Identiteettikriisi

what am I?

Parasta olisi varmaan, että kerron lyhyesti oman historiikkini niin saatte paremma kuvan tilanteesta.

Kaikki alkoi joitakin vuosia sitten ala-asteella, kun koirallamme todettiin syöpä eikä sitä voitu leikata. Siihen aikaan olin vielä "kristitty" ja rukoilin usein Jumalalta (siis kristin uskon jumalalta), että koiramme paranisi, mutta mitään ei tapahtanut, kunees eräänä kesänä viidennen ja kuudennen luokan aikoihin koiramme jouduttiin lopettamaan, kun kasvain oli levinnyt niin pitkälle, että se piti lopettaa. Sinä päivänä kirosin koko kristinuskon ja niiden Jumalan, koska ei voinut edes koiraani auttaa. Muutenkin raivosin, kun sain tietää, että eläimillä mukamas ole sielua. Päätin vaihtaa johonkin mukavampaan uskontoon. Aloin tutkimaan magiaa, kun olen pienestä pitäen ollut kiinnostunut magiasta ja löysin kaikenlasita ja eipä mennyt kauaakaan, kun menin kokeilemaan ensimmäisiä loitsuja ja henkien kutsumista jne. Saatanan palvontaakin kokeilin, mutta se ei ollut mun juttu. Vasta kuukausien jälkeen tutustuin wiccaan ja se alkoi kiinnostamaan ja tutkin sitä lisää. Joidenkin kuukausien tutkimisen jälkeen aloin kutsumaan itseäni wiccaksi, kun se tuntui siltä mitä olin aina etsinyt, oikeastaan 7. ja 8. luokan oli wicca, mutta sitten aloin epäilemään, kun kaikkialla lukee, että pelkän magian takia "ei voi olla" wicca vaan kannattaisi valita jokin muu uskonto. Itselläni magia on hyvin tärkeä osa elämääni. Toki kunnioitan luontoakin, mutta kumpi sitten on etusijalla, luonto vai magia :P Osa minusta haluaisi vaihtaa uskontoa, mutta toisaalta kaikki wiccan säännöt ja lait ovat niin jämähtäneet tuonne selkäränkaan ettei niiltä sieltä saa pois kirveelläkään xD

Tällä hetkellä olen 17v enkä osaa "luokitella" itseäni mihinkään uskontoon, kun aina on jokin, mikä ei miellytä/toimi. Mitä mieltä muut wiccat ovat, että voinko luokitella itseni wiccaksi vai en? Tokihan tuo on kiinni omasta itsestäni, mutta olen niin epävarm asiasta :p

9

829

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Surreal

      Miksi sinun pitäisi luokitella itsesi johonkin? Anteeksi vaan, mutta kuulostaa siltä, että etsit vain epätoivoisesti jotain sidosryhmää, johon tukeutua. Miksi et voi olla onnellinen sellaisena kuin olet, harjoittaa magiaa kun se kerran on sinulle tärkeää? Sinä olet sinä, ei se muuta sinua pohjimmiltaan miksikään vaikka julistaisit olevasi Elvis. Tiedän pari tyyppiä, jotka ryyppäävät, varastavat kun voivat ja pettävät puolisoitaan. Molemmat tunsivat tuossa taannoin tarvetta identifioida itsensä jotenkin ja toinen julisti löytäneensä kristityn itsestään, toinen taas alkoi rampata kaiken maailman itsensäkehityskursseilla. Lopputulos: meno jatkuu kuten ennekin,paitsi että toinen on "kristitty" ja toinen "kehittynyt ja pohtiva" ihminen.

      Jos kuitenkin olet sisäistänyt wiccan säännöt ja elät paljolti niiden mukaan normaaliarjessasi, ei ole mitään syytä, mikset olisi eklektinen wicca.

      • jumalan poika

        Pyydän heti anteeksi että tuppaudun keskusteluun kutsumatta ja toivon että jumala antaa anteeksi.
        Olen itse sitä mieltä että jokainen päättää itse mihin uskoo, esimerkkinä itse uskon kristukseen ja veljeni on ns. saatananpalvoja.
        Lisäksi kaikki ystäväni ja sukulaiseni tietävät uskostani.
        joten jos haluat olla wicca, se on oma päätöksesi eikä sinun tarvitse kysyä lupaa keneltäkään


    • luonnotar

      Jotta pystyisi kutsumaan itseään wiccaksi, olisi takana olla useiden vuosien opiskelu ja perehtyminen lukuisiin kirjoihin (joista useimmat englanniksi). Wicca vaati tietynlaista nöyryyttä ja paneutumista asiaan.

