Romanit huuteli mulle

työmies.

Viime viikolla purin kuormaa kuorma-auton lavalta, eikä homma onnistunut kokonaan ilman käsityötä.
Sattui siitä kävelemään ohi kolme romani-miestä.
Pojat pysähtyivät hetkeksi katsomaan työtäni kädet syvällä pussihousujen taskuissa.

Aikansa katseltuaan rehkimistäni alkoi v....ilu.

Hai sieee, painaaks noi levyt paljonkiiiii??!!
Kui siee jaksat nostellaaaaaa?! Eikö siun selkään satuuuuuu?!

Sanoin pojille: tulkaa kokeilemaan mitä nämä painaa.

Pojat: Ei myö jaksetaaa, meitä väsyttäääääää!

Elä sie rupeee meilleee, myö ollaan herkkiä miehiää ampumaaaaa!

Tilanne alkoi "riistäytymään käsistä", joten päätin olla hiljaa.
Seuraava liike olisi todennäköisesti ollut fyysinen yhteenotto, jossa mahdollisuuteni kolmea romania vastaan olisivat olleet aika heikot:(

Toiseksi, mulla ei ollut aikaa eikä halua nahistella, toisin kuin vastapuolella tuntui olevan.

En tiedä onko tämä yleistämistä, häiriköintiä, rasismia vai mitä... sen jokainen päättäköön itse.

Jäi vaan erittäin huono vaikutelma eräästä vähemmistöryhmästä:((

39

6124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työmies.

      Piti kirjoittaa: "kuorman purku ei onnistunut ilman käsityötä"....sorry.

    • eilen

      yks romani poika sai "kuonoon" parilta isommalta pojalta omassa pihassaa! Pojat haukku ensin tätä manneks, lantamieheks, mustalaisvarkaaks jne ja sitten kun pikkupoika yritti lähteä pois, niin nämä isommat riuhtas sen kädestä lumipenkkaan ja heitteli poikaa kovilla lumipaukuilla, niin että verestävät isot jäljet jäi poskiin..
      POKA OLI MINUN PIKKUVELI!!

      Että näin oppii lapset jo pienestä pitäen kiusaamaan ja arvatkaapa ketkä oppii puolustautumaan... no kiusatut tietenkin!

      No edellisenä vklppuna eräs suomalainen nainen kävi minun kimppuun ravintolassa, koska otin vahingossa hänen penkkinsä.. hän tuli syyttämään minua varkaaks ja alkoi haukkumaan minun tukkaa ja repimään. minä nousin ylös työnsin naisen sivuuv ja annoin penkin hävelle ja sanoin että häivy..siitäkös nainen innostui ja alkoi kunnolla kirkoa vaatteista minua ja yritti sylkeä päälle... olisin varmasti näyttänyt naiselle että saa kanssa vastata omista teoistaan mutta portsari tuli paikalle ja vei naisen ja hänen riehuvat kaverinsa melkein rivareista ulos ja pahoittelin naisten puolesta!!

      Portsari toimi hyvin viisaasti, jos oisi toinen paikka ollut niin nainen ois varmasti saanut jatkaa hillumistaa!!!

      Jokaisella varmasti riittää kerrottavaa, mutta tämä on aivan hullua eritellä tänne kokemuksiaan sillä sillä ei kukaan voita eikä todesta mitään!!

      • tuli näköjään

        aikas paljon kirjoitus virheitä, kun kirjotin niin tuohduksissa ja jos joku jaksaa niistä valittaa niin ettikööt/suunnitelkoot jonkun oikeinkirjoitus palstan.


      • koulussa kiusaajia.

        Se mikä erikoisen siitä tekee on, että täällä kirjoitetaan että romaneja kiusataan koulussa. Minun omat koulukiusaajani olivat romaneja. Rahat vietiin ja jossei kerjäämällä niin hakkaamalla. Ja muutenkin vain ihan huvin vuoksi tulivat hakkaamaan. Että näin täällä. Sitä se teettä jos on romaneja enemmän kuin yksi koulussa.


      • että...
        koulussa kiusaajia. kirjoitti:

        Se mikä erikoisen siitä tekee on, että täällä kirjoitetaan että romaneja kiusataan koulussa. Minun omat koulukiusaajani olivat romaneja. Rahat vietiin ja jossei kerjäämällä niin hakkaamalla. Ja muutenkin vain ihan huvin vuoksi tulivat hakkaamaan. Että näin täällä. Sitä se teettä jos on romaneja enemmän kuin yksi koulussa.

        kiusatut oppivat puolustamaan itseään!!

        En meinannut mitenkään että valkolais lapsia ei kiusattaisi, tottakai heitäkin kiusataan, mutta saat olla varma että niitä sinun kiusaajiasikin on joskus kiusattu.

        Kyllä jokaisen pitäisi se tietää, että on hyvin harvinaista jos joku romani/muuten väriltään/näöltään poikkeava ei ole kohdannut kiusaamista jasyrjintää elämänsä aikana!

        kiusaajista tulee monesti kiusaajia ja se on säälittävää:( Toiset taas vahvistuvat eivätkä jaksa välittää.

        Kerroin vaín tapauksen siksi koska joku keksi taas laittaa kuinka romanit oli tehnyt sitä ja tätä..!! Että sitä sattuu monelle ja se on valitettavasti niin että erilaiset joutuvat kiusaamista oikeasti kohtaamaan enemän.

        Se on kyllä ikävämpää jos kiusataan jostakin poikkeavasta ja kiusaajat kuuluvat niihin "normaalimpiin", eri asia jos romanilapset kiusaavat romanilapsia tai suomalaiset suomalaisia, jos mukaan ei vedetä mitään poikkeavaa piirrettä.
        Ja jos suomalais lapset kiusaisivan romaneja niin ettei liitä mitään väriä tai näköä siihen mukaan niin se olisi paljon helpompi kestää, koska vähemmistö ryhmään kuuluvalla saattaa olla muutenkin jo huono itsetunto jne.. koska ei vielä ymmärrä erilaisuutensa arvoa.

        Tekstini saattoi olla sekava mutta ymmärsin kyllä mitä sinä tarkoitin, on romaneissakin kiusaajia tottakai.

        Toivottavasti olet päässyt siitä yli:)


      • siis...
        että... kirjoitti:

        kiusatut oppivat puolustamaan itseään!!

        En meinannut mitenkään että valkolais lapsia ei kiusattaisi, tottakai heitäkin kiusataan, mutta saat olla varma että niitä sinun kiusaajiasikin on joskus kiusattu.

        Kyllä jokaisen pitäisi se tietää, että on hyvin harvinaista jos joku romani/muuten väriltään/näöltään poikkeava ei ole kohdannut kiusaamista jasyrjintää elämänsä aikana!

        kiusaajista tulee monesti kiusaajia ja se on säälittävää:( Toiset taas vahvistuvat eivätkä jaksa välittää.

        Kerroin vaín tapauksen siksi koska joku keksi taas laittaa kuinka romanit oli tehnyt sitä ja tätä..!! Että sitä sattuu monelle ja se on valitettavasti niin että erilaiset joutuvat kiusaamista oikeasti kohtaamaan enemän.

        Se on kyllä ikävämpää jos kiusataan jostakin poikkeavasta ja kiusaajat kuuluvat niihin "normaalimpiin", eri asia jos romanilapset kiusaavat romanilapsia tai suomalaiset suomalaisia, jos mukaan ei vedetä mitään poikkeavaa piirrettä.
        Ja jos suomalais lapset kiusaisivan romaneja niin ettei liitä mitään väriä tai näköä siihen mukaan niin se olisi paljon helpompi kestää, koska vähemmistö ryhmään kuuluvalla saattaa olla muutenkin jo huono itsetunto jne.. koska ei vielä ymmärrä erilaisuutensa arvoa.

        Tekstini saattoi olla sekava mutta ymmärsin kyllä mitä sinä tarkoitin, on romaneissakin kiusaajia tottakai.

        Toivottavasti olet päässyt siitä yli:)

        tarkoitus oli lpussa kirjoittaa, että ymmärsin kyllä mitä sinä tarkoitit


      • Herttapiru.
        että... kirjoitti:

        kiusatut oppivat puolustamaan itseään!!

        En meinannut mitenkään että valkolais lapsia ei kiusattaisi, tottakai heitäkin kiusataan, mutta saat olla varma että niitä sinun kiusaajiasikin on joskus kiusattu.

        Kyllä jokaisen pitäisi se tietää, että on hyvin harvinaista jos joku romani/muuten väriltään/näöltään poikkeava ei ole kohdannut kiusaamista jasyrjintää elämänsä aikana!

        kiusaajista tulee monesti kiusaajia ja se on säälittävää:( Toiset taas vahvistuvat eivätkä jaksa välittää.

        Kerroin vaín tapauksen siksi koska joku keksi taas laittaa kuinka romanit oli tehnyt sitä ja tätä..!! Että sitä sattuu monelle ja se on valitettavasti niin että erilaiset joutuvat kiusaamista oikeasti kohtaamaan enemän.

        Se on kyllä ikävämpää jos kiusataan jostakin poikkeavasta ja kiusaajat kuuluvat niihin "normaalimpiin", eri asia jos romanilapset kiusaavat romanilapsia tai suomalaiset suomalaisia, jos mukaan ei vedetä mitään poikkeavaa piirrettä.
        Ja jos suomalais lapset kiusaisivan romaneja niin ettei liitä mitään väriä tai näköä siihen mukaan niin se olisi paljon helpompi kestää, koska vähemmistö ryhmään kuuluvalla saattaa olla muutenkin jo huono itsetunto jne.. koska ei vielä ymmärrä erilaisuutensa arvoa.

