mikä on sinkin päivittäinen saantisuositus?
sinkki
4
6716
Vastaukset
- Miika Sallinen
Päivittäinen saantisuositus aikuiselle on 15 mg. Pidä kuitenkin huoli, että hankit oikeanlaista tuotetta, joka varmasti imeytyy. Kävin tuossa taannoin hakemassa erään vertailevan tutkimuksen, jossa hyvin imeytyviksi mainostetut sinkkiglukonaatti ja sinkkisitraatti eivät imeytyneet juuri plaseboa paremmin, vaikka niitä otettiin kuukauden ajan 50 mg päivässä. Sen sijaan ainoa tehokas oli sinkkipikolinaatti.
Luontaistuotekaupoista löydät sinkkiaminohappokelaattia, joka on eläinkokeissa imeytynyt paremmin kuin epäorgaaniset sinkkisuolat (sinkkisulfaatti, sinkkioksidi). Se ei kuitenkaan merkitse vielä paljoa, sillä nämä epäorgaaniset sinkkimuodot eivät imeydy käytännössä lainkaan, ja joskus niitä tuleekin ottaa jopa satoja milligrammoja päivässä ennen kuin hyöty on ilmeinen. Siksi ainoa takuuvarmasti toimiva sinkkilaatu on mielestäni sinkkipikolinaatti, ja aminohappokelaatit vasta kakkosvaihtoehto. Valitettvasti sinkkipikolinaattia saa Suomesta vain muutamasta paikasta. Ainakin Solgarilla sitä on. Twinlabin tuote, jossa on sekä sinkkiglukonaatti ja sinkkipikolinaattia ei käytännössä ole ollut toimivaa, joten glukonaatin osuus lienee huomattava. Siksi en suosittele sitäkään.
Jos sinulla on selkeitä puutosmerkkejä (esim. valkoisia täpliä kynsissä), voit huoletta ottaa vaikkapa 50 mg päivässä. Jos oireesi eivät katoa, merkitsee se sitä, että sinkkisi ei imeydy. Jos tämä kuuri jatkuu kuukausia, on syytä ottaa myös mangaania ja mahdollisesti kuparia, sillä ne kilpailevat imeytymisessä sinkin kanssa.
Toivottavasti tästä on apua.
Terv. Miika Sallinen- Lumimies
Ovatko ruisleipä ja kotona idätetyt herneet mitenkään varteenotettava sinkin lähde? Tehomaatalous lienee nekin pilannut.
- puskuriksi
Sinkin kanssa pitäisi ottaa yhtaikaa karnosiinia. Lisäsinkistä, varsinkin isoista annoksista, osa vapautuu mm. aivoissa vapaiksi sinkki-ioneiksi, jotka ovat myrkyllistä hermosoluille eli neuroneille. Karnosiini puskuroi sitä ja pitää sen vaarattomana.
Karnosiini säätä hermoimpulssien kulkua synapseissa vaikuttamalla sinkin, kuparin ja aminohapporeseptoreiden toimintoihin. Sinkki ja kupari ovat kuitenkin kaksiteräinen miekka: Yhtäältä ne ovat välttämättömiä hermovälittäjäaineiden normaaleille toiminnoille, mutta toisaalta ne ovat (vapaina ioneina) hermosoluja ja proteasomeja vaurioittavia myrkyllisiä yhdisteitä. Asiasta on lisätietoa tässä
http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/karnosiini_psy.html - Ikämies
Olen samaa mieltä siitä, että sinkkipikolinaatti on paras. Otan itse lisäsinkkiä, koska sen puutostauti voi aiheuttaa eturauhassyöpää, mikä alkaa olla Suomessa jo yhtä yleinen - ellei yleisempikin, kuin naisilla rintasyöpä.
Luulen, että sinkinpuutoksesta kärsii yksi jos toinenkin suamalainen miäs. Olen lukenut (engl. Wikipedia -> Zinc), että se parantaa siittiöiden liikkuvuutta ja hedelmöittämiskykyä. Vaikuttaakohan se potenssiinkin? Onko jollain kokemusta? Ainakin se parantaa lihaksen toimintaa.
100% sinkkipikolinaattia olen saanut 30 mg:sena luontaiskaupoista. (Naturamedia, biosorin sinkki 30). Tietääkseni pikolihappo on luonnollinen aine ja sinkki joka on yhdistynyt siihen, menee oikeaoppisesti solutasolle.
PS: Tuli vielä mieleen, että eikös magnesiumilla ole myös vaikutusta lihaksiin. Sopiiko magnesiumia ja sinkkiä ottaa yhdessä? Neuvoisko joku?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462761Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201529Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57976Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15964Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27924En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm78889Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149888- 80878
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829