Olen kohta 17v poika lukion ensimmäiseltä ja näkö vaivaa. Se vaivaaminen alkoi jo yläasteella kun en saanut selvää opettajan näyttämältä kalvolta. En ole varma milloin tämä huono kaukonäkö alkoi(lähelle näen siis aivan hyvin), koska ko. tunnilla istuin luokan takaosassa, ja yleensä istun eturivissä. Eli en tiedä milloin se alkoi, mutta se on nyt vaivannut tässä jo muutaman vuoden. Terveydenhoitaja kun katsoi näön (mitään arvoja en muista), sanoi hän että pärjään luokan etuosassa, mutta suositteli kovasti kuitenkin jo laseja. Käytiin sellaisetkin sitten ostamassa, mutta niiden käyttö on ollut minimaalista, vaikka tarve on varmasti kova. En vain pidä laseista, pelkään niiden vaikutuksia. Kellään luokasta ei taida laseja olla, ne leimaavat todella paljon ihmistä. Olen myös ajatellut että jos laseja pitää niin näkö heikentyy, kun silmän ei edes tarvitse enää työskennellä kaukonäön eteen kun lasit hoitavat homman, joten näkö huononisi ehkä lisääkin. Piilolinssejäkin olen ajatellut, mutta niistä kuulee vähänväliä kaikea negatiivista, eikä vaikuta mitenkään luonnolliselta että silmän päälle asetetaan linssi, tietysti siitä nyt ongelmia seuraa. Leikkauskin on käynyt mielessä, mutta siitäkin kuulee kaikenlaisia vaaratekijöitä..
Näkö
28
4220
Vastaukset
- optikko
Hommaa hyvä mies piilolasit. Käyttö on täysin turvallista kun niitä käyttää oikein ja noudattaa optikon ohjeita eikä osta mistään nettikaupoista mistä ei voi olla varma mitä sieltä saa.
- kokenut piilarien käyttäjä
Ymmärrän hyvin, ettei lasien käyttö innosta. Kyllähän ne ihmisen ulkonäköön ja imagoon hyvin paljon vaikuttavat (siis joko positiivisesti tai negatiivisesti; mielestäni enimmäkseen negatiivisesti). Mutta hanki ihmeessä piilarit, niitähän on ihan turha pelätä. Itse käytän julkisesti aina piilareita. Muista, että jos siristelet kauheasti tunneilla, muut huomaavat likinäköisyytesi.
- VagartyMan
Jos nyt niitä piilareita ajatellaan, niin liittykö niihin paljon riskejä ja huolenpitoa. Huonontavatko näköä entisestään? Ei oikeastaan mitään tietoa piilareista..
VagartyMan kirjoitti:
Jos nyt niitä piilareita ajatellaan, niin liittykö niihin paljon riskejä ja huolenpitoa. Huonontavatko näköä entisestään? Ei oikeastaan mitään tietoa piilareista..
Piilareiden käyttäminen on helppoa. Jos käytät kertakäyttöisiä linssejä (mitkä ovat parhaat, joskin kalliimmat) heität ne joka ilta roskiin. Pitempään käytettäviä (kuukauslinssit tms.) joudut iltaisin puhdistelemaan, mutta se ei ole vaikeaa.
Jos käyt optikon tarkastuksissa silloin kun käsketään ja noudatat saamiasi neuvoja edes suurinpiirtein, ei mitään riskejä ole. Jokin mahdollinen silmätulehdus ei ole niin vaarallista, jos sen hoitaa ohjeiden mukaan. Itse olen käyttänyt piilareita suunnilleen yhtä kauan kuin sinä olet elänyt (ja muutaman vuoden jaksoa lukuun ottamatta todella paljon eli lähes aina) eikä mitään erityisempiä ongelmia ole ollut.
Sen kuin vain varaat ajan optikolta. Kyllä se siitä sitten selviää. - määääääääääki
kokenut piilarien käyttäjä kirjoitti:
Piilareiden käyttäminen on helppoa. Jos käytät kertakäyttöisiä linssejä (mitkä ovat parhaat, joskin kalliimmat) heität ne joka ilta roskiin. Pitempään käytettäviä (kuukauslinssit tms.) joudut iltaisin puhdistelemaan, mutta se ei ole vaikeaa.
Jos käyt optikon tarkastuksissa silloin kun käsketään ja noudatat saamiasi neuvoja edes suurinpiirtein, ei mitään riskejä ole. Jokin mahdollinen silmätulehdus ei ole niin vaarallista, jos sen hoitaa ohjeiden mukaan. Itse olen käyttänyt piilareita suunnilleen yhtä kauan kuin sinä olet elänyt (ja muutaman vuoden jaksoa lukuun ottamatta todella paljon eli lähes aina) eikä mitään erityisempiä ongelmia ole ollut.
Sen kuin vain varaat ajan optikolta. Kyllä se siitä sitten selviää.Mulla on pari kertaa unohtunut kertakäyttöpiilarit yöksi silmiin.
Aamulla on ollut silmät aivan rähmässä ja vaikka piilarit on ottanut pois, niin näkökenttä on ollut loppupäivän, kuin harmaan kalvon estämä.
Seuraavana päivänä näkökyky on palautunut.
Mietityttääkin, nyt että kuinka nopeasti silmä kehittää hätäsuonitusta hapenpuutteen vuoksi, eli kun meen seuraavan kerran optikolle, niin onkohan jotain vikaa jo näkyvissä, mitä luulette? - ....
määääääääääki kirjoitti:
Mulla on pari kertaa unohtunut kertakäyttöpiilarit yöksi silmiin.
Aamulla on ollut silmät aivan rähmässä ja vaikka piilarit on ottanut pois, niin näkökenttä on ollut loppupäivän, kuin harmaan kalvon estämä.
