Näkemykseni mukaan olen ammatiltani metsätalousyrittäjä. Aikanaan opiskelin myös mti tutkinnon, tarjotutut työpaikat kuitenkin jäivät liian kauas kotitilastani, joten jäin jäin hoitamaan kotitilaani kehittäin sen tuotantoa erityisesti metsätalouden kannalta.
Olen ostanut tilaani (osin velaksi) noin 200ha lisää metsäpinta-alaa.
Olen tehnyt puukauppaa tiloiltani noin 10 vuoden aikana kohtuullisen suurilla määrillä.Katson myös olevani alan asintuntija.
Metsälöni kokonaispinta-ala ( 520ha) on mahdollistanut minut kokeilemaan eri vaihtoehtoja. Suuren osan hoitotöistä on tehnyt paikallinen mhy, ja mielestäni ammattitaidolla ja kohtuullisilla kustannuksilla. Myös yksityiset metsätalousyrittäjät ovat tehneet osan hoitotöistä, eikä valittamista ole ollut.Puukaupat olen kilpailuttanut itse ja todennut hintaerojen olevan erittäin pieniä.
Hiukan olen hämmästellyt tällä palstalla eri toimijoihin suunnatuista voimakkaan arvostelevista lausunnoista.
Kyllä kaikki se porukka , joka Mhy:n , firmojen ,lautakunnan ja yksityisten sahojen hommaa pyörittää ovat ammattimiehiä (naisiakin joukossa a`vot)
Kertokaapa mielipiteenne, miten minun tulisi suht. suuren metsäomaisuuteni kanssa menetellä.
Kaikkiko sileeksi ja rahat osakkeisiin?
Metsätalousyrittäjän tulevaisuua
11
1546
Vastaukset
- metsuri
metsääsi parhaan taitosi mukaan,eli miten on koulussa opetettu.Saat parhaan tuloksen.(tiesitkin kyllä sen)Metsä ei petä täydellisesti koskaan,osakkeet voivat pettää.Ihan kadehdin tilannettasi.Vointeja!
- Sijoittaja (ammattilainen)
Kerro tarkemmin millaisten asioiden suhteen tarvitset mielipidettä. Olethan kuitenkin alan asiantuntija.
- metsänomistaja
"Hiukan olen hämmästellyt tällä palstalla eri toimijoihin suunnatuista voimakkaan arvostelevista lausunnoista."
Mielestäni se on ymmärrettävää vaikkakin surullista.
Tällainen foorumi antaa tilaisuuden anonyymiin ilmaisuun. Kaikkien kommentti tulee tasa-arvoisena näkyville riipumatta siitä millä vakavuudella tai tahdolla se ilmaistaan. Luulen että jotkut saavat myös tyydytystä omien huomiota herättävien kommenttiensa näkyvyydestä ja erityisesti siitä kun niihn reagoidaan.
Pidän selvänä asiana että metsätalouden eri organisaatioissa, vaikkapa siinä mhy:ssä toimii ammattitaitoista ja motivoitunutta väkeä.- metsätilallinen
Metsäalan toimijat ovat ihan samanlaisia ihmisiä, kuin muutkin. Sieltä löytyy motivoituneita ammattilaisia ja sitten niitä "minimi työntekijöitä". Viimeksi mainitut tekevät vain ja ainostaan sen verran, etteivät lennä talosta pihalle. Näitä sankareita olen tavannut metsäyhtiöissä, -keskuksissa ja mhy:ssä.
Pitämällä silmät ja korvat auki oppii kyllä tietämään kenen palveluja kannattaa käyttää ja ketkä ovat luottamuksesi arvoisia.
Hieman kärjistäen voisi todeta tässä yhtiöiden olevan edellä yhdistystä. Yhtiöiden kun on pidettävä huolta asiakkaistaan, että saisivat jatkossakin ostettua puuta. Joskus tuntuu, että mhy:ssä unohtuu, että hekin voivat menettää asiakkaita muille toimijoille. - niin ja näin
metsätilallinen kirjoitti:
Metsäalan toimijat ovat ihan samanlaisia ihmisiä, kuin muutkin. Sieltä löytyy motivoituneita ammattilaisia ja sitten niitä "minimi työntekijöitä". Viimeksi mainitut tekevät vain ja ainostaan sen verran, etteivät lennä talosta pihalle. Näitä sankareita olen tavannut metsäyhtiöissä, -keskuksissa ja mhy:ssä.
