kertokaas

turvetta ajamaan??

millast toi turpeen ajo on? kuultu että ajo matkat ei olisi ainakaan kovin pitkiä? miten on? yleensä palkkaus ja keneltä kysyä ajoa jos kiinnostais??

7

1710

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuljettajana

      Meillä turpeen ajossa välimatkat suolta voimalalle pyörii siinä 100-200km/sivu, joskus oli parhaimmillaan 250km suolta voimalalle. 1-
      Työvuorossa ajetaan yleensä 2-3 kuormaa riippuen matkasta, ja kilometrejä tulee noin 500-600km/työvuoro,eli vuorokausitasolla 1000-1200km, työ ja ajoaikalakien puitteissa. Palkkaus on kyllä ihan talosta kiinni, niin kun muissakin ajo hommissa. Muuten ajo on maantie ajoa mutta suolla saa välillä taiteilla, ja olla akseleita myöten kiinni, ja purkaa kuorma välttääkseen kaatumisen, kun tie pettää. Sun pitää vaan kysellä oman paikkakunnan tai lähiseudun turpeenkuljettajilta. Ja kannattaa mennä mukaan katsomaan muutamaksi reissuksi niin näät mitä se on.

    • perseestä

      Kannattaa katsoa vähän mihin alkaa. Suurimmassa osassa taloja palkat pahasti kuralla. Homma kun ei ole herkkua.

    • Onhan siinä(kin) ajossa haittapuolensa, esim. se turvepöly (menee muuten vesitiiviin kellonkin sisään). Joillakin soilla pehmeyden takia rypeminen, talvella v*tun liukkaat suotiet.

      Muuten ihan hyvää hommaa, mie ainakin tykkäsin ihan 9½:na kun ajelin aikoinaan vähäsen ;)

      Palkat riippuu varmasti talosta, niin kuin kaikissa muissakin hommissa. Ajomatkat taasen riippuu pitkälti siitä, että missä päin ajetaan. Harvoin ne kuitenkaan kasvaa kohtuuttomiksi.

      En tiedä mistä päin olet, auttaisi EHKÄ vähän asiaa, mutta käy katselemassa mahdollisesti jonkin lämpövoimalan läheltä minkä nimistä autoilijaa siellä pyörii. Sitten voit lisäksi mennä ihan rohkeasti kysymään kuskeilta. Tai sitten menet työkkäriin ja sanot että antakee turveautoilijoiden numeroita, täs ois yks tolkun immeinen siihen hommaan ;)

      • aivan kuten tuo "turvekuski" sanoi, mene hitossa kyytiin istumaan ennen kuin teet mitään suuria päätöksiä :D Kaikille ei turpeen ajo sovi ja touhottajat ovat kiinni suolla tai sitten valtaojissa tuulilasia myöten ;)


      • turvekuljettaja
        puukuski kirjoitti:

        aivan kuten tuo "turvekuski" sanoi, mene hitossa kyytiin istumaan ennen kuin teet mitään suuria päätöksiä :D Kaikille ei turpeen ajo sovi ja touhottajat ovat kiinni suolla tai sitten valtaojissa tuulilasia myöten ;)

        Juu tuli vaan mieleen kun isäntä sanoi että on joillakin loppunut tuo innostus kun on käynyt vähän aikaa kyydissä. Mutta kyllä toiset taas viihtyy näissä hommissa, itsekkään en vielä parinvuoden jälkeen vaihtaisi kovin helposti toisenlaiseen hommaan. Joo tuo oli hyvä ehdotus että menet jonnekkin voimalan lähistölle "vakoilemaan".


      • turvekuljettaja kirjoitti:

        Juu tuli vaan mieleen kun isäntä sanoi että on joillakin loppunut tuo innostus kun on käynyt vähän aikaa kyydissä. Mutta kyllä toiset taas viihtyy näissä hommissa, itsekkään en vielä parinvuoden jälkeen vaihtaisi kovin helposti toisenlaiseen hommaan. Joo tuo oli hyvä ehdotus että menet jonnekkin voimalan lähistölle "vakoilemaan".

        Sen vähän mitä itse kerkesin ajaa niin ainoa huono puoli turpeen kuskauksessa oli se, ettei se ollut kalikan ajoa


    • mukavaa

      hommaa se on. Meil oli kolme kuskii per auto ja ajettiin kolme "aamuvuoroa" (n.6-18 miten nyt ikinä sitten osukaan kohdalle) ja kolme yövuoroa (n.18-6) ja sen jälkeen oli kolme vapaata. Matka kertyi suolta voimalaitokselle vähä sadan kilsan molemmin puoli. Pisin siivu tais olla jotain parin sadan kilsan luokkaa.

      Huonona puolena on että siinä työssä ei tunneta pyhäpäivää. Oli sitten arki tai jouluaatto, niin pakko on ajaa koska voimalaitoksilla ylennsä niin pienet varastot ettei sinne saa varastoon ku muutaman tunnin tarpeen. Ja suotiet on sitten mitää ne on. Keväisn ja syksyisin ollaan akseleita myöten kiinni kun tie pettää ja talvella liukastellan paskat housuis.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      89
      8203
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      42
      4708
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4371
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

      Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      44
      2566
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      96
      1438
    6. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      40
      1286
    7. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      40
      1227
    8. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      39
      1140
    9. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1122
    10. Kannattaa toimia yleisesti ottaen

      Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo
      Ikävä
      166
      1070
    Aihe