puuro-ongelma

miisa76

En millään saa poikaa (7,5kk) syömään puuroa ja neuvolassa sanottiin, että hitaanlainen painonnousu johtuu osalta siitä, että puuroateriat korvaantuvat usein maidolla/vellillä! Minkäs teet kun poika ei suutaan avaa, en kyllä väkisinkään ala syöttämään...Onko kokemuksia? Nyt 3viikon aikana paino oli ollut aikalailla samassa (muutaman 10grammaa alempi), liikkuu kyllä kovasti ja on virkeä. Nyt olisi vertaistuki ja kokemukset paikallaan:)

13

1211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tässäkin

      eli kun vaan säännöllisesti tarjoat sitä vaikkapa hedelmäsosesilmällä niin varmasti alkaa sujumaan. jos lapsi kieltäytyy syömästä ns. karkeaa puuroa, voit tehdä sen aluksi vaikkapa kaura- tai maissijauhosta. Suostuuko hän kuitenkin muuta ruokaa ottamaan myös lusikasta? äläkä anna heti kieltäytymisen jälkeen pulloa, yritä huijata leikin avulla, ja näytä mallia. Syö puuroa itsekin samalla, kehu miten hyvää se on.

      Jotain tällaista meillä käytettiin, ja alku on ollut aika hankalaa aina, mutta kun tottuvat puuronsyöntiin, niin syövät sitten mielellään...

      • jokuvaan

        Mä sotken puuroon kaupan marja/hedelmäsosetta niin paljon, että puurossa melkein enemmän sosetta kuin itse puuroa. Tällaisia annoksia menee nyt 7,5 kk vanhalla n.2dl aamuin illoin.


      • niin meilläkin..
        jokuvaan kirjoitti:

        Mä sotken puuroon kaupan marja/hedelmäsosetta niin paljon, että puurossa melkein enemmän sosetta kuin itse puuroa. Tällaisia annoksia menee nyt 7,5 kk vanhalla n.2dl aamuin illoin.

        Eli VÄHINTÄÄN puoli purkkia makeaa sosetta joukkoon!
        Meijän poitsu (8kk) tykkää kaura-, 4viljan- ja riisipuurosta. :) Ja samoin meillä menee noin pari dl/ kerta. Puuroa aamulla ja illalla.


    • kokeile

      Meilläkään ei alkuunsa kelvannut tavalliset kaurapuurot tai muutkaan hiutaleista tehdyt.
      Oletko kokeillut kaupan valmispuuroja, siis niitä joita varten vain keitetään vesi ja jauhe sotketaan sekaan? Tuleehan ne pitkällä tähtäimellä hieman kalliimmaksi mutta ainakin meillä ne maistuivat. Ne ovat aika hienojakoisia ja makuvalikoimaakin on paljon. Meillä banaaniriisipuuro oli ihan ykkönen. Kun tyttö oli 10-11 kk ikäinen, alkoi tavallinen kaurapuuro maistua.

      • Kamalaa...

        Me kokeiltiin kaupan jotain valmispuuroa, ihan ku olis vehnäjauho-vesimössöä vauvaklle tarjoillu! Molempia yökkäytti, niin lasta ku äitiä.


      • valmispuuro
        Kamalaa... kirjoitti:

        Me kokeiltiin kaupan jotain valmispuuroa, ihan ku olis vehnäjauho-vesimössöä vauvaklle tarjoillu! Molempia yökkäytti, niin lasta ku äitiä.

        Minä en kokenut asiaa niin. Olin vain tyytyväinen, kun sain lapselle tarjottua jotain puuroa, kun ei tavalliset puurot kelvanneet. Jonkin ajan kuluttua alkoi kaurapuurokin sitten maistua.
        On niitä oikeastikin ihan hyvän makuisia valmispuuroja, ei tarvitse kaikkea aina niin liiotella.


      • "liioitella"???
        valmispuuro kirjoitti:

        Minä en kokenut asiaa niin. Olin vain tyytyväinen, kun sain lapselle tarjottua jotain puuroa, kun ei tavalliset puurot kelvanneet. Jonkin ajan kuluttua alkoi kaurapuurokin sitten maistua.
        On niitä oikeastikin ihan hyvän makuisia valmispuuroja, ei tarvitse kaikkea aina niin liiotella.

        No ku oli oikeesti HYI!!!
        Minulla kun on periaatteena että lapsen ei tarvi suuhunsa laittaa mitään mitä en itsekään söisi. Ja toisekseen kun SE YÖKKÄYTTI todellakin myös lasta!
        Lueppa ihan huvikseen, mitä ne valmispuurot sisältää........


