Paljonkos se T-kortti maksaa erikseen ja mopokortin yhteydessä?
T-kortin hinta
25
12501
Vastaukset
- t-card
t-kortilla saat kyllä ajaa mopediakin, ei oo mitn yhdistelmäkorttia.
kokeile www.google.fi
tai käy kysymässä paikkakuntasi autokoulusta- katsastusinsinööri
Maksaa noin sata euroa kaikkiaan. Ajokorttilupa, lääkärintodistus ja tutkintomaksu.
M kortti on samanhintainen kuin T kortti. Yhdessä tentittynä MT kortti on myös samanhintainen kuin jompi kumpi yksinään. - katsastusinsinööri
ettei traktorikortilla saa ajaa mopoa eikä mopokortilla traktorin. Mopokortilla saa ajaa myös kevyttä nelipyörää, jota traktorikortilla ei saa ajaa.
Sinällään hassua, että traktorikortilla saa ajaa vaikka 6 tonnia painavaa traktoria, jossa on 10 tonninen perävaunu, muttei esim. 200 kg painavaa kevyttä nelipyörää. - T-card
katsastusinsinööri kirjoitti:
ettei traktorikortilla saa ajaa mopoa eikä mopokortilla traktorin. Mopokortilla saa ajaa myös kevyttä nelipyörää, jota traktorikortilla ei saa ajaa.
Sinällään hassua, että traktorikortilla saa ajaa vaikka 6 tonnia painavaa traktoria, jossa on 10 tonninen perävaunu, muttei esim. 200 kg painavaa kevyttä nelipyörää.on sitten säännökset muuttunu niistäajoista kun ite ajoin T-kortin parikytvuotta sitten.
Eihän toi mitenkään reilulta kuulosta, taitaa olla rahastuksen makua ilmassa.
Lisäksihän liikennetraktori tarvitsee C-kortin, Tavallista traktoria saa ajella vaikka olis se em. perävaunu perässä, ja lisäksi kolmimetrinen alueaura nokalla :) - arii
T-card kirjoitti:
on sitten säännökset muuttunu niistäajoista kun ite ajoin T-kortin parikytvuotta sitten.
Eihän toi mitenkään reilulta kuulosta, taitaa olla rahastuksen makua ilmassa.
Lisäksihän liikennetraktori tarvitsee C-kortin, Tavallista traktoria saa ajella vaikka olis se em. perävaunu perässä, ja lisäksi kolmimetrinen alueaura nokalla :)tota liikenne rattorii saa ajaa t-kortilla niissä ajoissa joissa saa ajaa ns. verottomalla p-öljyllä, kunhan ei aja yli 40km/h
- aja
arii kirjoitti:
tota liikenne rattorii saa ajaa t-kortilla niissä ajoissa joissa saa ajaa ns. verottomalla p-öljyllä, kunhan ei aja yli 40km/h
40km/h jos jos traktori kulkee 50-60km/h. ite oon ajanu siitä asti kun sain traktori kortin niin liikennetraktorilla, joka kulkee 60km/h, eikä kukaan ole koskaan pysäyttäny.
- arii
aja kirjoitti:
40km/h jos jos traktori kulkee 50-60km/h. ite oon ajanu siitä asti kun sain traktori kortin niin liikennetraktorilla, joka kulkee 60km/h, eikä kukaan ole koskaan pysäyttäny.
.. mut laki nyt on tommonen...
- tuuraaja
arii kirjoitti:
.. mut laki nyt on tommonen...
jos sattuu jäämään esim mummo rattorinalle, niin siinävaiheessa varmaan tutkitaan kuskin korttitilanne, ja ajontarkoitus/polttoaineen laatu.
Aika harvoin kuitenkin raktorimiehiä ratsataan. Kerran olen joutunut puhallusratsiaan raktorilla, ei ollu edes valoja päällä. Poliisisetä juoksi aina nokalla kattomassa että tuleeko valoja, kun painelin namiskoita hytistä. Ei ollumeniaan oma kone. - mittaa
tuuraaja kirjoitti:
jos sattuu jäämään esim mummo rattorinalle, niin siinävaiheessa varmaan tutkitaan kuskin korttitilanne, ja ajontarkoitus/polttoaineen laatu.
Aika harvoin kuitenkin raktorimiehiä ratsataan. Kerran olen joutunut puhallusratsiaan raktorilla, ei ollu edes valoja päällä. Poliisisetä juoksi aina nokalla kattomassa että tuleeko valoja, kun painelin namiskoita hytistä. Ei ollumeniaan oma kone.polttoaineen,empä usko että tulevat onnettomuuspaikalle
- Lännen
Kyllä T-kortilla saa ajaa verottomalla aineella 50km/h.
- Toby
Siis paljonko sitä hintaa tuli? Kohta ikää 15 ja ois mopo ja moottorikelkka ja molemmilla ois tarkotus ajella.
- eki vain
no ensinäki tarviit lääkärintodistuksen tai terkalta nuorison terveystodistuksen ja
2 passikuvaa
sitte lupa laitokselta on sen 40-42e ja tohon hintaa saa ne kummatki kortit jos vaa haluu..
katsastusasemalla se koe on 14,5e kerta ja siinäki sama suorittaako yhen vai kaks korttia kerralla.. - mopoilia
eki vain kirjoitti:
no ensinäki tarviit lääkärintodistuksen tai terkalta nuorison terveystodistuksen ja
2 passikuvaa
sitte lupa laitokselta on sen 40-42e ja tohon hintaa saa ne kummatki kortit jos vaa haluu..
katsastusasemalla se koe on 14,5e kerta ja siinäki sama suorittaako yhen vai kaks korttia kerralla.."katsastusasemalla se koe on 14,5e kerta ja siinäki sama suorittaako yhen vai kaks korttia kerralla.." mulle sanottii et ku menee tekee korttii se on 17€
- jokinnnnn
125€ yhteensä riippuu monta kertaa joudut yrittämään.
- mopoilia
huomenna tekee M ja T korttia.. Harjotellu tuolta sompsasta pelkkiä sanallisii ja sit moponetis tehny kuvallisii ja sanallisii.. luulis et pääsen mopo venaa jo tallis (;
- l.r
mitä traktorikortilla saa ajaa?saako esim 90 kuutioista mönkijää?
- mikki07
T-kortilla saa ajaa kaikkia kelta kilpisii koneit
- tt
mikki07 kirjoitti:
T-kortilla saa ajaa kaikkia kelta kilpisii koneit
eikö t kortilla saa ajaa maatalous traktoria ja liikennetraktoria jos ajaa maatalous ajoa. ja saa ajaa polttoöljyllä jos on maatalousajoa. ja liikennetraktoria saa ajaa t kortilla jos on maatalousajoa. jos ei ole niin silloin pitää olla kuormaautokortti. maataloustraktori 40kmh liikennetraktori 50kmh.korjatkaa jos olen väärässä
- 19+15
tt kirjoitti:
eikö t kortilla saa ajaa maatalous traktoria ja liikennetraktoria jos ajaa maatalous ajoa. ja saa ajaa polttoöljyllä jos on maatalousajoa. ja liikennetraktoria saa ajaa t kortilla jos on maatalousajoa. jos ei ole niin silloin pitää olla kuormaautokortti. maataloustraktori 40kmh liikennetraktori 50kmh.korjatkaa jos olen väärässä
Polttoöljyllä saa ajaa kaikki ajot olipa maataloutta tahi ei jos vain ei kuskaa mitään.
Esim. saat tehdä periaatteessa kaikki urakointityöt löpöllä paitti kuletuksen, et saa etes etukuormaajalla lunta kulettaa yleisen tien yli. - tt
19+15 kirjoitti:
Polttoöljyllä saa ajaa kaikki ajot olipa maataloutta tahi ei jos vain ei kuskaa mitään.
Esim. saat tehdä periaatteessa kaikki urakointityöt löpöllä paitti kuletuksen, et saa etes etukuormaajalla lunta kulettaa yleisen tien yli.mitenkäs minä oon kuullu että polttoöljyllä saa ajaa ainoastaan maatalousajoa jos on maataloustöissä. sitte jos muutenvaan rällää kylillä (jota kaikki ei kyllä tee) nii sillon pitää maksaa diesel vero!
- ygybg
tt kirjoitti:
mitenkäs minä oon kuullu että polttoöljyllä saa ajaa ainoastaan maatalousajoa jos on maataloustöissä. sitte jos muutenvaan rällää kylillä (jota kaikki ei kyllä tee) nii sillon pitää maksaa diesel vero!
korjaan muuten että tuo jos on vaikka lumiurakoitsija niin sillon pitää ajaa dieselillä
- JanneK_69
tt kirjoitti:
mitenkäs minä oon kuullu että polttoöljyllä saa ajaa ainoastaan maatalousajoa jos on maataloustöissä. sitte jos muutenvaan rällää kylillä (jota kaikki ei kyllä tee) nii sillon pitää maksaa diesel vero!
Jos traktorissa on etukuormaaja, lumilinko tai vaikka kyntöaurat, niin se on pykälien mukaan moottorityökone, jota saa ajaa polttoöljyllä.
Tyhjää traktoria ei saa ajaa polttoöljyllä. Peräkärryllä jos jotain kuljetat, niin ei saa ajaa polttoöljyllä. - bt50
JanneK_69 kirjoitti:
Jos traktorissa on etukuormaaja, lumilinko tai vaikka kyntöaurat, niin se on pykälien mukaan moottorityökone, jota saa ajaa polttoöljyllä.
Tyhjää traktoria ei saa ajaa polttoöljyllä. Peräkärryllä jos jotain kuljetat, niin ei saa ajaa polttoöljyllä.polttoöljyllä kärry perässä, niin kärryssä saa olla traktoriin kuuluvia työlaitteita esim kauhoja ja traktorin omaa polttoöljyä. Mutta todella harvinaista tuollainen ratsaaminen. Kuorma-autokuskit kyllä vittuunuksissaan saattavat soitella tullin perään.
- nämä höpisee
bt50 kirjoitti:
polttoöljyllä kärry perässä, niin kärryssä saa olla traktoriin kuuluvia työlaitteita esim kauhoja ja traktorin omaa polttoöljyä. Mutta todella harvinaista tuollainen ratsaaminen. Kuorma-autokuskit kyllä vittuunuksissaan saattavat soitella tullin perään.
"Tyhjää traktoria ei saa ajaa polttoöljyllä."
meinaatko uuno et joka välissä ku on kone pois perästä tai keulasta niin pitää vaihtaa dieseli. paskapuhetta.
ja t-kortilla saa ajaa monkijää, kelekkaa ja näitä härpättimiä, mutta 90-kuutioiset harvoin on kilvissä. joku 550-kuutioinen tieliikennemönkijä saattas olla ihan näppärä.
se mt-kortin hinta nousee sinne saan euron hujakoille kaikkine ylimääräsine sivuhommineen.
ei muuta kun kesällä turvesuolle töihin. - 15+18
ygybg kirjoitti:
korjaan muuten että tuo jos on vaikka lumiurakoitsija niin sillon pitää ajaa dieselillä
Ja ei muuten tarvitse lumiurakoitsijan dieselillä ajaa!
AKE:n ohjeesta:
Moottorityökoneeksi varustettu traktori
Jos traktori on varustettu moottorityökoneeksi ja sitä käy-
tetään työtehtävän tekemiseen eikä kuljetustarkoitukseen,
traktorissa saa käyttää polttoöljyä. Sillä, kuka traktorin
omistaa ja kuka sitä käyttää, ei ole merkitystä. Merkitystä
ei ole silläkään, saako traktorin käyttäjä tekemästään työ-
suorituksesta korvausta vai ei.
Polttoainemaksusta vapaata on työn tekeminen työalueel-
la sekä työtehtävään liittyvät kuljetukset työalueella silloin,
kun kuljetus suoritetaan itse työkoneella (esimerkiksi trak-
torin kauhalla) eikä perävaunulla. Polttoainemaksua ei tar-
vitse maksaa myöskään silloin, kun työkoneeksi varustetul-
la traktorilla siirrytään työalueelta toiselle tai sitä siirretään
huoltoa tai korjausta varten. Työkoneen omien poltto- ja
voiteluaineiden kuljetus on polttoainemaksusta vapaata.
Traktoria pidetään moottorityökoneeksi varustettuna sil-
loin, kun se on varustettu esimerkiksi seuraavilla laitteilla:
• kuormaus- tai kaivulaite,
• salaojan kaivulaite tai sorastusvaunu,
• pusku- tai lumiaura,
• lana tai harjauslaite,
• lumilinko, aura, äes tai muu vastaava työväline.
Traktori luetaan moottorityökoneeksi myös sellaisessa ta-
pauksessa, kun traktori vetää tai vetää ja käyttää täryjyrää
tai traktori käyttää voimakoneena esimerkiksi kompres-
soria, pumppua, myllyä tai sirkkelisahaa.
Jos traktoriin on kytketty perävaunu, sitä ei pidetä moottorityökoneena.
Hiekoitustyössä traktori katsotaan moottorityökoneeksi,
jos siinä on enintään kahden kuutiometrin kokoinen
hiekkasäiliö.
Kyllä jämpti on niin!
JA tuosta epätietosille lissee:
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/B5C4A8EE-7E9D-4CB9-897C-00174D2720A6/0/polttooljyesite_fi_kevyt_D.pdf
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3482805Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201549Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151046Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57997Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28958En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82933- 80908
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205839