päihdeseurannan kesto

jaapajaa

Noniin, eli kävin ensimmäistä kertaa a-klinikalla kuun alussa. Sanoi sitten, että seuranta alkaa siitä päivästä lähtien. No tässä välillä kävin verikokeissa ja nyt lääkärin vastaanotolla. Lääkäri kirjoitti 3kk seurannan mutta lapussa lukee, että seuranta alkaa vasta nyt?! ja että seuraava käynti 3kk päästä??

Siis mitä helvettiä, kärähdin syyskuun lopulla ja sain a-klinikalle ajan vasta marraskuun alussa ja joulukuun lopussa tulee tuosta 3kk mutta tällä menolla saan päihdeseurannan vasta käytyä helmikuun loppuun mennessä, että 3kk muuttuikin 5kk. Käräjät on kohta mutta en usko, että ajokielto on 3kk pidempään.

Eli tekiko lääkäri virheen vai alkaako tuo seuranta vasta siitä kun lääkäri niin kirjoittaa paperiin, silläkö ei ole mitään merkitystä, että on käynyt jo 24. päivää aikaisemmin ensimmäisellä käynnillä a-klinikassa vaikka sanoi silloin että se alkaa siitä se seuranta?

Maksa-arvot oli CDT 0.8%, ALAT 30 GT 29 ja paperissa vielä lukee, että ei päihderiippuvuuteen viittaavaa, eli ihan turhan takia vielä joudun odottamaan 3kk tuohon uusintatarkastukseen vai voinko jo tuolla paperilla saada kortin takaisin??

9

7434

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eipä siinä erikoisia

      Seuranta todellakin alkaa siitä päivästä kun ilmoitetaan, eli itselläsi alkoi kun asiasta sanottiin. Ei siinä ole mitään virhettä, aloitetaan kun niin ilmoitetaan. Yleensä ensimmäinen tarkastuskäynti onkin alustava tarkastus ja seurantakausi alkaa pikku viiveellä, juuri kuten itsellesikin kävi.

      Eli nyt olet 3kk seurannassa ja jos arvot pysyvät ok, eikä lole syytä epäillä ongelmia/riippuvuuksia, niin sinulle kirjoitetaan 3kk seurannan jälkeen pikku viiveellä puolto ja kortin saa takaisin.

      Eli kyllä, kukaan ei ole tehnyt virhettä vaan noin tuo menee. Ei kärähdyksellä ja käräjillä yms. ole mitään aikataulullista merkitystä, seuranta ja lääketieteellinen puoli menee omia raiteitaan. 3 kk on sitäpaitsi aika lyhyt ajokielto ratista...helposti menee tuonne samoille kieppeille kortin saaminen muutenkin.

      • jaapajaa

        No on kyllä paska juttu sitten, ei 3kk ajokiellolla ole mitään merkitystä kun joutuu käymään yli 5kk seurannassa ja kortti on sen aikaa poissa. Se vielä vituttaa, että kun kysyin aikaa a-klinikalle niin sinne piti vielä jonottaa pari viikkoa, eli siitäkin lisää odottamista, mieti nyt jos ylinopeudesta on pari viikkoo jollain kortti pois niin kauhea metakka mutta jos vähän ottaa niin vaikka ajokiellon kärsii niin silti joutuu odottelemaan ylimääräisiä kuukauksia. Mieti kun saisit 3v linnatuomion mutta sun pitäisikin olla 6v, kyllä se vituttaisi.


      • jaapajaa
        jaapajaa kirjoitti:

        No on kyllä paska juttu sitten, ei 3kk ajokiellolla ole mitään merkitystä kun joutuu käymään yli 5kk seurannassa ja kortti on sen aikaa poissa. Se vielä vituttaa, että kun kysyin aikaa a-klinikalle niin sinne piti vielä jonottaa pari viikkoa, eli siitäkin lisää odottamista, mieti nyt jos ylinopeudesta on pari viikkoo jollain kortti pois niin kauhea metakka mutta jos vähän ottaa niin vaikka ajokiellon kärsii niin silti joutuu odottelemaan ylimääräisiä kuukauksia. Mieti kun saisit 3v linnatuomion mutta sun pitäisikin olla 6v, kyllä se vituttaisi.

        Muuten noista arvoista niin heilahtaako ne pahasti jos nyt otan vaikka kerran tämän seurannan aikana tyyliin sixpack, ei viitsisi uutena vuotena kuivin suin olla.. Ja entä jos mun arvot on nyt OK mutta tuosta nousee vähän niin jää kortti saamatta?


