koira on vihainen

rottweiler neiti

Meillä on vajaa vuoden ikäinen rottweiler neiti joka syödessään on kauhean vihainen jos häneen koskee!! Hän rupee murisemaan ja näyttää todella nyrpeää naamaa.. ruokaa ei ole häneltä koskaan pois otettu joten en ymmärrä. Kosketamme häntä rapsuttaaksemme mutta sehän menee tappeluksi kun koira heittäytyy niin ikäväksi.. miksi? Mikä avuksi?

27

8411

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toyboy

      Niin, koiraahan ei saisi häiritä kun se syö mutta koiran ei saa olla vihainen jos siltä ottaa esim. luun pois. Olen ite tehnyt niin että pienestä pitäen olen ottanut aina välillä kesken syönnin luun pois ja näyttänyt sille että minä voin ottaa luun pois jos haluan. Pari kertaa on murahtanut mutta olen karjassut koiralle hyvin vihaisesti että EI! Nykyään saa ottaa luun pois, eikä välitä mitään. Vuoden ikäisestä en oikeen osaa sanoo mitä pitäisi tehdä..

    • äippä

      Mutta ehkä jos ongelma onkin siinä että ruokaa ei ole koskaan otettu pois, ym... lelua,luuta...
      Ja nyt hän luulee että jos häneen kosketaan tai tullaan lähelle ruokailun aikana, niin ruoka viedään pois, eikä sitä enää saa takaisin. Tällainen voi myös johtaa ylettömään ahmimiseen, vähän sillä periaatteella että ruoka alas 2 sekunnissa.
      Mutta, enhän minä mikään koiratohtori ole.
      Kävi vaan meillä niin kun rotti oli pikkuinen ja joku yritti jotain luuta ottaa pois niin hirveä ärinä ja murina, mutta totutimme pennun siihen että jos ottaa pois, niin se ei tarkoita automaattisesti kokonaan luun menetystä.

      Mutta voihan se teidäntapauksessannekin olla jotain uhmaakin. On tyttö nimittäin sellaisessa iässäkin. : )

    • voldemortti

      Sanoisin, että koira koettelee lauman järjestystä. Vaikea kuitenkaan sanoa näin pienillä tiedoilla, mutta yksi mitä voisi kokeilla on myös, että sinne kuppiin laitetaan jotain sen sijaan, että sitä otettaisiin pois. Vuoden vanha rotikka on jo kuitenkin ihan mukavan kokoinen, että enää välttämättä lähtisi painimaankaan koiran kanssa, ellei ole varma, että itse vie voiton. Minä pidin rotikka-urokselleni kovaa kuria pennusta asti. Joskus yritti luusta murista, mutta pienen tappelun jälkeen pudotti itse luunsa syliini luovuttaen. Johtajuutta voi harjoitella myös muuten kuin juuri ruokailutilanteissa. Ehkä kannattaisi niistä alkaa, perinteisistä johtajuus-harjoituksista.

      • kokenut saman

        Koiramme suojelee myös ruokakuppiaan ja olen antanut hänelle myös oikeuden siihen. Ei kenenkään tarvitse ottaa koiran ruokaa kesken kaiken pois. Luut ja muut syömingit on sitten eri asia. Meidän poikaan pitää käyttää oveluutta. Mairittelu on kaikkein paras keino (lue: henkinen yliote)eli kehuu kovasti, niin poika tulee oikein näyttämään että JUU TÄMMÖNEN MULLA ON. Sitten sitä saa katsella ja ihmetellä kun on yhteisymmärryksessä siihen päästy. Ruokakupilla kuitenkin on selvä järjestys joka toistuu samalla tavalla joka kerta: Laitan istumaan, sanon odota, lasken kupin, koira ei saa ottaa ennen kuin sanon saa ottaa. Silloin on tehty selväksi, että minä määrään koska syömisen saa aloittaa. Sen jälkeen koira saa toimittaa syömisrituaalinsa kaikessa rauhassa ja kun keppu on tyhjä ja nään, ettei koira enää ole siitä kiinnostunut otan sen pois. On siis täysin turha rapsutella koiraa kun se syö, vai haluaisitko itse että sinua rapsuteltaisiin syödessäsi? Järki käteen tässäkin.


      • zirp..
        kokenut saman kirjoitti:

        Koiramme suojelee myös ruokakuppiaan ja olen antanut hänelle myös oikeuden siihen. Ei kenenkään tarvitse ottaa koiran ruokaa kesken kaiken pois. Luut ja muut syömingit on sitten eri asia. Meidän poikaan pitää käyttää oveluutta. Mairittelu on kaikkein paras keino (lue: henkinen yliote)eli kehuu kovasti, niin poika tulee oikein näyttämään että JUU TÄMMÖNEN MULLA ON. Sitten sitä saa katsella ja ihmetellä kun on yhteisymmärryksessä siihen päästy. Ruokakupilla kuitenkin on selvä järjestys joka toistuu samalla tavalla joka kerta: Laitan istumaan, sanon odota, lasken kupin, koira ei saa ottaa ennen kuin sanon saa ottaa. Silloin on tehty selväksi, että minä määrään koska syömisen saa aloittaa. Sen jälkeen koira saa toimittaa syömisrituaalinsa kaikessa rauhassa ja kun keppu on tyhjä ja nään, ettei koira enää ole siitä kiinnostunut otan sen pois. On siis täysin turha rapsutella koiraa kun se syö, vai haluaisitko itse että sinua rapsuteltaisiin syödessäsi? Järki käteen tässäkin.

        Näin myös meillä ollut pennusta asti. Nyt 4 vuotias rotikka.


    • lauman pomo?

      Että et ole opettanut koiralle pennusta asti, että sinä olet pomo: sinulla on valta antaa ruoka ja myös ottaa se pois koska haluat. Antaako koira ottaa lelut, luut yms. pois vai muriseeko niitäkin? Suosittelisin pikapuolin alkamaan treenaamaan tuota ruoan pois ottamista ja antamista.
      Ensinnäkin, koiraa ei häiritä rapsuttelemalla kun se syö. Koiran annetaan syödä rauhassa. Kuitenkin, kuppi pitää saada pois jos niin haluat. Miten annat koiralle ruoan? Siitä olisi hyvä aloittaa: kuppi kädessä, koira odottaa ja koskee ruokaan vasta luvan kanssa ei vouhota kupin perässä. Laita koiran kuppiin ihan vähän ruokaa. Kun se on syönyt sen, laitat kädestä lisää ruokaa kuppiin jne. Koira oppii, että läheisyytesi kupin vieressä tarkoittaakin hyviä asioita> lisää ruokaa eikä ruoan menettämistä.
      Kuten joku aiemmin sanoikin, sulla on johtajuusongelma. Olen samaa mieltä. Koiralta luulot pois ja paikka laumassa selväksi muidenkin kuin ruokailutilanteen yhteydessä.

      • moona69

        olen kyllä kanssasi samaa mieltä tosiaan tässä asiassa....=)


      • alkup.

        En usko että koiramme luulee olevansa pomo. Hän istuu etc käskystä, ei koske ruokaan ellei ole lupaa vaikka ruoka olisin lattialla. Leluista hän ei murise, hyvin lihaisista luista kyllä.. samoin kuin tästä ruuasta. Tappelu siitä on aina tullut ja koira aina hävinnyt. Silti sama kuvio toistuu.


      • ongelmaanne
        alkup. kirjoitti:

        En usko että koiramme luulee olevansa pomo. Hän istuu etc käskystä, ei koske ruokaan ellei ole lupaa vaikka ruoka olisin lattialla. Leluista hän ei murise, hyvin lihaisista luista kyllä.. samoin kuin tästä ruuasta. Tappelu siitä on aina tullut ja koira aina hävinnyt. Silti sama kuvio toistuu.

        Teeppäs tästä etiäppäin niin, että syötät koiran kädestä. Eli pidät koko ruokailun ajan käsin kiinni kiposta ja koira syö siitä. Yleensä tämä auttaa, kun koira oppii luottamaan ettei ruokaa oteta pois.

        Ja luonnossahan alempi arvoiset sudet saavat puolustaa omaa ruokaansa vaikka itse alfalta, ja näin tekevätkin. Eli koiran käytös ei ole epänormaalia, vaan johtuu luottamuksen puutteesta, ei niinkään johtajuudesta. Tuolla käsinsyöttämällä vahvistat koirasi ja sinun välistä luottamusta, ja luultavastikkin ajan myötä tämä "ikävä" tapa jää pois.


      • alkup-
        ongelmaanne kirjoitti:

        Teeppäs tästä etiäppäin niin, että syötät koiran kädestä. Eli pidät koko ruokailun ajan käsin kiinni kiposta ja koira syö siitä. Yleensä tämä auttaa, kun koira oppii luottamaan ettei ruokaa oteta pois.

        Ja luonnossahan alempi arvoiset sudet saavat puolustaa omaa ruokaansa vaikka itse alfalta, ja näin tekevätkin. Eli koiran käytös ei ole epänormaalia, vaan johtuu luottamuksen puutteesta, ei niinkään johtajuudesta. Tuolla käsinsyöttämällä vahvistat koirasi ja sinun välistä luottamusta, ja luultavastikkin ajan myötä tämä "ikävä" tapa jää pois.

        asialliselta, täytyypä kokeilla, kiitos


      • Iksu
        alkup- kirjoitti:

        asialliselta, täytyypä kokeilla, kiitos

        Meillä tehtiin myös niin että pidin omaa kättäni ruokakipossa samalla kun kaveri popsi muonat.Samaa juttua käytettiin myös luun kanssa eli luusta pidettiin kiinni ja sit alkoi rouskinta kuuluumaan. Ja sitten taas luu pois joksikin aikaan ja sama juttu taasen.

        Ei mitään ongelmia kun koira syö ruokaansa, luuta ja tai kun ottaa jotain keppejä tms.pois. Ei murinoita kuuulu


      • tulee
        Iksu kirjoitti:

        Meillä tehtiin myös niin että pidin omaa kättäni ruokakipossa samalla kun kaveri popsi muonat.Samaa juttua käytettiin myös luun kanssa eli luusta pidettiin kiinni ja sit alkoi rouskinta kuuluumaan. Ja sitten taas luu pois joksikin aikaan ja sama juttu taasen.

        Ei mitään ongelmia kun koira syö ruokaansa, luuta ja tai kun ottaa jotain keppejä tms.pois. Ei murinoita kuuulu

        johdonmukaisesta käyttäytymisestä laumanjohtajan suunnalta. Miten luottamusta voi odottaa, jos joka toinen kerta kuppiin tulee lisää ruokaa ja joka toinen kerta kuppi otetaan pois? Koira on ELÄIN, joka toimii eläimen vaistoilla ja ruoan puolustus on osa sitä.

        Vaikka et ikipäivänä menisi ottamaan kuppia koiralta pois kesken ruokailun, jos perusasiat kuten luottamus on kunnossa, se sen sinulle antaa.

        Kokemuksen antaman mutu-tuntuman perusteella haiskahtaa pehmeältä ja epävarmalta koiralta... Vaikka muuten tottelisikin kuin unelma.

        Kokeileppa sellaista pitkäjänteistä linjaa, että kun olet jotain antanut koiralle, ei se enää sinua kiinnosta pätkän vertaa.


    • miksi silittelemään menet?