        Tekstini saattoi olla sekava mutta ymmärsin kyllä mitä sinä tarkoitin, on romaneissakin kiusaajia tottakai.

        Toivottavasti olet päässyt siitä yli:)

        Hyvä jos sisua riittää puolustautua, kaikilla ei riitä. Olen useammankin ihmisen nähnyt/kuullut kärsivän vielä aikuisenakin kiusaamisen kauheista muistoista. Saattavat jopa kavahtaa, nähdessään kouluaikaisen kiusaajansa, vältellä paikkoja joissa tälläiseen voi törmätä.

        Pahimmillaan kiusaaja pilaa ihmisen koko loppuelämän! Sitä olisi syytä miettiä, ei kenelläkään ole oikeutta pilata ihmiseltä elämää.
        Turha sanoa ettei pidä olla turhan herkkänahkainen, jotkut vaan on, siitä ei päästä.

        Jokaiselle pitäisi antaa rauha elää ja olla, etenkin koulussa jo pitäisi saada perille "kiusaamattomuuden kultainen sääntö"!!

        Jos joutuu kouluun mennessä ja siellä ollessa pelkäämään, ei opinnotkaan voi hyvin mennä.Ehkä meneekin koulu hyvin, mutta silloin voi olla sosiaalinen kanssakäyminen olla nollaa, hyvääkin oppilasta kiusataan!

        Meistä vanhemmista riippuu paljon, miten lapsemme käyttäytyy, tavathan opitaan kotona! Tosin jo yksi ainoa pystyy lietsomaan isonkin joukon tyhmyyksiin.

        Itseäni on aikuisella iällä kohdeltu kaltoin, romanien seurassa ollessani minut on haukuttu vaikka miksi, leimattu aivan ala-arvoisella tavalla. Kuitenkaan minua tuntematta tai tutustumatta.Vain siksi että olen tunnustanut ystäväkseni romaneja ja heidän seurassaan liikkunut, kuin liikun muidenkin ystävieni kanssa.

        Olen ollut paikalla kuulemassa kun ihan pieniä lapsia on haukuttu, aikuisten toimesta!!!?

        Ei me ihmiset ihan täydellä järjellä ajatella, vaikka niin väitämmekin.


      • puhut..
        Herttapiru. kirjoitti:

        Hyvä jos sisua riittää puolustautua, kaikilla ei riitä. Olen useammankin ihmisen nähnyt/kuullut kärsivän vielä aikuisenakin kiusaamisen kauheista muistoista. Saattavat jopa kavahtaa, nähdessään kouluaikaisen kiusaajansa, vältellä paikkoja joissa tälläiseen voi törmätä.

        Pahimmillaan kiusaaja pilaa ihmisen koko loppuelämän! Sitä olisi syytä miettiä, ei kenelläkään ole oikeutta pilata ihmiseltä elämää.
        Turha sanoa ettei pidä olla turhan herkkänahkainen, jotkut vaan on, siitä ei päästä.

        Jokaiselle pitäisi antaa rauha elää ja olla, etenkin koulussa jo pitäisi saada perille "kiusaamattomuuden kultainen sääntö"!!

        Jos joutuu kouluun mennessä ja siellä ollessa pelkäämään, ei opinnotkaan voi hyvin mennä.Ehkä meneekin koulu hyvin, mutta silloin voi olla sosiaalinen kanssakäyminen olla nollaa, hyvääkin oppilasta kiusataan!

        Meistä vanhemmista riippuu paljon, miten lapsemme käyttäytyy, tavathan opitaan kotona! Tosin jo yksi ainoa pystyy lietsomaan isonkin joukon tyhmyyksiin.

        Itseäni on aikuisella iällä kohdeltu kaltoin, romanien seurassa ollessani minut on haukuttu vaikka miksi, leimattu aivan ala-arvoisella tavalla. Kuitenkaan minua tuntematta tai tutustumatta.Vain siksi että olen tunnustanut ystäväkseni romaneja ja heidän seurassaan liikkunut, kuin liikun muidenkin ystävieni kanssa.

        Olen ollut paikalla kuulemassa kun ihan pieniä lapsia on haukuttu, aikuisten toimesta!!!?

        Ei me ihmiset ihan täydellä järjellä ajatella, vaikka niin väitämmekin.

        ihan järkeä:)

        Monet kiusatut oppivat "puolustautumaan", että joko he itse alkavat kiusata, joka on kieltämättä väärä tekniikka, tai sitten he oppivat antamaan oikeassa tilanteessa takaisin ja se on hyvä!.

        Jotkut taas kärsivät siitä loppuelämänsä(etenkin jos lihavuudesta, vammaisuudesta, tai """virheellisestä""" näöstä hakutaan ja sellaisten kiusaajat joutaisi kaatopaikalle.

        Mutta minua vaikka on kiusattu, niin se johtui kulttuurista ja väristä ja siitä kiusaamisesta ei ollenkaan jäänyt mulle traumoja, koska olen nytten ylpeä omasta kulttuurista ja erilaisuudesta. Pienenä se tuntu tosi pahalta koska olin sellaisessa koulussa tuppukylässä jossa ei ollut kuin 1 mustalainen minun lisäksi ja kaikki piti meitä huonompana ja niin.. mutta nyt olen ylpeä:)!!


      • mies ruotsista
        koulussa kiusaajia. kirjoitti:

        Se mikä erikoisen siitä tekee on, että täällä kirjoitetaan että romaneja kiusataan koulussa. Minun omat koulukiusaajani olivat romaneja. Rahat vietiin ja jossei kerjäämällä niin hakkaamalla. Ja muutenkin vain ihan huvin vuoksi tulivat hakkaamaan. Että näin täällä. Sitä se teettä jos on romaneja enemmän kuin yksi koulussa.

        vaikka olis 20 mustalaista siinä samassa koulussa niin ainaha valkolaisia on kumminki enenmpi,,ja varma asia on se että romaneita ei kiusattais kouluissa jos valkolaisia olisi vaikka 20 ja mustalaisia 300


      • Anonyymi
        koulussa kiusaajia. kirjoitti:

        Se mikä erikoisen siitä tekee on, että täällä kirjoitetaan että romaneja kiusataan koulussa. Minun omat koulukiusaajani olivat romaneja. Rahat vietiin ja jossei kerjäämällä niin hakkaamalla. Ja muutenkin vain ihan huvin vuoksi tulivat hakkaamaan. Että näin täällä. Sitä se teettä jos on romaneja enemmän kuin yksi koulussa.

        Yks mertsiii tul koylyy 90luvul puukon kaa. Haukkui minua paljon.


      • Anonyymi
        että... kirjoitti:

        kiusatut oppivat puolustamaan itseään!!

        En meinannut mitenkään että valkolais lapsia ei kiusattaisi, tottakai heitäkin kiusataan, mutta saat olla varma että niitä sinun kiusaajiasikin on joskus kiusattu.

        Kyllä jokaisen pitäisi se tietää, että on hyvin harvinaista jos joku romani/muuten väriltään/näöltään poikkeava ei ole kohdannut kiusaamista jasyrjintää elämänsä aikana!

        kiusaajista tulee monesti kiusaajia ja se on säälittävää:( Toiset taas vahvistuvat eivätkä jaksa välittää.

        Kerroin vaín tapauksen siksi koska joku keksi taas laittaa kuinka romanit oli tehnyt sitä ja tätä..!! Että sitä sattuu monelle ja se on valitettavasti niin että erilaiset joutuvat kiusaamista oikeasti kohtaamaan enemän.

        Se on kyllä ikävämpää jos kiusataan jostakin poikkeavasta ja kiusaajat kuuluvat niihin "normaalimpiin", eri asia jos romanilapset kiusaavat romanilapsia tai suomalaiset suomalaisia, jos mukaan ei vedetä mitään poikkeavaa piirrettä.
        Ja jos suomalais lapset kiusaisivan romaneja niin ettei liitä mitään väriä tai näköä siihen mukaan niin se olisi paljon helpompi kestää, koska vähemmistö ryhmään kuuluvalla saattaa olla muutenkin jo huono itsetunto jne.. koska ei vielä ymmärrä erilaisuutensa arvoa.

        Tekstini saattoi olla sekava mutta ymmärsin kyllä mitä sinä tarkoitin, on romaneissakin kiusaajia tottakai.

        Toivottavasti olet päässyt siitä yli:)

        Nykyään kotikoulu on turvallinen.


      • Anonyymi
        Herttapiru. kirjoitti:

        Hyvä jos sisua riittää puolustautua, kaikilla ei riitä. Olen useammankin ihmisen nähnyt/kuullut kärsivän vielä aikuisenakin kiusaamisen kauheista muistoista. Saattavat jopa kavahtaa, nähdessään kouluaikaisen kiusaajansa, vältellä paikkoja joissa tälläiseen voi törmätä.

        Pahimmillaan kiusaaja pilaa ihmisen koko loppuelämän! Sitä olisi syytä miettiä, ei kenelläkään ole oikeutta pilata ihmiseltä elämää.
        Turha sanoa ettei pidä olla turhan herkkänahkainen, jotkut vaan on, siitä ei päästä.

        Jokaiselle pitäisi antaa rauha elää ja olla, etenkin koulussa jo pitäisi saada perille "kiusaamattomuuden kultainen sääntö"!!

        Jos joutuu kouluun mennessä ja siellä ollessa pelkäämään, ei opinnotkaan voi hyvin mennä.Ehkä meneekin koulu hyvin, mutta silloin voi olla sosiaalinen kanssakäyminen olla nollaa, hyvääkin oppilasta kiusataan!

