asua yhdessä. Itse olen 17 enkä saa opintotukia, ennen kuin täytän 18 (3kk päästä). Poikaystävä on 18 ja saisi n 200 euroa opintotukea/kk jos asuisi omassa asunnossa. Töissä emme kumpikaan ole, itse olen lukion tokalla, mies amiksessa vikaa vuotta, jonka jälkeen lähtee inttiin. Kumpikin ovat valmiita tietysti aloittamaan työt jos mahdollisuus omaan kämppään tarjoutuu.

Onko tietoa mistä löytyisi vuokrakämppiä (netistä)?

Sitten vielä, onko kokemusta HOAS-opiskelija-asunnoista? Kuinka homma pelaa? Korvaako kela vuokran intin ajan myös HOASilla asuvalle?

3

846

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • järjestys

      Ensin kyllä pitäisi olla työ tiedossa ennen kuin lähtee pois vanhempien luota leikkimään omaa kotia. Omaa kämppää ei saa millään tuilla, vuokra-asunnon kylläkin. Mutta ei niitäkään saa ilman tuloja.

      • tuuli

        eihän tässä kukaan oman kämpän ostamisesta puhunutkaan, vaan vuokrakämpästä. ja ei tässä niin tyhmiä olla että ilman vakituisia tuloja lähdettäisi "kotia leikkimään"


    • Tappis

      töihin lähteminen on kyllä välttäätöntä. Jos miehesi saa 200 kuussa ettekä saa mitään muuta.

      Intti maksaa vuokran armeijan ajalta jos asunnossa on asuttu yli 6 kuukautta, eikä se tietenkään maksa kuin poikaystäväsi vuokran, eli jos olette molemmat asunnossa kirjoilla sinä maksat oman osasi.

      Jos saan kysyä, niin mistä ole tpäätellyt saavasi opintotukea kun täytät 18? Tiedätkö millaiset vanhempiesi vuositulot ovat? Oletko laksneut kelan sivuilla paljonko saisit tukea? Moni alle 20 vuotias sitä ei nimittäin saa senttiäkään, bahempien tuloraja on niin mitätön.

      Onko tuo poikaystäväsi opintotuen saanti varmajuttu? Ensinnäkin, opintotukeenhan kuulu asumislisä, joka on 80€ suhteellisesta vuokrasta, muistaakseni nykyään max 200€. Eli jos kasatte vuokraa 500€, on miehesi osuus 250€ josta kela maksaisi n. 200€. Toisen asteen opintotuki on 213€ kuukaudessa(miinus verot), eli maksiissaan tukea on mahdollista saada n 400€ kuussa. Ja jos pelkkä vuokra on 500, edes sitä ei kokonaan saa maksettua. Eli töihin meneminen on välttämätöntä. JA vielä se, saako poikaystäväsi varmasti opintotuen? Ovatko hänen vanhempiensa tulot riittävät pienet? Ne kun ikävä kyllä vaikuttavat tukien maksamiseen aina 20 vuotiaaksi asti, asuit kotona tai poissa.

      Vuokrakämpistä en osaa sanoa mitään, mutta etsikää halpaa. Jos haluaa asua pääkauounkiseudulla, ei tarvitse asua Töölössä.

      Itsekin samassa tilanteessa reilu vuosi sitten olleena haluan varoittaa sinua. Mies lähtee intiinn, jäät yksin väh puoleksi vuodeksi asuntoon, maksat itse kaikki kulusi. Onko se kivaa? Vai kannattaisiko kuitenkin odottaa kunnes armeija on hoidettu alta pois? Entä jos jotakin sattuu? Nämä ovat tosi tyhmiä asioita miettiä etuköteen, mutta se todella kannttaa eikä vaan sokeasti hypätä uuteen elämään. Eikö vanhempienkin luona asumisessa ole puolensa? Talon puolesta on vessapaperit, pesuaineet, astiat, vaatteet ja ruuat.

      Itse muutin melkein 200 km päähän 18 vuotiaana mieheni luokse. Menimme naimisiin, tällä turvasin mm oman opintotuen saanniin. Harkinnan arvoinen vaihtoehto, ehkä. Erona vaan se että miehellä oli asepalvelua jo suoritettu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1529
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      18
      1153
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1029
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1028
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1021
    6. 4
      922
    7. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      918
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      3
      911
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      5
      903
    10. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      882
    Aihe