      Minkä ihmeen takia sitä koiraa kesken syönnin pitää silittelemään mennä? Eikö järki sano, että koira saa EDES SYÖDÄ RAUHASSA?

      olisiko näin, että olette häiriköinneet tavalla tai toisella koiran ruokailua pennusta asti tai kuitenkin toistuvasti.

      Koiran pitää luottaa omistajaansa sen verran, ettei tarvitse ruokaansa puolustaa.

      Miten se luottamus sitten ansaitaan? Sitä kannattaakin miettiä.

    • rottweiler neiti

      taas sama toistui niin otin kaapista puhaltamani ilmapallon ja kun se kääntyi syömään niin posautin
      pallon sen selän takana.
      jospa tuo säikäytys yhdistäisi asian siihen ettei saa äristä ja purra.
      kiitos neuvoista kaikille!

      • zirp..

        Mitä ihmettä! Kun koira kääntyi takasin kupille ja sitten posautit ilmapallon... sehän muistuttaa nyt koiraa siitä kupille menosta!! Ethän sentää voi enää enempää säikäytellä kun on muutenkin luottamus menetetty!! Muista että koirasi on uhmaiässä, ja koettelee varmasti sinua vielä pitkään. Teenyt hyväihminen selväksi koirallesi, että kuppi on sinun ja saat sen ottaa milloinvain, vaikka koirasi siitä syökin. Kunhan muistat sen antaa piakkoin takasin jotta oppii että sen saa takasin.


      • kkkkkatj
        zirp.. kirjoitti:

        Mitä ihmettä! Kun koira kääntyi takasin kupille ja sitten posautit ilmapallon... sehän muistuttaa nyt koiraa siitä kupille menosta!! Ethän sentää voi enää enempää säikäytellä kun on muutenkin luottamus menetetty!! Muista että koirasi on uhmaiässä, ja koettelee varmasti sinua vielä pitkään. Teenyt hyväihminen selväksi koirallesi, että kuppi on sinun ja saat sen ottaa milloinvain, vaikka koirasi siitä syökin. Kunhan muistat sen antaa piakkoin takasin jotta oppii että sen saa takasin.

        Koiran pitää antaa syödä rauhassa. Ehkäpä koirasi murisee ja ärhähtelee sen takia sinulle, ettei halua että viet hänen ruokaansa. Koira suojelee ruokaansa, sama juttu kissoilla. Ne raapaisee, jos niitä yrittää silittää. Tietysti vähän riippuu kissasta/koirasta. :)


    • Sumppa^

      Itse olen juuri uhmaikäisen rotikka nartun omistaja ja missään ruuan,luun tai lelun pois otossa ei ole ongelmaa,kun pennusta asti on opetettu että se otetaan pois ja annetaan takaisin.Elikkä en usko siihen että koiralta ei sais ruokaa ottaa pois.Ja opetus on senkin kannalta hyvä että jos perheessä on lapsia ja koira syö,sit lapset menee ruokakupin luokse niin eipähän koira ainakaan tee mitään.
      Mutta ongelmana on se,että koira ei ota mitään käskyä enää tosissaan,ihan kun seinille puhuis.Pentuna oli niin kuuliainen ja teki mitä pyydetiin/käskettiin,mutta ei enää.Onko kokemuksia?Kauan tällanen uhma kestää?

    • mdkiu

      Lopetus ainoa mitä voi tehdä vihaiselle koiralle.
      Rahalla kun ei voi korvata kaikkea.

      • Njamijamskis

        Uhmaa kestää niin kauan kuin sinä annat sen kestää. Meillä koira on TASAN 2 kertaa koetellut meidän johtajuuttmme, mutta sille tehtiin selväksi, että turha luulo ja nykyisin koira tietää 100%:sti paikkansa. Tiedänpä erään ihmisen, joka joutui hirveään paniikkiin ja pelkoon, kun koira yritti vähän koetella. Hän ei USKALTANUT tehdä asialle mitään ja näin ollen myi koiransa pois, kun väitti että se on ihan sekopää ja hän ei pärjännyt sen kanssa (hän jopa pelkäsi että koira tappaa hänet vielä joskus) :D Ihan hyvä, että koira pääsi kotiin, jossa sitä rakastetaan ja se tietää paikkansa.


    • johtajuus

      Koira ja ihminen

      Koira on ihmisperheen jäsen tullessaan asumaan meille. Me emme – ihminen ja koira – kuitenkaan voi muodostaa samaa laumaa. Lauman muodostavat vain saman lajin yksilöt. Koira ja ihminen eivät voi lisääntyä yhdessä, joten me emme ole samaa lajia. Koira tietää sen – pentuajan vuorovaikutus emoon ja sisaruksiin, erilainen arvomaailmamme, toimintamme, hajumme yms. kertovat sen koiralle. Ja kun emme kerran ole samaa lajia ei meillä voi olla myöskään johtajuusongelmia.



      Mitä sitten ovat nämä ns. johtajuusongelmat? Johtajuusongelmiksi lasketaan joissain piireissä esim. muriseminen luusta, vetäminen hihnassa ja päälle hyppiminen. Nämä ongelmat ovat resurssiongelmia tai kommunikaatio-ongelmia – eivät johtajuusongelmia! Kun koira murisee luustaan, se puolustaa omaansa. Kun se hyppii päälle se raukka luulee, että toimii oikein, koska ihminen on opettanut sen tietämättään hyppimään päälle. Kyseessä on kommunikaatio-ongelma. Vetäminen hihnassa taas voi johtua monestakin syystä – koira pyrkii eroon pannan aiheuttamasta kivusta vetämällä, koira on opetettu vetämään, vetäminen on stressin aiheuttamaa... Mutta ei se johtajuusongelma ole!

      www.sey.fi

      • Pufffeli

        Kyllä minä ainakin pidän sitä nimenomaa johtajuusongelmana jos koira alkaa ihan tosissaan hyppimään ihmisten silmille. Kyllä se kertoo sitten ihan siitä, että omistaja on liian huono pomo koiralle ja antaa koiralle sellaista valtaa joka ei sille kuulu. Ihmisen (omistaja) tulisi AINA olla se jota koira kunnioittaa ja tottelee. Kyllä olen nähnyt tapauksia joissa koira on ihmisen osaamattomuuden ansiosta ollut perheen pää ja ottanut totaalisen ylivallan (koira tekee mitä haluaa, koska ihminen on antanut kaiken periksi ja näin ollen liian lepsu koiran tahdon vastustaminen saa koirassa aikaan jopa aggressiivisia piirteitä). Johtajuus ongelmaksi voi myös laskea sen, että koira on epävarma omasta paikastaan ja tämäkin johtuu ihmisestä.


      • ....
        Pufffeli kirjoitti:

        Kyllä minä ainakin pidän sitä nimenomaa johtajuusongelmana jos koira alkaa ihan tosissaan hyppimään ihmisten silmille. Kyllä se kertoo sitten ihan siitä, että omistaja on liian huono pomo koiralle ja antaa koiralle sellaista valtaa joka ei sille kuulu. Ihmisen (omistaja) tulisi AINA olla se jota koira kunnioittaa ja tottelee. Kyllä olen nähnyt tapauksia joissa koira on ihmisen osaamattomuuden ansiosta ollut perheen pää ja ottanut totaalisen ylivallan (koira tekee mitä haluaa, koska ihminen on antanut kaiken periksi ja näin ollen liian lepsu koiran tahdon vastustaminen saa koirassa aikaan jopa aggressiivisia piirteitä). Johtajuus ongelmaksi voi myös laskea sen, että koira on epävarma omasta paikastaan ja tämäkin johtuu ihmisestä.

        Niin, mutta mitäpä jos onkin ihmisiä jotka kyllä osaavat toimia koiran kanssa, koira kyllä tietää paikkansa, tottelee kun sanotaan ja näitä ns. johtajuusharjoitukset, ruuan antaminen vasta luvan saatua, lenkillä kunnolla kulkeminen, ovesta päästää ensin omistajan, nukkuu omalla paikallaan jne.. kuuluvat arkeen ja jos koira onkin vain yksinkertaisesti muuten arvaamaton/käyttäytyy agressiivisesti, enkä puhu nyt aloittajan tapauksesta.. Onko vika tuolloinkin ihmisessä? Koira saa aktiivisesti liikunta, "aivojumppaa", tottisreeneissä käydään ym.


      • johtajuus
        Pufffeli kirjoitti:

        Kyllä minä ainakin pidän sitä nimenomaa johtajuusongelmana jos koira alkaa ihan tosissaan hyppimään ihmisten silmille. Kyllä se kertoo sitten ihan siitä, että omistaja on liian huono pomo koiralle ja antaa koiralle sellaista valtaa joka ei sille kuulu. Ihmisen (omistaja) tulisi AINA olla se jota koira kunnioittaa ja tottelee. Kyllä olen nähnyt tapauksia joissa koira on ihmisen osaamattomuuden ansiosta ollut perheen pää ja ottanut totaalisen ylivallan (koira tekee mitä haluaa, koska ihminen on antanut kaiken periksi ja näin ollen liian lepsu koiran tahdon vastustaminen saa koirassa aikaan jopa aggressiivisia piirteitä). Johtajuus ongelmaksi voi myös laskea sen, että koira on epävarma omasta paikastaan ja tämäkin johtuu ihmisestä.

        eli sinun mielestäsi Suomen Eläinsuojeluyhdistyksen tieto on väärää?


    • RONI ROTTWEILER

      Meillä on vuoden ja seitsemän kuukauden ikäinen rotikka uros,antaa rapsutella kesken ruokailun,mutta en näe siihen usein tarvetta,miksi?On tottunut,että ruokakuppia voi siirtää ym.Kesken ruokailun.Mutta,jos koira on päättänyt,että haluaa syödä ilman rapsutuksia tms.Se varoittaa jähmettymällä paikoilleen.Silloin en edes minä laumanjohtajana koske ruokakuppiin,vaan annan koiran syödä ilman häiriöitä!Meidän rotikka on aika kookas,on 72cm korkea ja painaa 66kg,lauhkea mutta arvonsa tunteva,ensimmäinen rottis meillä.

      • kasvatus

        Koiran kouluttaminen on samanlaista kuin lapsen kasvattaminen.
        Rajat on asetettava ja käskyt vietävä loppuun asti.
        Missä osataan koira kouluttaa niin myös lapset eivät hypi vanhenpien silmille.
        Mietippä tilannetta kotonasi?


      • ookooko

        Meillä sama juttu. Jähmettyy eikä syö, jos joku menee rapsuttamaan.

        Herkkujaan puolustaa murinalla, enkä suosittele silloin ketään menemään ronkkimaan koiraa tai herkkua. PAITSI, yksi poikkeus vahvistaa säännön. Jos koiralle sanotaan "irti", niin se kyllä luovuttaa herkkunsa automaattisesti pois.

        Kaikki keinot yritettiin, että koira olisi oppinut suopeammaksi noiden herkkujen suhteen, mutta tilanne vain paheni; eihän se raasu enää uskaltanut aloittaa syöntiä, kun odotti vain, että joku tulee ja koskee.

        Eli nykyään rottiksen annetaan syödä herkkunsa omissa oloissaan toisessa huoneessa, mutta tosiaan tarvittaessa kyllä luovuttaa herkkunsa pois käskettäessä, joskin murisee lähestyttäessä. Onko OK?


    • pien i tytto

      koirien pita antaa syoda rauhassa

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5015
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3287
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1422
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1275
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      967
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      219
      750
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe