Menipä Cliosta etupyöränlaakerit tohjoksi aika yllättäen, elikäs laakerien käyttöikä oli tällä kertaa 1,5v/30 000km.
Yllättäen siksikin, että siirtymä vaimeasta jurinasta korvia riipivään rohinaan tapahtui noin 50km:n ajon aikana. Tienpäälle lähtiessä laakerin ääntely ei juurikaan kuulunut nastojen ulinan yli, mutta matkan lähetessä loppuaan rohina alkoi olla jo sitä luokkaa, että harkitsin jopa hinausauton soittamista, jotta en hajottaisi autoa lisää. Toki laakeri(t) olivat pitäneet jonkin verran ääntä jo viimeisen viidensadan kilometrin ajan, mutta se oli sen verran vaimeaa, että talvirenkaiden ulinan seasta sitä oli jopa hankala havaita, vaikka kokemuksesta tiedän, miltä rikkinäinen laakeri kuulostaa.
Suurin huolenaihe tuossa tapauksessa kai on se, että laakeri korkkaa jumittuessaan pyörän navan sekä hajottaa siinä sivussa vielä muutakin osaa etupäästä. Varovaisesti ajaen sain onneksi auton toimitettua duunin autotalliin, joka sijaitsee muutaman sadan metrin päässä lähimmästä Biliasta.
Tällä kertaa taitaa todellakin olla pakko turvautua Biliaan, sillä viimeisiä lumisia pikkukatuja ajellessa laakeri alkoikin olla jo niin huonossa hapessa, että oikea etupyörä lukkiutui pariinkin otteeseen liukkaaseen kohtaan ajettaessa. Tallissa tunkkasin auton ylös ja tarkastin, että mitään muuta kuin laakeri ei ollut hajonnut. Välys ja rohina pyöritettäessä olivat kyllä sitä luokkaa, että muutamaa korttelia kauemmas ei todellakaan viitsi ajaa.
Samanlainen tuttavuus oli muuten eräs italialainen tarvike-vetoakseli, (niin ikään Motonetistä), joka kesti 40 000km, ennen kuin alkoi natkuttaa. Jo silloin päätin suhtautua varauksella Motonetin tavaraan, mutta ikävä kyllä ehdin jo ostaa ne laakerit. Siis sviddu mitä toimintaa, kun pitää ottaa myyntiin tuommoista paskaa.
Onko tosiaan niin, että huomattava osa Motonetissä myytävistä osista on aivan tolkuttoman huonoja? Vai onko ihan normaalia, että laakerit voivat mennä paskaksi lähes täysin varoittamatta muutaman kymmenen tuhannen kilometrin jälkeen?
Toki merkeissäkin on eroja, mutta ainakaan noita Espanjassa valmistettuja laakereita tai em. italialaista vetoakselia en suosittelisi pahimmalle vihamiehellenikään. Valmistajia en nyt ikävä kyllä muista.
Bilian 'alkuperäisten' hinta tuntuu monesti riistolta, mutta ei kai nyt sentään Bilian myymät 'alkuperäisosat' ole yhtä paskoja? Toki osa Motonetinkin kamasta (Valeo yms.) näkyisi olevan käytännössä samoja, kuin alkuperäiset ja osaan Clio-mallistosta, (ikävä kyllä ei 1.4RT:n) oli tarjolla jopa SKF:n laakereita. Ne eivät varmasti ole sen huonompia kuin Rellun 'originaalit'.
Päivän opetus lieneekin se, että ainakin elitärkeiden ja/tai hankalasti/kalliisti/suuritöisesti vaihdettavien komponenttien osalta kannattaa pysyä merkkituotteissa.
Tarvikeosat helvetistä!?!
9
12516
Vastaukset
- esimerkiksi
skf:n laakeri saattaa olla valmistettu espanjassa!
Kunnolliset laakerit saa muaalta kuin autotarvike liikkeistä/merkkiliikkeestä! - 1.9d
Eikun ihan tarvikeliikkeestä...
Joo paitsi että vaikeeta ellei mahdotonta on välillä erottaa halpa-osat ja laatu(tarvike)osat tarvikeliikkeen tiskillä.
Merkkiliikeessä erottelu on sitten tehty valmiiksi ja se kyllä hinnassa näkyy.
Piti muuten oikeen tarkistaa ja tottahan se on ettei Motonetistä löydy ABS:ittoman Clion etup:n laakeria "laatumerkkinä".
Itellä muuten täysin samanlainen kokemus omalla Cliolla, Espanjalainen halpalaakeri (suomalaisen tukkurin pakkaama sarja / hintaero 15€) kesti 3kk/14tkm, no onneksi sain edes laakerinhinnan takaisin. Tuossa halpislaakerissa oli selvästi heikompi yksihuulinen tiiviste verrattuna SKF/SNR:n 2-huuliseen "stefaan".
Ranskattariin laadukkaita tarvikeosia ja jopa "harmaatuotuja" orkkisosia saa erikoisliikkeistä kuten esim:
- Eurostartti Lahti
- Autoartikkeli Vantaa
- Kai Knuutila Oy Helsinki
Eli ei muuta tuolta kyselemään.- Rapa
Vantaan Autoartikkelista olisi SNR:t saanut selkeästi halvemmalla, nelisen kymppiä tai jotain, kuin Bilian hinta 57€/kpl. Bilia sattuu olemaan tuossa nurkan takana, niin ne otin sieltä.
- mja
Rapa kirjoitti:
Vantaan Autoartikkelista olisi SNR:t saanut selkeästi halvemmalla, nelisen kymppiä tai jotain, kuin Bilian hinta 57€/kpl. Bilia sattuu olemaan tuossa nurkan takana, niin ne otin sieltä.
Kerroit että Cliosta meni laakerit 1,5 v / 30 000 km. Siinähän on 2 vuoden takuu, miksi kohkata laakerien hinnoista Biliassa, kun takuu on voimassa?
Vai onko tämä joku vanha juttu niiltä ajoilta, kun takuu oli vielä 1 vuosi? Siinäkin tapauksessa tuon olisi muitta mutkitta voinut vaatia takuuna. Jos ei onnistu hyvällä niin sitten pahalla: Kuluttajaviraston mukaan valmistajan vastuu valmistusvirheistä ei automaattisesti katkea takuuajan päätyttyä jos voidaan osoittaa että tuotteessa on ollut valmistusvika. Ja etupyörän laakerin kiinnileikkaaminen lähes uudessa autossa on aivan selvästi valmistusvirhe - näytöksi luulisi riittävän pelkästään asian tapahtuminen. Totta kai ne itse pyrkivät vetkuttamaan. Kuluttajaneuvonnasta saa apua jos maahantuoja on nihkeä. - Rapa
mja kirjoitti:
Kerroit että Cliosta meni laakerit 1,5 v / 30 000 km. Siinähän on 2 vuoden takuu, miksi kohkata laakerien hinnoista Biliassa, kun takuu on voimassa?
Vai onko tämä joku vanha juttu niiltä ajoilta, kun takuu oli vielä 1 vuosi? Siinäkin tapauksessa tuon olisi muitta mutkitta voinut vaatia takuuna. Jos ei onnistu hyvällä niin sitten pahalla: Kuluttajaviraston mukaan valmistajan vastuu valmistusvirheistä ei automaattisesti katkea takuuajan päätyttyä jos voidaan osoittaa että tuotteessa on ollut valmistusvika. Ja etupyörän laakerin kiinnileikkaaminen lähes uudessa autossa on aivan selvästi valmistusvirhe - näytöksi luulisi riittävän pelkästään asian tapahtuminen. Totta kai ne itse pyrkivät vetkuttamaan. Kuluttajaneuvonnasta saa apua jos maahantuoja on nihkeä...tässä oli kyseessä vähäsen vanhempi auto, jossa ekat laakerit menivät vaihtoon 80 000km:n kohdalla ja seuraavat jo 110 000km:ssa, eli 30 000 ajettuina.
Ehkäpä tuosta voisi laakerit myyneelle Motonetille avautua, mutta Bilialle tuskin kannattaa vinkua :-). Älkää ostako autoonne IRB:n laakereita.
Muuten se Bilian hintahan (57€/laakeri, SNR) on suorastaan edullinen niiden normaaliin tasoon nähden. Jossain näin saman neljään kymppiin, mutta se en siinä ja tässä, viitsiikö niitä erikseen lähteä kauempaa hakemaan, varsinkin, kun on kiire.
Normaalisti Bilian hinta on vähintään tuplat saman valmistajan samanlaiselle osalle tarvikeliikkeessä. Silloin pääsee jo tuntipalkoille.
- Anonyymi
SKF on yhtä kuin intialaiset tärvikelaakerit. Ainoa mikä kestää on SNR ja siinä on luettava made in france, sekä FAG. Noista on piraatteja liikkeellä myös. Vetoakselisi taisi olla SERCORE?
- Anonyymi
Älä osta motonetin paskaa. Tilaat autodocista 555 made in japan alustan osia niin ei tarvitse ainakaan 150tkm sisään mietiskellä asiaa. Kevyessä käytössä ei auton loppu elinkaaren aikana.
- Anonyymi
Syön sanani. Oli feikki tai tohelo asentaja. Nyt taas piti vaihtaa.
- Anonyymi
Älä osta halpaa laakeria ne ei pitkään
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista
ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv4063195Sanna on pakottaja, domina
Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k912368Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle
Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,12319Skodan hankintaan painostaminen toi potkut
Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll211990Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua
Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle1811504Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue
"Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel111347Sukupuolen merkitys elämässäsi?
Jäin tuossa toista ketjua lukiessani miettimään seuraavaa ... Kuinka paljon koet sukupuolesi vaikuttavan/vaikuttaneen el2011139Kyllä minua hävettää nainen tämä tilanne
niin kuin se teki silloin aiemminkin. Monellakin tasolla ei minulta sopivaa. Herätät minussa vain niin vahvoja tunteita,441082- 92979
Iltalehden evästeasetukset
No nyt pomppas! Avasin Iltalehden sivut ja niin kuin silloin tällöin sattuu, sivusto kysyi evästeasetuksia, joihin ylee119972