Eli paljonko voisi suunnilleen laskea prosenteissa oman työn osuuden talopaketin rakentamisessa, jos omaa kohtalaiset taidot ja perustiedot rakentamisesta?
Itsellä olisi mahdollisuus työskennellä kokopäiväisesti ainakin 6kk.
Oman työn osuus
13
2177
Vastaukset
- Teemu
prosenttilukuna vaikea arvioida. Yllättävän pientä on kuitenkin säästö rahassa. Myös rakennusaikainen asuminen on yksi kustannus seikka kuin myös asuinkunta.
- Jorma
Alustavassa suunnitelmassa oli reilun 100m2:n omakotitalo, aivan perusomakotitalo ilman mitään suurempia erikoisuuksia tai kalliita sisustusratkaisuja.
Tontti on tiedossa eli sitä ei tarvitse tässä huomioida eikä rakennusaikaisia asumiskustannuksia.
Haluaisin vain jotain suuntaa-antavia arvioita oman työn osuudesta kokonaiskustannuksiin. - rakentaja rane
Jorma kirjoitti:
Alustavassa suunnitelmassa oli reilun 100m2:n omakotitalo, aivan perusomakotitalo ilman mitään suurempia erikoisuuksia tai kalliita sisustusratkaisuja.
Tontti on tiedossa eli sitä ei tarvitse tässä huomioida eikä rakennusaikaisia asumiskustannuksia.
Haluaisin vain jotain suuntaa-antavia arvioita oman työn osuudesta kokonaiskustannuksiin.Jos teetätte lvis ja pohjatyöt ne on n.25% ehkä. Jos teet loput itse se on sillon se 75%. Mutta jos teetätte muutakin kirvesmiehillä niin laske sen mukaan. Paketti on n.20%. Nämä siis minun mielestä.
- Tappi
rakentaja rane kirjoitti:
Jos teetätte lvis ja pohjatyöt ne on n.25% ehkä. Jos teet loput itse se on sillon se 75%. Mutta jos teetätte muutakin kirvesmiehillä niin laske sen mukaan. Paketti on n.20%. Nämä siis minun mielestä.
Arvioisin että työn osuus koko projektissa on luokaa 20% kustannuksista, eli miljoonan markan talossa parisataa tuhatta. Tästä voi omalla työllä kattaa ehkä puolet eli puhutaan 10% säästöstä.
- Talo on valmis
Jorma kirjoitti:
Haluaisin vain jotain suuntaa-antavia arvioita oman työn osuudesta kokonaiskustannuksiin.Talo 1 1/2-kerroksinen, alakerta 110m2, yläkerta 60m2, erillinen 2 auton autotalli.
Rakennettu itse kaikki, muutama talkootyöläinen on ollut jeesaamassa putkimiehen ja sähkömiehen lisäksi.
Talopaketti maksoi 3 vuotta sitten 230.000 mk ja tarkkojen laskemiemme mukaan talo on tullut maksamaan n. 450.000 mk.
Autotalli tehtiin pitkästä ja hinnaksi tuli 45.000 mk.
Vertailun vuoksi mainittakoon, että naapuriin pystytettiin sama talopaketti, joka rakennutettiin avaimet käteen periaatteella ja hinnaksi tuli (talo autotalli) yli miljoona mk...
Meilläkään ei sisustuksessa ole mitään luksusta, keittiöön, kylppärin laattoihin sekä yläkerran portaisiin satsasimme vähän extraa. Kaappeja on tarpeeksi, mutta ovat aivan perusmalleja, eivät tammikaapistoja...
- tein sen itse
mitäkön tuolla ajalla tekisit
kenties sähkö,putki kirvesmiehen tai muurarin hommat vai siivoaisitko
työ maksaa saman riippumatta esim laatan hinnasta
varustetaso ratkaisee hyvin pitkälle sähköjen hinnan
putkityöt on kaikista helpoin tehdä itse ja luultavasti saada isoin säästö
tämä on aika kummallista koska putkialalle ei hakeudu kumminkaan mitään huippu ainesta kovinkaan usein mutta huippu hintoja nuo veljet kyllä pyytää töistään toisaalta tekijöistä hyvistä
kyseisellä alallla on huutava puute
laattamiehet eivät kanssa tule ilmaiseksi tekemään
pienkohteita koska työ vaiheita on paljon- Kannusfani
Pientalon rakennuskustannukset kirjassa on käsitelty tätäkin asiaa jonkun verran. Kirjoittanut Nissinen ja joku toinen jonka nimeä en nyt muista. Muistaakseni siellä oli laskettu että oma työ voisi merkata käytännössä noin 20 % kokonaiskustannuksista. Eli avaimet käteen 1,2 mmk, omalla työllä 900 kmk. Lue ihmeessä itse, en nyt muista aivan tarkkaan noita lukuja. Ja niin kuin tiedät, kaikki riippuu kaikesta.
- Prosenttilaskua
Kannusfani kirjoitti:
Pientalon rakennuskustannukset kirjassa on käsitelty tätäkin asiaa jonkun verran. Kirjoittanut Nissinen ja joku toinen jonka nimeä en nyt muista. Muistaakseni siellä oli laskettu että oma työ voisi merkata käytännössä noin 20 % kokonaiskustannuksista. Eli avaimet käteen 1,2 mmk, omalla työllä 900 kmk. Lue ihmeessä itse, en nyt muista aivan tarkkaan noita lukuja. Ja niin kuin tiedät, kaikki riippuu kaikesta.
Tarkista laskutaitosi...
- Kannusfani
Prosenttilaskua kirjoitti:
Tarkista laskutaitosi...
No, myönnetään että tuo laskelmani tekee tarkalleen 25%, jos olisi 20% niin luvut olisi 1200 000 ja siitä 20% pois otettuna 960 000. Mutta noin niinkun perstuntumalta tommosia summia sen kummemmin laskematta.
- rak.ark.
Kannusfani kirjoitti:
No, myönnetään että tuo laskelmani tekee tarkalleen 25%, jos olisi 20% niin luvut olisi 1200 000 ja siitä 20% pois otettuna 960 000. Mutta noin niinkun perstuntumalta tommosia summia sen kummemmin laskematta.
Kovin on yliolkaista tyypiltä joka marisee että rakentaminen on liian kallista. Tuo 20 % ei tule toteutumaan sillä on työvaiheita joita ei kertakaikkiaan saa/osaa tehdä itse elikkä maksimissaan tuo säästö on ehkäpä luokkaa 10 %.
- Pate
Heitän seuraavan kommentin: Jos teet yksinkertaisen perustalon, vailla varsinaista rakennuskokemusta, ostamalla kamppeet rautakaupan tarjoushinnoilla, saat silti älppärin avaimet käteen halvemmalla. Edellyttäen, että varustetaso on sama.
Perustalon tekemisessä et kyllä säästä tippaakaan, mutta onhan siinä rakentamisen 'ilo'.
Tiliä et paljon tekisi, vaikka olisit esimerkiksi rakennustaidon omaava sähkömies ammatiltasi ja kaikki muut pakolliset työt teettäisit talkoilla ja 'pimeänä'. - Tontti
miten rakennusalalla (tai siitä keskustelijoilla)olevat henkilöt eivät pysty edes hehtaarilla arvioimaan mitä talo tulee maksamaan.Aina se tuntuu maksavan miljoonan (mk) oli se sitten 2 krs 200 neliötä tai 1krs 100 neliötä. Tämän palstan asiantuntijat taitaa täällä pyöriä ihan vaan peruskoulupohjalta...
- Tappi
Hä, eihän tämä ole mikään asiantuntija palsta!
Ja kyllähän ne hinnat vähän niin menee että 150 neliöinen talo, ei ole hirveän paljon halvempi kuin 180 neliötä. Kummassakin on yhtäpaljon kalliita tiloja laitteita (keittiö, khh, takka, pari wc:tä, lämmitysjärjestelmä, IV-laitteet jne.) Lisäneliöt tulee yleensä ns. tavallisista huonetiloita ja nehän eivät ole kamalan kallita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803