Heipä hei.
Tässäpä taas istun selkä kipeänä ja osuin näille sivuille, ja ajattelin kirjoittaa, kun tuntuu olevan jotkut ihan asiantunteviakin kirjoittajia...
Eli mulla on ollut n. 3 kk alaselkä kipeänä. Aluksi vähemmän tai en kiinnittänyt siihen huomiota, vaan ajattelin, että menee ohi. Nyt on pari kk mennyt niin, että kaveri hieroo sitä, kun menee tosi kipeäksi (hierontaa kerran viikossa tai kerran parissa viikossa)... Lihakset on jumissa, se on totta, mutta kuitenkin se ydinkipupaikka tuntuu olevan alaselässä keskellä, liekö ristiselässä tai jossain?? Tiedän, että pakko on mennä lääkäriin tai edes kunnon hierojalle, koska hieronta auttaa tosi paljon... Tiedättekö siis, voiko tällainen johtua pelkästään lihasten jumissa olemisesta? Kumarrellessa selkä on mennyt pari kertaa siihen kuntoon, että hyvä kun on päässyt takaisin ylös... :< Olisiko ennemmin niin, että jossain selkärangan osassa on huonosti asiat ja se aiheuttaa lihasten kivun ja jumiutumisen?
Suurkiitokset kaikille, jos jaksatte vastata.. Huolettaa tosi paljon, ja pakkohan tästä on lääkäriin lähteä...... Mielipiteitä, kokemuksia??
Alaselän särky
12
14116
Vastaukset
- vaivaa
mulla kuvattu parivuotta sitten niissä ei näkyny mitään. nykyisin kipu jatkuvaa lääkäri määrää vain kipulääkkeitä, tukiliivistä vähän apua ainakin pystyy olemaan töissä. fysioterapiaankin määräs mutta on senverran arvokasta touhua ettei näin perheellises kukkaro kestä, niin ja vatsalihaksia pitäis vahvistaa kunhan vaan kärsis tehä niitä liikkeitä.
- ape man
siihen auttaa. Minulla meni selkä lievästi jumiin viime pe kun roikun puolapuilla ja nostelin jalkoja 90 asteen kulmaan eli tein vatsoja. Seuravana päivänä se oli ihan hyvä ja heitin 3 tunnin kävelyn ja su 20 km juoksun. Eilen kun teinn kolme 15 punnerruksen sarjaa meni selkä taas jumiin. Tänään pitäisi mennä pelaamaan sulkkista, mutta oikean pouolen alaselkä jumittaa ja säteilee kipua myös oikeaan jalkaan. Mikä auttaisi lekopo? Vai menekö vain pelaamaan? Mieli teksi mennä pelaamaan, mutta ainakun kokeilen liikkua enmmän rupeaa taas vihlomaan.
- ape man
ape man kirjoitti:
siihen auttaa. Minulla meni selkä lievästi jumiin viime pe kun roikun puolapuilla ja nostelin jalkoja 90 asteen kulmaan eli tein vatsoja. Seuravana päivänä se oli ihan hyvä ja heitin 3 tunnin kävelyn ja su 20 km juoksun. Eilen kun teinn kolme 15 punnerruksen sarjaa meni selkä taas jumiin. Tänään pitäisi mennä pelaamaan sulkkista, mutta oikean pouolen alaselkä jumittaa ja säteilee kipua myös oikeaan jalkaan. Mikä auttaisi lekopo? Vai menekö vain pelaamaan? Mieli teksi mennä pelaamaan, mutta ainakun kokeilen liikkua enmmän rupeaa taas vihlomaan.
Jätin eilen sulkapllon väliin ja venyttelin sen sijaan illalla puolituntia ja join pari lasia punkkua niin johan oli selkä heti kunnossa. Tosin tänä aamuna oli taas hiukan jäykkyytä ja kipua, mutta vartin venyttely ennen töihinmenoa teki gutaa ja nyt selä toimii taas lähes normaalisti. Taidan toistaa tuon eilis illan reseptin vielä tänään ja huomenna.
