Pitäisi liimata rimat levyksi vaan mitä pitää ottaa huomioon? Mistä löytyy perustietoa aiheesta, siis liiman valinnasta, puiden lajittelusta jne?
Alla oli jotain liimoista ja itsellä onkokemuksia Kiillon B3:sta. Onko joku muu parempi?
Entäs puun lajittelu, katselen kasvurenkaat eri suuntiin = )( ja samoin rimojen luontaisen vääryyden eli "länkisääret vastakkain" (). Mitä muuta tulee huomioida?
Tarkoitus on liimata koivua 40 mm paksuiseksi levyksi. Muuttaako eri paksuus jotenkin asian, entä eri puulajit (esim mänty, jalopuut jne)?
Mistä tietoa???
Liimalevyn tekeminen
5
2570
Vastaukset
- jäljillä
Näyttää sulla perusjuttu olevan sen verran hyvin hallussa, että ei kun liimaamaan.
Ainoa kysymysmerkki on tuo eri piuulajien sekottaminen samaan levyyn, sillä eläminen vaihtelee puulajeittain jonkin verran.
Kun olet höylännyt ne vastakkain tulevat pinnat, niin ei kun työhön.
Kunnon puristimilla sitten tiukkaan nippuun.
Muuten liiman levityksessä suosin vanhaa hammasharjaa tai uutta halpaa "tusinatavaraharjaa" - oppii
Siitä vaan tekemään ja oppimaan.Liimaksi käy mikä vaan pvac-dispersio. eri-keeper, jne.
Levityksessä kätevin on tela,tai joku ketsuppi purkki.suti on työläs ja hidas itse en käytä ollenkaan mutta niinkin voi tehdä.Lisäksi liiman ohennus voi olla hyödyllistä.
Puut kandee lajitella tosiaan vuosirenkaiden mukaan vuoron perään.Ja lisäksi jos mahdollista niin latvat ja tyvet samaan suuntaan jos tavara on tarkoitus höylätä, ettei jotkut rivat mene "vastakarvaan" ja tuloksena tikkunen pinta.
Puristusta noilla paksuuksilla tarvitaan jo aikalailla tod.näk oma tarkoitusta varten tehty jigi. Kiskopuristimissa ainakaan pienemmissä tuskin riittää voimaa ainakaan leveisiin levyihin tuo 400mm pitää vaan testata.
Puristuksessa rimat pitää tukea myöskin sivusuunnassa muuten rimat pullahtaa ja tuloksena on ei levyjä vaan kaaria.- Liimanhaistelija
Kannattaako leveisiin liimalevyihin laittaa lamellot? Hyödyttääkö mitään?
- lamello
Liimanhaistelija kirjoitti:
Kannattaako leveisiin liimalevyihin laittaa lamellot? Hyödyttääkö mitään?
Jos tarkoitat lamellolla jotakin liimasauman sisään jyrsittäviä vahvikeliuskoja niin toki niitä voi laittaa mutta ei kannata koska ovat työläitä ja eivät tarjoa mitään oleellista hyötyä.
Ehkä jossakin kohteessa jossa saumaan kohdistuu levyn poikkisuuntaista leikkausrasitusta suuressa määrin semmoista voi harkita mutta heti ei tule mieleen montaa kohde sovellusta.
Eli ei tarvita.Nykyaikaiset pvac-liimat on jo sinänsä rajua tavaraa. - esa
lamello kirjoitti:
Jos tarkoitat lamellolla jotakin liimasauman sisään jyrsittäviä vahvikeliuskoja niin toki niitä voi laittaa mutta ei kannata koska ovat työläitä ja eivät tarjoa mitään oleellista hyötyä.
Ehkä jossakin kohteessa jossa saumaan kohdistuu levyn poikkisuuntaista leikkausrasitusta suuressa määrin semmoista voi harkita mutta heti ei tule mieleen montaa kohde sovellusta.
Eli ei tarvita.Nykyaikaiset pvac-liimat on jo sinänsä rajua tavaraa.Lamello on tuotemerkki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362284Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431562- 381499
- 1271292
- 131289
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2651265Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451255