Mikä Linux

sopii

Varakoneeseen Compaq Deskpro 500mzh, 64 mb ja 10giga? Saisi tietysti olla ilmainen...Ja vielä jos sais linkkiä mistä lataa...Jonkinverran oon itse tutkinut, mutta kun niitä on niin monta. Nettiin ainoastaan tarvis päästä.Uudenmassa koneessa nero, että saan poltettua...

33

1667

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanhaan
      • sopii

Kompastuin heti kielivalinnan jalkeen Vectoraan,taytyy katella.Tama teksti linuxilla dsl 2.0.tangenttipoyta ja merkit viela hukassa.

• koitas
    • nnnnnnevuier
    • sopii

vastaukset...Kiitos, nyt huomattavasti helpottui.Varmaan näihin saa firefoxin selaimeksi, senkin asennusohjelma varmaan pitää ladata ja polttaa...?

• tarvitse

>...varmaan pitää ladata ja polttaa...?

Ei suinkaan.

Ensimmäinen vaihtoehto on asentaa se paketinhallinnalla.

Firefox on joissakin jakeluissa valmiina mukana, esim SuomiKnoppix, ja jokatapauksessa kaikissa jakeluissa on joku selain jolla voi imuroida lisää softaa ettei tarvi levyjä poltella.

Tai sitten sen voi noutaa ftp:llä.

Tai sitten sen voi noutaa wget:llä.

Tai sitten...

• miksuh.

Aika vähiin käy sulla muisti vaan :) Saahan sitä toki linuxin pieneen tilaan, mutta se firefoxi syö jo yksinään muistia aikalailla :) No Swappia vaan, vähän voi levy rutista kyllä :)

• toi..

toi firefox...
        mutta muistia sun kone kaipaa lisää :))))

• fluxbox muistinsyöjä
        toi.. kirjoitti:

toi firefox...
        mutta muistia sun kone kaipaa lisää :))))

Miten niin?

• niin toimii

terve !
      mulla on tossa varakoneena kans compaq deskpro 466 celeronilla muisita lisätty niin että nyt on 384mt

ja ubuntu siinä pörrää mukavasti :)
      mut ubuntulle pitäs olla vähintään 256mt muistii että toimii "mukavasti" :)))

• kukkuu

Niin ja voishan siihen päivittää prossun, emolevyn, virtalähteen.....

• 64Mt tosivähän
        kukkuu kirjoitti:

"voishan siihen päivittää prossun, emolevyn, virtalähteen....."

Niin varmasti, mutta 64Mt on tosi vähän sujuvaan käyttöön nykypäivän ohjelmilla/jakeluilla. Dillo/lynx/links ym. toimisivat ihan kivasti... mutta kelpaavatko ne alkuperäiselle kysyjälle?

Jo mainitulla Vectorilla on "diettiversio", mutta se on jo vanha VectorLinux 1.8 :( Linkit on tarjottu jo monesti.

• sopii
        kukkuu kirjoitti:

päivittää..Ainoa mitä ymmärrän on...Ostaa käyttö eli RAM-muistia, siinä on vaan 1 kampa/128mzh...tilaa on vielä yhdelle. Mites nuo muut päivitetään....?Kiitos muillekin vastaajille....

• vainiin
        64Mt tosivähän kirjoitti:

"voishan siihen päivittää prossun, emolevyn, virtalähteen....."

Niin varmasti, mutta 64Mt on tosi vähän sujuvaan käyttöön nykypäivän ohjelmilla/jakeluilla. Dillo/lynx/links ym. toimisivat ihan kivasti... mutta kelpaavatko ne alkuperäiselle kysyjälle?

Jo mainitulla Vectorilla on "diettiversio", mutta se on jo vanha VectorLinux 1.8 :( Linkit on tarjottu jo monesti.

Väitätkö, ettei uusin std 5.1 toimi 64Mb muistilla?

• Vector-koneella
        vainiin kirjoitti:

"Väitätkö, ettei uusin std 5.1 toimi 64Mb muistilla?"

