ansiosidonnainen ja keikkatyöt

Tainuli

Moi! Onko ketään joka olisi tietoinen tällaisesta asiasta.
Saan siis ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa. Pääsin töihin erääseen ravintola-alan henkilöstövuokraukseen ja työ on keikkaluontoista. Kannattaako mennä, menetänkö ansiosidonnaisen päivärahan niiltä päiviltä kun ei ole töitä. Olisin tosi kiitollinen jos joku paremmin tietävä viitsisi vastata!:)

9

6001

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Päiväraha

Laske itse keikkapalkkasi perusteella soviteltu päivärahasi!
      Keikoista riippuen voit menettää puolet palkastasi.
      Parasta olisi jos saisi tehdä töitä kuukauden täyteen ja sitten olla työttömänä.
      Yritä sopia työnantajasi kanssa tälläisestä järjestelystä ainakin paperilla!

• liitosta

Saat soviteltua päivärahaa niiltäkin päiviltä jolloin olet työttömänä.
      Viikossa voit tehdä alle 27 tuntia töitä niin saat soviteltua.Mikäli teet ylitse et soviteltua saa.
      Päivärahan laskemiseen esimerkin löydät pamin sivuilta.

Suosittelen kysymään asiaa liitosta tai katso nettisivuilta niin hoksaat asian miten se menee

• saman kokenut

Saat varmastikin soviteltua päivärahaa, niin kuin joku jo edellä mainitsikin. Mutta minulla ainakin mennyt ihan sairaan monimutkaiseksi kun saan ansiosidonnaista ja teen samalla säännöllisen epäsäännöllisesti keikkaa. Tälläkin hetkellä ansiosidonnaiset saamatta yli kahdelta kuukaudelta, kun olen tehnyt niin paljon keikkaa ja aina eri työsopparilla että ei tahdo enää kukaan pysyä kärryillä että mitä papereita mun pitää lähtetellä ja minne. Sitten mun työpaikalla keikkalaisten palkat viivästyy jatkuvasti palkanlaskijan sairaslomien vuoksi ja näin ollen viivästyy soviteltu päivärahakin kun jouduun odottelemaan palkkalaskelmia, jotka pitää tietty liittää päivärahahakemukseen, ennen kuin voivat laskea sovitellun päivärahan määrän. Mutta voi olla että olen huono esimerkki, omalla kohdallani tullut kai erityisen paljon mutkia matkaan ja kertaalleen päivärahahakemukseni oli vain jäänyt virkailijan pöydälle pinon alimmaiseksi ja sen takia käsittely viivästyi. Voi toki olla että asiat sujuvat helpomminkin! Tämä nyt vaan oli tämmönen vuodatus... :)

• elämä potkii

joo.. onhan se nyt ihan helvettiä kun työtä tarjotaan niin paljon ettei saa työttömyyskorvausta. Moni "kokonaan" työtön vaihtaisi varmasti mielellään paikkaa kanssasi.

• Olavi
        elämä potkii kirjoitti:

joo.. onhan se nyt ihan helvettiä kun työtä tarjotaan niin paljon ettei saa työttömyyskorvausta. Moni "kokonaan" työtön vaihtaisi varmasti mielellään paikkaa kanssasi.

"Sitten mun työpaikalla keikkalaisten palkat viivästyy jatkuvasti palkanlaskijan sairaslomien vuoksi ja näin ollen viivästyy soviteltu päivärahakin"

Viestin kirjoittajan palkkasaatavatkin ovat olleet myöhässä, joten kommenttisi oli asiaton.

• saman kokenut
        elämä potkii kirjoitti:

Tarkoitukseni ei todellakaan ollut valittaa siitä, että keikkatyötä on. Olen todellakin kiitollinen jokaisesta työpäivästä jonka olen saanut tehdä ja jokaisesta palkkasentistä jonka työlläni olen ansainnut. Eli hieman tulee paha mieli tuollaisista kommenteista. :(

Kritisoin ainoastaan sitä, että ansiosidonnaisen kanssa tuntuu olevan suuri paperisota edessä joka kuukausi kun tekee samanaikaisesti keikkaa. Ja sitten kun ei saa palkkoja, ei saa myöskään soviteltua päivärahaa ja näin ollen joutuu olemaan hyvin pitkiä aikoja ilman minkäänlaista tuloa. Mutta tämä on vain minun kokemukseni, joillakin saattaa toimia sujuvamminkin.

• Päiväraha

Heti kun katsoin, että pätkillä tavoitan putken pään ryhdyin kuluttamaan 500 päivää.
        Soviteltu ei paljoa motivoi.
        Pahimmoillaan, parhaan 4 päivän keikan jälkeen en saanut koko loppukuukautena päivärahaa.
        Jos putki ei olisi ollut tavoitteena, olisin vakavasti harkinnut kannattaako niitä pätkiä hakea, välillä 400 km:n päästä!
        Miksi ei yksinkertaisesti työpäivät ole työpäiviä ja työttömyyspäivät korvauspäiviä?!
        En löydä logiikkaa tästä nykymenettelystä!
        Mutta tämä on väärä paikka työttömyyseläkeläisen purnaukselle!

• summahan
        Päiväraha kirjoitti:

Heti kun katsoin, että pätkillä tavoitan putken pään ryhdyin kuluttamaan 500 päivää.
        Soviteltu ei paljoa motivoi.
        Pahimmoillaan, parhaan 4 päivän keikan jälkeen en saanut koko loppukuukautena päivärahaa.
        Jos putki ei olisi ollut tavoitteena, olisin vakavasti harkinnut kannattaako niitä pätkiä hakea, välillä 400 km:n päästä!
        Miksi ei yksinkertaisesti työpäivät ole työpäiviä ja työttömyyspäivät korvauspäiviä?!
        En löydä logiikkaa tästä nykymenettelystä!
        Mutta tämä on väärä paikka työttömyyseläkeläisen purnaukselle!

Sehän on määritelty summa,jos työtulosi ylittää
        sen et saa minkäänsuuruista apua.

• Keikkalainen
        saman kokenut kirjoitti:

Tarkoitukseni ei todellakaan ollut valittaa siitä, että keikkatyötä on. Olen todellakin kiitollinen jokaisesta työpäivästä jonka olen saanut tehdä ja jokaisesta palkkasentistä jonka työlläni olen ansainnut. Eli hieman tulee paha mieli tuollaisista kommenteista. :(

Kritisoin ainoastaan sitä, että ansiosidonnaisen kanssa tuntuu olevan suuri paperisota edessä joka kuukausi kun tekee samanaikaisesti keikkaa. Ja sitten kun ei saa palkkoja, ei saa myöskään soviteltua päivärahaa ja näin ollen joutuu olemaan hyvin pitkiä aikoja ilman minkäänlaista tuloa. Mutta tämä on vain minun kokemukseni, joillakin saattaa toimia sujuvamminkin.

Olen kokenut samaa ja se rassaa kun saattaa mennä parikin kuukautta ja palkkaa tai päivärahoja ei saa. Todistusten ja liitolle lähetettävien palkkaerittelyjen kassa saa aina odotella.
        Yksinhuoltajana on keikkahommat tosi kinkkisiä. Olisi mukavaa saada aina määrätynvälein palkka.
        Kuinkahan moni vakituisessa työssä olija hyväksyisi kuukaudenkin palkkojen myöhästelyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      178
      5005
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      19
      4397
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3107
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      253
      2952
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2892
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2511
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27