      • valmispuuro
        "liioitella"??? kirjoitti:

        No ku oli oikeesti HYI!!!
        Minulla kun on periaatteena että lapsen ei tarvi suuhunsa laittaa mitään mitä en itsekään söisi. Ja toisekseen kun SE YÖKKÄYTTI todellakin myös lasta!
        Lueppa ihan huvikseen, mitä ne valmispuurot sisältää........

        Noh, teillä niin ja meillä näin. Ei ollut tarkoitus loukata. Tarkoitin vain sitä, että itse pahoitin mieleni kommentistasi ja tunsin tehneeni väärin, kun annoin lapseni syödä valmispuuroja monen kuukauden ajan. Meillä lapsi söi valmispuuroja mielellään (ilman mainitsemaasi "yökkäilyä") aikansa, kunnes tavallinen puuro alkoi maistua. Ja omasta mielestäni ne ovat hyvän makuisia. Minä itse vihaan kaurapuuroa (sen maku jopa yököttää), mutta silti ilomielin tarjoan sitä lapselleni.
        Näinhän se katsos menee, kukaan ei pidä kaikesta.
        Anteeksi vain.


    • ei maailma kaadu

      Keskieuroopassa ihmettelivät kovasti kun 8 kk tyttömme veteli kaurapuuroa kaksin käsin. Heidän lapsensa eivät koskaan söisi moista.

      Tarjoile päivällä kotitekoista sosetta; perunaa, pastaa, riisiä, broileria, parsaa jne. (Kaupan soseet ovat kuvottavia ja monet turhan makeita) Ja soseruoan kanssa vettä juomaksi, niin oppii erottamaan mistä vatsa tulee täyteen ja millä jano lähtee.

      Eikä sillä painonnousulla niin kiire ole. Pojilla on tapana kasvattaa ihan oma maha sitten myöhemmin.

    • oli kans

      samassa iässä puuro lakko. Meille neuvola täti sanoi, että usein lapset juuri tuossa iässä kieltäytyvät puurosta. Ja että ei se niin vakavaa ole, vaikka se puuro olisikin suotavaa jne. Käski vaan pitämään parin viikon tauon puuron tyrkyttämisessä ja sitte alottaa uuestaan. Sit taas kelpas.

    • Pojan äiti

      Kun vertaa kaupan valmispuuroja ja -vellejä, niin niissä on yhtä paljon kaloreita. Hitaanlainen painon nousu ei siis varmaankaan johdu siitä. Jos ei puuroa suostu syömään, niin koita totuttaa makuannoksilla ja anna vaan velliä päälle. Jos puuroon tottuu, niin hyvä. Jos ei totu, niin ei sitten mitään. Saa ainakin sitten vellistä kalorit. Voit kokeilla myös laittaa rypsiöljyä muutaman teelusikallisen/päivä kasvissoseeseen mukaan, että paino lähtisi nousuun.

    • Yks mutsi vaan

      Yosat on maidottomia ja muutamat maut hed.sokerilla makeutettuja.Mä kyllä annoin tytölle 8,5kk ihan tavallisestikin sokeroituja makuja,kun muissa oli esim.mansikkaa,joka aiheuttaa allergisia oireita.Noihin Yosiin on lisätty kauraa,joka siis sisältää paljon kuituja.Saattaisi auttaa ainakin vatsan toimimiseen paremmin.

      Meillä tyttö lakkasi alle 6kk:ssa vellit ja pian sen jälkeen puurot.Joskus harvoin syö "kunnolla" puuroa.Mä olen ostanut niitä valmiita Muksu-tetroja,koska muut puurot ei uppoo yhtään.Yleisimmin,kun muilla syödään puuroa tai velliä,meillä tyttö saa kasvissosetta.Varsinkin illalla ennen nukkumaanmenoa.Eli puuro on korvattu ylimääräisellä aterialla,muuten tyttö syö liha- ja kanasoseita.

      Tyttö on tosi hoikka ja viime aikoina paino ei ole hirveen hyvin noussut.Tosin liikkuminen on niin hurjaa,että tolla kulutuksella pitäis syödä hevosia:)

      Meillä tuli hed.-ja marjasoseisiinkin lakko,joka nyt näyttäisi olleen mennen talven lumia,onneksi.Luulen,että hampaiden tulo vaikuttaa makuihinkin.Ainakin marjat voi kirvellä suuta,jos ikenet on muutenkin arat.Että teilläkin,jos siis kyse lakosta,voi olla vain tilapäistä.

      Tsemppiä!Kaikki ei syö kaikkea,eikä siihen ole kukaan kuollut,ettei puuroa syö.Yritä vaikka oman mielenrauhasikin takia syöttää jotain "ylimääräistä" puuron sijaan.

    • hyivemmettikaurapuuro

      Monet vihaa kaurapuuroa. Kokeile ennemmin 4viljaa. Ite olen joutunut syömään kaurapuura aamulla 3 vuotta ja tulee korvista ulos

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe