Toksoplasmoosi-infektio

Smile

Moi!

Kaksi kuukautta kestänyt iriittini paljastuikin toksoplasmoosi-infektioksi.. Siis silmässä on parasiitti, joka aiheuttaa tulehduksen. (yääks!) Onko kenelläkään ollut?? Lääkäri sanoi tänään, että voi jäädä pieni arpi kunhan tulehdus paranee.. Hmmmm, tarkoittaako se sitä että nämä näkökentässä liitelevät mustat läiskät jäävät pysyviksi?

9

15693

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • määääääääääki

Ei liity asiaasi, mutta mulla oli jonkinlainen lievä iriitti silmässä ilmeisesti aika kauan. Se löytyi ihan sattumalta silmälääkärissä. Se aiheutti minulle sen, että lasiainen on ihan täynnä mustia sakkoja ja samentumia. En näe enää kunnolla toisella silmälläni ja silmälääkäri sanoi, että nuo samentumat eivät välttämättä tai todennäköisesti muutu enää pahemmiksikaan, mutta eivät poistukaan tod. näk. ikinä.
      Kiva homma, kun ei enää näe tuolla silmällä, joka on muuten ollut ok. Toinen silmäni on heikkonäköinen, eikä se johdu taittovirheestä, joten laseista ei ole apua siihen.
      Pärjään kyllä, mutta joudun kokoajan kääntelemään silmiä, että samentumat heiluisivat sivuun näkökentän keskeltä.
      Eniten haittaa se, että useimmat marketeissa ja kaupungilla olevista valoista heijastaa samentumistani varjoja näkökenttään ja ajoittain tavallaan häikäistyn niistä tai näkökenttääni tulee sellainen usvainen heijastus, jolloin tarkka näkö häipyy sekunniksi tai pariksi, kunnes taas heiluttelen silmiäni.
      Silmälääkäri vaan totesi, että saadaanhan ne samentumat pois sieltä silmistä, jos tehdään lasiaisenpoistoleikkaus, mutta kun kyselin leikkauksesta tarkemmin, niin lääkäri sanoi, että ei niitä kyllä tehdä samentumien takia ja onhan se parempi katsella maailmaa omilla silmillä?
      Katsella maailmaa? > Mielellään, kunhan vain näkisi kirkkaasti....
      Oon tossa aikaisemminkin jo kirjoitellut tänne palstalle asiasta ja kertonut, että masennuin noiden samentumien takia ja joudun nyt syömään masennuslääkkeitä niiden takia. Ei oo helppoo, mutta en suostu hyväksymään tuollaista vikaa ja olen nyt yli vuoden miettinyt asiaa joka päivä, kun avaan silmät ja vitutus on kokoajan päällä.
      En totu tähän millään.
      Pitäisikö minun tottua tähän ja hyväksyä hämärtynyt näköni? mitä ootte mieltä?

• Smile

Heip! Kiitos viestistä, tiedän tarkalleen miltä tuntuu kun joka aamu silmiä avatessan toivoo "ei enää niitä läiskiä.." Mutta tadaa!, siinähän ne muljahtelevat näkökentässä ja toivottavat hyvät huomenet. Mun kohdalla tosin nyt tuli terveyteen ns. suurempia ongelmia- infektioon määrätyt antibiootit löivät yhtäkkiä päälle allergisen reaktion ja olen nyt kolmatta päivää sairaalassa!! Silmän takia!! Arvaa vaan ketuttaako..!

Elämä on..

Ps. Olen huomannut että rillit auttavat niihin läikkiin ja sumeuteen. Oletko kokeillut? Nähtävästi tosin olet, jos Sulla on toinen silmä ollut aina heikkonäköisempi. TSEMPPIÄ!!

• silmälääkäri

Toksoplasmoosi on melko harvinainen silmätauti. Kun tulehdus rauhoittuu, saattaa lasiainen hyvinkin taas kirkastua. (Mutta joitakin samentumia saattaa myös jäädä).

Toksoplasmoosi saattaa reaktivoitua pitkänkin ajan kuluttua, sillä elimistö ei yleensä saa kaikkia bakteereja tuhottua, vaan ne jäävät "kyttäämään" sopivaa tilaisuutta ja oppikirjan mukaan tyypillinen potilas saattaa kokea keskimäärin 3-4 aktivoitumisjaksoa elämänsä aikana.

Pahinta jälkeä toksoplasmoosi saa aikaan, mikäli äiti odotusaikana sairastuu toksoplasmoosiin, jolloin verkkokalvolle tulee tyypillisesti keskeinen arpi, jolloin näöntarkkuus jää lapsesta saakka huonoksi (usein molemmassa silmässä!). Tämän vuoksi odottavia äitejä, joilla ei ole toksoplasmoosivasta-aineita varoitetaan kontaktista kissoihin, jotka usein ovat taudin kantajia (tarttuu ulosteiden välityksellä). Vaara on siis silloin kun äiti ei ole koskaan saanut toksoplasmoosi-infektiota ja saa infektion raskauden aikana.

• Smile

Hei! Kiitos asiapitoisista vastauksistasi. Olen löytänyt todella vähän tietoa ko. infektiosta. Antibioottiyliherkkyyden vuoksi jouduin siis sairaalaan, missä minut otettiin hyvään syyniin, sillä hoitavien lääkärien mukaan parasiitti ei immunipuolustukseltaan terveessä ihmisessä oireile mitenkään mainittavan rajusti. Sanoitte kuitenkin että vaiva saattaa jopa uusiutua, huh! Ja kiitos myös lohdutuksesta että lasiainen saattaa kirkastua.. toivotaan, toivotaan..

• toksoplasmoosi
        Smile kirjoitti:

Hei! Kiitos asiapitoisista vastauksistasi. Olen löytänyt todella vähän tietoa ko. infektiosta. Antibioottiyliherkkyyden vuoksi jouduin siis sairaalaan, missä minut otettiin hyvään syyniin, sillä hoitavien lääkärien mukaan parasiitti ei immunipuolustukseltaan terveessä ihmisessä oireile mitenkään mainittavan rajusti. Sanoitte kuitenkin että vaiva saattaa jopa uusiutua, huh! Ja kiitos myös lohdutuksesta että lasiainen saattaa kirkastua.. toivotaan, toivotaan..

Eli siis tuossa muuten hyvässä vastauksessa nimim. "Silmälääkäri" sanoi, että infektio voi aktivoitua uudelleen mikäli "kaikki bakteerit eivät tuhoudu". Toksoplasma ei ole siis bakteeri vaan alkueläin, eräänlainen mikroskooppisen pieni loinen. Akuutista infektiosta parantumisen jälkeen (vaikka siis olisitkin saanut lääkehoidon tautiin) toksoplasma-alkueläin yleensä jää koteloituneessa kystamuodossa silmänpohjaan (arpikudoksen viereen), ja voi olla siinä vuosikausia aiheuttamatta uutta tulehdusta. Eliö voi aktivoitua vielä uudelleen jossain vaiheessa elämääsi, kuten "silmälääkäri" totesikin. Tällöin on mahdollista, että näkökenttään tulee uusia puutosalueita.

• toksoplasmoosi

Unohtui vielä sanoa, että kissat eivät eritä toksoplasmoosi-alkueliötä kuin itse sairastaessaan eli silloin sairauden alkuaikoina tai mennessään jostain syystä huonoon kuntoon (kissaflunssa jne.) Joten vaikka kissalla olisi kyseinen loinen, ei tarkoita, että se sitä erittäisi enää. Raskaanaolevan on täysin turvallista olla kissojen kanssa tekemisissä, kunhan kissanhiekkalaatikkoa puhdistaessaan suojautuu (käsineiden käyttö, pölyttämisen välttäminen). Kissaa saa käsitellä muuten turvallisesti myös raskaana ollessaan, mutta hyvästä käsihygieniasta on kuitenkin hyvä huolehtia varmuuden vuoksi. Yleensä kissan turkissa tms. ei todellakaan ole toksoplasmaeliöitä, sillä kissat puhdistavat itseään huolellisesti.

Kissa lemmikkinä ei aiheuta yleensä suurentunutta toksoplasmoosiriskiä. Sen sijaan raskaanaolevan tulee huomioida, että tartunnan voi saada herkästi ruoan ja saastuneen mullan välityksellä. Mahdollisia infektioriskejä aiheuttavat toksoplasma-alkueliöistä saastuneen mullan käsittely (maassa kissan tai jyrsijöiden ulosteita), pesemättömien kasvisten syöminen ja saastuneen lihan syöminen. Eli raskaanaolevien on hyvä käyttää käsineitä puutarhatöissä, pestä tuoreet kasvikset ja vihannekset hyvin, syödä vain kypsennettyä lihaa, ja ulkomailla oleillessaan välttää tuoreiden kasvisten ja huonosti kypsennetyn lihan syömistä.

Eli kissasta ei TOD. tarvitse luopua raskauden takia :)

• ummikko?

Hei,Kävin tänään silmäklinikalla ja lääkäri arveli että sairastan tokso.. mikä lie tautia?
        Vasemmassa silmässä on pahoja muutoksia ja olen jo 50 vuotias.Kävin vaan hakemassa lukulasit,sain uuden duunin.Miten mä käsittelen asiaa? Pitääkö hermostua? Oireita ei ole vielä paljon. Kiitoksia vastauksista

• heili

Sairastuin itse toksoplasmoosiin vuoden -98 joulukuussa. Tulehdus ilmeni vasemman silman näön häviämisenä. Pitkien kortisoni ja antibiootti hoitojen jälkeen näkö palautui hiukan. Silmälaseilla näkö on kyetty korjaamaan normaaliksi, vaikkakin näkökenttäni on kaventunut. Vasemman silmän näkökentässä leijuu usvaa, mutta se ei enää häiritse. Mustat läiskät sinun tapauksessa voivat siis jäädä pysyviksi. Jos tuo usva haittaisi huomattavasti näkemistäni, niin sitten voitaisiin laserilla poistaa sitä. Tätä vaihtoehtoa voit kysyä hoitavalta lääkäriltäsi.

• anonyymi90

Pystyykö kukaan neuvomaan miten saisin tietää ennen verikokeiden valmistumista äsken, onko minulla toksoplasmoosi?!Olen 27 vuotias nainen ja mulla on maha oireillu jo melkein 1,5vuotta.Paha olo,oksettaa,hikoilun pienestäkin rasituksesta...yms kaikki oireet sopivat.En enää näe kunnolla ja korvat soivat.Epäilen että tartunta on siis pitkäaikainen.Kissani jouduttiin lopettamaan n 2kk sitten ja eivät tehneet ruumiinavausta.Ongelmani ovat siis vakavat.Aivoni eivät toimi kunnolla ja olo on ihan "aivo-sumuinen"Ongelmani on se että olen opiaatti-korvaushoidossa ja lääkärit ja hoitajat eivät tunnu ottavan kovin tosissaan ja luulevat ilmeisesti että haluan lääkkeitä tms. ja oloni alkaa olemaan todella sekava ja epätodellinen.En ole pystynyt kuukausiin syömään kunnolla.Tarvitsisin siis neuvoja ennen kuin verikokeiden tulokset tulevat että näkee sen vaikka silmistä ennen sitä?!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      91
      1919
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      277
      1753
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      305
      1550
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      181
      1441
    5. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      88
      1028
    6. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      51
      997
    7. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      56
      977
    8. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      56
      958
    9. 67
      944
    10. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      931
    Aihe