Seuraavana päivänä näkökyky on palautunut.
Mietityttääkin, nyt että kuinka nopeasti silmä kehittää hätäsuonitusta hapenpuutteen vuoksi, eli kun meen seuraavan kerran optikolle, niin onkohan jotain vikaa jo näkyvissä, mitä luulette?... aiheutuu, jos se tosiaan on vaan pari kertaa sattunut.
Mutta ei kannattaisi unohdella. Miten tuollaisen asian voi edes unohtaa? Ei muuta, mutta et varmaan haluaisi seuraavissa bileissä (silloin kai nuo unohdukset sattuu?) esiintyä rillipäänä?
- pari vuotta
Likinäön kehitysta ei ole hirveästi tutkittu eikä nykyisinkään olla täysin perillä mistä se johtuu ja miksi se kehittyy.
Kuitenkin on tehty tutkimuksia esim. kanoilla, joilla taittovian korjaaminen laseilla aiheuttaa silmän kehittymisen enemmän likinäköiseksi. Likinäön kehittymistä taas on hidastumaan plus-laseilla, eli korjaamalla "väärään" suuntaan.
Myös monissa Aasian maissa on tehty samantyyppisiä tutkimuksia lapsille. Mitä enemmän näköä on korjattu, sen enemmän se on kehittynyt huonompaan suuntaan. Monissa Aasian maissa lasten likinäköisyys on myös kasvanut huimasti, mitä on selitetty lisääntynellä lähityöllä (koulu, tietokoneet).
Jos siis tulet toimeen ilman laseja, kannattanee odottaa. Muuten voi olla parempi käyttää laseja mahd. vähän. Silmä lopettaa kasvamisen parikymppisenä, kuten muukin vartalo. Sen jälkeen näkösi ei pitäisi huonontua, kuin vasta n. 40-50 ikäisenä, jolloin taas silmän mykiö alkaa heiketä aiheuttaen lähinäön huononemista.- VagartyMan
Erittäin hyviä kommentteja, kiitos vain. Mutta kyllä ehkä jotain pitäisi kehittää, että opiskelu nyt ei vaikeutuisi ainakaan. Eturivi on laiha lohtu ikäänkuin, koska silti tulee tilanteita jossa en pärjää näölläni..
- Kokenut piilareiden käyttäjä
VagartyMan kirjoitti:
Erittäin hyviä kommentteja, kiitos vain. Mutta kyllä ehkä jotain pitäisi kehittää, että opiskelu nyt ei vaikeutuisi ainakaan. Eturivi on laiha lohtu ikäänkuin, koska silti tulee tilanteita jossa en pärjää näölläni..
Mitään tieteellistä pohjaa ei ole sen väitteen tueksi, että likinäköisyyden korjaaminen laseilla tai linsseillä huonontaisi näköä. Päinvastoin, joitakin epävarmoja tutkimustuloksia (erään silmälääkärin mukaan) kuulemma on siihen suuntaan, että piilolasien käyttö voisi ehkä jopa parantaa likinäköisyyttä.
Ja sitäpaitsi, mitä väliä sillä on, vaikka näkösi huononisi aavistuksen verran lisää (lasien käytöstä) , jos joka tapauksessa näkösi parhaimmillaankin on niin huono, että et selviä opiskeluista kunnialla. Oman kokemukseni perusteella voin sanoa, että on erittäin suuri riski siihen, että kohta et selviä koulussa edes erurivissä siristelemällä. (Näönhän ei tarvitse olla mitenkään valtavan huono, että niin käy.)
Eli mars heti tänään optikolle aikaa varaamaan ja piilarit käyttöön. - likinäköä pystyy itse aiehe...
Kokenut piilareiden käyttäjä kirjoitti:
Mitään tieteellistä pohjaa ei ole sen väitteen tueksi, että likinäköisyyden korjaaminen laseilla tai linsseillä huonontaisi näköä. Päinvastoin, joitakin epävarmoja tutkimustuloksia (erään silmälääkärin mukaan) kuulemma on siihen suuntaan, että piilolasien käyttö voisi ehkä jopa parantaa likinäköisyyttä.
Ja sitäpaitsi, mitä väliä sillä on, vaikka näkösi huononisi aavistuksen verran lisää (lasien käytöstä) , jos joka tapauksessa näkösi parhaimmillaankin on niin huono, että et selviä opiskeluista kunnialla. Oman kokemukseni perusteella voin sanoa, että on erittäin suuri riski siihen, että kohta et selviä koulussa edes erurivissä siristelemällä. (Näönhän ei tarvitse olla mitenkään valtavan huono, että niin käy.)
Eli mars heti tänään optikolle aikaa varaamaan ja piilarit käyttöön.En tiedä missä kaapissa tämä "kokenut piilareiden käyttäjä" on elänyt viimevuodet, mutta 1970-luvun jälkeisistä tutkimuksista hänellä ei tunnu olevan minkäänlaista käsitystä.
Likinäöstä on tehty lukuisia tutkimuksia, joiden mukaan ylikorjaaminen ja silmän rasittaminen lisää likinäköä. Ylikorjaamista on myös se, jos kaukonäkö korjataan täysin laseilla, joita sitten käyttää myös lähityöskentelyyn! Näin pystytään mm. kanoilla saamaan aikaan aivan oikeaa silmämunan pitkittäistä virheellistä kasvua! Lisäksi silmän lihas rasittuessaan tarpeeksi ei enää jaksa akkomodoida yhtä hyvin ja pitkäkestoinen rasitus jää jopa päälle niin, että siitä on hyvin vaikeaa päästä eroon. Näin hankittua likinäköä kutsutaan pseudomyopiaksi.
