Haluaisin vaihtaa sukunimeni mummoni tyttönimeksi. Maistraatin sivulla kerrotaan että nimenvaihtoon on oltava pätevä syy. Mikä oikein olisi tällainen syy? Tiedän tutuntuttuja jotka ovat ottaneet äitinsä tyttönimen tms. mutta en tiedä heidän syitään, enkä itsekään osaa mitenkään hirveän tarkkaan määritellä sille syytä. Se on vain jotain mitä olen harkinnut viimeiset puolitoista vuotta hyvin tarkkaan ja tullut siihen tulokseen että näin haluan tehdä.
Samalla myös pitäisi toimittaa virallinen sukuselvitys siitä, että kyseinen nimi todellakin on suvussa esivanhemmallani. Mistä tällaisen virallisen sukuselvityksen oikein saa - tai oikeamminkin: mikä kelpaa "viralliseksi" sukuselvitykseksi?
Nimenvaihto
19
13474
Vastaukset
- Jugi
sinne maistraattiin ja kysy sieltä. Eiköhän ne siellä osaa neuvoa.
- sukuselvitys
voisi olla vaikkapa virkatodistukset niistä sukulaisista, joilla nimi on viimeksi ollut. Jos siis se on mummosi tyttönimi, tarvitset virkatodistuksen mummostasi siitä seurakunnasta, jossa hän on ollut kirjoilla ennen avioliittoa, ja vaikkapa vielä hänen vanhemmistaakin.
- yx tavallinen
Mummosta virkatodistus tarvitaan (mummon vanhemmista ei). Todistuksesta tulee ilmetä mummon tyttönimi, mutta mummon virkatodistuksessa tulee näkyä myös hänen lapsensa ja lapsen (= vanhempasi) virkatodistuksessa lapsen lapsi (= sinä). Ei se pelkkä mummon todistus näet osoita, että hän on sinun mummosi.
- ..vai
yx tavallinen kirjoitti:
Mummosta virkatodistus tarvitaan (mummon vanhemmista ei). Todistuksesta tulee ilmetä mummon tyttönimi, mutta mummon virkatodistuksessa tulee näkyä myös hänen lapsensa ja lapsen (= vanhempasi) virkatodistuksessa lapsen lapsi (= sinä). Ei se pelkkä mummon todistus näet osoita, että hän on sinun mummosi.
Mistä mummon seurakunnan saa tietää ?
- kysy.
..vai kirjoitti:
Mistä mummon seurakunnan saa tietää ?
mummolta
- ..vai
kysy. kirjoitti:
mummolta
Haudan taa on paha huudella. Mummo kuolleena jo vuosia, samoin mummon lapsi joka siis minun äitini, samoin mummon sisarukset ym. sukulaiset joilta saisi vähänkään vinkkiä.
Eli oisko mitään virallista tahoa josta asian saa selvitettyä. Maistraatti? - Omassa
..vai kirjoitti:
Haudan taa on paha huudella. Mummo kuolleena jo vuosia, samoin mummon lapsi joka siis minun äitini, samoin mummon sisarukset ym. sukulaiset joilta saisi vähänkään vinkkiä.
Eli oisko mitään virallista tahoa josta asian saa selvitettyä. Maistraatti?Todennäköisesti vanhempasi jne.ovat kuuluneet seurakuntaan. Marssit vain oman tai vanhempiesi seurakunnan Kirkkoherran virastoon. Uskon että siellä neuvotaan.Jos on vaihtanut seurakuntaa niin siellä katsotaan mistä seurakunnasta on muuttanut. Pientä maksua vastaan saa aukottoman selvituksen kuten esim.perunkirjoitusta varten. Jos vanhempasi ovat kuolleet niin heidän jälkeensä on tehty perunkirjoitus.Todistukset voivat löytyä myös sieltä.
- yx tavallinen
..vai kirjoitti:
Eli oisko mitään virallista tahoa josta asian saa selvitettyä. Maistraatti?Lähdepä liikkeelle äitisi kotipaikkakunnan (tai vielä paremmin äitisi syntymäpaikkakunnan) seurakunnan kirkkoherranvirastosta. Tietänet äitisi syntymäajan ja hänen tyttönimensä. Kysy sieltä mummosi syntymäaika (näkyy ainakin äidin syntymäpaikan rekisterissä). Jos mummo näkyy ko. rekisterissä, tilaa sieltä todistus (näkyviin mummo äitisi). Jos mummoa ei näy ko. rekisterissä, kysy, mistä srk:sta äitisi tuli ja milloin ko. srk:aan. Sitten otat yhteyttä edelliseen srk:aan jne., kunnes löytyy srk., missä mummo on ollut eläessään kirjoilla.
Seurakuntien yhteystiedot löydät tästä:
http://www.evl.fi/kirkko/srk.html
Soita lankapuhelimesta, sillä tietojen etsiminen vanhoista arkistoista voi kestää. Voit tietysti pyytää tietoja etsittäväksi ja soittaa uudelleen jonkin ajan päästä. Todistuksenkin voit tilata puhelimitse. - jeannejen
yx tavallinen kirjoitti:
Lähdepä liikkeelle äitisi kotipaikkakunnan (tai vielä paremmin äitisi syntymäpaikkakunnan) seurakunnan kirkkoherranvirastosta. Tietänet äitisi syntymäajan ja hänen tyttönimensä. Kysy sieltä mummosi syntymäaika (näkyy ainakin äidin syntymäpaikan rekisterissä). Jos mummo näkyy ko. rekisterissä, tilaa sieltä todistus (näkyviin mummo äitisi). Jos mummoa ei näy ko. rekisterissä, kysy, mistä srk:sta äitisi tuli ja milloin ko. srk:aan. Sitten otat yhteyttä edelliseen srk:aan jne., kunnes löytyy srk., missä mummo on ollut eläessään kirjoilla.
Seurakuntien yhteystiedot löydät tästä:
http://www.evl.fi/kirkko/srk.html
Soita lankapuhelimesta, sillä tietojen etsiminen vanhoista arkistoista voi kestää. Voit tietysti pyytää tietoja etsittäväksi ja soittaa uudelleen jonkin ajan päästä. Todistuksenkin voit tilata puhelimitse.Voihan perkele. Miten tää voi olla näin hankalaa? Mä oon kans ottamassa mun mummon tyttönimeä, syy: ei mitään suhteita isän sukuun ja mummon nimi kansainvälisempi (muutan ensivuonna ulkomaille). Pitäisi siis etsiä se seurakunta jossa mummo on ollut kirjoilla ja pyytää niitä lähettämään eka mulle joku todistus siitä että se on mun sukulainen ja sitten mä liitän sen hakemukseeni ja lähetän sen Kainuun maistraattiin? (Kumma että Hyvinkään asukkaan asiat käsitellään Kainuussa....) Byrokratia, ah.
jeannejen kirjoitti:
Voihan perkele. Miten tää voi olla näin hankalaa? Mä oon kans ottamassa mun mummon tyttönimeä, syy: ei mitään suhteita isän sukuun ja mummon nimi kansainvälisempi (muutan ensivuonna ulkomaille). Pitäisi siis etsiä se seurakunta jossa mummo on ollut kirjoilla ja pyytää niitä lähettämään eka mulle joku todistus siitä että se on mun sukulainen ja sitten mä liitän sen hakemukseeni ja lähetän sen Kainuun maistraattiin? (Kumma että Hyvinkään asukkaan asiat käsitellään Kainuussa....) Byrokratia, ah.
>>Pitäisi siis etsiä se seurakunta jossa mummo on ollut kirjoilla ja pyytää niitä lähettämään eka mulle joku todistus siitä että se on mun sukulainen
- jeannejen
nix_nax kirjoitti:
>>Pitäisi siis etsiä se seurakunta jossa mummo on ollut kirjoilla ja pyytää niitä lähettämään eka mulle joku todistus siitä että se on mun sukulainen
Mutta jos mummo on syntynyt 1940-luvulla niin kai sen tiedot nyt helpomminkin saa? Ei oikeesti voi olla noin älyttömän hankalaksi tehty, viranomaisillahan on tietokoneillaan suunnilleen kaikki tiedot kansalaisista, ni kai sieltä ny näkyy että mun äiti on rouva x ja hänen äitinsä rouva y... En millään ehtis jahdata mitään virkatodistusten ketjua kun nimi pitäis vaihtaa suht nopeesti ennen kun muutan ulkomaille. Eikö oo mitään muuta keinoa? :(
- sdflkjsdlfjkl
jeannejen kirjoitti:
Mutta jos mummo on syntynyt 1940-luvulla niin kai sen tiedot nyt helpomminkin saa? Ei oikeesti voi olla noin älyttömän hankalaksi tehty, viranomaisillahan on tietokoneillaan suunnilleen kaikki tiedot kansalaisista, ni kai sieltä ny näkyy että mun äiti on rouva x ja hänen äitinsä rouva y... En millään ehtis jahdata mitään virkatodistusten ketjua kun nimi pitäis vaihtaa suht nopeesti ennen kun muutan ulkomaille. Eikö oo mitään muuta keinoa? :(
Ei. Itsestäsi taaksepäin lähtevä virkatodistusten ketju on ainoa keino.
Väestötietojärjestelmä on perustettu 1971. Perustamisvaiheessa rajattiin pois joitakin perhesuhdetietoja (en tiedä mitä). Perhesuhdetietoja täydennettiin 1973 (1.10.1973 tilanteen mukaisena). Sitä aikaisemmissa tiedoissa saattaa olla puutteita. Tiedot löytyvät paikallisten rekisteriviranomaisten kortistoista, siis. kirkonkirkoista tai väestörekisteristä ko. paikkakunnalla.
Pyydä otsestäsi virkatodistus, jossa näkyy äitisi nimi tyttönimineen ja hänen syntymäkotikuntansa. Sitten pyydät äitisi synt. kotikunnasta todistuksen, jossa näkyy äiti ja mummo, ja lopuksi mummon synt.kotikunansta virkatodistus, jossa näkyy mummon tyttönimi. Se on siinä. Ei se niin vaikeaa ja aikaa vievää ole, virkatodistuksia voi pyytää puhelimitse ja sähköpostilla. Oman äitisi syntymäaika näkyy sinun tiedoissasi (myös vrk:n www-palvelussa).
Ei ole oikeastaan viranomaisten vika että heräsit nimenmuutostarpeeseesi liian myöhään. - sdöfjslkfjölsdk
jeannejen kirjoitti:
Voihan perkele. Miten tää voi olla näin hankalaa? Mä oon kans ottamassa mun mummon tyttönimeä, syy: ei mitään suhteita isän sukuun ja mummon nimi kansainvälisempi (muutan ensivuonna ulkomaille). Pitäisi siis etsiä se seurakunta jossa mummo on ollut kirjoilla ja pyytää niitä lähettämään eka mulle joku todistus siitä että se on mun sukulainen ja sitten mä liitän sen hakemukseeni ja lähetän sen Kainuun maistraattiin? (Kumma että Hyvinkään asukkaan asiat käsitellään Kainuussa....) Byrokratia, ah.
Nimenmuutoshakemuksen voi jättää mihin tahansa maistraattiin, mutta niitä ei käsitellä kaikissa maistraateissa. Syynä lienee käsittelykapasiteetti tai jotain. Käsittelevä maistraatti lähettää sinulle laskun, jos jätät hakemuksen pk-seurun maistraattiin ja se käsitellään Kainuussa. Et voi maksaa maksua jättäessäsi hakemusta.
Jos hakemus käsitellään siinä maistraatissa, johon se jätät, voit maksaa maksun jätettäessä. Tuo laskutusvaihtoehto kuullostaa hyvältä.
- niiiiin
tarvitseeko etunimen tai toisenja kolmannen nimen vaihtamiseen syytä ? muuta kuin se että ei tykkää nimestä.
- hksdjfhlaksdj
Ensimmäinen, toinen ja kolmas nimi ovat kaikki etunimiä.
Etunimen voi vaihtaa kerran pelkällä maistraattiin tehtävällä maksullisella ilmoituksella, ilman perusteluja. Seuraavalla kerralla pitää sitten olla jo perustelut, joten kannattaa harkita tarkkaan.
Yleensä henkilöstä käytetään vain yhtä etunimeä kutsumanimenä ja ne muut näkyy lähinnä passissa tms. Kaikkia nimiä ei välttämättä tarvitse vaihtaa, voi lisätä sopivan nimen tai jättää ruman nimen pois tai vaihtaa niiden järjestystä.
Jos sinulla on useampi etunimi ( esim. Minna Mari Karoliina) ja sinua on kutsuttu ekalla nimellä Minna ja kolmas nimesi Karoliina miellyttäisi enemmän, voit päättää ottaa sen Karoliinan käyttöön kutsumanimeksesi. Silloin kyse ei ole mistään nimenmuutoksesta. Voit toki ilmoittaa maistraattiin, että tästedes kutsumanimesi on Karoliina, jolloin tieto menee kaikille viranomaisille, jotka saavat tietoja sieltä. Osa psotista voi silti tulla koko rotlalla, mutta jos osoitteeseen tulee vain yksi etunimi, se on Karoliina.
- Askarruttaa
Mulla on samantapainen ongelma, eli haluaisin isänäitini tyttönimen sukunimekseni. Mummini on kuitenkin vielä elossa, ja pohdinkin, että muuttaako se asiaa jotenkin, eli näkeekö maistraatti ilman sukuselvitystä, että olen sukulainen? Täällähän on ilmeisesti keskusteltu jo kuolleista isovanhemmista. Mummilla on muuten nykyään kaksoisnimi eli tämä tyttönimi osana sukunimeä. Varmistan asian tietysti vielä maistraatista, mutta asia jää syksyyn, joten olisi kiva tietää kun tämä kysymys askarruttaa.
- nasse-setä.
>>Mummini on kuitenkin vielä elossa, ja pohdinkin, että muuttaako se asiaa jotenkin, eli näkeekö maistraatti ilman sukuselvitystä, että olen sukulainen?
- Anonyymi
Ei näe. Maistraatti ei näe sukulaisuuksia, jos on ollut seurakunnan jäsen. Silloin tiedot on seurakuntien kirkonkirjoissa, joista ne tongitaan. Edelleen kaikki ennen 1999 tiedot on kirkonkirjoilla ja ne etsitään niistä.
- Anonyymi
No ei sitten tullut puolentoista vuoden aikana selvittää koko asiaa???
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1114359
- 793543
Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?
Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?843395Just alkoi ottamaan päähän
Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk223381Karhuryhmä
Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?273286- 762954
Raisionkaaren koira hyökkäys
Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim662841"Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"
Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m452800- 852749
Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti
Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.852589