Turpeesta!

turvenuija.

Heips. Pari kysymystä aksuille sopivasta turpeesta... Siis tähän tarkoitukseen käy aivan tavallinen esim. Kekkilän luonnonturve? Kyselen nyt teidän kokemuksianne jotka olette turvetta terranne pohjamateriaaliksenne laittanut: Meneekö turve nopeasti huonoksi, kuinka usein se pitää vaihtaa? Painuuko turve helposti "kasaan" vai pysyykö se kostean ilmavana? Tykkäävätkö aksunne möyriä paksussa turvekerroksessa? Oletteko kokeillut muita pohjamateriaaleja terroissanne, minkälaisia kokemuksia teillä on niistä?
Olen aikaisemmin käyttänyt lannoittamatonta multaa terrani pohjalla,mutta haluaisin vaihtaa sen johonkin muuhun materiaaliin... kyllästyin jotenkin siihen mullalla läträämiseen:/

5

259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotilo-ja-gekkofani

      ..Se käypi kunhan siinä EI ole lannoitteita!
      Turve menee aika äkkiä kasaan, varsinkin jos on monta täysikasvuista kotiloa sitä linttaamassa xD
      Turve vaihdetaan terran koosta ja kotiloiden määrästä riippuen n. 1-4 viikon välein. Kuitenkin kannattaa joka toinen päivä poistaa ulosteet ja ruuantähteet pois terrasta..Omat aksuni eivät kauheasti välitä turpeessa möyrimisessä, mutta tunnen myös aksuja, jotka sitä rakastavat. Saat vain itse selville, pitävätkö aksusi möyrimisestä tai jos ostat aikuisen yksilön, saatat saada sen tietää mahd.edelliseltä omistajalta.
      Olen kokeillut joskus turpeen sijasta talouspaperia, mutta se kuivuu äkkiä vaikka onkin helpommin vaihdettavissa kuin turve, eivätkä aksut mielellään aina siihen muni..
      Multa on ehkä hiukan sottaavampaa kuin turve, en ole ihan varma, kokeile vaan turvetta ja tee päätöksesi :)

      • turvenuija.

        ...kommentistasi:). Eiköhän tässä voisi sitten turvetta hankkia ja sitä kokeilemaan vaan. Sittenhän sen näkee miten toimii:).


      • apua..

        mä en ole varma onko minun multa ollut lannoittamatonta, mullan olen ostanut kaupasta.. aksuille ei näytä olevan tullut mitään.. miksi mullan/turpeen pitää olla lannoittamatonta??


      • kotilo achatina
        apua.. kirjoitti:

        mä en ole varma onko minun multa ollut lannoittamatonta, mullan olen ostanut kaupasta.. aksuille ei näytä olevan tullut mitään.. miksi mullan/turpeen pitää olla lannoittamatonta??

        sen pitää olla lannoittamatonta, etteivät ne lannoite kemikaalit (mitkälie) vahingoittaisi kotilon ihoa(jalkaa)


    • ..aksu..

      Kuin paksusti turvetta pitää laittaa terran pohjalle?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      629
      4564
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      49
      3570
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      103
      3461
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      3011
    5. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      13
      2429
    6. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2364
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2271
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2120
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      2045
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      48
      2013
    Aihe