Minulla on vajaa 10 vuotta vanha Bosch -merkkinen akkuporakone. Kun harvakseltaan käyttäää, niin akut ovat menettäneet parhaan voimansa. Mikä olisi paras tapa hankkia uudet akut. Kaveri neuvoi, että halvin konsti on viedä ne akkkuliikkeeseen, jossa laietaan uudet sisuskalut ? - Saako tämmmöseen enää uusia ?, jos saa, niín mistä ja mitä maksaa.
Tämä porakone on sininen Bosch GSR 12 VE-2 (Heavy duty) ja akut 12 V ja 2,0 Ah.
Akkuporakoneen akku
16
24650
Vastaukset
- p.n
ostaa uusi porakone.
- tehokone
Akkuvehkeet ovat hyviä pari ekaa vuotta ja sitten alkavat hiipua. Hyvä jos muutaman ruuvin saa väännettyä vähän kalliimmallakin laitteella. Joidenkin vuosien päästä toimiva laite pitää heittää pois akkujen takia. Usein käyttötarpeeseen riittää verkkokäyttöinen porakone. Niiden heikoimmankin teho on vähintään 300 W kun akkulaitteen teho on tuolla 50 W luokassa. Tehoa ei akkulaitteesta koskaan ilmoiteta, sillä se on niin pieni ettei kehtaa kertoa ja lisäksi muuttuva.
Jos sinussa vähänkin vihertää, älä osta akkulaitetta jos et sitä erityisesti tarvitse. - Minäpä
tehokone kirjoitti:
Akkuvehkeet ovat hyviä pari ekaa vuotta ja sitten alkavat hiipua. Hyvä jos muutaman ruuvin saa väännettyä vähän kalliimmallakin laitteella. Joidenkin vuosien päästä toimiva laite pitää heittää pois akkujen takia. Usein käyttötarpeeseen riittää verkkokäyttöinen porakone. Niiden heikoimmankin teho on vähintään 300 W kun akkulaitteen teho on tuolla 50 W luokassa. Tehoa ei akkulaitteesta koskaan ilmoiteta, sillä se on niin pieni ettei kehtaa kertoa ja lisäksi muuttuva.
Jos sinussa vähänkin vihertää, älä osta akkulaitetta jos et sitä erityisesti tarvitse.Sanoisin tuon kyllä ennemminkin niinpäin, että akkukäyttöinen riittää yleensä käyttötarpeeseen.
- tehokone
Minäpä kirjoitti:
Sanoisin tuon kyllä ennemminkin niinpäin, että akkukäyttöinen riittää yleensä käyttötarpeeseen.
Akkukone soveltuu lähinnä ruuvinvääntöön alle 80 mm pituisille ruuveilla. Myös pienempiläpimittaisia reikiä ohueen metallilevyyn tai puuhun voi porata. Jos on tarpeen porata isompiläpimittainen reikä puuhun tai metalliin, tai reikä betoniin, tarvitaan vähintään verkkokäyttöinen porakone. Tavallisen harrastajan akkuporakone ei pyöritä isompiläpimittaisia poria. Jos verkkokäyttöisessä porakoneessa on elektronisen säädön lisäksi mekaaninen vaihde (2-3 vaihdetta), on se varsin monikäyttöinen peli. Sillä vaivalla kun akkukoneessa huolehtii akuista, työntää kyllä sen stöpselin seinään. Verkkokäyttöiset koneet ovat varsin pitkäikäisiä satunnaisessa käytössä. Hiilet voivat mennä vaihtoon joskus 10-15 v päästä ja kyllä se verkkojohtokin saattaa väsyä poikki.
Itse käytän akkukonetta ruuvinvääntöön sekä senkkauskoneena, kun olen verkkokoneella porannut reikiä esim. metalliin.
Mittausteni mukaan tyypillinen akkuporakone kuluttaa käydessään noin 3-5 A virtaa. Kun jännite on 15 V kieppeillä, päästään tuonne 50 W teholuokkaan. Jos halutaan akkukoneesta muutaman sadan watin teho, pitää akun olla jo varsin järeä.
Jos akun jännite olisi vaikka 30 volttia ja jatkuva virta 10 ampeeria, päästäisiin pienimpien verkkokäyttöisten teholuokkaan. Tällaisia akkukoneita ei tavallisesta rautakaupasta taida saada ainakaan pikkurahalla. - Mate
tehokone kirjoitti:
Akkukone soveltuu lähinnä ruuvinvääntöön alle 80 mm pituisille ruuveilla. Myös pienempiläpimittaisia reikiä ohueen metallilevyyn tai puuhun voi porata. Jos on tarpeen porata isompiläpimittainen reikä puuhun tai metalliin, tai reikä betoniin, tarvitaan vähintään verkkokäyttöinen porakone. Tavallisen harrastajan akkuporakone ei pyöritä isompiläpimittaisia poria. Jos verkkokäyttöisessä porakoneessa on elektronisen säädön lisäksi mekaaninen vaihde (2-3 vaihdetta), on se varsin monikäyttöinen peli. Sillä vaivalla kun akkukoneessa huolehtii akuista, työntää kyllä sen stöpselin seinään. Verkkokäyttöiset koneet ovat varsin pitkäikäisiä satunnaisessa käytössä. Hiilet voivat mennä vaihtoon joskus 10-15 v päästä ja kyllä se verkkojohtokin saattaa väsyä poikki.