      • Eipä siinä erikoisia
        jaapajaa kirjoitti:

        Muuten noista arvoista niin heilahtaako ne pahasti jos nyt otan vaikka kerran tämän seurannan aikana tyyliin sixpack, ei viitsisi uutena vuotena kuivin suin olla.. Ja entä jos mun arvot on nyt OK mutta tuosta nousee vähän niin jää kortti saamatta?

        Arvor ovat viitteellisiä, eikä niillä ole aina täysin suoranaista tulosarvoa seurannassa. Näitä seurataan mittarina, mutta kokonaisvaikutelma ja arviointi on se avainsana.

        Ennen systeemi oli paljon vähemmänkin rajattua. Useinhan esim. pahemmin pämpänneellä arvot ovat melkoisen tapissa ja maksa jo siinä kunnossa, että sinällään ei ajokykyyn vaikuta selvänä ollessa, mutta ei kovin herkästi enää palaudukaan.

        Voi esim. olla, että jos kovan juomarin maksa-arvot ovat aivan punaisella, mutta maksa elääkin on vähän omaa elämäänsä normaalitasoon verrattuna, niin ajoluvan saa takaisin vaikka arvot olisivat kuinka yli rajojen, KUNHAN pystytään havaitsemaan ettei juo liiallisesti ja selkeää laskua luvuissa tapahtuu.

        Esim. maksa jo melkoisen kulunut, ja arvot 300, juominen hallintaan mutta silti arvot jämähtävät vaikkapa 100 =tilannekohtaisesti saa silti kortin takaisin. Tosin mitä kovempi ottaja, sitä vaikeampi ja pidempiaikaisempi voi olla tuo riittävän uskottavan kokonaiskuvan saaminen ja etenkin se että juominen todella on hallinnassa.

        Melkein sitten tuoreilla ja "kunnon" kansalaisilla noita arvoja voidaan tuijottaa enemmänkin. Jos arvot ovat aivan alakantissa ja rajoissa, niin osoittaahan selvä nousu juomista tapahtuneen. Arvoja seurataan lyhytaikaisia ja pitkäaikaisia rasituksen suhteen. (Kuten itselläsikin). Pidempiaikaisten koholla olo tietenkin aina pahempi, mutta lyhytaikaiseen rääkkiin reagoivat antavat tietenkin nekin kuvaa.

        Yleensä terve maksa ei kauheasti reagoi ja arvot ole koholla jos nyt et ihan kauheata koomaa ota ja seuraavana aamuna mene testeihin, mutta yksilöllisesti jo hyvin pienkin hiljattain nautittu päihtymystila voi heilauttaa lyhytaikaisia testiarvoja. Hyvin yksilöllistä.

        Eli siis kun kaikki on normaalia niin VARMASTI asiasta keskustellaan vakavasti, että miksikäs tässä nyt ovat nämä yks kaks koholla, etenkin kun tosiaan on melko harvinaista että ihan ok kuntoinen "kohtuukäyttäjän" maksa reagoi kovin tiukasti satunnaiskäyttöön. Yleisesti nyt voi sanoa, että joku mainitsemasi sixpäkki ja muutama päivä väliä testeihin niin ei pitäisi näkyä mitään, mutta aina tosiaan yksilöllistä.

        Ei mikään ole automaatiota, jos arvot ovat koholla niin kyllä se asiaa mutkistaa ja siitä keskustellaan varmasti, tiukka lääkäri voi kertalaakistakin pidentää aikaa jos katsoo ettei arvojen heilahdellessa muutamassa kuukaudessa voi varmoja päätöksiä tehdä. Eli tarkkana kannattaa olla, mutta kohtuumaistelu ja ryyppääminen ovat kaksi eri asiaa. Kuitenkin tuo yksilöllinen vaihtelu kannattaa aina ottaa huomioon, siitä kun ei sitten koskaan tiedä.


      • juoda
        jaapajaa kirjoitti:

        Muuten noista arvoista niin heilahtaako ne pahasti jos nyt otan vaikka kerran tämän seurannan aikana tyyliin sixpack, ei viitsisi uutena vuotena kuivin suin olla.. Ja entä jos mun arvot on nyt OK mutta tuosta nousee vähän niin jää kortti saamatta?

        Kolmet ratti seulat läpikäyneenä sanon että kärsii sitä juoda tyyliin mäyriksen viikonloppu ihan keveesti. Missäänhän ei kielletä alkoholin käyttöä seurannan aikana. Toivottavaa olisi että moinen oli kohtuullista. Kerroin normisti seuloissa ja tapaamisilla et olen juonut sen ja sen verran. Kaikki seulottiin huumeet jne.