- hieroja/jäsenkorjaaja
Kipu on yleensä varoitus keino joka varoittaa tekemästä liikettä pisemmälle ja omaa kehoa kannattaa kuunnella.
on myös totta että vatsa ja selkälihakset tukevat selkä rankaa.. mutta kehottaisin käymään esim sivussa Kuntoutus-Karppinen.net niin saat lisä tietoa selän kivuista.
Ja kannattaa käydä kokeilemassa esim. manuaalista käsittelyä tai jäsenkorjausta =)
Voit kysyä omalta lääkäriltä neuvoa tilanteessa mutta voin varoittaa että mielipiteet jakaantuu melko voimakkaasti kahteen aian kanssa..
jotkut kieltäää käsittelyn kokonaan mutta tiedän myös lääkäreitä jotka tekevät selkärangan käsittelyjä =) - Pete..
ape man kirjoitti:
Sulla voi olla välilevy pullistunu, oireet viittaa siihen. Mutta ei hätää, hae lääkäriltä lyrica merkkistä hermokipulääkettä, se auttaa..mutta vasta noin viikon päästä!! Älä käy hieronnassa eikä fysioterapiassa pariin viikkoon, se voi vain pahentaa, jos sun hermo on puristuksissa!? Tee rauhallisia pitkiä kvelylenkkejä, ja älä tee vielä vatsalihasliikkeitä, pahentaa vain, jos hermo on puristuksissa
- Jäsenkorjaaja
Todennäkököisiä syitä ovat SI-nivelen toimintahäiriöt, lannerangan nikamalukot ja vähän lihaskireyttä kaupanpäälle
....eli tilaa aika kiropraktikolta, jäsenkorjaajalta, naprapaatilta tai osteopaatilta; 2 viim. ei ehkä noteeraa tota SI-niveltä.
Lääkärit tuskin auttaa, mutta voishan olla hyvä kuvauttaakkin, siltä varalta, ettei mitään vakavampia "kliinisiä" sairauksia löydy, jos diaknoosi kuvan perusteella on; ettei ole mitään vikaa, ÄLÄ USKO...koska eihän liikerajoitus kuvassa näy, sormilla se täytyy tutkia.
Normaali hierontakin voi olla ihan hyvä jälkihoidossa, mutta tuskin auttaa saaman selkääsi kuntoon. - Hieroja/jäsenkorjaaja
Kannattaa käydä tosiaan vaikka jäsenkorjaajalla tai lisäyksenä aikaisempaan niin selkärangan manuaalisessa käsitttelyssä..
kuulostaa tosiaan siltä että voisi olla Si-nivelen, tai alaselän nikamien ns. mekaaninen lukkotila joka voisi aiheuttaa kivun ja mukavasti lihaskireyttä mukana..
Pelkästään tehokas hieronta voi laukaista tämän lukkotilan, mutta selkärangan käsittely on varmempi lopputuloksen kannalta tietenki riippuen kivun lähtösyystä.
kannattaa käydä esim. jäsenkorjaajalla koska jos on jotain muuta niin yleensä käsittelijä osaa lähettää tarkempiin tutkimuksiin..
jos kuitenkin päädyt lääkärille niin tulehduskipulääkkeistä harvemmin on hyötyä ja lääkkeillä on ikävä taipumus muuttaa ongelman oireita pitkään käytettyinä niin että ongelma on vaikeampi käsitellä ja voi vaatia useamman käsittelyn..
kannattaa käydä esim. lääkärillä ensin ja tutkituttaa selkää ja jos siellä ei löydy mitään ja annetaan lääkkeitä ja sanotaan että katsotaan kahden viikon kuluttua uudestaan niin kannattaa hakeutua selkärangan käsittelyyn.- jade
Kiitokset tosi paljon vastauksista!!
Jotakin tuollaista lukkotilaa olin ajatellutkin (no, eihän tähän nettidiagnoosiin tietenkään ole luottamista, mutta näissä rajoissa), ja olen lykännyt lääkäriin menoa juuri siitä syystä, etten usko siitä olevan niin paljoa apua... En ole kuitenkaan koskaan käynyt esim. kiropraktikolla, niin on jonkinlainen kynnys mennä... Ja taitaa näin opiskelijan kukkarolle ollakin kallista, mutta kyllähän selkä täytyy kuntoon saada. Ehkäpä koulun kautta pääsis halvemmalla.
Katselin nopeasti netistä joitakin keskusteluja jäsenkorjaajista, ja joillakin oli kommentteja, ettei kannata luottaa, mutta mitä sanotte?? Ja kuulemma kiropraktikkojenkin suhteen täytyy olla tarkka, että menee oikeasti kouluttautuneelle kiropraktikolle.
Olen myös ajatellut, että jos kyseessä on jokin "vakavampi" selkärangan "tila"/vika, niin varmaankin tuntuisi enemmän kuin tässä tapauksessa. Kuitenkin kipu välillä haittaa elämistä, joten...
Kiitos vielä ja hienoa, jos vielä kertoisitte jotain näistä jäsenkorjaajien luotettavuuksista ja muista ;-) Öitä. - kertoa
jade kirjoitti:
Jotakin tuollaista lukkotilaa olin ajatellutkin (no, eihän tähän nettidiagnoosiin tietenkään ole luottamista, mutta näissä rajoissa), ja olen lykännyt lääkäriin menoa juuri siitä syystä, etten usko siitä olevan niin paljoa apua... En ole kuitenkaan koskaan käynyt esim. kiropraktikolla, niin on jonkinlainen kynnys mennä... Ja taitaa näin opiskelijan kukkarolle ollakin kallista, mutta kyllähän selkä täytyy kuntoon saada. Ehkäpä koulun kautta pääsis halvemmalla.
Katselin nopeasti netistä joitakin keskusteluja jäsenkorjaajista, ja joillakin oli kommentteja, ettei kannata luottaa, mutta mitä sanotte?? Ja kuulemma kiropraktikkojenkin suhteen täytyy olla tarkka, että menee oikeasti kouluttautuneelle kiropraktikolle.
Olen myös ajatellut, että jos kyseessä on jokin "vakavampi" selkärangan "tila"/vika, niin varmaankin tuntuisi enemmän kuin tässä tapauksessa. Kuitenkin kipu välillä haittaa elämistä, joten...
Kiitos vielä ja hienoa, jos vielä kertoisitte jotain näistä jäsenkorjaajien luotettavuuksista ja muista ;-) Öitä.Jos haluat maksimoida varmuuden, niin korkeakoulutettu kiropraktikko (doctor of chiropraktic) on ainakin hyvä vaihtoehto, niitä on suomessa noin 40 ja pääasiassa isommissa kaupungeissa, eli saatavuus ongelmia voi olla. Kerta maksaa siinä 35-50 egeä, mut tuskin kovin monta kertaa täytyy käydä. He eivät tee mitään radikaalia "musta tuntuu" periaatteella.
Osteopaatit ja Naprapaatit ihan ok, mutta eivät mielestäni pärjää kiropraktikolle.
Jäsenkorjaajia on laidasta laitaan, mutta omat kokemukseni ja huhut kertovat pelkkää hyvää, tekniikat ovat yleensä pehmeämiä ja mukana on myös "tosi guruja" jotka tietää ja osaa sellastakin mitä muut ei.
Itse kilpaurheilijana olen kokeillut kaikkia ja parhaan hinta-laatu suhteen olen saanut yhdeltä jäsenkorjaajalta, löytyy vastaus ja toimiva ratkaisu lähes kaikkiin tuki ja liikunta elin vaivoihin;) toinenkin kokemani oli ok.
Itse menen ensin hoitoon ja sit lääkärille, jos ei riitä:) tähän asti kokemukset hyviä, rasitusvamman alut hoidatettu ilman virallista lääketiedettä.
Jotain riskejäkin ehkä on, mutta ne ovat käsittääkseni tosipieniä hyötyihin suhteutettuna. - nallenmieli
jade kirjoitti:
Kiitos vielä ja hienoa, jos vielä kertoisitte jotain näistä jäsenkorjaajien luotettavuuksista ja muista ;-) Öitä.Tosiaan jäsenkorjaajissa,kiropraktikoissa ja yleisesti selkärangan käsittelijöissä on eroja niinkui kaikilla aloilla joita ihminen tekee..
Ja olen Itse ollut aika paljon tekemisissä esim. Hannes Karppisen kanssa joka tekee selkärangan manuaalista käsittelyä ja on hyvin pitkälti itse oppinut ja nykyään on aloittamassa koulutusta esim. lääkäreille ensi vuoden puolella.
Joten aina koulutus ei ole mitta tekijässä. Vaan useasti hyvillä käsittelijöillä on erittäin hyvä sormi tuntuma ja ovat itse oppineita
tai olleet jonkun konkarin opissa aikoinaan. =)
Joten kannattaa kysellä vaikka tuttavilta että tietääkö hyvää käsittelijää??
Yleensä maine kulkee tekijän edellä =)
Ja jos olet huolissasi vakavammasta vaivasta niin yleensä käsittelijä osaa testata esim. välilevyn pullistuman.. ja kerran jos olet nuori niin tuskin osteoporoosi, selkäranka reuma tai mikään vastaava on kyseessä. Joten ole reipas ja kysy suoraan ja ilmaise huolesi sillä minun tuntemani käsittelijät kyllä kertovat kysyttäessä ja tarvittaessa lähettävät jatko tutkimuksiin. - hierottu
nallenmieli kirjoitti:
Tosiaan jäsenkorjaajissa,kiropraktikoissa ja yleisesti selkärangan käsittelijöissä on eroja niinkui kaikilla aloilla joita ihminen tekee..
Ja olen Itse ollut aika paljon tekemisissä esim. Hannes Karppisen kanssa joka tekee selkärangan manuaalista käsittelyä ja on hyvin pitkälti itse oppinut ja nykyään on aloittamassa koulutusta esim. lääkäreille ensi vuoden puolella.
Joten aina koulutus ei ole mitta tekijässä. Vaan useasti hyvillä käsittelijöillä on erittäin hyvä sormi tuntuma ja ovat itse oppineita
tai olleet jonkun konkarin opissa aikoinaan. =)
Joten kannattaa kysellä vaikka tuttavilta että tietääkö hyvää käsittelijää??
Yleensä maine kulkee tekijän edellä =)
Ja jos olet huolissasi vakavammasta vaivasta niin yleensä käsittelijä osaa testata esim. välilevyn pullistuman.. ja kerran jos olet nuori niin tuskin osteoporoosi, selkäranka reuma tai mikään vastaava on kyseessä. Joten ole reipas ja kysy suoraan ja ilmaise huolesi sillä minun tuntemani käsittelijät kyllä kertovat kysyttäessä ja tarvittaessa lähettävät jatko tutkimuksiin.Olen käynyt hierojalla vastaavasta vaivasta ja hieroja totesi vaivani johtuvan tukkoisista jaloista ja pakaroista, ensimmäisen kerran jälkeen apu oli huomattava ja olen nyt ottanut
säännölliseti hieronnan ja vaivat ovat poistuneet
- vielä lisää
Hei,
pelkällä hieronnallakin on suuri vaikutus, jos pakarat, reidet ja lonkankoukistajat ovat tiukalla.Voi olla että kipu on juuri alaselässä. Siis venytyksiä lonkkaan,pakaroille ja jaloille. Ja muutamat kerrat ammattihirojalle. Ehkä ei mitään sen suurempaa edes tartte. Muistat tehdä vatsa ja selkälihaksia!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662228Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381853Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711470Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣211444Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.751137Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1771124Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬211074Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1051054En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9912- 75898