Muinais-suomalaisia symboleita

?...?

Onko suomessa / karjalassa tavattu mitään yleisiä esim. onnen, varakkuuden, hedelmällisyyden tms. symboleita tai muita koristelutapoja koruissa, aseissa, astioissa yms.?

10

5395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Kuka porvari tämmöistä kysyy?

    • Terve vaan!

      Varmaan tiesit itsekin??

      • ?..?

        Niin tuo hakaristi on aika universaali symboli, mutta etsin tässä nyt jotain juuri _suomalaista_ tyyliä esim. skandinaaveillahan tunnetusti oli käärme -ornamentteja ja erillaisia riimuja, en ole itse perehtynyt muinais-suomeen tai skandinaaviaan erityisen hyvin, joten kyselen sieltä mistä voisi saada pieniä tiedon jyväsiä.


      • Pyö Veli
        ?..? kirjoitti:

        Niin tuo hakaristi on aika universaali symboli, mutta etsin tässä nyt jotain juuri _suomalaista_ tyyliä esim. skandinaaveillahan tunnetusti oli käärme -ornamentteja ja erillaisia riimuja, en ole itse perehtynyt muinais-suomeen tai skandinaaviaan erityisen hyvin, joten kyselen sieltä mistä voisi saada pieniä tiedon jyväsiä.

        Viikinkiaikaa ei ole ollut olemassakaan. Löydökset ovat suomalaista alkuperää: http://www.suomalaiset.org


      • :) ..
        ?..? kirjoitti:

        Niin tuo hakaristi on aika universaali symboli, mutta etsin tässä nyt jotain juuri _suomalaista_ tyyliä esim. skandinaaveillahan tunnetusti oli käärme -ornamentteja ja erillaisia riimuja, en ole itse perehtynyt muinais-suomeen tai skandinaaviaan erityisen hyvin, joten kyselen sieltä mistä voisi saada pieniä tiedon jyväsiä.

        Itse asiassa se on suomalaista alkuperää kuten samaten risti tai pirunnyrkki ym... sinällänsä että ne ovat olleet olennainen osa meidän uskontoa ja miten se toimii .

        T: Jehvetti


    • poikineen

      Jos satut sellaisen kirjan löytämään kuin Puumerkit ja riimut menneisyyden avaimina, kirjoittajana Paavo Olavi Ekko. Sieltä löytyy. Varmaan on muitakin kirjoja, mutta tuon olen lukenut.

      Kalevala Koru on ammentanut runsaasti muinaissuomalaisesta symboliikasta. Koruja katselemalla voit saada inspiraation jos toisenkin.

      • Vää peli

        Äkkiseltään katsottuna sivut tuntuvat tosiaan ansaitsevan ihmettelyä. Ehkeivät vakavasti ottamista, mutta ihmettelyä kyllä.


    • Mursu

      Lainausta netistä:
      Mursunsydän on yksi vanhimpia tunnettuja suomalaisuuden tunnuksia. Se on Ukko-ylijumalan ja hedelmällisyyden vertauskuva. Se esiintyy koristekuviona vanhoissa kangas- ja puukäsitöissä. Sitä on käytetty myös puumerkkinä sekä onnea tuovana taikamerkkinä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7776
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2862
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1835
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1444
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1405
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe