Talvella ampuminen

kiväärimies

Mitäs aseet tykkää pakkasessa ampumisesta? Vai onko täysin ok, jos vaan ottaa öljyt kunnolla pois...? Kuluuko piippu enemmän tms?

10

4701

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tumma tai vaalea sama

      Kunhan ylimääräiset öljyt poistat ja katsot ettei
      lunta tai vettä mene/jäädy piippuun niin pakkanen
      kiusaa vain ampujaa.
      Käyhän vanhat sotilaskivääritkin ihan hyvin ja
      niillä on varmaan tetsattu kesät talvet ja
      ammuttu enemmän tai vähemmän öljysillä piipuilla.
      Patruunoiden ruudin sisältämä vesi jäätyy ja vai-
      kuttaa osumispisteeseen tehon vähentyessä.
      On jonkin verran eroa pidätkö paukkuja taskussa
      tai aseessa. Kannattaa kokeilla miten vaikuttaa.

      • pölyä

        "Patruunoiden sisältämä vesi"

        Kylmällä ilmalla ase lämpenee ja aseeseen muodostuu kondensiovettä kuuman ja kylmän vaihteluista. Esimerkiksi mainitsemassasi kiväärissä osumiseen vaikuttaa kondensiovesi mutta se ei ole tärkeä.

        Konetuliaseissa kondensiovesi vaikuttaa enemmän ja hyvinkin nopeasti saattaa lukkiuttaa aseen jumiin. Kondensiovesi ja ruutikaasut muodostavat yhdessä sellaisen jumittajan että aseessa olevat osien tiukat toleranssit muodostavat esteen ampumiselle mikäli toleranssin kohde sijaitsee ruutikaasukäytävässä.


      • ..veneessä.
        pölyä kirjoitti:

        "Patruunoiden sisältämä vesi"

        Kylmällä ilmalla ase lämpenee ja aseeseen muodostuu kondensiovettä kuuman ja kylmän vaihteluista. Esimerkiksi mainitsemassasi kiväärissä osumiseen vaikuttaa kondensiovesi mutta se ei ole tärkeä.

        Konetuliaseissa kondensiovesi vaikuttaa enemmän ja hyvinkin nopeasti saattaa lukkiuttaa aseen jumiin. Kondensiovesi ja ruutikaasut muodostavat yhdessä sellaisen jumittajan että aseessa olevat osien tiukat toleranssit muodostavat esteen ampumiselle mikäli toleranssin kohde sijaitsee ruutikaasukäytävässä.

        Niin patruunoissahan lilluu vettä vapaana..
        Mikäli en väärin muista ruudissa ja ruudissa on eroa.
        Esim. piekkarin biathlon patruunat ja Kiinalaisten patruunoiden yllättävä käynnin huononeminen pakkasella verraten Suomalaisiin vastaaviin. Syystä tai toisesta ruudeissa on eroa.
        Muistelin käyntihäiriöiden syytä automaattiaseissa: Kondesiovesi on uusi tuttavuus. Liika rasva pakkasella on yleensä saanut syyn.
        Aina oppii uutta.


      • Sami_
        pölyä kirjoitti:

        "Patruunoiden sisältämä vesi"

        Kylmällä ilmalla ase lämpenee ja aseeseen muodostuu kondensiovettä kuuman ja kylmän vaihteluista. Esimerkiksi mainitsemassasi kiväärissä osumiseen vaikuttaa kondensiovesi mutta se ei ole tärkeä.

        Konetuliaseissa kondensiovesi vaikuttaa enemmän ja hyvinkin nopeasti saattaa lukkiuttaa aseen jumiin. Kondensiovesi ja ruutikaasut muodostavat yhdessä sellaisen jumittajan että aseessa olevat osien tiukat toleranssit muodostavat esteen ampumiselle mikäli toleranssin kohde sijaitsee ruutikaasukäytävässä.

        Taitaa kosteus tulla siitä että tarjoaa kuumalle piipulle lunta?

        Se nyt on selvä, että kuuma piippu ei kondensoi pakkasilmassa.


      • colt
        ..veneessä. kirjoitti:

        Niin patruunoissahan lilluu vettä vapaana..
        Mikäli en väärin muista ruudissa ja ruudissa on eroa.
        Esim. piekkarin biathlon patruunat ja Kiinalaisten patruunoiden yllättävä käynnin huononeminen pakkasella verraten Suomalaisiin vastaaviin. Syystä tai toisesta ruudeissa on eroa.
        Muistelin käyntihäiriöiden syytä automaattiaseissa: Kondesiovesi on uusi tuttavuus. Liika rasva pakkasella on yleensä saanut syyn.
        Aina oppii uutta.

        patruunaanhan kannattaisi tällöin porata vesireikä jos siellä hölskyy vettä.


      • niin...
        Sami_ kirjoitti:

        Taitaa kosteus tulla siitä että tarjoaa kuumalle piipulle lunta?

        Se nyt on selvä, että kuuma piippu ei kondensoi pakkasilmassa.

        Eihän piippu kondensoi vettä, no sinä tiedät sen. Massasulkuisessa aseesa paloruutikanavalle ja lukkosylinterille käy ke´ljust.


    • Sami_

      Kuvittelisin että piipulle on yks lysti että onko 20 lämmintä vai pakkasta, mutta jos löjyt on jäykkiä niin liipasinkoneisto voi olla jumissa.

    • En ampunut viime talvena ja se vaikutti osumapisteeseen 7 cm/100m, joten kannattaa käydä talvella ampumassa ja laittaa ase ammunnan jälkeen toiselle kyljelleen kuin ennen ammuntaa. Mieluiten ase kannattaa laittaa pystyyn ilman että piippu koskettaa mihinkään.

    • Anonyymi

      Siis vettä tiivistyy ammunnassa lämpötilojen muuttuessa, aseen laukaisu saa piipun ja kaiken mitä kylmä ilma koskettaa lämpenemään. Kannattaa käydä koulussa tekemässä muutakin,kuin tupakkia polttamassa.

      • Anonyymi

        Pakkasella ilma on kuivaa eikä aseeseen tiivistyy kosteutta sillä ammuttaessa. Kun kylmän aseen vie sisätiloihin, niin vasta sitten sisäilman kosteus tiivistyy aseen kylmiin pintoihin.
        Ase toimii kovassakin pakkasessa täytin moitteetta kunhan koneistossa ei ole liikaa öljyä, joka jäykistää esim. Iskurin piikin. Todella kovassa pakkasessa metalli alkaa haurastua, mutta tällöin puhutaan viiden kymmenen asteen pakkasista. Itse olen ampunut kolmen kymmenen asteen pakkasissa.
        Pakkasessa ruudin teho alkaa laskea ja osumat jäävät hiljalleen yhä alemmas. Nyrkkisääntönä pidetään, että lähtönopeus putoaa astetta kohden yhden m/s verran.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      110
      1070
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      948
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      807
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      86
      723
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      655
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      17
      617
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      36
      526
    8. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      47
      516
    9. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      515
    10. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      492
    Aihe