Jos likinäkö haittaa opiskeluasi, on aivan paikallaan hankkia lasit tai piilarit joilla näet taululle tai piirtoheittimelle. Mutta muista ottaa lasit pois päästä lähelle katsottaessa ja muutenkin, ellei se ole pakollista. Kannattaa pitää silmistään hyvää huolta.
Lisätietoa on netti pullollaan.. mm. http://www.preventmyopia.org/ - niitä...
VagartyMan kirjoitti:
..hemmetin laseja, niin näät. Sun pisteet tyttöjen silmissä ei laske eikä nouse vaikka laseja pitäisitkin. Naurettavaa pikkusieluisuutta. Ja näkö ei huonone eikä parane lasien käytöllä, mutta elämä helpottuu. Kuulut vaan siihen kasvavaan ryhmään kellä on likinäköä ja sille ei voi mitään. Jos harmittaa, niin käyt parin vuoden päästä laserilla leikkauttamassa silmäsi, niin pääset tuskistasi.
- kokenut piilareiden käyttäjä
niitä... kirjoitti:
..hemmetin laseja, niin näät. Sun pisteet tyttöjen silmissä ei laske eikä nouse vaikka laseja pitäisitkin. Naurettavaa pikkusieluisuutta. Ja näkö ei huonone eikä parane lasien käytöllä, mutta elämä helpottuu. Kuulut vaan siihen kasvavaan ryhmään kellä on likinäköä ja sille ei voi mitään. Jos harmittaa, niin käyt parin vuoden päästä laserilla leikkauttamassa silmäsi, niin pääset tuskistasi.
Kumma että silmälääkärit yleensä määräävät laseja kun ne ovat niin vahingollisia. Aika epäeettistä toimintaa, vai kuinka?
Mitä tuohon pikkusieluisuuteen tulee, se on inhimillistä. Eikä omasta ulkonäöstä huolehtimisesta ole mitään pahaa. Ne käyttävät rillejä, jotka niin parhaaksi katsovat. - silmälääkäri
likinäköä pystyy itse aiehe... kirjoitti:
En tiedä missä kaapissa tämä "kokenut piilareiden käyttäjä" on elänyt viimevuodet, mutta 1970-luvun jälkeisistä tutkimuksista hänellä ei tunnu olevan minkäänlaista käsitystä.
Likinäöstä on tehty lukuisia tutkimuksia, joiden mukaan ylikorjaaminen ja silmän rasittaminen lisää likinäköä. Ylikorjaamista on myös se, jos kaukonäkö korjataan täysin laseilla, joita sitten käyttää myös lähityöskentelyyn! Näin pystytään mm. kanoilla saamaan aikaan aivan oikeaa silmämunan pitkittäistä virheellistä kasvua! Lisäksi silmän lihas rasittuessaan tarpeeksi ei enää jaksa akkomodoida yhtä hyvin ja pitkäkestoinen rasitus jää jopa päälle niin, että siitä on hyvin vaikeaa päästä eroon. Näin hankittua likinäköä kutsutaan pseudomyopiaksi.
Jos likinäkö haittaa opiskeluasi, on aivan paikallaan hankkia lasit tai piilarit joilla näet taululle tai piirtoheittimelle. Mutta muista ottaa lasit pois päästä lähelle katsottaessa ja muutenkin, ellei se ole pakollista. Kannattaa pitää silmistään hyvää huolta.
Lisätietoa on netti pullollaan.. mm. http://www.preventmyopia.org/Valitettavasti em. mainittu sivusto laittaa ainakin minut silmälääkärinä lähes itkemään, sillä sinänsä oikeita faktoja yhdistellään perusteettomasti toisiinsa ja tehdään aivan vääriä johtopäätöksiä. En suosittele tätä sivustoa.
Oikea lasi/piilolasikorjaus likinäköiselle on suositeltava asia. Mikäli likinäkö ei ole voimakasta, voi laseja käyttää aina silloin kun niitä tarvitsee (esim. ulkona, autoillessa, koulussa) ja olla ilman laseja lähityöskennellessä (lukeminen, kotiaskareet jne).
Vaaraa silmälasien käytöstä ei ole. Piilolasin käyttöön liittyy moninkertainen riski sarveiskalvon infektioista, jotka pahimmassa tapauksessa, etenkin hoitamattomana voivat johtaa jopa sokeutumiseen. Nämä seuraamukset ovat kuitenkin kaikkiaan erittäin harvinaisia, mutta aivan täysin riskittömiä piilolasit (huolellisellakaan hygienialla) ole, aivan kuten leikkauksetkin.
Ehdotan, että hankit lasit ja halutessasi lisäksi piilolasit. Laseja voi käyttää milloin vain niitä tarvitsee (ja ne on syytä olla vaikka käyttäisi muuten enimmäkseen piilolaseja) sillä jos tulee esim. silmätulehdus tms. tilanne, jossa piilolaseja ei voi käyttää, on lasit hyvä olla varalla, etenkin jos esim. autolla ajamiseen tarvitsee taittovirheen korjausta. - Valelikinäköinen
silmälääkäri kirjoitti:
Valitettavasti em. mainittu sivusto laittaa ainakin minut silmälääkärinä lähes itkemään, sillä sinänsä oikeita faktoja yhdistellään perusteettomasti toisiinsa ja tehdään aivan vääriä johtopäätöksiä. En suosittele tätä sivustoa.
Oikea lasi/piilolasikorjaus likinäköiselle on suositeltava asia. Mikäli likinäkö ei ole voimakasta, voi laseja käyttää aina silloin kun niitä tarvitsee (esim. ulkona, autoillessa, koulussa) ja olla ilman laseja lähityöskennellessä (lukeminen, kotiaskareet jne).
Vaaraa silmälasien käytöstä ei ole. Piilolasin käyttöön liittyy moninkertainen riski sarveiskalvon infektioista, jotka pahimmassa tapauksessa, etenkin hoitamattomana voivat johtaa jopa sokeutumiseen. Nämä seuraamukset ovat kuitenkin kaikkiaan erittäin harvinaisia, mutta aivan täysin riskittömiä piilolasit (huolellisellakaan hygienialla) ole, aivan kuten leikkauksetkin.
Ehdotan, että hankit lasit ja halutessasi lisäksi piilolasit. Laseja voi käyttää milloin vain niitä tarvitsee (ja ne on syytä olla vaikka käyttäisi muuten enimmäkseen piilolaseja) sillä jos tulee esim. silmätulehdus tms. tilanne, jossa piilolaseja ei voi käyttää, on lasit hyvä olla varalla, etenkin jos esim. autolla ajamiseen tarvitsee taittovirheen korjausta.Valitettavasti em. mainittu sivusto laittaa ainakin minut silmälääkärinä lähes itkemään, sillä sinänsä oikeita faktoja yhdistellään perusteettomasti toisiinsa ja tehdään aivan vääriä johtopäätöksiä. En suosittele tätä sivustoa.
Voisitko määritellä tarkemmin missä kohdin tuossa preventmyopia.org sivustolla on faktoja yhdistelty perusteetomasti ja tehty vääriä johtopäätöksiä?
Minusta sivusto on erittäin hyvä ja pätee likinäön ennaltaehkäisevänä yleisohjeena koululaisille, opiskelijoille ja myös lähityötä tekeville aikuisille.
Itse olen saanut likinäköä aikuisikäisenä. Likinäkö syntyi lähityöstä saadusta akkommodaatiospasmista eli akkomodaatiolihaksen krampista joka vain lisääntyi kun silmälääkäri määräsi yksitehomiinuslasit. Valelikinäkö (pseudomyopia) jota syntyi -3d olisi voitu ennaltaehkäistä luku- ja lähityölaseilla jotka olisi silloin olleet pluslasit.
Valelikinäkö on nyt n. 1v kestäneen valelikinäön poistohoidon ansiosta vähentynyt n. -0.5d:hen. Olen tyytyväinen nykytilanteeseen koska silmä- pää ja niskasäryt ovat poistuneet sekä näen riittävän hyvin kauas enkä tarvi miinuslaseja kuin hyvin harvoin.
Koululaisille, opiskelijoille ja lähityötä tekeville aikuisille pitäisi suositella plusmerkkisiä luku- ja lähityölaseja (jos likinäkö johtuu akkommodaatiospasmista) heti kun he joutuvat miinuspuolelle jos heidän silmät ovat muuten terveet kuten preventmyopia-sivuillakin suositellaan.
Halpoja lukulaseja saa Tiimarista 3,90€ hintaan. Olen käyttänyt 1,5d Tiimarin lukulaseja ja todennut ne erittäin miellyttäviksi koska hajataittoa on vähän ja silmät on nykyisin likipitäen tasapariset. Parasta olisi kuitenkin käydä optikolla mitoittamassa luku ja lähityölasien vahvuudet.
Samasta aiheesta on puhunyt myös Suomalainen silmälääkäri Kaisu Viikari.
Tässä on linkki Akuuttiohjeman arkistoon, kirjoitus "Likinäkö pois ilman leikkausta" jossa Kaisu Viikari selittää valelikinäön syntymisen ja kertoo miten valeikinäöstä pääsee eroon. Olen noudattanut ko. ohjeita ja päässyt lähes kokonaan eroon likinäöstä.
http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2004/140904_a.htm
Olen lisänyt Preventmyopia-sivuilta löytyvästä vetoomuksesta joka on lähetetty USA:n terveysviranomaisille (D-I-A-L-rules) luonnonvalohoidon koska silmät ovat sopeutuneet värinättömään luonnon valoon.
http://www.preventmyopia.org/fdapetition.pdf
Vitamiini ja hivenainepuutokset tulisi myös ennalta ehkäistä, etenkin lihaskramppeja ja viherkaihia aiheuttava magnesiumin puutos. Mustikka on tutkimuksissa todettu hyväksi silmille flavonoidien ansiosta.
http://www.myopia-manual.de/private/recommendations.htm - VagartyMan
Valelikinäköinen kirjoitti:
Valitettavasti em. mainittu sivusto laittaa ainakin minut silmälääkärinä lähes itkemään, sillä sinänsä oikeita faktoja yhdistellään perusteettomasti toisiinsa ja tehdään aivan vääriä johtopäätöksiä. En suosittele tätä sivustoa.
Voisitko määritellä tarkemmin missä kohdin tuossa preventmyopia.org sivustolla on faktoja yhdistelty perusteetomasti ja tehty vääriä johtopäätöksiä?
Minusta sivusto on erittäin hyvä ja pätee likinäön ennaltaehkäisevänä yleisohjeena koululaisille, opiskelijoille ja myös lähityötä tekeville aikuisille.
Itse olen saanut likinäköä aikuisikäisenä. Likinäkö syntyi lähityöstä saadusta akkommodaatiospasmista eli akkomodaatiolihaksen krampista joka vain lisääntyi kun silmälääkäri määräsi yksitehomiinuslasit. Valelikinäkö (pseudomyopia) jota syntyi -3d olisi voitu ennaltaehkäistä luku- ja lähityölaseilla jotka olisi silloin olleet pluslasit.
Valelikinäkö on nyt n. 1v kestäneen valelikinäön poistohoidon ansiosta vähentynyt n. -0.5d:hen. Olen tyytyväinen nykytilanteeseen koska silmä- pää ja niskasäryt ovat poistuneet sekä näen riittävän hyvin kauas enkä tarvi miinuslaseja kuin hyvin harvoin.
