kirjallisuuskatsaus gradun

pohjana?

siis minulla on nyt todellinen ongelma. Omaa graduaihettani suoraan liipaten on tehty ns. systemoitu kirjallisuuskatsaus, jossa on koottuna kaikki tietyllä aikajaksolla tehdyt kotimaiset ja ulkomaiset tutkimukset, sekä analysoitu niitä.

Voisinko periaatteessa käyttää tätä kirjallisuuskatsausta graduni teoriaosan pohjana? Ohjaaja on ihan h.moilasena ja väittää etten voi ollenkaan tehdä aiheesta gradua vaan tarkastelukulmaa pitäisi muuttaa. Hän ei perustele miksi ja minä taas en ymmärrä että miksi pitäisi muuttaa, eiväthän ne ole toisiaan pois sulkevia...vai ovatko?

5

869

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitää

muuttaa, etähän se muuten tekisi itse mitään??

• noinkaan

Ei se nyt ihan noin yksinkertaista voi olla. Jos kyseessä ei ole toisen graduun tekemä haku tutkimuksista, niin silloin ei mielestäni ole mitään estettä sen käytössä oman gradunsa teoriaan, kunhan sitä ei suoraan lainaile. Sinullehan tulee kuitenkin se tutkimusosiokin, vai?

• olen minä
        noinkaan kirjoitti:

Ei se nyt ihan noin yksinkertaista voi olla. Jos kyseessä ei ole toisen graduun tekemä haku tutkimuksista, niin silloin ei mielestäni ole mitään estettä sen käytössä oman gradunsa teoriaan, kunhan sitä ei suoraan lainaile. Sinullehan tulee kuitenkin se tutkimusosiokin, vai?

Jos se kirjallisuuskatsaus on gradun teoriapohjana, niin kyllä samaa teoriaa voi käyttää vaikka tuhannessa gradussa.
        Käsittelyosuus ratkaisee.
        Kahta samanlaista tutkimusta ei tietenkään kannata tehdä.
        Ohjaajan tulisi kyetä perustelemaan ehdotuksensa aiheen vaihtamisesta. Onhan ohjaajasi väitellyt?

• gradupainija
        olen minä kirjoitti:

Jos se kirjallisuuskatsaus on gradun teoriapohjana, niin kyllä samaa teoriaa voi käyttää vaikka tuhannessa gradussa.
        Käsittelyosuus ratkaisee.
        Kahta samanlaista tutkimusta ei tietenkään kannata tehdä.
        Ohjaajan tulisi kyetä perustelemaan ehdotuksensa aiheen vaihtamisesta. Onhan ohjaajasi väitellyt?

Ensinnäkään sillä ei mitään merkitystä onko ohjaajasi väitellyt vai ei, jotkut proffat on ihan syvältä, vaikka ovat väitelleet mitä - itse asiassa jatkavat väittelyään vielä gradukokelaidenkin kanssa :)

Mikä on siis gradusi aihe? Onko se kirjallisuuskatsaus? Jos ei, niin eihän tutkimustasi estä mikään. Saat vinkkejä tuosta kirjallisuuskatsauksesta mahdollisiin lähteisiin ja voit pitää katsausta yhtenä lähteenäsi, johon viittaat - sen tekijä on varmaankin esittänyt ajatuksia suuntaan jos toiseenkin kirjallisuudesta. Siis viittaat, käytät lähteenä jos aiheesi on jokin muu kuin prikulleen samanlainen kirjallisuuskatsaus. Alkuperäisille lähteille sinun on kuitenkin mentävä, ei mitään toisen käden tietoa omaan graduun pääasialliseksi lähteeksi.

Tsemppiä!

• kumarrus

Juu kyllä se ohjaajani on väitellyt ja kyllä...väittelee näemmä edelleenkin :)

Tosin nykyään enemmänkin välttelee kuin väittelee, hän nimittäin ehdotti minulle toista ohjaajaa ja se oli minun onneni. Uuden ohjaajan mielestä jo tehdyn kirjallisuuskatsauksen käytössä gradussa ei ole mitään ongelmaa, hänestä suurempaa tyhmyyttä osoittaisi jo valmiin olemassa olevan työn uudelleen tekeminen vain muodon vuoksi. Hänestä tiede ei koskaan kehity, jos ei osata hyödyntää jo tutkittuja asioita vaan rähmitään samaa asiaa uudestaan ja uudestaan -fiksu proffa!

Kiitos vielä vastauksistanne ja kannustuksesta. Tsemiä itsellennekin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3799
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2944
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1845
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1588
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      914
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      754
    9. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      698
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      56
      697
    Aihe