Lista

*huoh*

Maailman yleisimpiä vääriä tietoja kuuroudesta ja viittomakielestä. Kuvaavana elementtinä on, että kuullessaan nämä luulot vääriksi, ihmiset yleensä suuttuvat ja loukkaantuvat (ja väittävät vastaan sinnikkäästi).

1. Viittomakieli on kansainvälistä ("mutta eikö se olisikin niin kätevää?")

2. Kuuro on loukkaava sana, kuulovammainen parempi (miksei saman tien amerikan malliin: kuulollisesti rajoittunut?)

3. viittomakieli koostuu muutamasta kymmenestä viittomasta

4. viittomakieltä viitotaan suomen kielen mukaan (aika mielenkiintoista, jos se kerran on kansainvälinen?!)

5. Joku kuuleva henkilö on kehittänyt viittomakielen kuuroille apukieleksi (oikeastaan tästä ehkä polveutuu monta näistä muista kohdista)

6. tulkki on kuuron henkilökohtainen avustaja ja sosiaalityöntekijä

7. kaikki tulkkiopiskelijat valmistuvat aikanaan töihin viittomakielisiin uutisiin

8. kyllä se kuulee, kun vaan puhun vähän lujempaa

4

859

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1. Viittomakieli on kansainvälistä ("mutta eikö se olisikin niin kätevää?")
      Tämä harhaluulo on tosiaan yleinen... Kerran tieteekuvalehdessä oli artikkeli, jossa kerrottiin kuinka simpanssien kanssa käytetään viittomakieltä. Mukana oli kuvia joistakin viittomista, mutta missään ei sanottu ettei näistä ole sitten suomessa mitään hyötyä...

      2. Kuuro on loukkaava sana, kuulovammainen parempi (miksei saman tien amerikan malliin: kuulollisesti rajoittunut?)
      En ole kuuro, joten kaipa se on vain uskottava ettei se ole loukkaava. Miksi olisikaan...

      3. viittomakieli koostuu muutamasta kymmenestä viittomasta
      Nyt viittomakieltä opiskeltuani olen todella havainnut ettei tämä pidä paikkaansa:)

      4. viittomakieltä viitotaan suomen kielen mukaan (aika mielenkiintoista, jos se kerran on kansainvälinen?!)
      Tähänkin ole törmännyt. Mutta kyllä jotkut kuurot ovat sanoneet että viitottua suomeakin voivat ymmärtää jonkin verran.

      5. Joku kuuleva henkilö on kehittänyt viittomakielen kuuroille apukieleksi (oikeastaan tästä ehkä polveutuu monta näistä muista kohdista)
      Tunnustan että taisin itsekin luulla näin jossakin vaiheessa. Mutta suomalaisen viittomakielen synnyn takanahan oli joku kaveri, joka perusti kuurojen koulun ja sen jälkeen alkoi syntyä suomalainen viittomakieli. Tämä juttu on varmaan ymmärretty vähän väärin.

    • -TP-

      Niin tuttua tuo on, että alkaa jo huvittamaan. Niin huvittavaa,kun ihmiset luulevat ja kuvittelevat asioita kuin mitä he itse kuvittelevat.. Mutta onneksi aina voi oikaista, ja ihmiset kyllä itse oppivat huomaamaan,ettei asia ole niin kun he tutustuvat asioihin tai ihmisiin paremmin. :)

      Tosin se juttu, että kuuro on muka loukkaava sana,on minusta aivan käsittämätöntä.

      Itse kuurona olen huomannut,että nykyään useimmissa julkisissa asioissa,kuten lehdissä,tv:ssä (viittomakieliset uutiset) on käytetty kuuro-sanaa. Ja esimerkiksi monet minun tuntemani kuulevat käyttävät myös kuuro-sanaa.

      Lisäksi on olemassa Kuurojen Liitto. Olisikin aika hassua, jos kuuro-sanaa ajatellaan olevan loukkaava sana,kun Kuurojen Liitto on kuitenkin olemassa.
      Ymmärrän kyllä, että on monia ihmisiä,jotka eivät koskaan kuulletkaan Kuurojen Liitosta ja luulevat kuuro-sanan olevan loukkaava.