Itse käytän akkukonetta ruuvinvääntöön sekä senkkauskoneena, kun olen verkkokoneella porannut reikiä esim. metalliin.
Mittausteni mukaan tyypillinen akkuporakone kuluttaa käydessään noin 3-5 A virtaa. Kun jännite on 15 V kieppeillä, päästään tuonne 50 W teholuokkaan. Jos halutaan akkukoneesta muutaman sadan watin teho, pitää akun olla jo varsin järeä.
Jos akun jännite olisi vaikka 30 volttia ja jatkuva virta 10 ampeeria, päästäisiin pienimpien verkkokäyttöisten teholuokkaan. Tällaisia akkukoneita ei tavallisesta rautakaupasta taida saada ainakaan pikkurahalla.Akkukoneita ja verkkokoneita ei voi oikein verrata sillä ne on tarkoitettu eri hommiin.
Akkukoneella on aika turhauttavaa yrittää porata 10mm reikää 5mm paksuun lattarautaan.
Toisaalta taas esim 800 wattinen piuhaporakone on sen verran painava että kipsilevyjen ruuvaaminen on aika karskin miehen hommaa. - minä
tehokone kirjoitti:
Jos sinussa vähänkin vihertää, älä osta akkulaitetta jos et sitä erityisesti tarvitse.Tyypillisessä akkukoneessa (unohdetaan ne 20e koneet) on ns. 600-kokoinen moottori jonka ottovirta 12V versiona on enimmillään luokkaan 20A. Tällöin akun jänniten on 10V tuntumassa joten teho on siis 200W tuntumassa. Sitten kun mennään Panasonin ammattimalleihin joissa 12-14V ja 3Ah huippuakut on tehot enimmillään 300-400W tuntumassa.
Kyllähän verkkokoneessa ruutia on enemmän mutta siinä on johtokin :-)
- itse kennotin
kennotus 30-40e
tai kysy uuden akun hinta eri liikkeiden kautta
tai tee kuten minä ostin akkukennoja 15 eurolla ja vaihdoin ne muovikuorien sisään.Nyt on uudet akut edullidesti - sfsjgisjf
Boschin nettisivulta: http://etli.bosch-pt.com/main_frame.asp löytyy mallikohtainen varaosaluettelo. Akun hinnat näyttäisivät olevan n. 150 €/kpl ilman veroja. Aika tyyriitä ovat, joten taitaa tuo kennottamien olla järkevämpää. Sitä suuremmalla syyllä, kun kyseessä näyttää olevan järeä ammattikäyttöön tarkoitettu vehje jota ei halpahallin leluilla voi korvata.
- Mango Aa
Omasta Hitachin laatuvehkeestä loppui akut 5 vuoden jälkeen. Uudet maksoi uuden koneen verran / kpl. Löysin halpamyymälästä halppisakkukoneen vara-akut joiden varauskykykin oli aluperäisiä suurempi. Otin patruunat sisältä ja sovitin ne vanhoihin kuoriin. Aika näpertely, mutta yhden akun hinnaksi tuli vain jotain 15€.
- hopsan
http://www.insmat.fi/webcatalogicecom/products.php?pg=212〈=fi&s=0&q=&fpi=&fpe=&date=
Insmatilta löytyy jotain akkuja.
http://www.servcat.com/document.asp?id=17699
Tuolta saa sitten akkuja sellaisiinkin koneisiin joihin ei enää valmiita akkuja saa. - Anonyymi
halvin ja paras tapa: pura se akku,tilaa kiinasta (esim.ebay) uudet akut sinne sisään,juotat varovasti kiinni,ettet tuhoa akkuja.Ne 10 v. vanhat on kai nicd akkuja,kun vaihdat ne nimh akkuihin sama laturi käy ja tehoa on tuplaten.
Turha muuten pelätä kiinan akkuja laadun puolesta,luulenpa,että ostatpa minkä tahansa "merkki"koneen sen akut ovat kiinalaiset.Ehkä konekkin on siellä tehty,niinkuin minun nokialainen.Akun alla luki "made in china"- Anonyymi
Sinulla on kiinalainen "Nokialainen" akkupora, mitä häh?
- Anonyymi
Aika nostaa tämäkin 15 -vuotta vanha aloitus
- Anonyymi
Kyllä mä akkukoneella kairailen reikiä jäähän ja hyvin kestää parikyt reikää kairata,riippuu koneesta ja akuista
- Anonyymi
Minulla on 80-luvun rakentamisen peruja erinäinen määrä sähköllä toimivia pienkoneita. Onneksi silloin ei ollut ainakaan yleisesti akkukoneita. Siitä syystä kaikki koneet toimivat niin kuin ostaessa. Tietysti kulutusosia on vaihdettu, mm. sähkömoottorisahan teräketjuja on uusittu.
- Anonyymi
Toki näinkin, jos haluaa antiikkisten vehkeiden kanssa pelata, itselläkin kaikki koneet lihasvoimalla toimivia ja kuljen hevosella sekä asun savupirtissä ja syön lantaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3257718Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662186- 1771866
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161412- 1121297
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91261Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j591202Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411091Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901029