Koululaisille, opiskelijoille ja lähityötä tekeville aikuisille pitäisi suositella plusmerkkisiä luku- ja lähityölaseja (jos likinäkö johtuu akkommodaatiospasmista) heti kun he joutuvat miinuspuolelle jos heidän silmät ovat muuten terveet kuten preventmyopia-sivuillakin suositellaan.
Halpoja lukulaseja saa Tiimarista 3,90€ hintaan. Olen käyttänyt 1,5d Tiimarin lukulaseja ja todennut ne erittäin miellyttäviksi koska hajataittoa on vähän ja silmät on nykyisin likipitäen tasapariset. Parasta olisi kuitenkin käydä optikolla mitoittamassa luku ja lähityölasien vahvuudet.
Tässä on linkki Akuuttiohjeman arkistoon, kirjoitus "Likinäkö pois ilman leikkausta" jossa Kaisu Viikari selittää valelikinäön syntymisen ja kertoo miten valeikinäöstä pääsee eroon. Olen noudattanut ko. ohjeita ja päässyt lähes kokonaan eroon likinäöstä.
Olen lisänyt Preventmyopia-sivuilta löytyvästä vetoomuksesta joka on lähetetty USA:n terveysviranomaisille (D-I-A-L-rules) luonnonvalohoidon koska silmät ovat sopeutuneet värinättömään luonnon valoon.
Vitamiini ja hivenainepuutokset tulisi myös ennalta ehkäistä, etenkin lihaskramppeja ja viherkaihia aiheuttava magnesiumin puutos. Mustikka on tutkimuksissa todettu hyväksi silmille flavonoidien ansiosta.
http://www.myopia-manual.de/private/recommendations.htmMinä joka näen huonosti kauas ja hyvin lähelle (=likinäkö?) pitäisi käyttää suurentavia lukulaseja (plus?) jotta kaukonäköni paranisi..?
VagartyMan kirjoitti:
Minä joka näen huonosti kauas ja hyvin lähelle (=likinäkö?) pitäisi käyttää suurentavia lukulaseja (plus?) jotta kaukonäköni paranisi..?
En millään tavoin halua epäillä näiden valelikinäköisyyskirjoitusten asiantuntevuutta, mutta sen vaan haluan sanoa, että tärkeintä on, että näkee lähellä ja kauas. Ei kannata puolisokeana kulkea. Eli hanki vaan ne piilarit äläkä tee asiasta liian suurta ongelmaa.
- Valelikinäköinen
VagartyMan kirjoitti:
Minä joka näen huonosti kauas ja hyvin lähelle (=likinäkö?) pitäisi käyttää suurentavia lukulaseja (plus?) jotta kaukonäköni paranisi..?
Kyllä, lukulasit muuttavat lukuetäisyydelle katsomisen kauas katsomiseksi jolloin akkomodaatiolihas ei rasitu vaan on lähes lepotilassa ja kramppivaaraa ei ole.
Saman ominaisuuden saa aikaan näyttöpääte-etäisyydelle mitoitetut lähityölasit näyttöpäätetyöskentelyssä.
Lukulasit on karkeasit 3d heikkotehoisemmat kun nyt käytössäsi olevat kaukolaseiksi tarkoitetut miinuslasit ja näyttöpäätelasit on 1,5d heikkotehoisemmat kun kaukolasit. Jos miinuslasisi on -1,5d luokkaa et tarvitse lähityölaseja mutta älä käytä miinuslasejasi näyttöpäätetyöskentelyssä.
Koulussakin kannattaa käyttää lukulaseja siten että katsot lasien läpi pulpetille ja lasien yli taululle.
Pidä pluslaseja päivittäin 0,5...1h päässäsi (pluslasisumutus). Jos likinäkösi on valelikinäköä sen pitäisi alkaa vähenemään 1,5...3kk kuluttua joten sinun on oltava kärsivällinen.
Lue lue huolellisesti Akuuttiohjelman kirjoitus. - silmälääkäri
Valelikinäköinen kirjoitti:
http://www.myopia-manual.de/private/recommendations.htmEn lähde nyt uudelleen erittelemään kritiikkiäni em. sivustoa kohtaan, koska en lähde sitä uudelleen lukemaan. Tästähän on ollut juttua jo useampi kuukausi sitten. Yhteenvetona tuo kaveri tekee oikeista faktoista vääriä johtopäätöksiä, jotka eivät perustu todellisuuteen. Ne on esitetty kuitenkin siten, että asiaan perehtymätön ei kunnolla pysty pitämään faktaa ja fiktiota erossa toisistaan. Siksi en suosittele sivustoa, vaikka osa seikoista on oikein esitetty.
Se, että sinun kohdallasi taittovirhe on ajan mittaan muuttunut, ei todista sitä, että kyseessä on ollut (pelkkä) valelikinäkö.
Lapsilla on pieninä taittovirhe yleensä kaukonäön puolella (plussaa), se jopa hieman lisääntyy ensimmäisten elinvuosien aikana. Kasvun myötä kaukonäköisyys keskimäärin vähenee ja menee joillakin likinäön puolelle (miinukselle). Joillakin kehitys miinukseen päin jatkuu aikuisikään saakka. Vanhemmiten usein mykiön kasvaessa lisää paksuutta taittovirhe lähtee taas plussan puolelle, mutta harmaakaihin myötä voi mennä myös miinukselle päin (useammankin dioptrin verran). Eli vanhana taittovirheelle voi käydä "miten vain". Ja tässä ei siis ole puhettakaan valelikinäöstä vaan silmän optiikan muutoksesta (ilman mitään lihasjännityksiä tms). - Valelikinäköinen
silmälääkäri kirjoitti:
En lähde nyt uudelleen erittelemään kritiikkiäni em. sivustoa kohtaan, koska en lähde sitä uudelleen lukemaan. Tästähän on ollut juttua jo useampi kuukausi sitten. Yhteenvetona tuo kaveri tekee oikeista faktoista vääriä johtopäätöksiä, jotka eivät perustu todellisuuteen. Ne on esitetty kuitenkin siten, että asiaan perehtymätön ei kunnolla pysty pitämään faktaa ja fiktiota erossa toisistaan. Siksi en suosittele sivustoa, vaikka osa seikoista on oikein esitetty.