En ole väittänyt. Mutta lukaisepa jo joskus antamani linkki eri Vector-Linux -versioiden vaatimuksista/suosituksista. 64Mt on vähän - voi toimia, mutta on varmasti esim. FireFoxin kanssa varsin hidas.
        Minulla on Vector 5.1 koneella, ja se toimii erinomaisesti ja on lämpimästi suositeltava Slackwaren "klooni", mutta muistia onkin lähemmäs 1 Gt.

• sopii
        vainiin kirjoitti:

Hei! Teitä on tässä viestiketjussa tosi monta hyvää "eksperttiä" Mä en tiedä paljon mitään...Joten, Pleace auttakaa mua...Haluaisin näyttää vaimon veljelle (joka tekee työkseen näitä hommia), että mäkin saan tyhjän koneen käyntiin...Sillä on noussut päähän...Joten jos saan tään koneen käyntiin...niin olisin iloinen...PS. Sen sisko on OK...(Siis mun vaimo)....

• sentään
        Vector-koneella kirjoitti:

"Väitätkö, ettei uusin std 5.1 toimi 64Mb muistilla?"

En ole väittänyt. Mutta lukaisepa jo joskus antamani linkki eri Vector-Linux -versioiden vaatimuksista/suosituksista. 64Mt on vähän - voi toimia, mutta on varmasti esim. FireFoxin kanssa varsin hidas.
        Minulla on Vector 5.1 koneella, ja se toimii erinomaisesti ja on lämpimästi suositeltava Slackwaren "klooni", mutta muistia onkin lähemmäs 1 Gt.

"Easy on your system resources, should run fine with a minimum of 32mb of ram, 64Mb recommended."

Olen lukenut mainitsemasi taulukon jo aikoja sitten. Vectorin perusversio ei tule ihan lähivuosina vaatimaan yli 64Mb muistia.

• haloo
        sopii kirjoitti:

Hei! Teitä on tässä viestiketjussa tosi monta hyvää "eksperttiä" Mä en tiedä paljon mitään...Joten, Pleace auttakaa mua...Haluaisin näyttää vaimon veljelle (joka tekee työkseen näitä hommia), että mäkin saan tyhjän koneen käyntiin...Sillä on noussut päähän...Joten jos saan tään koneen käyntiin...niin olisin iloinen...PS. Sen sisko on OK...(Siis mun vaimo)....

Aloita polttamalla joku jakelu, siitä se lähtee...

• joo
        sopii kirjoitti:

päivittää..Ainoa mitä ymmärrän on...Ostaa käyttö eli RAM-muistia, siinä on vaan 1 kampa/128mzh...tilaa on vielä yhdelle. Mites nuo muut päivitetään....?Kiitos muillekin vastaajille....

Vanhempaan koneeseen ei välttämättä löydy helposti tai ainakaan halvalla muistia. Se siis riippuu muistin tyypistä. Tietysti jos muistia löytyy, kannattaa sitä lisätä - muistin lisäyksestä on suurin hyöty tuolle koneelle.

Muita päivityksiä ei ole järkeä tehdä. Korkeintaan kiintolevy isommaksi ja nopeammaksi (jos emolevy tukee).

• sopii
        joo kirjoitti:

Vanhempaan koneeseen ei välttämättä löydy helposti tai ainakaan halvalla muistia. Se siis riippuu muistin tyypistä. Tietysti jos muistia löytyy, kannattaa sitä lisätä - muistin lisäyksestä on suurin hyöty tuolle koneelle.

Muita päivityksiä ei ole järkeä tehdä. Korkeintaan kiintolevy isommaksi ja nopeammaksi (jos emolevy tukee).

on sama kuin uudemmassa koneessa olikohan se DDR-muisti(sen saa ostettua),kiintolevy isommaksi...Siis voitko kertoa tarkemmin...Kiitti.

• isommaksi?
        joo kirjoitti:

Nyt menee vähän ohi mutta mihin tarvii isoa nopeampaa kovalevyä nettikäytössa varakoneessa? 10 gigaan mahtuu helposti kaikki tarvittava ja jää varmaan vielä yli puolet tyhjää.

• joo
        sopii kirjoitti:

on sama kuin uudemmassa koneessa olikohan se DDR-muisti(sen saa ostettua),kiintolevy isommaksi...Siis voitko kertoa tarkemmin...Kiitti.

Jos on kyse todella DDR-muistista, kannattaa ostaa lisää ehdottomasti.

Siis kiintolevy isommaksi tarkoittaa tallennuskyvyltään isomman kiintolevyn ostamista. Onko se tarpeen riippuu ihan koneen käyttötarkoituksesta. 10Gt riittää perusjuttujen hoitamiseen ihan reilusti.

• joo
        isommaksi? kirjoitti:

Nyt menee vähän ohi mutta mihin tarvii isoa nopeampaa kovalevyä nettikäytössa varakoneessa? 10 gigaan mahtuu helposti kaikki tarvittava ja jää varmaan vielä yli puolet tyhjää.

Mietipä sitä.

• Vector-käyttäjä
        sentään kirjoitti:

"Easy on your system resources, should run fine with a minimum of 32mb of ram, 64Mb recommended."

Olen lukenut mainitsemasi taulukon jo aikoja sitten. Vectorin perusversio ei tule ihan lähivuosina vaatimaan yli 64Mb muistia.

Tuossa on pientä liioittelua. Tekstitilaisena saa systeemin noilla muisteilla toimimaan vaivatta, mutta graafinen (vaikkakin kevyt) ikkunointi ja sovellutukset vaativat enemmän muistia. Valitettavasti en pääse testaamaan, kun ei enää ole noin pieniä muistipalikoita käytettävissä :(
        Vectorin kanssa asennettavaksi aiotun Firefox:in minimivaatimus on tuo 64Mt, mutta suositus 128Mt. Minimi on taatusti sellainen vähimmäisvaatimus, jolla Firefoxin saisi käyntiin, mutta käytettävyys on taatusti useimmille kyseenalainen. Tuskin Operastakaan tuohon olisi paljon apuja :(
        Muistia lisää, eikä turhaan tarvitse ongelmoida RAM:in riittävyyttä käyttöjärjestelmän ja sovellutusohjelmien kohtuulliseen käyttöön.

• Vector-käyttäjä
        isommaksi? kirjoitti:

"10 gigaan mahtuu helposti kaikki tarvittava"

Jeps. Näin on nähtävä. Itse teen Linux-jakelukokeilut n. 5Gt:n osiolle. Ja varakoneessa yhden levyn koko on 2Gt, ja siihen solahtaa jakelu kuin jakelu monine kilkkeineen (kunhan katsoo hieman asennustavan ja asennettavat softat).

Projektina on tehdä täysin omiin henk. koht. tarkoituksiin sopiva, räätälöity minimiasennus (Debian/Slackware/Jokin muu). Projekti on vielä hieman vaiheessa.
        DamnSmall/Puppy/Slax tai vastaavat eivät tarjoa kaikkia tavoiteltuja ohjelmia - tai muuten ne eivät tyydytä tarpeita.

• sopii
        joo kirjoitti:

Mietipä sitä.

Siis, nyt saatte pitää mua tyhmänä ja ehkä oonkin...Kovalevy ja prosessori...Prosessori on se josta tulee johtoja paljon ja menee cd-yksikköön ja romppu-asemalle ja piirilevyyn....Mikä se kovalevy on...?...Saatte kyllä nauraa, mä tarjoan sen teille...
        Mutta 2 vuotta sitten en tiennyt "abouth PC anything".Arvostan vastauksia tosi paljon.

• sentään
        Vector-käyttäjä kirjoitti:

Tuossa on pientä liioittelua. Tekstitilaisena saa systeemin noilla muisteilla toimimaan vaivatta, mutta graafinen (vaikkakin kevyt) ikkunointi ja sovellutukset vaativat enemmän muistia. Valitettavasti en pääse testaamaan, kun ei enää ole noin pieniä muistipalikoita käytettävissä :(
        Vectorin kanssa asennettavaksi aiotun Firefox:in minimivaatimus on tuo 64Mt, mutta suositus 128Mt. Minimi on taatusti sellainen vähimmäisvaatimus, jolla Firefoxin saisi käyntiin, mutta käytettävyys on taatusti useimmille kyseenalainen. Tuskin Operastakaan tuohon olisi paljon apuja :(
        Muistia lisää, eikä turhaan tarvitse ongelmoida RAM:in riittävyyttä käyttöjärjestelmän ja sovellutusohjelmien kohtuulliseen käyttöön.

Firefoxhan on Vectorissa valmiina. Ihan varmasti pyörii Fluxboxilla tai iceWM:llä 64Mb:n muistillakin.

Taitaa olla vähän muistinkäsittelyn alkeet hukassa siellä - saatika kernelin muistivaatimukset, jos vanhoja keskusteluja muistellaan.

• sopii
        haloo kirjoitti:

Aloita polttamalla joku jakelu, siitä se lähtee...

Nyt taidan sulattaa kaiken tämän "karhulla"...
        Kiitti sullekin...Huomenna jatkan...Hyvää perjantaita kaikille ...Kytken itseni pois tästä maailmasta huomen aamuun...Kiitti asiallisista vastauksista....

• Vector-käyttäjä
        sentään kirjoitti:

Firefoxhan on Vectorissa valmiina. Ihan varmasti pyörii Fluxboxilla tai iceWM:llä 64Mb:n muistillakin.

Taitaa olla vähän muistinkäsittelyn alkeet hukassa siellä - saatika kernelin muistivaatimukset, jos vanhoja keskusteluja muistellaan.

"Taitaa olla vähän muistinkäsittelyn alkeet hukassa siellä - saatika kernelin muistivaatimukset,"

Heh, heh. Voit olla oikeassa, koska olen aina huolehtinut, että RAM-muistia on taatusti koneessa riittävästi ;) (Erityisesti silloin, kun se on ollut halpaa). On tuossa jokin vuosi sitten ollut jotain 200-300MHz:in kone, joka ei cachennut yli 64Mt muistia. Toimi siinä rajoilla käyttömukavuudellaan - lisämuisti helpotti kuitenkin kummasti käytettävyyttä.
        Ehkäpä ihan kokeiluun pitää valjastaa, jokin noista raadoista...

• damn small

ftp://distro.ibiblio.org/pub/linux/distributions/damnsmall/current/dsl-2.0.iso

imase toi damn small linux ja polta vaikka nerolla levylle (imagen poltto) ja laita kone buuttaan cd:tlä ja kattele mitä ruudulla tapahtuu :)

• Vector-käyttäjä

"ftp://distro.ibiblio.org/pub/linux/distributions/damnsmall/current/dsl-2.0.iso"

Onkohan palvelin juuri nyt kumollaan, kun en noita Vector-linux dokumenttitiedostoja päässyt tarkistamaan.
        Itse asensin viimeksi dsl-1.6:n. Mahtuu pieneen tilaan, mutta... Se ei ole "aito ja originaali" Debian, joten omat ongelmansa sen päivityksessä todennäköisesti tulee olemaan.
        Vai, että jo 2.0 on julkaista - pitääpä kokeilla, kunhan saa sen imuroiduksi (ja sehän ei kestä kauaa, koska iso on todella pieni).

• sopii

oli asentaa dsl 2.0.Kirjaimet vaan on vähän hukassa ja ään ja öön pilkut...(tämä teksti uudella koneella)Mutta firefoxilla kyllä nettiin pääsin.

• oieeeeeeee

Itse laittaisin Slackwaren, mutta en tiedä selviydytkö sinä asennuksesta, se kun vaatii hieman perehtymistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      49
      3747
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      60
      3709
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2841
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      52
      2579
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      54
      1973
    6. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      21
      1679
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1639
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1503
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1317
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      180
      1261
    Aihe