Sudoku-ongelma, joudun

arvaamaan

Antakaa joku hyvä vinkki,
teenkö jotain väärin kun jossain vaiheessa sudokuja lähes Aina joudun arvaamaan jonkun luvun?

enkö vaan näe kaikkia 'apuja' - eihän niissä oikeasti pitäisi joutua arvaamaan ainuttakaan kohtaa. Ratkaisenko jotenkin väärässä järjestyksessä.
Esim Iltasanomien sudokuissa voi käydä näin.

nimim sudokuhimon vallassa ;D

9

5919

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös hurahtanut

      Eihän niitä lukuja pitäis ruveta arvailemaan, eli kaikille kyllä löytyy looginen paikka. Jos taas ajan kanssa taistelee, niin kyllä siinä puoliväkisinkin rupeaa arvailemaan, vaikka tarvetta ei olisikaan.

    • logiikka

      siinä merkitsee, sama numero esiintyy vain kerran pysty- tai vaakarivillä. Olen ratkonut muutamia sudokuja ja omasta mielestäni ne ovat aika tylsiä. Ratkaisutapa on aina sama, aikaa vaan kuluu enemmän mitä vähemmän on alkunumeroita. Siis hommana vähän yksinkertaista ajankulua.

      Jossain vaiheessa aina voi ajatella muutamia numeroita eteenpäin ja nähdä sopiiko vai ei. Vähän samaan tapaan kuin shakissa mietitään siirtoja enakkoon. Mutta muuten sudoku on liian yksinkertaista minun mielestäni.

      • numerot
        Nimetön kirjoitti:

        http://www.geocities.com/rampe07/sudoku.html

        joo basicly
        mutta sitten kun olen merkkaillut kaikkialle niitä äksiä ja mustia pikkuruutuja, ei mun numerot enää mahdukaan sinne. Ja olen varmaan muutenkin menny ihan sekaisin,nyyh.
        ; )
        kiitti, se oli hyvin seikkaperäistä! Varmaan jokainen saa selville sudokun periaatteen


      • vihjesivu

      • nysse

      • sysseltä

      • Danablue
        sysseltä kirjoitti:

        no olipa tosi mahtava teko nysseltä ja/tai rampelta.
        avuliasta :D'

        kiittikiittikiitti

        Koko seuraava juttu on omaa mielipidettäni, eikä sen tarkoitus ole ohjailla muita tai provosoida ketään vaahtopäiseen vasta-argumentointiin... ;)

        Koko hommastahan menee hauskuus jos käyttää erilaisia rasti- ym. tekniikoita. Mielestäni hauskin tapa on visualisoida siirtoja mielessä eteenpäin, jotta saa eliminoitua kustakin ruudusta kaikki muut vaihtoehdot pois paitsi sen oikean. Kirjoittamatta siis mitään muuta paperille kun ne numerot. Mielessä pysyy ilman päänsärkyä vaikeusasteesta riippuen muutamasta jonnekin 5-7 siirtoon. Se on aika vähän, mutta riittävästi. Käsittääkseni samanaikaisesti mielessä olevien asioiden määrä (normaalin) ihmisen mielessä on noin kymmenkunta, joten ihmissuhteiden, työn ja ruoan lisäksi ehkä seitsemän muuta asiaa voi olla realismia... ;)

        Toinen kiva tapa on muodostaa mielessä "valomiekat" kustakin numerosta yksitellen ja näin nähdä ruudukon muodossa alueet miltä ne estävät saman numeron käytön.

        Noita paria eri tekniikkaa kun käyttää ristiin samanaikaisesti saa mielestäni vaikeatkin sudokut ratkaistua yhden vessaistunnon aikana... Anteeksi kaikille hienostelijoille :) Loppujen lopuksi näyttäisi olevan ihan sama onko sudokussa kukkia ja mehiläisiä, numeroita vai kirjaimia tai kaikkia sekaisin. Olennaista on, että ne on ratkojan kannalta helposti miellettäviä. Itselleni kyllä numerot sopivat...

        No, eipä ollut tarkoitus muuta kun kertoa mikä omasta mielestäni on hauskaa. Jokainen tietenkin taaplaa tavallaan...


      • nyssesysse
        Danablue kirjoitti:

        Koko seuraava juttu on omaa mielipidettäni, eikä sen tarkoitus ole ohjailla muita tai provosoida ketään vaahtopäiseen vasta-argumentointiin... ;)

        Koko hommastahan menee hauskuus jos käyttää erilaisia rasti- ym. tekniikoita. Mielestäni hauskin tapa on visualisoida siirtoja mielessä eteenpäin, jotta saa eliminoitua kustakin ruudusta kaikki muut vaihtoehdot pois paitsi sen oikean. Kirjoittamatta siis mitään muuta paperille kun ne numerot. Mielessä pysyy ilman päänsärkyä vaikeusasteesta riippuen muutamasta jonnekin 5-7 siirtoon. Se on aika vähän, mutta riittävästi. Käsittääkseni samanaikaisesti mielessä olevien asioiden määrä (normaalin) ihmisen mielessä on noin kymmenkunta, joten ihmissuhteiden, työn ja ruoan lisäksi ehkä seitsemän muuta asiaa voi olla realismia... ;)

        Toinen kiva tapa on muodostaa mielessä "valomiekat" kustakin numerosta yksitellen ja näin nähdä ruudukon muodossa alueet miltä ne estävät saman numeron käytön.

        Noita paria eri tekniikkaa kun käyttää ristiin samanaikaisesti saa mielestäni vaikeatkin sudokut ratkaistua yhden vessaistunnon aikana... Anteeksi kaikille hienostelijoille :) Loppujen lopuksi näyttäisi olevan ihan sama onko sudokussa kukkia ja mehiläisiä, numeroita vai kirjaimia tai kaikkia sekaisin. Olennaista on, että ne on ratkojan kannalta helposti miellettäviä. Itselleni kyllä numerot sopivat...

        No, eipä ollut tarkoitus muuta kun kertoa mikä omasta mielestäni on hauskaa. Jokainen tietenkin taaplaa tavallaan...

        jep jep.

        minun tekiikalla ainoa ilo on täyttämisen ilo, ja ainoa jännityksen aihe on se, että onko tullut ruksittua se verran huolellisesti, että sudoku menee läpi. sananlaskut "hullu paljon ..." tai "tyhmästä päästä..." kuvaavat minun täyttötapaa. "viisas pääse vähemmällä" (ainakin täyttämisen puolesta) kuvaa sinun ratkaisutapaa.

        mutta meitähän on moneen junaan, hyvä niin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11201
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3123
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2974
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2177
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1938
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1765
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1749
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1734
    9. 85
      1698
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe