Taas tätä. Mutta olisi kiva jos saisi vastauksia.
Olen ajatellut ensi vuoden puolella (2006) kotoa pois muuttoa. Olen aika sekaisin noista kaikista tuista ja lisistä, joten voisiko joku auttaa ja kertoa mitä tukia ja lisiä minun olisi mahdollista saada?
muuttaisin siis toiselle paikkakunnalle, yksin. Huoltaja on työtön, yksinhuoltaja äiti. Töihin menisin mielelläni, jos vain niitä jostain saisin.
16-vuotias.
7
1315
Vastaukset
- plapla
www.kela.fi
saat opintotukea ja asumislisää.- jarkko
Oletat alkuperäisen kysyjän opiskelevan oppilaitoksessa joka kuuluu opintotuen piiriin.
- !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Olisin itsekkin kiinnostunut erilaisista tuista ja kokemusta. Ja mitä itse suosittelisitte eri tilanteissa.. !!!
Toivottavasti löydät kiva asunnon!! Vuokrasopimusta et voi alaikäisenä tehdä. Asumistuki kattaa vain osan vuokrastasi (millä maksat erotuksen?).
Ilman koulutusta et saa edes työmarkkinatukea, sossun toimeentulotuki on ainoa vaihtoehto (ja lienee harkinnanvarainen).
Ilman koulutusta työmaavaihtoehdot lienevät siivousta ja lehdenjakajan töitä, ei kovin houkutteleva vaihtoehto, herätys kello 3.00 aamulla.- nuori....
Kyllä pääsee muuallekki töihin ilman koulutusta...
- Kisse
Niin kauan kun saat lapsilisää et varmasti saa mitään muuta. (Eli kunnes täytät 17) Sitten voit saada opintotukea n. 190 euroa/kk ja asumislisää n. 200e(?) jos huoltajasi tosiaan on ERITTÄIN vähävarainen. Jos ei ole, et saa ehkä mitään ennen kuin täytät 18/20.) Ja näitä saat siis jos olet opiskelija. Jos et ole opiskelija, voit saada työmarkkinatukea n. 360e/kk, mutta sinun on oltava työharjoittelussa/koulutuksessa tms. Lisäksi yleistä asumistukea enintään 70-80% vuokrasta.
Jos haet töitä, siivoustyössä ei mielestäni ole mitään pahaa, se on oikeinkin hyvä vaihtoehto varsinkin opiskelijalle. Yleensä tarjolla on erilaisia kohteita ja tuntimääriä joista voi valita itselle sopivan. Ja jos olet ainoastaan töissä, voit kuitenkin hakea yleistä asumistukea, sitä saavat kaikki vähävaraiset, summa vaihtelee tuloista riippuen.
Halpoja asuntojakin on tarjolla jos ei ole turhan nirso. Kannattaa hakea ennakkoluulottomasti eri asunnonvälitysfirmoilta ja ehkä myös yksityisiltä (lehti-ilmoitukset).
Toivotan onnea muuttopuuhiisi. Itse muutin pois vanhenpien helmoista 17-vuotiaana, vaikeaa oli ja köyhää kun rahaa ei tullut mistään, mutta hengissä olen edellen... ja onnellinen...=)- dgsrh
itse oon 16 vuotias tyttö. kohta 17 asun yksin saan asumislisää täydet(201... ja elatusavun(n.100) lapsilisät. muita tukia ei saa... sitte ku täytät 17 nii alkaisit saamaan opintukea jolloin lapsilisät loppuu. hyvin olen itse pärjännyt vaikka tiukkaa välillä. ollut
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854578
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864416Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli173572Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102784En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212711IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392113Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581758Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1101316