Se, että sinun kohdallasi taittovirhe on ajan mittaan muuttunut, ei todista sitä, että kyseessä on ollut (pelkkä) valelikinäkö.
Lapsilla on pieninä taittovirhe yleensä kaukonäön puolella (plussaa), se jopa hieman lisääntyy ensimmäisten elinvuosien aikana. Kasvun myötä kaukonäköisyys keskimäärin vähenee ja menee joillakin likinäön puolelle (miinukselle). Joillakin kehitys miinukseen päin jatkuu aikuisikään saakka. Vanhemmiten usein mykiön kasvaessa lisää paksuutta taittovirhe lähtee taas plussan puolelle, mutta harmaakaihin myötä voi mennä myös miinukselle päin (useammankin dioptrin verran). Eli vanhana taittovirheelle voi käydä "miten vain". Ja tässä ei siis ole puhettakaan valelikinäöstä vaan silmän optiikan muutoksesta (ilman mitään lihasjännityksiä tms).Aloitin lähityöt 26v vanhana ja näin silloin kauas tosi hyvin. Kun olin tehnyt 2v täyspäiväisesti ankaraa lähityötä silmäni olivat erittäin kipeät kun menin ensimmäisen kerran silmälääkäriin, sain -0,75d tasalasit ei hajataittoa. Lähityölaseja ei silmälääkärini minulle koskaan määränyt enkä itse ymmärtänyt niitä häneltä pyytää kun en tiennyt asiasta mitään ja luotin silmälääkäriini. Sanoin hänelle kuitenkin ammattini ja kysyin, että johtuuko silmäkivut lähityöstä. Silmälasireseptissä on kaksi aluetta johon olisi voinut kirjoittaa lähilasimääräyksen mutta se pysyi aina tyhjänä.
Likinäköä kehittyi 16v aikana -3d ja hajataittoa 0,5d.
Likinäkö pysähtyi kun aloin käyttämään lähityölaseja. Silmäkivut alkoivat myös heti hellittää pientä jomotusta kuitenkin oli koko ajan.
Likinäkö alkoi vähenemään heti kun aloitin valelikinäön poistohoidon jota on nyt kestänyt 1v ja jomotus loppui silmistä.
Pidän mahdollisena, että likinäkö vähenee vielä jonkin verran vaikka on alkanut hidastumaan. Arvelen, että silmäni palautuvat lähes ennalleen eli tuohon 26v vanhana olevalle tasolle mutta hajataittoa jää vähän.
Koska silmälääkärini ei koskaan maininnut mistään silmäsairaudesta enkä minäkään usko että minulla olisi ollut jotakin silmäsairautta ja verensokeri on pysynyt normaaleissa lukemissa itseasiassa hieman noussut olen varma siitä että olen saanut likinäköni akkommodaatiospasmista.
Tuo mainitsemasi aikuisiän myötä tullut mykiön kasvusta aiheutunut optiikkamuutos on korkeintaan marginaalinen tai sellaista ei ole tapahtunut.
Silmät ovat kivuttomat ja pysyvät kivuttomina kun käytän luku ja lähityölaseja.
Yhteenvetona voin sanoa että akkomodaatiolihaksen kramppi poistuu ja paranee samalla tavalla kun jalkalihaksen kramppikin. Valelikinäön poistohoito josta Kaisu Viikari on puhunut jo yli 30v ajan toimii ja provosoi vastaakkommodaatiota vrt. jalan vastavenytys ja akkommodaatiorasituksen minimointi luku- ja lähityölasien avulla vrt. lepo eli on siis fysioterapeuttinen hoitomuoto.
Tiedät varmaan tästä valelikinäön tehopoistohoidosta jonka avulla valelikinäkö poistuu paljon nopeammin kuin mitä se on poistunut minulta mutta minä en ole siitä kertonut palstalaisille mitään koska en tiedä siitä tarpeeksi faktoja ja se on ilmeisesti aika rankkaa hoitoa ja voi herkille ihmisille aiheuttaa neurologisia oireita ja sydämen tykytystä.
- kyyhkynen
Ihan ku sä olisit puhunut musta. Mulla on nimittäin just samanlainen ongelma. Helpottaa ehkä vähän, etten oo ainoo... Oon lukiolaistyttö. Mä hankin lasit muutama vuosi sitten ja se käyttö jäi vähäseks. Nyt ku oon vähä vanhentunu, niin oon alkanu käyttämään niit laseja useammin, mut en siltikää vielä puolillakaa oppitunneista. Silmälääkärit ja terveydenhoitajat sano vaan mulle, et mun näkö voi korjaantua kokonaan, jos alan käyttämään laseja. En uskonu, koska kaikilla tuntemillani henkilöillä näkö on vaan huonontunu lasien saannin jälkeen. Nyt mun näkö ei oo sit muuttunu suuntaan eikä toiseen. Edelleen mua vaivaa se, etten vaan saa laitettuu niit laseja naamalleni. Miks ihmeessä tän ulkonäön tarvii merkitä näin paljon?! Ehkä mä pystyisin käyttämään niit lasjea, jos tietäisin varmasti et ne sopii mulle. Mut ku ne ei vaan sovi niin ei. Piilareit en voi hankkii, koska mulla ei oo yksinkertasesti varaa ja ne tulee pitkällä tähtäimellä maksamaan hirveesti. Mutta sulle VagartyMan: Koeta alkaa käyttämään niitä laseja pikkuhiljaa aina joillakin tunneilla. Valitset vaik aluks sellaset tunnit, joissa se porukka tuntuu sellaselta, et se lasien käyttö ei tunnu mahdottomalta. Mulla se on ainaki toiminu, mut täytyy muistaa kuitenki se, etten mäkään oo viel päässy kunnolla irti tästä ongelmasta! :(
- ....
Kaikki on tietysti suhteellista, mikä on kallista ja mikä ei. Kannattaa toki muistaa, että jos opiskelutulokset koulussa heikkenevät sitä varten, ettei näe taululle, niin kai sillekin jonkun rahallisen arvon voi laskea - tarkoitan että esim. kielitaidolla on ihan rahallista arvoa aikanaan työelämässä.
Luulen kyllä, että monet likinäköiset lukiolaiset sinnittelevät ilman rillejä tai piilolaseja vain siksi, etteivät saa sanottua vanhemmilleen, että "voisinko saada piilolasit". Mielestäni silmälasien häpeäminen on normaalia ja ymmärrettävää, mutta puolisokeana (ilman piilareita) kulkeminen on enemmän jollekin varhaisteini-ikäisille kuuluva juttu. - Nainen 23
.... kirjoitti:
Kaikki on tietysti suhteellista, mikä on kallista ja mikä ei. Kannattaa toki muistaa, että jos opiskelutulokset koulussa heikkenevät sitä varten, ettei näe taululle, niin kai sillekin jonkun rahallisen arvon voi laskea - tarkoitan että esim. kielitaidolla on ihan rahallista arvoa aikanaan työelämässä.
Luulen kyllä, että monet likinäköiset lukiolaiset sinnittelevät ilman rillejä tai piilolaseja vain siksi, etteivät saa sanottua vanhemmilleen, että "voisinko saada piilolasit". Mielestäni silmälasien häpeäminen on normaalia ja ymmärrettävää, mutta puolisokeana (ilman piilareita) kulkeminen on enemmän jollekin varhaisteini-ikäisille kuuluva juttu.Minulla on ihan sama ongelma kun teillä. Minulla on aika huono näkö mutta en silti käytä niitä laseja koska minusta tuntuu että kaikki katsovat minua omituisesti. Tiedän että tämä on lapsellista mutta en voi sille mitään. Joskus kun on pakko (esimerkiksi koulussa) käytän niitä mutta se tuntuu niin omituiselta. En oikein tiedä mitä asialle voisi tehdä. Piilareitahan on mutta en halua laittaa ieraita esineitä silmiini.
- VagartyMan
Hyvä että löytyi muitakin samaa onkelmaa poteavia ;). Muutama vaihtoehto taitaa olla käsillä: Silmälasit, piilarit tai laserleikkaus. Silmälasit vaan sattuvat muokkaamaan ihmistä totaalisesti, kaikki katsovat sinua erilaisena ja eri tavalla ikäänkuin kaikki rillipäät olisivat samaa sorttia, ja vielä pelko siitä että ne heikentävät lisää näköä, ei mukava juttu. Piilarit tuntuvat niin luonnottomalta vaihtoehdolta, jokin kappale työnnetään silmän päälle->varmasti seuraa ongelmia. Laserleikkaus on riski, aina ei onnistuta (nykyään riski kuitenkin minimaalinen) ja mahdolliset sivuvaikutukset riipivät selkäpiitä. Eritääin hankala juttu.
- sokea
VagartyMan oletko koskaan miettinyt että lasit voivat tehdä myös ulkonäön tyylikkääksi jos on sopivat lasit? Lasit kannattaa hommata, koska näkö voi entisestään huonontua jos siristelet taululle. Eikä laseja edes lievässä voimakkuudessa tarvi edes kokoajan käyttää - vaan sillon kun tarvii. Piilaritkaan ei ole niin kalliit jos kuukausilinssejä käyttää.
Itse olen käyttänyt laseja pakonedessä yli 20 vuotta. Sain ne 3-vuotiaana. Itselleni laserleikkaus on ajankohtainen koska todellakin koska olen aika sokea ilman laseja (näkö -10). Vuosien varrella on useat sangat olleet eikä kukaan ole koskaan haukkunu. Treffeille ehkä haluaa silti mennä ilman laseja, mutta piilarit on keksitty.
Omalla kohdalla lasit ovat huonontaneet näköä varsinkin nuorena kun luin paljon liian vahvoilla laseilla. Kun et käytä laseja lähityössä niin näkösi voi helposti pysyä lievissä lukemissa. - kokenut piilarien käyttäjä
sokea kirjoitti:
VagartyMan oletko koskaan miettinyt että lasit voivat tehdä myös ulkonäön tyylikkääksi jos on sopivat lasit? Lasit kannattaa hommata, koska näkö voi entisestään huonontua jos siristelet taululle. Eikä laseja edes lievässä voimakkuudessa tarvi edes kokoajan käyttää - vaan sillon kun tarvii. Piilaritkaan ei ole niin kalliit jos kuukausilinssejä käyttää.
Itse olen käyttänyt laseja pakonedessä yli 20 vuotta. Sain ne 3-vuotiaana. Itselleni laserleikkaus on ajankohtainen koska todellakin koska olen aika sokea ilman laseja (näkö -10). Vuosien varrella on useat sangat olleet eikä kukaan ole koskaan haukkunu. Treffeille ehkä haluaa silti mennä ilman laseja, mutta piilarit on keksitty.
Omalla kohdalla lasit ovat huonontaneet näköä varsinkin nuorena kun luin paljon liian vahvoilla laseilla. Kun et käytä laseja lähityössä niin näkösi voi helposti pysyä lievissä lukemissa.Omat vahvuuteni ovat noin - 3.75 ja - 4.75. Mikä käytännössä on sellainen lähityö, jota pystyy tekemään ilman laseja/piilareita? Tietokoneen ruutua nyt ei ainakaan näe, pöydälle olevan sanomalehden toiseen laitaan ei näe, kirjankin joutuu nostamaan luonnottoman lähelle. Eli kyllä tuo lasien/piilarien käyttämättä jättäminen lähityössä taitaa koskea sellaisia lievästi likinäköisiä kuin esim. Vagarty Man.
Se, että voivatko lasit olla tyylikkäät vai ei, riippuu ihmisen muusta tyylistä tm. Esim. jonkun kirjanpitäjän työlookkia rillit voivat täydentää mukavasti luomalla osaltaa asiantuntevaa vaikutelmaa. Jollekin urheilulliselle, nuorella tai nuorekkaalle miehelle lasit eivät mielestäni juuri koskaan sovi - siis jos haluaa olla tarkka ulkonäkönsä tyylikkyydestä. En siis väitä, että rillit olisivat mitenkään super-hirveä asia. - neiti
kokenut piilarien käyttäjä kirjoitti:
Omat vahvuuteni ovat noin - 3.75 ja - 4.75. Mikä käytännössä on sellainen lähityö, jota pystyy tekemään ilman laseja/piilareita? Tietokoneen ruutua nyt ei ainakaan näe, pöydälle olevan sanomalehden toiseen laitaan ei näe, kirjankin joutuu nostamaan luonnottoman lähelle. Eli kyllä tuo lasien/piilarien käyttämättä jättäminen lähityössä taitaa koskea sellaisia lievästi likinäköisiä kuin esim. Vagarty Man.
Se, että voivatko lasit olla tyylikkäät vai ei, riippuu ihmisen muusta tyylistä tm. Esim. jonkun kirjanpitäjän työlookkia rillit voivat täydentää mukavasti luomalla osaltaa asiantuntevaa vaikutelmaa. Jollekin urheilulliselle, nuorella tai nuorekkaalle miehelle lasit eivät mielestäni juuri koskaan sovi - siis jos haluaa olla tarkka ulkonäkönsä tyylikkyydestä. En siis väitä, että rillit olisivat mitenkään super-hirveä asia.Itselläni alkoi huonontua näkö yläasteella. Olin idiootti teini ja sinnittelin ylioppilaaksi asti ilman näönkorjausta, vaikka koulunkäynti ja muukin elämä vaikeutui huomattavasti. Siis puhtaasti ulkonäkösyistä olin niin pälli.
Kun vihdoin tajusin hommata piilarit, näkö oli jo -2.75 eli olin aika sokea. Piilarit olikin paljon helpommat kuin olin kuvitellut eikä edes kalliit (25e/kk). Piilareiden varassa menikin sitten monta vuotta, kunnes alkoi ilmetä ongelmia.
En tiedä oliko oma moka eli bailausvuosien piittaamattomuutta (huonoa puhdistusta, lukuisia öitä piilarit silmissä) vaiko optikon huolimattomien tarkastuksien tulosta. Mutta vuosiin ei ollut mitään ongelmia ja sitten yhtäkkiä luomien sisäpuolelle alkoi tulla epätasaisuutta, joka teki piilarien käytöstä epämukavaa (silmät kuivui, rähmi jne).
Puolisen vuotta jaksoin käyttää enimmäkseen rillejä, sitten täyttyi mitta huurustuvista, jatkuvasti paskaisista laseista, joiden koin myös vievän kaiken vetovoimani ihmisten silmissä (olen nainen 24v). Valitsin riskeistä huolimatta laseroinnin. Nyt tyytyväinen, kyllä nykyaika on ihmeellistä. - JP*
neiti kirjoitti:
Itselläni alkoi huonontua näkö yläasteella. Olin idiootti teini ja sinnittelin ylioppilaaksi asti ilman näönkorjausta, vaikka koulunkäynti ja muukin elämä vaikeutui huomattavasti. Siis puhtaasti ulkonäkösyistä olin niin pälli.
Kun vihdoin tajusin hommata piilarit, näkö oli jo -2.75 eli olin aika sokea. Piilarit olikin paljon helpommat kuin olin kuvitellut eikä edes kalliit (25e/kk). Piilareiden varassa menikin sitten monta vuotta, kunnes alkoi ilmetä ongelmia.
En tiedä oliko oma moka eli bailausvuosien piittaamattomuutta (huonoa puhdistusta, lukuisia öitä piilarit silmissä) vaiko optikon huolimattomien tarkastuksien tulosta. Mutta vuosiin ei ollut mitään ongelmia ja sitten yhtäkkiä luomien sisäpuolelle alkoi tulla epätasaisuutta, joka teki piilarien käytöstä epämukavaa (silmät kuivui, rähmi jne).
Puolisen vuotta jaksoin käyttää enimmäkseen rillejä, sitten täyttyi mitta huurustuvista, jatkuvasti paskaisista laseista, joiden koin myös vievän kaiken vetovoimani ihmisten silmissä (olen nainen 24v). Valitsin riskeistä huolimatta laseroinnin. Nyt tyytyväinen, kyllä nykyaika on ihmeellistä.Onko likinäkö siis sitä että näkee hyvin lähelle, mutta huonosti kauas?
- kyllä
JP* kirjoitti:
Onko likinäkö siis sitä että näkee hyvin lähelle, mutta huonosti kauas?
näin on
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 493807
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h613724Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062851Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv522589Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.541973Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p211739Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151639- 321503
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061317- 1801261