Voiko mummo sanoa "ei"?

Hintriika

Luin vasta mielenkiintoisen yleisönosaston kirjoituksen siitä, että isovamhemmillakin on oikeus omaan elämään. He ovat kerran lapsensa kasvattaneet aikuisiksi, eikä heillä ole velvollisuutta kasvattaa sen lisäksi vielä toista sukupolvea.

Monesti lapsenlapset tuodaan mummolle ilmaiseen hoitoon ja ollaan loukkaantuneita, jos tämä sanoo, ettei nyt käy. Rakastava mummo ei ole yhtä kuin hoitava mummo, jonka on pakko uhrata kaikkensa "mummon pikku kultien" puolesta.

On selvää, että toiset haluavat hoitaa lapsenlapsia. Kaikki eivät. Jotkut eivät iän tai sairauden tai muun syyn vuoksi yksinkertaisesti jaksa. Ovatko he huonoja isovanhempia kieltäytyessään?

39

2657

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanoa

Ei varmasti ole yhtään huonompia,he ovat oman elämänsä ansainneet,ja jos ei jaksa hoitaa niin ei jaksa.
      Ymmärrettävää,että kun on omansa hoitanut niin kaipaa jo omaa elämää.
      Eikä se ole niin turvallistakaan viedä lasta hoitoon mummon luo jos mummo on sairas.

• Riitta

oli kultainen kun hoiti meitä pieninä.
        Eivätköhän kaikki isovanhemmat halua pitää läheiset suhteet lapsenlapsiinsa?
        Jos on hyvin iäkäs tai sairas, eikä jaksa, niin
        tuskin kukaan odottaakaan että silloin olisi lapsenlikaksi pystyvä, tai halukas.
        Minun mielestäni mummi joka sanoo, että olen omani hoitanut, hoitakoot muut omansa on jotenkin itsekkään ja kylmän tuntuinen.

• Mummeli vain
        Riitta kirjoitti:

tuskin kukaan odottaakaan että silloin olisi lapsenlikaksi pystyvä, tai halukas.
        Minun mielestäni mummi joka sanoo, että olen omani hoitanut, hoitakoot muut omansa on jotenkin itsekkään ja kylmän tuntuinen.

Nyt olet hakoteillä.
        En ole lapsirakas, vaikka omieni puolesta olisin vaikka kuollut.
        Lapsella on vanhemmat ja heidän kuuluu myös lapsensa hoitaa.
        Jos on kyse sairastapauksesta tai muu normaalista
        poikkeava tilanne hoidan tietysti.
        Kummallista että lapsenlapset tykkää minusta enemmän kun toisesta mummista joka kuulemma "hössöttää".
        Mies ja sukulaiset eivät auttaneet koskaan, en mielelläni lapsiani kenenkään muun hoidettavaksi jättänytkään.
        Eikö mummoille siedetä erilaisuutta.
        En ole yhtään sen kylmempi ja itsekkäämpi kun ihmiset yleensä.
        Ehkä keskitasoa kiltimpi.

• Riitta
        Mummeli vain kirjoitti:

Nyt olet hakoteillä.
        En ole lapsirakas, vaikka omieni puolesta olisin vaikka kuollut.
        Lapsella on vanhemmat ja heidän kuuluu myös lapsensa hoitaa.
        Jos on kyse sairastapauksesta tai muu normaalista
        poikkeava tilanne hoidan tietysti.
        Kummallista että lapsenlapset tykkää minusta enemmän kun toisesta mummista joka kuulemma "hössöttää".
        Mies ja sukulaiset eivät auttaneet koskaan, en mielelläni lapsiani kenenkään muun hoidettavaksi jättänytkään.
        Eikö mummoille siedetä erilaisuutta.
        En ole yhtään sen kylmempi ja itsekkäämpi kun ihmiset yleensä.
        Ehkä keskitasoa kiltimpi.

nyt tarkoittanutkaan, että kaikki sellaiset mummit olisivat kovia ja kylmiä, jotka eivät hoida lapsenlapsiaan.
        Tarkoitin lähinnä sitä, että jos ei piittaa lastensalapsista paljoakaan ja on välinpitämätön heidän suhteensa, niin silloin on aika erikoinen ihminen. Olen kuullut monien sanovan, että lastenlapsistaan osaa oikein nauttia, sillä ei ole niitä vanhempien velvollisuuksia, utta kaikki "mummiuden" ilot.
        Eli silloin tällöin ovat tervetulleita mummulaan yökulään ja tälläistä.

