Miten allaolevat kolme eroavat toisistaan ja mikä niistä on paras, koska itsellä ei aavistustakaan:
AMD Turion64 MT30
AMD Sempron Mobile 3000
Intel Celeron M 380 1.6G (90nm, 1M L2)
Ja jatkokysymyksenä: Miten opin itse päättelemään prosessorin hyvä - ok - surkea -asteen? Muuten menisin numeron suuruudella, mutta jo esim. kahdessa ensimmäisessä tuo ei taida toimia?
Suuret kiitokset vastanneille! Apunne tuli todella tarpeeseen, koska rahaa on rajallisesti ja haluaisin mahdollisimman hyvän vastineen sille.
Prosessoreista
9
630
Vastaukset
- sanoa
että kaikki kolme ovat surkeita.Pitää olla pentium 4.
- P.a.t.u
millä budjetilla olet liikkeellä ja mitä aiot koneella noin suunnilleen tehdä, niin eiköhän täällä joku koneratkaisu löydy.
- Von-Bruker
Nooh, se prossun tehohan on sun kukkarosta kiinni, niin kuin itse sanoit rivien välistä. Se mikä kannattaa ostaa nykypäivänä on omassa harkinnassa. Aivan sama oikeestaa milloin sä sen prossun ostat, koska se on jo vanha seuraavana päivänä :-)
Mutta asiaan. Suosin itse AMD valmistajaa. Prossun perässä 64 tarkoittaa nykyisiä 64 bittisiä prosessoreja (vrt edel 32 bit). Esim seuraava windows on 64 bit. Ja jo Linuxit saa 64 bit. Se toimii normalisti nykyisillä 32-bit sovelluksilla (ohjelmat) -> Eli suosittelen jo sellaisen hankkimaan. Mutta se tarkoittaa sitten sellaista emolevyäkin, jossa on tälle prossulle oma kanta - > socket 939
luku esim 3000 tarkoittaa tehoa verrattuna Intelin prossuun. Normaalisti esim toi 3000 on jotain 2,1 gigaherziä, mutta saman tehoinen kuin Intelin 3 gigaherziä. - windowsista..
Von-Bruker kirjoitti:
Nooh, se prossun tehohan on sun kukkarosta kiinni, niin kuin itse sanoit rivien välistä. Se mikä kannattaa ostaa nykypäivänä on omassa harkinnassa. Aivan sama oikeestaa milloin sä sen prossun ostat, koska se on jo vanha seuraavana päivänä :-)
Mutta asiaan. Suosin itse AMD valmistajaa. Prossun perässä 64 tarkoittaa nykyisiä 64 bittisiä prosessoreja (vrt edel 32 bit). Esim seuraava windows on 64 bit. Ja jo Linuxit saa 64 bit. Se toimii normalisti nykyisillä 32-bit sovelluksilla (ohjelmat) -> Eli suosittelen jo sellaisen hankkimaan. Mutta se tarkoittaa sitten sellaista emolevyäkin, jossa on tälle prossulle oma kanta - > socket 939
luku esim 3000 tarkoittaa tehoa verrattuna Intelin prossuun. Normaalisti esim toi 3000 on jotain 2,1 gigaherziä, mutta saman tehoinen kuin Intelin 3 gigaherziä.Onko seuraava windows, vistako se nyt oli nimeltään pelkästään 64 bittinen? kiinnostas vaan kun tässä olen pikkuhiljaa suunnittelemassa koneen päivittämistä.
- tyttötietämätön
Olen ostamassa kannettavaa ja tuhannen euron allejäävissä oli esim. noita prosessoreita. Muistia tarvitsisin mieluiten 80 gigaa, mutta 60g:llakin pärjään, mikäli kone muuten kuin muistin osalta on parempi kuin 80g:ssa. Siksi niin kovin kyselen prosessoreista. Näytönohjaimista olen antanut itseni ymmärtää sen verran, että on parempi, mikäli ohjaimella on omaakin muistia eikä pelkästään jaettua muun koneen kanssa.
- tyttötietämätön
Von-Bruker kirjoitti:
luku esim 3000 tarkoittaa tehoa verrattuna Intelin prossuun. Normaalisti esim toi 3000 on jotain 2,1 gigaherziä, mutta saman tehoinen kuin Intelin 3 gigaherziä.Suuri kiitos perusteellisesta neuvosta! Auttoi paljon selkeyttämään tätä tuntematonta tietokonemaailmaa! :)
- Von-Bruker
tyttötietämätön kirjoitti:
Olen ostamassa kannettavaa ja tuhannen euron allejäävissä oli esim. noita prosessoreita. Muistia tarvitsisin mieluiten 80 gigaa, mutta 60g:llakin pärjään, mikäli kone muuten kuin muistin osalta on parempi kuin 80g:ssa. Siksi niin kovin kyselen prosessoreista. Näytönohjaimista olen antanut itseni ymmärtää sen verran, että on parempi, mikäli ohjaimella on omaakin muistia eikä pelkästään jaettua muun koneen kanssa.
Nyt voit lopettaa kovalevy kapasiteetin puhumisen muistina :-)
Muistin voit ajatellaa niin, että se on sun väliaikainen tallennustila, jonne ohjelmat ladataan ja sieltä ne ajetaan. Hyvä muistin määrä on paljon. Eli sen parempi mitä enemmän. WinXP koneessa pärjää 512MB (minimi tais olla 32MB), mutta suositeltavaa 1024MB (ei kallista), jos meinaa vaikka pelata pelejä. Ja sama kyllä pätee siihen näyttikseen, aivan oikein, nykyisin 256MB kortteja... Mutta niissä on sitten omat jutut.
Eli toi sun 80G on kovalevytila, jonne sä TALLENNAT ne sun kamat (käyttöjärjestelmä, ohjelmat, kuvat, musiikit, jne) - tyttötietämätön
Von-Bruker kirjoitti:
Nyt voit lopettaa kovalevy kapasiteetin puhumisen muistina :-)
Muistin voit ajatellaa niin, että se on sun väliaikainen tallennustila, jonne ohjelmat ladataan ja sieltä ne ajetaan. Hyvä muistin määrä on paljon. Eli sen parempi mitä enemmän. WinXP koneessa pärjää 512MB (minimi tais olla 32MB), mutta suositeltavaa 1024MB (ei kallista), jos meinaa vaikka pelata pelejä. Ja sama kyllä pätee siihen näyttikseen, aivan oikein, nykyisin 256MB kortteja... Mutta niissä on sitten omat jutut.
Eli toi sun 80G on kovalevytila, jonne sä TALLENNAT ne sun kamat (käyttöjärjestelmä, ohjelmat, kuvat, musiikit, jne)A-haa! :) Otan opikseni. Mun tietämykseni on todellakin tätä tasoa. ;)
Toimiiko toi Sempron 64-bittisillä vai vaan tuo Turion? Ellei, niin mitä käytännön hankaluuksia siitä voi tulevaisuudessa tulla? En juurikaan pelaile koneellani, vaan käytän sitä nettisurffailuun, tekstinkäsittelyyn ja musan- ja kuvankäsittelyyn.
Kiitos vielä suuresti, olet neuvonut hyvin! :) - Von-Bruker
tyttötietämätön kirjoitti:
A-haa! :) Otan opikseni. Mun tietämykseni on todellakin tätä tasoa. ;)
Toimiiko toi Sempron 64-bittisillä vai vaan tuo Turion? Ellei, niin mitä käytännön hankaluuksia siitä voi tulevaisuudessa tulla? En juurikaan pelaile koneellani, vaan käytän sitä nettisurffailuun, tekstinkäsittelyyn ja musan- ja kuvankäsittelyyn.
Kiitos vielä suuresti, olet neuvonut hyvin! :)Sempron Prossu tuli muistaakseen Athlon XP: tilalle, mutta sitä saa kyllä nykyisin myös 64-bittisenäkin, mutta kanta on sitten se 754, eli ei Socket A, niin kuin aXp:ssä. Jos kannettavaa olet hankkimassa, niin sun ei siitä tarvitse huolehtia. (JA en tiedä onko kannettaavaan Sempron 64-bit, muut auttakaa!!!) Voithan myyjälle esittää kysymyksen, että mitä 64-bittisiä prossulla olevia vaihtoehtokoneita teillä on tarjota? Ei kannata sitä Inteliäkään sivuuttaa täysin.
Ja Turion riippuu taasen merkistä. Acer, Fujitsu Siemens tukevat ainakin tätä. Voihan olla, että HP:kin jo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 925931
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804772Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv933001Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p262790Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska252046Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191496Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3351047Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?851018Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚125950- 48754