        Meistä vanhemmista riippuu paljon, miten lapsemme käyttäytyy, tavathan opitaan kotona! Tosin jo yksi ainoa pystyy lietsomaan isonkin joukon tyhmyyksiin.

        Itseäni on aikuisella iällä kohdeltu kaltoin, romanien seurassa ollessani minut on haukuttu vaikka miksi, leimattu aivan ala-arvoisella tavalla. Kuitenkaan minua tuntematta tai tutustumatta.Vain siksi että olen tunnustanut ystäväkseni romaneja ja heidän seurassaan liikkunut, kuin liikun muidenkin ystävieni kanssa.

        Olen ollut paikalla kuulemassa kun ihan pieniä lapsia on haukuttu, aikuisten toimesta!!!?

        Ei me ihmiset ihan täydellä järjellä ajatella, vaikka niin väitämmekin.

        Kellään ei oo oikeuttaa tappaa varastaa tuhota. Jumalanpelko ei taia kaikkia romaneita pittää kurissahttps://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/0eb42542-40ab-4b1a-ad96-ab8baac6b96d


      • Anonyymi
        puhut.. kirjoitti:

        ihan järkeä:)

        Monet kiusatut oppivat "puolustautumaan", että joko he itse alkavat kiusata, joka on kieltämättä väärä tekniikka, tai sitten he oppivat antamaan oikeassa tilanteessa takaisin ja se on hyvä!.

        Jotkut taas kärsivät siitä loppuelämänsä(etenkin jos lihavuudesta, vammaisuudesta, tai """virheellisestä""" näöstä hakutaan ja sellaisten kiusaajat joutaisi kaatopaikalle.

        Mutta minua vaikka on kiusattu, niin se johtui kulttuurista ja väristä ja siitä kiusaamisesta ei ollenkaan jäänyt mulle traumoja, koska olen nytten ylpeä omasta kulttuurista ja erilaisuudesta. Pienenä se tuntu tosi pahalta koska olin sellaisessa koulussa tuppukylässä jossa ei ollut kuin 1 mustalainen minun lisäksi ja kaikki piti meitä huonompana ja niin.. mutta nyt olen ylpeä:)!!

        Haukku tekee haavoja,mutta fyysinen väkivalta on pahinta.


    • mä vaan

      taijat vetää hatusta ton juttus en oiken usko tohon juttuu..sitä paitsi mustalaisten puhe tyyli ei oo tollanen kun annat ymmärtää

      • ei kaaleet

        tollasia huutelis iha suomalaisten hommalta kuulostaa.....


      • työmies.

        Joo, tää ei ole uskon asia, ei!
        Totta joka sana:(


    • tsigaan

      ..kyllähän mullakin ois vaikka pienen romaanin verran huonoja/pahoja juttuja mitä valtävaki on tehny mulle ja voisin alkaa venyttää vaikka kuinka ja jakaa tänne palstalle jokasen jutun,etää kyllähän sitä huono kuva jää itsekullekin tommosista jutuista mutta pitäs sen verran ymmärtää ettei se ole koko vähemmistöryhmä ollu siellä huutelemassa sullekaan niinko ei oo kaikki vältaväen porukka ollu mulle huutelemassa,myös toisen ulkomaisen kansan edustajie kanssa ollut joskus jonkinlaista riitaa mutta en ajattele että koko porukka ois samanlaisia tai ala siitä valittamaan että nyt oli ulkomainen ihminen ken kanssa tuli riitaa,eli riita/viha tai mikä lie ei kato väriä tai ylensäkään ihmisen erilaisuutta kyllä sitä tapahtuu kaikissa kansoissa..

    • mä vaan

      Kyllä kaveri parka on nähnyt unta. Kukaan ei puhu tuollatavalla vaikki jotkin upot noin kuvittee ja luulevat olevansa todella hauskoja heppuja eivätkä huomaa itse jääneensä viime vuosituhannelle näin järkensä puolesta.

      Me romanit ollaan aivan eri aaltopituudella kuin sinun itäsuomalainen mielikutuksesi.

      • Anonyymi

        Niin te ootta eri aaltopituuksilla monissa asioissa...


    • Muuan mustalainen

      Nyt täytyy sanoa sinulle. että Mustalaiset eivät ensinkää. juttele tuolla tavalla. minkä sinä toit julki tuossa kirjoituksessasi. noinhan juttelevat vain. Pirkka pekka petelius. ja Aake Kalliola. hai sie hyväää miesss. ei tosiaankaan. tuntuu että taisit vain. temmata tuon jotun jostakin hatusta. halusit vain mollata mustalaisia tällä jutullasi. elikkä koko jutulla ei ole. mitään todenperäisyyttä. voihan täällä palstalla jokainen. keksiä mitä kauheimpia juttuja mitä mieleen juolahtaa. mutta sehän on sairaan ihmisen höpötystä sellainen. että eikö olisi sinulle itsekkin parempi jos et tuolaisia. höpöjuttujasi kirjoitaisi tänne palstalle. eihän tuota voi edes. kukaan usko todekse tuota sinun kirjoitustasi. esi merkiksi mistalainen ei ole. samanlainen kuin valkolainen että se menee huutelemaan jotain valkolaisesta se kyllä sutkeutuu se huutelu. jos sattuu olemaan viellä mustalainen kohteena. että sellaista tällä kertaa.kaikkea hyvää sinulle ja joulun odotusta vain.