        Sitten vielä nuista arvoista. Viimeisellä "käryllä" ajokielto 1-vuosi. Verikokeissa maksa-arvot oli ensin yli 700 ja lääkäri passitti sairaalaan. Sairaalassa arvot olivat jo yli 1000. Toisaalta siinä todettiinkin sitten pysyvä maksa sairaus myöhemmin. Kortti tuli taskuun normaalisti kuitenkin.


      • kentsu
        juoda kirjoitti:

        Kolmet ratti seulat läpikäyneenä sanon että kärsii sitä juoda tyyliin mäyriksen viikonloppu ihan keveesti. Missäänhän ei kielletä alkoholin käyttöä seurannan aikana. Toivottavaa olisi että moinen oli kohtuullista. Kerroin normisti seuloissa ja tapaamisilla et olen juonut sen ja sen verran. Kaikki seulottiin huumeet jne.

        Sitten vielä nuista arvoista. Viimeisellä "käryllä" ajokielto 1-vuosi. Verikokeissa maksa-arvot oli ensin yli 700 ja lääkäri passitti sairaalaan. Sairaalassa arvot olivat jo yli 1000. Toisaalta siinä todettiinkin sitten pysyvä maksa sairaus myöhemmin. Kortti tuli taskuun normaalisti kuitenkin.

        Itse olen kärynnyt kolme kertaa, edellisestä käry vuonna 1998 ja nyt tänä vuonna uudestaan syyskuun alussa. Olen käynyt a-klinikalla vuoden ajan, koska kulutukseni on keskimäärin 4-5 mäyräkoiraa viikossa. Maksa-arvot olivat vähän koholla puoli vuotta sitten eikä sen jälkeen ole testattu. Kerroin a-klinikalla, että kortti meni hyllylle. Ilmoittelevatkohan sieltä poliisille tämmöisessä tapauksessa. Sanovat, että on vaitiolovelvollisuus, mutta silti mietityttää. Kaksi viimeistä käryä ovat olleet lieviä, aamulla puhallutettu ratsiassa. Molemmilla kerroilla olin tosin ottanut aamulla loiventavia paukkuja ja tämänkin kerroin poliisille. Selvä riippuvuus, kyllähän sen jokainen ymmärtää. Nyt on kulunut kolme kuukautta kärystä, eikä vieläkään ole kuulunut mitään käräjistä. Taidan olla varma tapaus päihdeseurantaan?


      • Hoitoalalla
        kentsu kirjoitti:

        Itse olen kärynnyt kolme kertaa, edellisestä käry vuonna 1998 ja nyt tänä vuonna uudestaan syyskuun alussa. Olen käynyt a-klinikalla vuoden ajan, koska kulutukseni on keskimäärin 4-5 mäyräkoiraa viikossa. Maksa-arvot olivat vähän koholla puoli vuotta sitten eikä sen jälkeen ole testattu. Kerroin a-klinikalla, että kortti meni hyllylle. Ilmoittelevatkohan sieltä poliisille tämmöisessä tapauksessa. Sanovat, että on vaitiolovelvollisuus, mutta silti mietityttää. Kaksi viimeistä käryä ovat olleet lieviä, aamulla puhallutettu ratsiassa. Molemmilla kerroilla olin tosin ottanut aamulla loiventavia paukkuja ja tämänkin kerroin poliisille. Selvä riippuvuus, kyllähän sen jokainen ymmärtää. Nyt on kulunut kolme kuukautta kärystä, eikä vieläkään ole kuulunut mitään käräjistä. Taidan olla varma tapaus päihdeseurantaan?

        3s käry jo yksinään ilman muutakaan "lisuketta" on sellainen, että kyllä melkoinen reikä seulassa jos EI seuranta päälle iske. Politiikka sen suhteen kiristyy ja kiristyy kaiken aikaa. Usein liukuhihnalta pikku lisänä sormenheristyksenä laitetaan seurantaan jo ensimmäisestä ratista nykyään, etenkin jos se on törkeä. Vaikkei nyt mitään suoranaista syytä epäillä pahempaa riippuvuutta olekaan.

        Tai tietenkin jo rattijuopumus, etenkin uusittu, kertoo jo omaa tarinaansa. Ainakin käytöksestä ja alkoholin käyttötavoista...


    • ratissa funkmaster juobbo

      Mä en joutunukka seurantaa vaikka törkeen puhalsin ..grr.. huomenna käräjille.. :/

    • Anonyymi

      olin putkassa 7 kertaa vuoden sisällä josta 3 kertaa puolessa vuodessa päiheseuranta tuli 3kk 3käyntiä 3verikoetta niin kuin stm lääkärille määrää katsottavaksi hyvin meni ei ongelmia lausunnossa. kortti oli koko ajan. tsemppiä 2020

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1981
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      143
      1458
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    Aihe