Kustannusarvio

kohdallaan?

Miten on kohdallanne talotehtaan laskema kustannusarvio pitänyt paikkansa loppupeleissä? Lainaa hakiessa on tietysti etua, jos kustannusarvio on iso, mutta kun joka euro on kuitenkin joskus maksettava takaisin :-((. Uskon että laskelmat perustuvat todellisiin hintoihin, mutta kuinka paljon voi vaikuttaa kilpailuttamalla ja omalla työllä. Vinkkejä! Keväällä on tarkoitus aloittaa ja kylmää varastotilaa on omasta takaa. Mitä kannattaa hankkia etukäteen? Mitä taas ei kannata hamstrata?

6

9565

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liian pieni

se kustannusarvio on liian pieni! Eli enemmän tulee menemään. Lisää n.5-15% budjettiin niin alat olla oikeissa lukemissa. Talotehtaitten on helppo tehdä vähän niukempia laskelmia, jotta olisi helppo myydä paketti kun se näyttää "edulliselta".

• on alakanttiin

eihän heillä ole tietoa esim perustamiskuluista.

Myyjä on kauppias ei kustannuslaskija.

Katso talvella mitä tarjotaan alessa, harkkoja, eristeitä jne perustusten tekoon. Taloon tuskin paljoakaan kannattaa hankkia etukäteen ellei sitten ole varma että se kannattaa ja juuri niitä tavaroita tarvitaan.

• ollaan

Itse rupean olemaan loppusuoralla rakentamisessa talo autotalli. Kustannusarvio pitää juuri ja juuri tn. vähän menee yli sisustuksen tasosta riippuen. Aloitettiin toukokuussa 05 ja helmikuussa olisi tarkoitus muuttaa.

Talopelin kustannusarvio piti meillä siis melko hyvin paikkansa.

Halvemmalla pystyy rakentamaan jos osaa tehdä hyvin paljon itse. Jos rakentaa velalla niin kuin lähes kaikki ei aikataulua kannata lyhentää vaan pitäisi puristaa talo mahdollisimman äkkiä valmiiksi niin rakennusajan korkomenot tällöin pienemmät.

Jos olisi kaksi vuotta aikaa hamstrata tavaraa ennen rakentamista, varasto jossa kaman voisi säilyttää, pieni kuorma-auto kuljetuksia varten ja 50 k€ rahaa ostoksiin käytettävissä saisi rakennustarvikkeet hommattua tarjouksista edullisimmin jäämäeriä yms. Jos on käytössä kuivaa varastotilaa voi hamstrata melkein mitä tahansa tasotteita, laasteja ja maaleja lukuunottamatta.

Ongelmana etukäteishamstrauksessa on, että sinulla ei siinä vaiheessa ole kuvaa miten paljon ja mitä tulet tarvitsemaan.

Lisäksi kannattaa kytätä toisten rakentajien jämiä. Itse ostin mm. 500 euron uunin julkisivutiilet 100 euron hintaan

• kannattaa hankkia

tarjouksista työkaluja ainakin, jos homma perustuu omaan työhön. On hyvä, että ne ovat valmiina kun hommiin ryhdytään.

Samoin kannattaa ostaa ja koota kottikärryt, ostaa peräkärry jne. Näitä jokainen farmari tarvitsee sitä paitsi rakentamisen jälkeenkin.

Varsinaista rakennusmateriaalia en alkaisi hamstraamaan etukäteen, koska et tiedä tulevaa tarvetta kuitenkaan tarpeeksi tarkasti. Lisäksi sellainen materiaali, jota tarvitaan ehkä vasta vuoden kuluttua on vain turhaan tiellä varastossasi.

Jos tontillanne on puita tms. ne kannattaa pilkkoa, pätkiä ja varastoida.

• iuyouy

Tervehdys !

Tuolta löytyy hyvä kustannusarvio laskelma
      kannattaa katsoa

kumpa noita olisi jossain enemmänkin jos joku tietää niin olisin mitä kiitollisin. :) jos saisin linkin vaikka tänne foorumille esille

http://www.tervala.fi/

• Talotehtaan laskemat tuntimäärät talon vamistumiseen ovat noin 1/2 -2/3 siitä tuntimäärästä mitä siihen oikeasti tarvitaan.

LVI urakat on tällä hetkellä kaksin kolminkertaisia talopelin ja koti optimin lukemiin.

Kustannusarvioon pääsee tekemällä talo kokonaan pimeenä. Jos menet maksamaan veroja mistään duunista, kusee budjetti satavarmasti.

Onneksi rakennusala pyöriikin täällä vanhanaikaisella masumetodilla.

Tarkkana saa olla silti.

Meillä kustannusarvio 260 tot 210 omaa työtä helvetisti mm 2,5 kk olin palkattomalla lomalla töissä talolla timpurin kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      129
      2073
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      105
      1886
    3. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      84
      1659
    4. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      64
      1534
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      33
      1202
    6. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      84
      1173
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      56
      1132
    8. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1103
    9. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      1076
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      1023
    Aihe