      • työmies.

        Mistä tiedät, että en puhu totta?
        Olitko katsomassa kuorman purkua?
        Tapaus on totta elävästä elämästä, se totuus ei siitä muutu sinun uskon mukaan!

        Turha väittää, etteikö romaneilla ole puheessa "venyttävää" aksenttia. Ei Petelius ja Kalliala ole sitä keksinyt, se on ollut aina romanien puheessa!

        En ole romanien vihaaja, jos sitä väität.
        Minulla on yksi tuttu, joka on romani.
        Tämä ko. romani myöntää monta sellaista asiaa, mitkä tälläkin forumilla väitetään valheeksi ja rasismiksi.

        Voisitko opetella kirjoittamaan, että saisi edes jotain tolkkua kirjoituksestasi?
        En pyydä täydellistä äidinkielen hallintaa, sillä en pysty siihen itsekään, mutta pilkut, pisteet ja isot kirjaimet voisi olla paikoillaan, eikä miten sattuu:(


      • ????-

        Mitä. kieltä. kirjoitat.? Opettele.


      • mies ruotsista
        ????- kirjoitti:

        Mitä. kieltä. kirjoitat.? Opettele.

        sää oot ilmeisesti opetelllu jo kun ymmärsit


      • daa.......
        työmies. kirjoitti:

        Mistä tiedät, että en puhu totta?
        Olitko katsomassa kuorman purkua?
        Tapaus on totta elävästä elämästä, se totuus ei siitä muutu sinun uskon mukaan!

        Turha väittää, etteikö romaneilla ole puheessa "venyttävää" aksenttia. Ei Petelius ja Kalliala ole sitä keksinyt, se on ollut aina romanien puheessa!

        En ole romanien vihaaja, jos sitä väität.
        Minulla on yksi tuttu, joka on romani.
        Tämä ko. romani myöntää monta sellaista asiaa, mitkä tälläkin forumilla väitetään valheeksi ja rasismiksi.

        Voisitko opetella kirjoittamaan, että saisi edes jotain tolkkua kirjoituksestasi?
        En pyydä täydellistä äidinkielen hallintaa, sillä en pysty siihen itsekään, mutta pilkut, pisteet ja isot kirjaimet voisi olla paikoillaan, eikä miten sattuu:(

        "Mistä tiedät, että en puhu totta? "
        No johan siihen sait vastauksen!! vai etkö ymmärrä lukemaasi!


      • kun huolestuttaa

        tämä romanien kirjoitustaito. Onneksi kaikilla on nykyään oppivelvollisuus.


      • enpä kehuisi
        kun huolestuttaa kirjoitti:

        tämä romanien kirjoitustaito. Onneksi kaikilla on nykyään oppivelvollisuus.

        näitten suomalaistenkaan kirjoitus taitoa.. nyky nuoret olipa mistä kulttuurista vaan, eivät hallise enää oikein kirjoitusta.

        Ja mistäpä. sinä. tiedät. jos. joku. haluaa. tahallaan tehdä. pisteitä. mihinkä vaan väliin.
        !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!pöö!


      • Muuan Mustalainen
        työmies. kirjoitti:

        Mistä tiedät, että en puhu totta?
        Olitko katsomassa kuorman purkua?
        Tapaus on totta elävästä elämästä, se totuus ei siitä muutu sinun uskon mukaan!

        Turha väittää, etteikö romaneilla ole puheessa "venyttävää" aksenttia. Ei Petelius ja Kalliala ole sitä keksinyt, se on ollut aina romanien puheessa!

        En ole romanien vihaaja, jos sitä väität.
        Minulla on yksi tuttu, joka on romani.
        Tämä ko. romani myöntää monta sellaista asiaa, mitkä tälläkin forumilla väitetään valheeksi ja rasismiksi.

        Voisitko opetella kirjoittamaan, että saisi edes jotain tolkkua kirjoituksestasi?
        En pyydä täydellistä äidinkielen hallintaa, sillä en pysty siihen itsekään, mutta pilkut, pisteet ja isot kirjaimet voisi olla paikoillaan, eikä miten sattuu:(

        Hyvinhän näyt saavan selvän tuosta. koska vastasit siihen. jos et olisi saanut selvää siittä. niin et olisi varmaankaan vastannut mitään. etkö osannut parempaa. kun piti jo kirjoituksesta ruveta purnaamaan. olet sinä tosi veli kulta. taidat olla toden näköisesti. suurempia rasisteja. mitä suomalaisista löytyy. Mutta elä viitsi enään kirjoittaa. mitään paskaa tänne. en viitsi enään sinun kanssasi mielijä vaihtaa.