      Minusta tuntuu jotenkin,että kovin useimmat ihmiset eivät heti ajattele miten kuulovammainen- termistö on oikeastaan aika laaja....

      Kuulovammainen voi yhtä hyvin olla kuuroutunut,ihminen jolla on vaikea kuulonalenema ja niin edelleen..
      Kuuro,huonokuuloinen,kuuroutunut jne. on sitten tarkempi ilmaisu ihmisestä, miten se kuulee kuulolaitteella tai kuule yhtään mitään.

      Voin kyllä kuvitella,miten kuuleva ihminen menee ihan varmasti hämmentyneeksi,kun toisesta ihmisestä sanotaan olevan kuulovammainen ja otaksuu niin,ettei hän siis kuule yhtään mitään. Mutta kun tapaa ja huomaa tämän ihmisen kuulevan kuulolaitteella ja puhuukin suht.hyvin,niin kuuleva ihminen hämmentyy ja ajattelee siihen tyyliin:"Ei kai tuo voi kuulla ja puhua mitään!!?" Ja miettii sitten, miten kuulovammainen vai miten tuosta ihmisestä sanotaan sitten.

      Tuollaista on kuulemma oikeasti tapahtunut, todella usein. Tällaista olen saanut tietää eritoten huonokuuloisilta tai lievästi huonokuuloisilta ihmisiltä.

      Sen sijaan kun menee sanomaan ihmiselle,että tuo on kuuro, niin kuuleva ihminen ymmärtää taatusti heti,että tuo ei siis kuule mitään eikä puhu, vaan viittoo.

      Eli minun mielestäni on kyllä helpompaa ja selkeämpää käyttää kuuro-, tai huonokuuloinen- sanaa. Itsekin kuurona sanon mieluummin itseäni kuuroksi. Ja tiedän paljon huonokuuloisia, jotka kutsuvat itseään useimmin huonokuuloisiksi. (Siis ne sellaiset,jotka ovat aktiivisesti Kuulonhuoltoliiton tapahtumissa jne.)

      • -TP-

        Ja niin pitikin vielä lisätä yksi juttu viitaten tuohon edelliseen viestiini.

        Niin huonokuuloisista vielä, niin monet tuntemani huonokuuloiset ovat kertoneet, miten useimmat kuulevat ihmiset tajuavat hyvin,kun he kertovat olevansa huonokuuloisia eli kuulevat kuulolaitteiden varassa ja pystyvät puhumaan.

        Kuuleva avopuolisoni, joka on myös tavannut ja tutustunut henkilökohtaisesti huonokuuloisiin ihmisiin kuurojen lisäksi, on sanonut,että kyllä kuulee kuulevana heti heidän puheäänestään,miten hyvin he kuulevat.

        Esimerkiksi huonommin, jotain 90 dB:n tienoilla olevat huonokuuloiset puhuvat useammin monotonisesti ja tarvitsevat enemmän sitä,että heille puhutaan kasvot päin heihin. Ja taas 40-50 dB:n tienoilla huonokuuloisten puheäänistä ei huomaa tai erotu mitenkään "erikoista".
        Näin kuuleva avopuolisoni on kertonut minulle,ja samoin minun kuulevat kaverit,jotka ovat myös tavanneet huonokuuloisia ihmisiä.

        Joten voin olla varma siitä, kuka tahansa kuuleva huomaa heti,että tuo ihminen ei taida kuulla hyvin,kun huonokuuloinen puhuu,vaikka puhuukin ymmärrettävästi.


    • 1. Jossain määrin
      2. Riipuu sävystä, edelleen sanon mustalaista mustalaiseksi enkä romaniksi
      3. Vitsi, kun olisikin noin, ei tarteis huitoa niin kamalasti:)))
      4. En allekirjoita, tokihan tällainen kuuleva huitoja saa vihdoin asiansa perille hoonolla viittikselläkin..
      5. Kuurojen kieli kyllä elää ihan omaa elämäänsä (mikä ihmeen apukieli?)
      6. tulkki on vain tulkki, ei mikään sossu
      7. Riippuu mitä kieltä opiskelevat hihhiiii
      8. Ei auta huutaminen - ei muuten tehoa vaikka toisella korvat toimii kuinka hyvin:(

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 183
      1975
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      141
      1447
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    Aihe