• mummeli vain
        Riitta kirjoitti:

nyt tarkoittanutkaan, että kaikki sellaiset mummit olisivat kovia ja kylmiä, jotka eivät hoida lapsenlapsiaan.
        Tarkoitin lähinnä sitä, että jos ei piittaa lastensalapsista paljoakaan ja on välinpitämätön heidän suhteensa, niin silloin on aika erikoinen ihminen. Olen kuullut monien sanovan, että lastenlapsistaan osaa oikein nauttia, sillä ei ole niitä vanhempien velvollisuuksia, utta kaikki "mummiuden" ilot.
        Eli silloin tällöin ovat tervetulleita mummulaan yökulään ja tälläistä.

Anteeksi kovasti.
        Olin liian.....
        Minua on yritetty syyllistää niin monesti.
        Ei kyllä omat lapseni tai lapsenlapseni.
        Meitä on niin monenlaisia.
        Tiedän mummoja jotka valittavat että eivät saa olla tarpeeksi lastenlastensa kanssa.

• ihme tapa
        mummeli vain kirjoitti:

Anteeksi kovasti.
        Olin liian.....
        Minua on yritetty syyllistää niin monesti.
        Ei kyllä omat lapseni tai lapsenlapseni.
        Meitä on niin monenlaisia.
        Tiedän mummoja jotka valittavat että eivät saa olla tarpeeksi lastenlastensa kanssa.

Samalla paikkakunnalla asuvat perhet lähettävät lapset isoäitilään yökylään. Miksi ihmeessä?
        Olen itse isoäiti, mutta minusta lapsi nukkuu kotonaan, jolleivat vanhemmat sitten ole itsekin jossakin poissa. Silloin voin kyllä asuttaa lapsia mökilläkin vaikka kuinka monta päivää.
        Mutta ei vanhalle ihmiselle ole suinkaan mikään huvi hoivata vierailusta innoissaan olevia leikki-ikäsiä vuorokausikaupalla.
        Toipuminen vie päiviä.

• Riitta
        ihme tapa kirjoitti:

Samalla paikkakunnalla asuvat perhet lähettävät lapset isoäitilään yökylään. Miksi ihmeessä?
        Olen itse isoäiti, mutta minusta lapsi nukkuu kotonaan, jolleivat vanhemmat sitten ole itsekin jossakin poissa. Silloin voin kyllä asuttaa lapsia mökilläkin vaikka kuinka monta päivää.
        Mutta ei vanhalle ihmiselle ole suinkaan mikään huvi hoivata vierailusta innoissaan olevia leikki-ikäsiä vuorokausikaupalla.
        Toipuminen vie päiviä.

ulkopuolisena, sillä itselläni ei ole yhtään lastenlasta, ainakaan vielä, eikä tietääkseni ole tulossakaan.
        Aikuisia lapsia kyllä on.
        Nuo "yökylät" olen kuullut mummuilta, jotka pitävät lapsenlapsiaan luonaan pitkällä visiitillä, missä tuodaan yöpuku ja hammasharja mukaan.
        En tiedä olisinko itsekään mikään uhrautuva mummu. Muistelin vain omaani, jo aikoja sitten tästä ajasta pois siirtynyttä isoäitiäni, joka olikin minulle läheisempi kuin oma äiti.

• Oma äiti
        Riitta kirjoitti:

ulkopuolisena, sillä itselläni ei ole yhtään lastenlasta, ainakaan vielä, eikä tietääkseni ole tulossakaan.
        Aikuisia lapsia kyllä on.
        Nuo "yökylät" olen kuullut mummuilta, jotka pitävät lapsenlapsiaan luonaan pitkällä visiitillä, missä tuodaan yöpuku ja hammasharja mukaan.
        En tiedä olisinko itsekään mikään uhrautuva mummu. Muistelin vain omaani, jo aikoja sitten tästä ajasta pois siirtynyttä isoäitiäni, joka olikin minulle läheisempi kuin oma äiti.

joutuu sitten huolehtimaan hampaiden säännölliset harjaukset ja hammaslääkärillä käynnit.
        Ynnä muut terveyteen kuuluvat asiat, päivätyönsä ja kodinhoitonsa lisäksi.
        Älkää hyvät isoäidit lisätkö hänen kohtuutonta taakkaansa.

• Riitta
        Oma äiti kirjoitti:

joutuu sitten huolehtimaan hampaiden säännölliset harjaukset ja hammaslääkärillä käynnit.
        Ynnä muut terveyteen kuuluvat asiat, päivätyönsä ja kodinhoitonsa lisäksi.
        Älkää hyvät isoäidit lisätkö hänen kohtuutonta taakkaansa.

vetelä täällä."

Muistaakseni emme käyneet mummun kanssa yhdessä kaupoilla koskaan ja siihen aikaan kun minä olin lapsi eivät karkkihyllytkään olleet sijoitettu kassojen lähelle. Kun muistelen lapsuuttani, niin en tainnut olla kovinkaan montaa kertaa kauppareissulla mukana. Silloin ei ollut ainakaan suuria marketteja, vaan maitokaupa ja kulmakauppa, sekä leipuriliike, mistä haettiin leipää.
        Kaupat ovat muuttuneet, mummutkin ovat muuttuneet, puhumattakaan itsestä:=)

• tekee muuten vaan hallaa
        Riitta kirjoitti:

sillä lapset väsyy jos koko ajan mummolla pitää olla.Sain juuri kokea tuota jossa lapset sano ei jakseta olla aina täällä ja kaverit odottaa vaikka en itse pyytänyt vaan mielistelin heidän vanhempia.Kyllä sillon tällön ja lyhyitä aikoja niin on iloa molemminpuolin!

• Riitta
        tekee muuten vaan hallaa kirjoitti:

sillä lapset väsyy jos koko ajan mummolla pitää olla.Sain juuri kokea tuota jossa lapset sano ei jakseta olla aina täällä ja kaverit odottaa vaikka en itse pyytänyt vaan mielistelin heidän vanhempia.Kyllä sillon tällön ja lyhyitä aikoja niin on iloa molemminpuolin!

kun, tai jos pääsen, tai joudun mummuksi.
        Minulle nämä asiat ovat omalla kohdallani vielä teoriaa. Osallistuin keskusteluun vain kun lämpimät lapsuusmuistot mummun ja ukin kanssa vietetyistä hetkistä palasivat taas mieleeni.

• ei kiltti enää
        Riitta kirjoitti:

kun, tai jos pääsen, tai joudun mummuksi.
        Minulle nämä asiat ovat omalla kohdallani vielä teoriaa. Osallistuin keskusteluun vain kun lämpimät lapsuusmuistot mummun ja ukin kanssa vietetyistä hetkistä palasivat taas mieleeni.

enne kun...ihan eri juttu maalla 50-luvulla!Normaali kanssakäyminen on hyvä,ei mitään uhrautumista.

• Toinen mummo ,samanlainen

Kuule,kyllä voi!Vaikka josku´s minusta tuntuu,että olen tehnyt väärin.Silloin kun vielä perhe oli koossa,lapset 15-16,keskustlimme asiasta,minä tein selväksi,kun rupeatte tekemään lapsia,niin minä en niitä hoida,Koska olen yötäpäivää omia lapsiani hoitanut,olin kotona,ja ns.paremmasta puoliskosta ei ollut minkäänlaista apua,yölläkin piti nukkua koiran unta,että jos lapsi sattuisi itkemään,ettei herätä isää,koska sieltä tuli rumia sanoja ,ja käski pitää sen lapsen turvan kiinni,että hän saa nukuttua.Rakastan lapsiani ja lapsenlapsiani joita on jokaisella tyttärelläni aika monta,olen joskus sanonutkin,että kaikesta huolimatta kasvatukseni ei ollut kovin huonoa,koska he ovat tehneet lapsia,ei se lapsuus ole ollut kovin kauheata kuitenkaan.Me mummot saamme sanoa mielipiteemme,siinä kun muutkinToiset tykkää hoitaa,ihan ok,toiset pakotetaan,toisilta ei edes kysytä,tuodaan vaan hoitoon,ja mummo parat ei uskalla sanoa ei.Me olemme sen vaiheen elämästämme tehneet,ja missä olo suhteissa.Nyt on heidän vuoronsa.Mitähän tuumaisivat,kun vedet pitäisi kaivosta kantaa ja likavedet taas "tunkiolle",Puut pilkkoa ja huoneet lämmittää.Kaikesta huolimatta ,ajattelen aikaa silloista jotenkin kaihoisaan,vaikka terveys on mennyt......Hyvää viikon loppua!

• Kasvatus

Mielestäni lapset on huonosti kasvatettu elleivät ilman muuta kysy voiko mummo, miksi muuten aina mummo eikä vaari, tehdä palveluksen. Tottakai aikuinen ihminen voi kieltäytyä. Tarkoitus on kasvattaa lapset itsenäisiksi aikuisiksi jotta he osaavat kasvattaa omia lapsiaan. Vanhan sukupolven pitää väistyä. He saavat nauttia lapsenlapsistaan, mutta nauttiminen ei todellakaan tarkoita hoitamista, passaamista ja tavaroiden ostamista.

• Sens-Ori

Isoisä, Taata, Ukki, Tuffa jne voivat kaikki sanoa juu-ei.
      Minä sanon juu ja hoitelen niitä pikkusia, palkkani ovat halit ja suukot.
      Ei tulee silloin, kun ei sovi.
      Lastenlapsille isovanhemmat on kasvatuksellinen rikkaus ja kehityksen lisä.

• perinne

6v ylivilkas lapsenlapseni tulee joka päivä hoitooni tullessaan eskarista.Aina se ei helppoa ole ( 70v)tätyy tunnustaa.
      Koska jo edesmennyt Äitini hoiti lapsiani rakkaudella,tuntunee se minullekin milteipä velvollisuudelta.
      Poika on ylivilkas (adhd)lapsi,jonka kanssa tulee ongelmia päivittäin,,,,,joskus kyllä tuntuu jaksaako tätä?
      Mutta,tämä antaa myös paljon,syksyn pimeyttä kaamosta ja yksinäisyyttäkään ei huomaa,kun on tää "tehtävä"

• toinen mummo

olen ihan samaa mieltä oma elämämme on meidän ja saamme siitä nauttia

Samaa mieltä, kyllä saamme jo rauhassa elellä omaa elämäämme, ei mielestäni tartte paljon enää vastuuta tuoda

• tauluvaras

luulin olevani mallimummo kun laitoin seinälle raameihin lapsenlapsien maalaamat taulut.Sain kuulla että ne on heidän omaisuutta ja ei auttanu kun luovuttaa,näinhän se on!

• Hintriika

Tuo veti sanattomaksi. Vaatimuksen esittäjinä eivät varmaan olleet lapset...

• ehkä he väsyivät,aina mummo...

lapset sano että nuo taulut on heidän omaisuutta, sitä mistä sanat ovat kuulleet en tiedä.Valokuvat myös halusivat itselle,melkein itkin mutta aikuisena hillitsin itseni.

• loppu hyysääminen
        ehkä he väsyivät,aina mummo... kirjoitti:

lapset sano että nuo taulut on heidän omaisuutta, sitä mistä sanat ovat kuulleet en tiedä.Valokuvat myös halusivat itselle,melkein itkin mutta aikuisena hillitsin itseni.

ei arvosteta!Oli sitten kuka vaan!

• kaikki mummot!
        loppu hyysääminen kirjoitti:

ei arvosteta!Oli sitten kuka vaan!

Jo aikuistuvat lastenlapset ei muoreista/pappoista välitä kun "tietyssä tarkoituksessa".Käsi ei saa olla koukussa!Ikävän tosiasian huomioinut,,,,,,,,,
        Onkohan muilla näin? Mitään apua ei heltiä,,,nyyh

• huono mummo ja äiti
        kaikki mummot! kirjoitti:

Jo aikuistuvat lastenlapset ei muoreista/pappoista välitä kun "tietyssä tarkoituksessa".Käsi ei saa olla koukussa!Ikävän tosiasian huomioinut,,,,,,,,,
        Onkohan muilla näin? Mitään apua ei heltiä,,,nyyh

Yritän tasapuolisesti olla apuna,tuli vähän kylmää suihkua niskaan.En olisikuulema tarvinnut lapia ollenkaan enkä lastenlapsia,kun aloin harrastaan....en ole aina paikalla,kun pitäisi olla hoitamassa,en oikein ymmärrä miten menetellä.

• mummeliini
        huono mummo ja äiti kirjoitti:

Yritän tasapuolisesti olla apuna,tuli vähän kylmää suihkua niskaan.En olisikuulema tarvinnut lapia ollenkaan enkä lastenlapsia,kun aloin harrastaan....en ole aina paikalla,kun pitäisi olla hoitamassa,en oikein ymmärrä miten menetellä.

kun itselläni ei ole menoa ja se on kyllä kaikille lapsilleni hyvin sopinut.
        Olen mielelläni lastenlasten kanssa ja iloinen olen, kun mummin antimet menevät liukkaasti nälkäisiin suihin.
        Joudumme aika paljon auttamaan. Yhden lapseni työ vaatii paljon matkustamista, samoin hänen miehensä, joten on aivan luonnollista, että on turvallisinta mummin ja ukin apu silloin.

Sehän on vapaa valinta, suostuuko hoitamaan näitä jälkeläisiään. Naapurissani on isovanhemmat, jotka ovat hoitaneet lapsenlapsensa vauvasta lukioikään. Helpolla ovat nämä vanhemmat päässeet, kun isoäiti hoitaa heidän kotinsakin.

Minä en jaksaisi joka päivä, mutta silloin tällöin teen sen mielelläni. Jokainen taaplaa tyylillään.

• Riitta
        mummeliini kirjoitti:

kun itselläni ei ole menoa ja se on kyllä kaikille lapsilleni hyvin sopinut.
        Olen mielelläni lastenlasten kanssa ja iloinen olen, kun mummin antimet menevät liukkaasti nälkäisiin suihin.
        Joudumme aika paljon auttamaan. Yhden lapseni työ vaatii paljon matkustamista, samoin hänen miehensä, joten on aivan luonnollista, että on turvallisinta mummin ja ukin apu silloin.

Sehän on vapaa valinta, suostuuko hoitamaan näitä jälkeläisiään. Naapurissani on isovanhemmat, jotka ovat hoitaneet lapsenlapsensa vauvasta lukioikään. Helpolla ovat nämä vanhemmat päässeet, kun isoäiti hoitaa heidän kotinsakin.

Minä en jaksaisi joka päivä, mutta silloin tällöin teen sen mielelläni. Jokainen taaplaa tyylillään.

on viivästynyt niin paljon, että jaksaisinkohan pikkulapsia hoitaakaan enää sitten kun, tai jos niitä alkaisi ilmaantua, mutta kyllä sinun tyyppisesi "mummeli" tahtoisin olla mieluummin kuin sellainen joka julistaa, että olen omani hoitanut jne.
        Viimeinen lauseesi oli hauska, "jokainen taaplaa tyylillään."
        Onko se taaplaaminen jotain, jonkun asian konkreettista tekemistä, vai sanonta vain?

• lapseni
        huono mummo ja äiti kirjoitti:

muistelevat lämmöllä pois nukkunutta mummoaan(äitiäni),,,,,usein ajattelenkin,pystynkö samaan?
        Oliko lapsillani liian hyvä mummo?----- Mitä lastenlapseni muistavat minusta kuoltuani?

• Riita
        lapseni kirjoitti:

muistelevat lämmöllä pois nukkunutta mummoaan(äitiäni),,,,,usein ajattelenkin,pystynkö samaan?
        Oliko lapsillani liian hyvä mummo?----- Mitä lastenlapseni muistavat minusta kuoltuani?

Mitä minä jätän jälkeeni - minkälaisen muiston itsestäni.
        Lapsenlapsiahan ei ole, mutta ehdin kyllä heitä saada vielä jos nämä nuoret uskaltavat tehdä lapsia tähän maailmaan, missä kaikki on niin epävarmaa ja vaihtelevaa.
        Itselleni on "uhrautuvasta" mummustani sellaisia muistoja, että ne kantavat minua läpi elämäni.
        Muisto ihmisestä, joka arkisella, maanläheisellä tavallaan tahtoi täyttää velvoliuutensa, mutta ei se ollut pelkästään sitä, vaan myöskin pyyteetöntä rakkautta.
        Ajathan ovat muuttuneet ja mummut ajan mukana.
        Taidan olla onnekas, minulla on perintönä monia viisita neuvoja ja ennenkaikkea esimerkki kuinka käytännön elämässä voi auttaa lähimmäisiään (lapsiaan) pitämällä jossain märin huolta heidän jälkikasvustaan.
        Äitini oli yksinhuoltaja jo 40 luvun lopusta lähtien ja mummu , sekä ukki ojensivat tukevan auttavan kätensä, eikä äidin tarvinnut kuitenkan koskaan kuulla,että sinun lapsiasi "pitää" hoitaa.
        Minä olen saanut isovanhemmiltani rakkautta ja panisin sen kiertoon , jos minulle suotaisiin isoäitinä olemisen osa.
        En ole mikää erikoisen rakastava ihminen, mutta
        jotenkin mummous kolahtaa aina.

• vastauksestasi
        Riita kirjoitti:

Lapsenlapsiahan ei ole, mutta ehdin kyllä heitä saada vielä jos nämä nuoret uskaltavat tehdä lapsia tähän maailmaan, missä kaikki on niin epävarmaa ja vaihtelevaa.
        Itselleni on "uhrautuvasta" mummustani sellaisia muistoja, että ne kantavat minua läpi elämäni.
        Muisto ihmisestä, joka arkisella, maanläheisellä tavallaan tahtoi täyttää velvoliuutensa, mutta ei se ollut pelkästään sitä, vaan myöskin pyyteetöntä rakkautta.
        Taidan olla onnekas, minulla on perintönä monia viisita neuvoja ja ennenkaikkea esimerkki kuinka käytännön elämässä voi auttaa lähimmäisiään (lapsiaan) pitämällä jossain märin huolta heidän jälkikasvustaan.
        Äitini oli yksinhuoltaja jo 40 luvun lopusta lähtien ja mummu , sekä ukki ojensivat tukevan auttavan kätensä, eikä äidin tarvinnut kuitenkan koskaan kuulla,että sinun lapsiasi "pitää" hoitaa.
        Minä olen saanut isovanhemmiltani rakkautta ja panisin sen kiertoon , jos minulle suotaisiin isoäitinä olemisen osa.

Elämä koostuu osista:Ne voi hahmottaa vasta jälkeenpäin.Olin nuori "mummoksi"eka lapsenlapseni synnyttyä,eronnut,jätetty yksinhuoltaja,,,elämä täynnä kysymyksiä.Vietin kaikki juhannukset vain tyttären pojan kanssa n13 vuoden ajan....vanhemmat sai vapaata.
        Poika ei ole koskaan kutsunut minua mummoksi,vaan nimeltään,älkää ymmärtäkö väärin,tämä sopii minulle,en ajatellut asiaa,,,onko kenelläkään mummolla näin??Minulle tämä on ihan luonnollinen juttu,muut 5 lasten last kylläkin mummoksi aina eikä koskaan muuten,,,,

• sama
        Riita kirjoitti:

,,,,,uskalsit sanoa;En ole mikään rakastava ihminen,minunkin on myönnettävä,ainokaisena kasvaneena ihan samaa,olenko ajatellut ekana vain itseäni?,,,,Ehkä kaikki niin tekevätkin?

Minulle "mummous ei kolahtanut"se vain tuli,kaiken mylläkän keskelle odottamatta,,,,,mutta kuiteskin oikeaan aikaan.

• mummeliini
        Riitta kirjoitti:

on viivästynyt niin paljon, että jaksaisinkohan pikkulapsia hoitaakaan enää sitten kun, tai jos niitä alkaisi ilmaantua, mutta kyllä sinun tyyppisesi "mummeli" tahtoisin olla mieluummin kuin sellainen joka julistaa, että olen omani hoitanut jne.
        Viimeinen lauseesi oli hauska, "jokainen taaplaa tyylillään."
        Onko se taaplaaminen jotain, jonkun asian konkreettista tekemistä, vai sanonta vain?

Kyllä se on sanonta. Alunperin se on tullut tiettävästi lautatarhalta. Siellä taaplattiin lautoja pinoon (näin luulen) ja jokainen taaplasi omalla tyylillään

Siitä se on kansan kielen jäänyt.

Toivottavasti pääset vielä mummiksi. Iloinen asia se on.

• Riitta
        vastauksestasi kirjoitti:

Elämä koostuu osista:Ne voi hahmottaa vasta jälkeenpäin.Olin nuori "mummoksi"eka lapsenlapseni synnyttyä,eronnut,jätetty yksinhuoltaja,,,elämä täynnä kysymyksiä.Vietin kaikki juhannukset vain tyttären pojan kanssa n13 vuoden ajan....vanhemmat sai vapaata.
        Poika ei ole koskaan kutsunut minua mummoksi,vaan nimeltään,älkää ymmärtäkö väärin,tämä sopii minulle,en ajatellut asiaa,,,onko kenelläkään mummolla näin??Minulle tämä on ihan luonnollinen juttu,muut 5 lasten last kylläkin mummoksi aina eikä koskaan muuten,,,,

kunnioituksen puutetta, jos mummua kutsuu etunimeltä silloin kun mummu on niinkin nuori kuin sinä tultuasi(päästyäsi) mummun osaan.
        Tuolla toisaalla käytiin keskustelua, että saako vanhempiaan kutsua etunimeltä.
        Mielestäni saa, vaikka itse kutsuin äitiäni pahemmin eli "mutsi", tai "mude."
        Minun mielestäni se on jokaisen yksityisasia kuinka perhepiirissä menetellään juuri esm. puhutaltaessa.Itseäni saisivat tulevat lapsenlapset kutsua etunimeltä, mutta olen ehkä liian iäkäs jo silloin kun isoäitiys(mahdollinen) koittaa.
        Sinä olit nuori mummu ja nämä myöhemmin syntyneet lapsenlapsesi ovat eri aemassa kuin tämä esikoinen, vaikkakin rakkaita, niin kuitenkin ensimmäinen hoivailtava on aina sydäntä lähinnä, luulisin.

• Riitta
        mummeliini kirjoitti:

Kyllä se on sanonta. Alunperin se on tullut tiettävästi lautatarhalta. Siellä taaplattiin lautoja pinoon (näin luulen) ja jokainen taaplasi omalla tyylillään

Siitä se on kansan kielen jäänyt.

Toivottavasti pääset vielä mummiksi. Iloinen asia se on.

Ymärrän , että pinottiin lautoja.
        Olen kuullut useinkin sanonnan "taaplata tyylillään", mutta en ole koskaan oikein tarkkaan ymmärtänyt että se on lautojen pinoamista.

Kiitos kun toivot minun pääsevä vielä mummuksi!
        Olen jo sentään yli kuusikymppinen:(=(

• Kohtelusta pahastunut

rakasta lapsenlapsiaan. Anoppini antoi jo alusta pitäen ymmärtää että hänellä ei ole mitään tekemistä lastemme kanssa, ei halunnut edes kaupungilla vastaan tullessa tuntea. Mieheni tosin kävi kylässä mutta minua ja lapsia ei koskaan kutsuttu. En kai ollut hänelle mieleinen miniä.

• ymmärsin

vasta anoppini kuoltua,miksi hän ei pitänyt lapsistamme,minä en mieluinen miniä.
        Toki hän ilmaisi lasten ollessa hankalia ja meluisia,minä kasvattanut väärin(ei kielletty mistään),,,pärjäsimme ilman hänen hoitoaankin.

Itseasiassa en pidä hänen mustaamisestaan kuolemansa jälkeenkään,,,,innostuin nyt kuitenkin tosiasioitten kertomiseen,luettuani näitä mummojuttuja.

• ei aina helppoa

usein mummon ja papan luona voi tulla ongelmiakin.Esimerkiksi alkavat sanoa sitä mikä kuulus omille vanhemmille ja myös vihan tunteita mummoa tai pappaa kohtaan kun omalle vanhemmalle,silloin voi olla raskasta papalla tai mummollakin.Kasvatus kun ei kuulu varsinaisesti mummolle tai papalle.Mutta eihän lapset tiedä mikä on oikein kun koko ajan äidit,isät,mummot ja papat antaa omia ohjeita.Aina kun liikaa tai liian läheistä voi tosiaankin tulla tällänen tilanne.

• Mummokin saa olla väsynyt.

Hänellä saa olla omia menoja ja harrastuksia jotka ovat hänelle tärkeitä, eikä hänen pidä luopua niistä vain ollakseen aina tarvittaessa "varaäidiksi".

Eikä hänen pidä kantaa huonoa omaatuntoa siksi, että ei ehkä niin kovasti jaksaisi passata ja palvella kunlapset kesälläkin ryntäävät vaikkapa mökille omien lapsiensa kanssa nauttimaan ja lepäämään. Mummollakin on oikeus sanoa, että kukin osallistuu taloustöihin kykynsä mukaan.... joku kun "niin rakastaa maata rannalla päivät ja nukkua pitkään aamulla".

Tietenkin mummo hoitaa voimiensa ja halunsa mukaan, mutta kukaan ei voi vaatia, eikä kieltäytyminen ole osoitus mummon huonoudesta.

Minulla on jo kolme polvea lapsia, kaikki tulevat luokseni, mutta kukaan ei vaadi minua uhrautumaan vain hoitajaksi, (vaikka teen sitä tarvittaessa ihan mielelläni) eikä minulla ole valvollisuuksia.

Minulle he kaikki ovat rakkaita ja saan heiltä yleensä voimaa ja rakkautta omiin päiviini.
      Pikkumiehen suukot ovat niin ihania.

• MUMMELI1

Tarvittaessa olen minäkin valmis lapsenlapsia hoitamaan,niin että viime talvena matkustin Kanadaan saakka vastaan ottamaan uutta vauvaa ja toisen hoitajaksi ,kun tilanne oli siellä epätavallinen.
        Nytkin hyppään junaan aika usein kun tytär jäi yksin huoltajaksi. Silti en ole milloinkaan luvannut kokopäivätoimiseksi lapsen hoitajaksi.
        Lapset ovat yö kylässä joskus ja lomareissuilla keskenään mukanamme ,mutta kohtuullisessa määrin.
        Omat vanhempani hoitivat samalla tavalla lapsiani tinkatarpeessa ja silloin kun heillä oli vapaata.
        Hyvin ollaan aina sovittu.
        Toinen mummu ei ota vastaan lapsia keskenään ja pitkin hampain vanhempien kanssakaan joten saan lapsenlapset pitää .Ja taas yksi vastapuolen mummo on niin menevä ja harrastava ettei ehdi.
        En silti paheksu heitä ,heillä on oikeus hoitaa isovanhemmuutensa samojen lapsien osalta eritavoin.

• kertoi muskari-kaveristaan Aurinko-Ilmarista. Vähän kyselin, mistä nimi johtui. -No siinä Ilmarin nimilapussa on auringon kuva ! {Heidän omien laatikoidensa päissä on nuo nimilaput, ja Aurinko-Ilmari on hyvin pieni poika, joka on aina hyvin aurinkoinen, siksi tunnuskuva.}

Lapsenlapseni on päätään pitempi kuin tuo pikkukaveri, vaikka ovat saman ikäisiä. Ne geenit, ne geenit, ukkinsa oli 186 cm, enonsa 188, oma isänsä 190 cm jne. Että keneen hänestä lyhyt voisi tulla?

• Mummeli vain

Niin pitkään kun muistan olen passannut kesällä loma-ajat mökillä jälkikasvua.
        Joka Joulu sama juttu.
        Vaikka on oma mökki, vuokrasin viime kesänä mökin ja olin siellä kuin herran kukkarossa.
        Huomasin että lapset pitivät minua itsekkäänä.
        Taitavat vieläkin suhtautua vähän nuivasti.
        Mitähän sanovat kun meinasin Jouluksi lähteä etelän lämpöön.
        Asunto ja mökki on käytettävissä Joulun ajan, mutta en itse ole paikalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      355
      1436
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1405
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      311
      1184
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1097
    5. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      33
      925
    6. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      904
    7. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      878
    8. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      845
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      817
    10. Pelekäätkönä mua?

Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      804
    Aihe