      Olet vielä nuori ja etsit vielä suuntaasi. Lue edelleen paljon kirjoja, tutustu moniin näkemyksiin, vaikkapa viikinkeihin, buddhalaisuuteen ja ateismiin esimerkiksi. Ja päätä sitten vasta kuka olet. Tärkeintä että olet matkalla, etkä ole jämähtänyt paikoillesi, etkä niele kritiikittömästi muiden uskomuksia ja uskallat kyseenalaistaa. Jotkut ovat "matkalla" koko elämänsä ja etsivät aina uutta tietoa, ja ovat todella tyytyväisiä oloonsa.
      Ei ole yhtä oikeaa vastausta.

      • kuka olen?

        ..enkelitä vai perkeleitä? Ihminen on itsessään hukassa..aikaa ja voimaa se vaatii...etsi rakkautta?

        Toteuta sitä, ja elämässäsi on sisältöä?


    • luminara

      Lyhyesti voisin vastata että olet juuri se miksi itsesi tunnet. Kukaan toinen ei mielestäni voi sanoa sinulle mihin kategoriaan kuulut tai vastaavasti mihin et kuulu. Eikä aina tarvitse edes luokitella itseään mihinkään vaan olla vain ihan puhtaasti oma itsensä sellainen miksi jumalataräiti on sinut tarkoittanut. Toki itsensäm etsiminen ja erilaisten asioiden ja uskomusten kokeilu on hyväksi, varsinkin kun olet vielä noin nuori ja kaikki elämän tiet avoinna edessä, siitä vain valitsemaan omaa polkua, ottamaan asioista rohkeasti selvää ja löytämään sieltä ne omat jutut vaikka sitten eklektisenä wiccana...

    • miksi itsesi tunnet... Ei ole pakko kuulua mihinkään, mutta jos todellakin haluat kuulua johonkin, suosittelen myös tutkimaan eri uskontoja. Ehkä tutkimalla saat tietoosi sen mihin todella kuulut!

      • Vähän tuon tapaisia ongelmia minullakin oli joskus samassa iässä. Eihän kukaan voi ratkaista näitä kysymyksiä toisen puolesta, mutta hyvän vinkin voin antaa.
        Jiddu Krishnamurti oli se filosofi, joka ehkä kaikista tehokkaimmin poisti kulttuurisidonnaisen ajattelun esteet.
        Krishnamurtista minä taisin jotain sönköttää sillekin pastorille, jolle ilmoitin eroavani kirkosta.
        "Ajattelun tuolle puolen" oli eka Krishnamurtin kirja jonka luin. Niitä on suomennettu varmaan toistakymmentä, mutta kaikissa valotetaan eri puolilta samaa oivallusta, minkä Krishnamurti tiivistää lauseeseen: "Totuus on poluton maa."

        Suomeksi sanoen: Mitään ylhäältä annettua evankeliumia ei kannata niellä pureksimatta.


    • Kokoniko Isovai

      Ei tarvitse luokitella itseään mihinkään.
      Kyse on kaikissa uskonnoissa on vaan yhteenkuuluvuudentunteesta ja opeista.
      Voit lukeutua useampaan tai et mihinkään. Yhteenkuuluvuudentunnetta saa muualtakin. |_'

      Kannattaisi ehkä tutustua buddhismiin

    • +_+

      Ei tarvitse luokitella itseään mihinkään.
      Kyse on kaikissa uskonnoissa on vaan yhteenkuuluvuudentunteesta ja opeista.
      Voit lukeutua useampaan tai et mihinkään. Yhteenkuuluvuudentunnetta saa muualtakin. |_'

      Kannattaisi ehkä tutustua buddhismiin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      455
      3313
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      426
      3056
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      127
      2839
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2192
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2030
    6. 177
      1399
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1347
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1226
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      80
      1199
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1040
    Aihe