Pitämällä silmät ja korvat auki oppii kyllä tietämään kenen palveluja kannattaa käyttää ja ketkä ovat luottamuksesi arvoisia.
Hieman kärjistäen voisi todeta tässä yhtiöiden olevan edellä yhdistystä. Yhtiöiden kun on pidettävä huolta asiakkaistaan, että saisivat jatkossakin ostettua puuta. Joskus tuntuu, että mhy:ssä unohtuu, että hekin voivat menettää asiakkaita muille toimijoille.Ehkäpä sinulle on vain sattunut yhdistyksessä näitä "minimi työntekijöitä" ja firmoissa motivoituneempia. Itselläni on hieman toisenlainen kuva tilanteesta. Firmoissa usein ollaan kyllä aktiivisia kun puuta ollaan myömässä mutta muihin asioihin, kuten esimerkiksi metsänhoitotöihin ei riitä mielenkiintoa eikä aina edes asiantuntemusta samalla tavalla kuin metsänhoitoyhdistyksissä.
- MetsäJussi
Tuollahan sinä jo elätät itsesi ihan kivasti. Kysymyksesi oli ettäkö sileeksi vai ei. Tiedät kyllä vastauksen itsekin, hakkaat kestävästi, niin että ikäjakauma pysyy tai paranee. Olet ostanut markkinoilta ison osan joten metsäsi voivat olla vähän nuoria. keskityt harvennuksiin ja parannat ikäjakaumaa ja hakkaat niin, että metsien kasvu pysyy hyvänä ja ikäjakauma muuttuu kohti optimia.
Sinne pörssiin voit sijoitella pikkuhiljaa, mutta ei metsäsi pääomaa vaan siivun sen tuotosta. - metsänvartija33
Järvi-Suomessa kun olisi 50 ha nuorta/varttunutta viljelykuusikkoa niin siitä saa kivat tulot aikanaan. 50*500=30000 m3.
Voihan metsätilan myydä pohjineenkin. Laittaa huippukuntoon.Raivaa ja lannoittaa.
Sitä ennen sijoittaa osakkeisiin, KONE, Nokia, Sampo,UPM, Nordea. Osingot sijoittaa takaisin kun markkinat romahtaa. Säästää maltilliseen rahastoonkin esim. Nordean osingot. Saa rahastokulunsa osinkoina kulunsa pois. Vakuutukset IFiin=Sampo.
Päätehakkuu metsää/Sivutöitä lisätuloina. - metsänvartija33
Finanssikriisin aikaan oli oston paikka, pl. NOKIA. Nokiaa oli myynnissä halvalla kriisin keskellä.
Nyt pitää vaan odotella, puun hinta huono ja verotus kovenee. Pörssissä kallista. Puun hinta kohdilleen ja myyntiin. Sitten noita laatufirmoja halvalla salkkuun.
Hoitaa itse metsää siinä sivussa. - painujovittuunjoppa
jopalla mitää mettää oo ku risukkkoa omien sanojjensa mukkaan 3245 heht aaria oikkeesti elää tukijaassilla ja mankkuu paskkat houssuussa lissää tukijaassia ku mikkää riitä köyhhäperssejopalle
- sivusta
Arvioita metsäsi ja maa alan arvo ,ja kun rahallinen arvo on tiedossa niin pankkin lainaa hakemaan ja velan takuuna laita osittain metsäsi ja sitten tuotaviinn kiinteistöihin väkirikkaalta alueelta ja nämä kiinteistöt käy takuuna ja tuotölla maksat velkaa pois ja sinusta tulee vielä rikkaampi vaikka rikas olet jo nyt .
- jonttezx
Ei kiinteistöihin,harmia vaan.
Kiinteistöfirmoihin, esim. American capital agency.osinko joka kuukausi.
Siinä valuutta ja kurssi sekä yhtiö riski.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733664Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91991Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261323- 1341210
- 1001073
- 1091055
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701010- 60974
Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6965- 35876