Ennen oli karhukopit ja rundit aika askeettisia. On nykyäänkin.
En tiedä nyky rangaistuksista paljoakaan, mutta ennen oli neljä vrk. se aika vakio. Jos töppäs pian rapsahti enemmän.
Mustalaispoika oli neljä vrk. rundissa ja pääsi pois. Joutui melkein heti johtokuntaan ja huuteli rivouksia seurauksella, että sai 10 vrk. rundia. Oli muutaman päivän nöyrä poika sen jälkeen.
Minusta Turun keskusvankilassa oli kohtuuton rangaistus 15 vrk. yksinäisyyttä joista 10 kulumattomia. Lusia 10 päivää ettei tuomio kulunut, lahjaksi.
Tunnen miehiä jotka on ollut jopa vuoden rundissa käymättä kertaakaan ulkona koko aikana. Ennen jätkät jumitti rundissa ja hankki kai omasta mielestään mainetta. Itseä ei moinen maine kiinnostanut sillä vilkkaana tahdoin olla kerroksilla. Putsarina pysyi hyvin ajan tasalla.
Vinetto oli kaksi vuotta rundissa Riihimäellä. Muistatko miestä Johnnypekko? Puukotti Rixussa ylivartiaa. Vinetolla oli yli 30 puukotusta plus ampumiset päälle.
Riihimäki taitaa olla ainoita taloja joissa on jotain moraalia vielä vangeilla keskenään. Ennen se oli keljumaisen linnan maineessa.
En ole itse mustalainen!
Rundissa
13
6161
Vastaukset
- Sulo.S
Väärinkäsitysten välttämiseksi en itse kannata väkivaltaa ja puukottaa ylivartijaa tai ketään muutakaan ei ole hyvä idea.
Questa é non ottima idea!- avohoitopotilas
Väkivaltaiset tyypit vankilassa ovat mielestäni rundinsa ansainneet. Kyllä siinä varmaan kovemmankin rikollisen pää pehmenee, kun on muutaman viikon eristyksissä. Linnassa pitää olla selkeät säännöt, joiden rikkomisesta seuraa ankarat rangaistukset.
- ihmettelevä
Miksiköhän vihan hallintakursseja järjestetään vankilassa? Ihan hyvä asia sekin mutta eikö se ole jo silloin monelle myöhäistä?
- bamari
kaikkihan vapautuu joskus. ajattelitko sitä?
- Hane-boy
Sulla on tatskoja, ni onko ne linnassa koneella tehtyjä? Ootko ite tehnyt? Miten sun kuviin suhtaudutaan kesäisin vai laitatko aina piiloon? Oon ite meinannu ottaa ihan linnanruusun koska se on siisti perusjuttu. Olis pitäny ottaa markka-aikana koska euro ja markka on nykyään sama.
- johnnypekko
3 §
Järjestysrikkomukset
Vangille voidaan määrätä kurinpitorangaistus, jos vanki syyllistyy järjestysrikkomukseen. Järjestysrikkomuksia ovat:
1) syyllistyminen vankilassa tai muutoin Vankeinhoitolaitoksen virkamiehen valvonnan alaisena rikokseen, josta ei ole odotettavissa ankarampaa rangaistusta kuin sakkoa;
2) luvaton poistuminen avolaitoksesta tai terveydenhuollon laitoksesta;
3) tässä laissa tai sen nojalla annetussa valtioneuvoston asetuksessa taikka niitä täsmentävässä Rikosseuraamusviraston määräyksessä annettujen säännösten rikkominen;
4) 1 §:ssä tarkoitetun vankilan järjestyssäännön rikkominen edellyttäen, että järjestyssäännössä on nimenomaisesti mainittu kyseisestä rikkomuksesta voivan seurata kurinpitorangaistus;
5) 8 luvun 6 tai 9 §:ssä tarkoitetulle luvalle tai sijoitukselle taikka 14 luvussa tarkoitetulle poistumisluvalle asetettujen ehtojen rikkominen; ja
6) Vankeinhoitolaitoksen virkamiehen toimivaltansa rajoissa vankilan järjestyksen tai turvallisuuden ylläpitämiseksi antaman kehotuksen tai käskyn noudattamatta jättäminen.
Rikoksesta, josta vankilan johtaja on tehnyt ilmoituksen poliisille, ei saa määrätä kurinpitorangaistusta.
4 §
Vangille määrättävät kurinpitorangaistukset
Jollei muistutusta pidetä riittävänä seuraamuksena, vangille voidaan määrätä kurinpitorangaistuksena:
1) varoitus;
2) vapaa-ajan toimintaan osallistumisen, rahan tai muiden maksuvälineiden käytön tai omaisuuden hallussapidon rajoittaminen enintään 30 vuorokauden ajaksi (oikeuksien menetys); tai
3) sijoittaminen yksinäisyyteen enintään 14 vuorokauden ajaksi (yksinäisyysrangaistus).
Oikeuksien menetys ei saa estää vangin mahdollisuuksia pitää yhteyksiä vankilan ulkopuolelle.
5 §
Yhteinen kurinpitorangaistus
Vangille, joka on syyllistynyt kahteen tai useampaan rikkomukseen, määrätään niistä yhteinen kurinpitorangaistus.
Jos kurinpitorangaistuksen määräämisen jälkeen ilmenee, että vanki on ennen kurinpitorangaistuksen määräämistä tehnyt toisen järjestysrikkomuksen, tästä rikkomuksesta määrätään kurinpitorangaistus erikseen, jollei aikaisemmin ilmi tulleesta rikkomuksesta määrättyä kurinpitorangaistusta pidetä riittävänä seuraamuksena.
6 §
Ehdollinen kurinpitorangaistus
Muu kurinpitorangaistus kuin varoitus voidaan määrätä ehdollisena vähintään yhden ja enintään kolmen kuukauden koeajalla. Jollei vanki koeaikana tee uutta rikkomusta, kurinpitorangaistus raukeaa.
Jos koeaikana tehdystä rikkomuksesta määrätään kurinpitorangaistus, on samalla päätettävä, pannaanko aikaisempi kurinpitorangaistus täytäntöön.
7 §
Kurinpitorangaistuksen mittaaminen
Päätettäessä kurinpitorangaistuksen määräämisestä, mittaamisesta ja ehdollisuudesta on otettava huomioon järjestysrikkomuksen laatu, vakavuus, tahallisuus ja suunnitelmallisuus, vangin aikaisemmat järjestysrikkomukset, järjestysrikkomukseen johtaneet syyt, järjestysrikkomuksesta kulunut huomattavan pitkä aika, vangin pyrkimys estää tai poistaa järjestysrikkomuksen vaikutuksia, hänen pyrkimyksensä edistää järjestysrikkomuksensa selvittämistä, vangin terveydentila sekä rikkomuksesta vangille määrätyt turvaamistoimenpiteet ja teosta aiheutuvat muut seuraukset.
8 §
Yksinäisyysrangaistus
Yksinäisyysrangaistus sisältää omaisuuden hallussapidon, yhteydenpidon, kirjaston käytön, radio- ja televisio-ohjelmien seuraamisen sekä harrastus- ja vapaa-ajan toiminnan rajoittamisen. Rajoituksista voidaan poiketa, jos siihen on vangin olosuhteisiin nähden syytä. Vangin oikeutta tapaamiseen ja ulkoiluun voidaan rajoittaa vain, jos tapaamisesta tai ulkoilusta aiheutuu vaaraa vangin omalle tai muiden turvallisuudelle.
Jos vanki on yhtäjaksoisesti ollut yksinäisyydessä 14 vuorokautta, uutta yksinäisyysrangaistusta ei saa panna täytäntöön ennen kuin seitsemän vuorokautta on kulunut aikaisemman rangaistuksen päättymisestä.
Yksinäisyyteen sijoittamisesta tulee mahdollisimman pian ilmoittaa lääkärille tai muulle terveydenhuoltohenkilökuntaan kuuluvalle virkamiehelle. Jos vangille määrätään yli seitsemän vuorokauden yksinäisyysrangaistus, terveydenhuoltohenkilökuntaa on kuultava. Jos täytäntöönpano aiheuttaa vaaraa vangin terveydelle, sitä on lykättävä tai jo alkanut täytäntöönpano keskeytettävä.- Sulo.S
Miten sulla onnistuu tuo kuvan vaihto? Mulla kun ei onnistunut. Pitää kai mennä kirjastoon skannaan.
Sä olet ainakin nähnyt mun kuvan kun vilautin. Tosin nimi on eri kuin vankilavuosina tuossa galleriassa.
Kerro miten tuon kuvan saa laitettua kun olen unohtanut.
Ps. Sulla on hyvä tuo uus kuva.
Ei suakaan vangiksi usko jos et itse kerro, kuten ei muakaan. - jo kauas että
Sulo.S kirjoitti:
Miten sulla onnistuu tuo kuvan vaihto? Mulla kun ei onnistunut. Pitää kai mennä kirjastoon skannaan.
Sä olet ainakin nähnyt mun kuvan kun vilautin. Tosin nimi on eri kuin vankilavuosina tuossa galleriassa.
Ei suakaan vangiksi usko jos et itse kerro, kuten ei muakaan.on roisto! Tatuoinneista.. ja tuosta kamalasta parrasta. Kyl edellinen kuva oli parempi.
- johnnypekko
Sulo.S kirjoitti:
Ei suakaan vangiksi usko jos et itse kerro, kuten ei muakaan.Joo no tossa esim. tämän sivun oikeassaylälaidassa on teksti että omatpalvelut niin ensin sinne ja sielta painikkeesta muuta galleriasivua.
Sieltä se löytyy ja jos et jostain kumman syystä sieltä onnistu niin onhan sulla aina mahdollisuus rekisteröityä uudelleen toisella nimellä - hyvi neuvottu
johnnypekko kirjoitti:
Joo no tossa esim. tämän sivun oikeassaylälaidassa on teksti että omatpalvelut niin ensin sinne ja sielta painikkeesta muuta galleriasivua.
Sieltä se löytyy ja jos et jostain kumman syystä sieltä onnistu niin onhan sulla aina mahdollisuus rekisteröityä uudelleen toisella nimellästikkaat sulolle itestään selvyyksiä. jos miehellä on propleema luuletko ettei noita ole ekaks kokeiltu? anna parempaa tai ei mitää.
- Nimetön
hyvi neuvottu kirjoitti:
stikkaat sulolle itestään selvyyksiä. jos miehellä on propleema luuletko ettei noita ole ekaks kokeiltu? anna parempaa tai ei mitää.
oma näkö muutu, se on mikä on, vaikkapa sitten ukko mustilainen, Jumalan syytä
- ääripäät äänessä
Missä sun tytöt Jasmin ja Saga? Ei ainakaan tulleet isäänsä.
- ----
Sanoi rundin paha poika:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442480Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961167Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131081Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298901- 66868
- 90850
- 53841
- 46829
- 53758