      • mitä.
        työmies. kirjoitti:

        Mistä tiedät, että en puhu totta?
        Olitko katsomassa kuorman purkua?
        Tapaus on totta elävästä elämästä, se totuus ei siitä muutu sinun uskon mukaan!

        Turha väittää, etteikö romaneilla ole puheessa "venyttävää" aksenttia. Ei Petelius ja Kalliala ole sitä keksinyt, se on ollut aina romanien puheessa!

        En ole romanien vihaaja, jos sitä väität.
        Minulla on yksi tuttu, joka on romani.
        Tämä ko. romani myöntää monta sellaista asiaa, mitkä tälläkin forumilla väitetään valheeksi ja rasismiksi.

        Voisitko opetella kirjoittamaan, että saisi edes jotain tolkkua kirjoituksestasi?
        En pyydä täydellistä äidinkielen hallintaa, sillä en pysty siihen itsekään, mutta pilkut, pisteet ja isot kirjaimet voisi olla paikoillaan, eikä miten sattuu:(

        sinä. kirjotat että,? et. muka. saisi sevää, juurihan, sinä vastasit.# kysymykseen että pidä, suusi. kiinni?

        Ohhoh. saattoi - tulla* muutama^^ virhe, kun en& oikein mäkään: hallitse tätä``` kirja kieltäää>

        Mutta hyvää velii, saitkos silitikkin selevään, hei hai siee haisulii!!

        Ärsyttää tollaset pilkun nusutteliat, tässä sulle viilattavaa, riittää aineki hetkeks->
        ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,


      • sinä työmies
        työmies. kirjoitti:

        Mistä tiedät, että en puhu totta?
        Olitko katsomassa kuorman purkua?
        Tapaus on totta elävästä elämästä, se totuus ei siitä muutu sinun uskon mukaan!

        Turha väittää, etteikö romaneilla ole puheessa "venyttävää" aksenttia. Ei Petelius ja Kalliala ole sitä keksinyt, se on ollut aina romanien puheessa!

        En ole romanien vihaaja, jos sitä väität.
        Minulla on yksi tuttu, joka on romani.
        Tämä ko. romani myöntää monta sellaista asiaa, mitkä tälläkin forumilla väitetään valheeksi ja rasismiksi.

        Voisitko opetella kirjoittamaan, että saisi edes jotain tolkkua kirjoituksestasi?
        En pyydä täydellistä äidinkielen hallintaa, sillä en pysty siihen itsekään, mutta pilkut, pisteet ja isot kirjaimet voisi olla paikoillaan, eikä miten sattuu:(

        Sinullako yksi tuttu joka on romaani...HUH-HAH-HEJ...Sinuna pitäisin jo suuni kiinni...Ja mihin tämä maailma kaatuu jos ei pilkut ja pisteet ole paikallaan...sun omaan tyhmyyteesi.


      • Anonyymi
        työmies. kirjoitti:

        Mistä tiedät, että en puhu totta?
        Olitko katsomassa kuorman purkua?
        Tapaus on totta elävästä elämästä, se totuus ei siitä muutu sinun uskon mukaan!

        Turha väittää, etteikö romaneilla ole puheessa "venyttävää" aksenttia. Ei Petelius ja Kalliala ole sitä keksinyt, se on ollut aina romanien puheessa!

        En ole romanien vihaaja, jos sitä väität.
        Minulla on yksi tuttu, joka on romani.
        Tämä ko. romani myöntää monta sellaista asiaa, mitkä tälläkin forumilla väitetään valheeksi ja rasismiksi.

        Voisitko opetella kirjoittamaan, että saisi edes jotain tolkkua kirjoituksestasi?
        En pyydä täydellistä äidinkielen hallintaa, sillä en pysty siihen itsekään, mutta pilkut, pisteet ja isot kirjaimet voisi olla paikoillaan, eikä miten sattuu:(

        Kyllähä romanit nauraa työtätekeville.


    • TUMMA MIES

      Olemme yllätyneitä kirjoituksestasi että näin on käyttäydytty sinua kohtaan,Poikeuksia on meissäkin,emme ole täydellisiä virheitä sattuu paremissakin perheissä.
      Pyydän anteeksi heidän puolestaan.
      Mutta tiedoksi yleisesti,Romaani väestö on aika ylösotettuja,vastuunkantajia,koulutettuja ihmisiä,jotka omaavat kunnioitusta toista ihmistä kohtaan ja arvostavat heidän panostaan yhteiskunnassa.
      Haluavat auttaa taakojenkin kantamisissa ja maksavat veroa yhteiskunnalle.

