dermoidi

munasarjassa

olin tänään naistenklinikalla ultrassa ja lääkäri sanoi löytäneensä sieltä 2,5 cm dermoidi kasvaimen. oon yrittänyt tutkia asiaa..eli onkoha dermoidi kasvain sama kuin dermoidikysta?

eli onko se siis semmonen nesterakkula vai sellanen missä on niitä hiuksia ja hampaita ym?? vai joku muu? lääkäri sanoi, että leikataan pois, jos kasvaa tai kipeytyy.

heillä ei liiemmin ollut aikaa tutkimuksen jälkeen jutustella ja vastailla mun kysymyksiin..ilmeisesti olettivat, etä mulle riittää vaan tieto siitä mikä patin nimi on.

mä oon 23v ja varmaan joskus muutaman vuoden päästä haluan lapsia. käsittääkseni se dermoidi kait jonkin verran saattaa vaikeuttaa raskaaksi tulemista.mutta onko tietoa, että jos tuun raskaaksi, niin voiko dermoidi haitata vauvaa/raskautta tai jotenkin muuten tuottaa ongelmia??

Kiitos tuhannesti jo etukäteen kaikille!

3

4917

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epäiltiin

ensin dermoidi-kystaa eli siis dermoidi on se munasarjakasvain, jossa on esim. hampaita ja kynsiä ja hiuksia. Kasvaimeni oli niin iso ja olin kipeä, että jouduin jo viikon kuluttua leikkaukseen, jossa onneksi selvisi, että olikin endometriooma-kasvain ja hyvänlaatuinen (ovat melkein aina hyvänlaatuisia).

Kyllä lääkäri tietää mistä puhuu jos sanoi, että seurataan. Jos se kovasti vaivaa mieltäsi voithan aina soittaa naistenklinikalle ja pyytää saada puhua vaikka sairaanhoitajan kanssa. Muista seurata tuntemuksia munasarjojen kohdalla ja jos tulee yhtään kipeäksi niin heti vain lääkäriin.

Minulta jouduttiin poistamaan koko vasen munasarja ja johdin kun olivat niin pahoin arpeutuneet ja kiinnikkeitäkin oli. Lääkäri meinasi, että yleensä yhdelläkin munasarjalla ja johtimella pärjää, mutta kehoitti minua aloittamaan piakkoin lapsen yrittämisen jos sellainen on harkinnassa. Sinulla asia tuskin on ihan näin hätäinen.

Jos tulet raskaaksi, mielestäni kysta ei haittaa raskauttasi mitenkään (raskaaksi tulemista voi jonkin verran haitata), mutta varmimman tiedon saat sairaanhoitajalta, neuvolasta tai jos oikein painaa mieltä mene yksityisen gynekologin luokse pitkän kysymyslistan kanssa. Maksaa kylläkin, mutta kyllähän omasta terveydestään hieman pulittaakin. Saat osan lääkärinpalkkiosta takaisin Kelalta.

Tsemppiä.

• Minä

Kiitos viestistäsi, on ihanaa tietää, että joku on kokenut samoja asioita. Vaikkei se periaatteessa tilanteeseen auta, mutta kummasti se kyllä helpottaa.

Inhottaa se, että joka kerta eri lääkäri. Mulla on suunnitelmissa yksityinen gyne. Rupeen sit aina käymään samalla, joka tietää mun jutut ja mitä on määrätty ja miksi.

Mutta KIITOS SINULLE:)

• LILA

Minä kävin myös naistenklinikalla, ja oikeasta munasarjasta löytyi 4,5 X 5,5 dermoidi kasvain. Sain ensi vuoden marraskuulle kontrolliajan, ja sitten mietitään poistoa.
      Nyt täytyy vaan seurailla itte tuntemuksia, ettei tule kipuja tai vuotoa.

Ehkä hölmöä, mut mä en ole huolissani. Se oli jopa helpoitus, ettei oo ainakaan mikään pahanlaatuinen juttu! :)

Tsemppiä muille samasta vaivasta kärsiville!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2799
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      22
      2622
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2298
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1881
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      39
      1676
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      52
      1585
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1503
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1373
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      35
      1283
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26