    • Etelänkomianainen

      Olen aivan samaa mieltä tumman miehen kanssa.
      Tänä päivänä on useampi romani koulutettuja ja osaavia ihmisiä niin miehet kuin naisetkin. Minäkin luin itseni vuonna 97 ollessani kolmen lapsen äiti itselleni ammatin. Samassa yhteydessä 10 romania sai ammatin ja muutamat jatkoivat eteenpäin. Minusta meidän jokaisen pitäisi ensin katsoa oman puseron alle ennen kuin katsomme jonkun toisen. Olen useasti törmännyt kysymykseen miksi te romanit teette aina rikoksia. Olen vastanut siihen minun mielestä meidän romanien tekemät rikokset ovat niin pieniä verrattuna siihen mitä valtaväestön ihmiset tekevät. Meillä ei raiskata lapsia tai tapeta perheitä jos meillä menee huonosti meidät on pienestä pitäen opetettu tulemaan toimeen tavalla ja toisella. Ja ennenkaikkea pitää muistaa se että niin meissä romaneissa kuin valtaväestön ihmisissä on niin huonot kuin hyvät puolensa.... Ei muuta kuin siunattua jouluja ja onnellista uutta vuotta kaikille...

      • terveyttä ja hyvää loppuvuotta

        t:timantti


      • En haasta riitaa mutta

        "Olen useasti törmännyt kysymykseen miksi te romanit teette aina rikoksia. Olen vastanut siihen minun mielestä meidän romanien tekemät rikokset ovat niin pieniä verrattuna siihen mitä valtaväestön ihmiset tekevät. Meillä ei raiskata lapsia tai tapeta perheitä jos meillä menee huonosti meidät on pienestä pitäen opetettu tulemaan toimeen tavalla ja toisella."

        Tuohan nyt täysin ja todellakaan pidä paikkaansa, mutta jääköön asian enempi ruotiminen.Kyllä ne tietää jotka tietää.


      • Etelänkomianainen
        En haasta riitaa mutta kirjoitti:

        "Olen useasti törmännyt kysymykseen miksi te romanit teette aina rikoksia. Olen vastanut siihen minun mielestä meidän romanien tekemät rikokset ovat niin pieniä verrattuna siihen mitä valtaväestön ihmiset tekevät. Meillä ei raiskata lapsia tai tapeta perheitä jos meillä menee huonosti meidät on pienestä pitäen opetettu tulemaan toimeen tavalla ja toisella."

        Tuohan nyt täysin ja todellakaan pidä paikkaansa, mutta jääköön asian enempi ruotiminen.Kyllä ne tietää jotka tietää.

        Haluaisin tietää miten niin ei pidä paikkaansa
        KUINKA MONTA KERTAA ON LEHDISSÄ LUKENNUT ROMANI MIES RAISKASI JONKUN TAI ETTÄ ROMANIÄITI TAPPOI
        KAIKKI LAPSENSA JA LOPUKSI ITSENSÄ TÄÄ ON TOSI
        EI KERTAAKAA

        VIIMEEKSI TÄNNÄN AAMULLA TÖIHIN MENNESSÄNI HUOMASIN OTSIKON ISOLLA ÄITI POLTTI ITSENSÄ JA 2 LASTAAN AJATTELE ENNENKUIN KMIRJOIAT......


      • romani nainen
        Etelänkomianainen kirjoitti:

        Haluaisin tietää miten niin ei pidä paikkaansa
        KUINKA MONTA KERTAA ON LEHDISSÄ LUKENNUT ROMANI MIES RAISKASI JONKUN TAI ETTÄ ROMANIÄITI TAPPOI
        KAIKKI LAPSENSA JA LOPUKSI ITSENSÄ TÄÄ ON TOSI
        EI KERTAAKAA

        VIIMEEKSI TÄNNÄN AAMULLA TÖIHIN MENNESSÄNI HUOMASIN OTSIKON ISOLLA ÄITI POLTTI ITSENSÄ JA 2 LASTAAN AJATTELE ENNENKUIN KMIRJOIAT......

        oletko tosisas kerropas mulle missä lähessä nii on lekenut meinaan vaa että romanit ei voi tehää tuollei vaan se kääy vatsaan oma kulturiia


      • Anonyymi

        Paljn tiedän romaninaisia lukeneita. Entäpä miehet?


    • Anonyymi

      Nyt työmies puhuu omiaan ei käytetä enää pussihousuja ja eikä puhuta hai sie

    • Anonyymi

      Tulee veren maku suuhun kun lukee uutisen missä romanit huijanneet ja ryöstäneet joltain vanhukselta rahat. Saa lukea usein tätä.
      Sitten saa lukea kuinka romanit kunnioittavat vanhuksia. Pientä ristiriitaa on asiassa.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      90
      6286
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2594
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      30
      2130
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1837
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1641
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1347
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe