mitä mieltä olette villakoirista??

jenni

niin... yleensä kaikki pitävät villakoiraa hirveänä hienostelijana entäs mitä mieltä sinä olet??

61

8178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jenni

      itse pidän kyseisestä rodusta hyvinkin paljon!! omistan itsekin sellaisen!!!

      • jusa

        kyllähän ne siltä tuntuu mutta onhan ne kivoja ja mä nyt tykkään lähes kaikista koirista ne on mahtavii:))


    • No...

      Villakoirat ovat sieviä, kilttejä ja iloisia koiria....mielestäni trimmaamaton villakoira on sievä....trimmatut näyttävät kamalilta, tietenki turkkia pitää kesäisin lyhentää yms. mutta trimmaamista en hyväksy, siitä se viillakoiran hienostelijan mainekkin johtuu.
      Itselleni en villakoiraa ottaisi syitä on monia esimerkiksi se että mielestäni koiralla pitää olla luonnetta, pelkkä tyhjänpäiväinen hännänheiluttaja ei ole makuuni....haluan koiralta muutakin kuin vain iloisen mielen ja söpöyden.

      • just juu...

        No tuohon luonteen hakemiseen sanoisin,
        että esim. isovillakoira on luonteeltaan mitä
        MAHTAVIN,ei mikään tyhjänpäiväinen hännän heiluttaja niinkuin sanot.Villakoiran kanssa voi harrastaa agilitiä,tokoa,raunioita, ja on helppo opetettava.Ja mitä tulee tuohon villakoiran trimmaamiseen se ei ole pelkästään hienostelua,
        vaan osa koiran terveydenhoitoa!Trimmaamaton villakoira on eläinrääkkäystä!!!
        HYVÄ ettet ota villakoiraa !
        Eikä villakoira ole läheskään ainoa rotu jota trimmataan.Trimmattavia koirarotuja on PALJON.


      • sani

        Villakoira on älykkäimpiä koirarotuja! Niiden kanssa voi harrastaa vaikka mitä, ovat todella oppivaisia ja luonnetta kyllä löytyy. Turkista ei juurikaan lähde karvaa, jonka vuoksi se ei ole pahimpia allergian aiheuttajia, mutta useimmat ovat allergisia pölylle/hilseelle, ja sitä kyllä kuivaihoisesta villiksestäkin lähtee. Jotkut ovat kovia haukkumaan, mutta sen kitkeminen on tietysti kovasti kiinni "narun toisesta päästä", kuten muunkin ei-toivotun käytöksen kanssa.
        Mulla ei ole koskaan ollut itsellä villakoiraa, mutta on ollut onni vierestä seurata tuttavien koiria ja tietoahan saa myös lukemalla.


    • Milla

      Oon joskus aatellu et ottaisin ehkä tulevaisuudessa villakoiran, tiedot on vaan vähän hakusessa, täällä päin kun ei sellaisia koiria oikein näy.. On sanottu et se sopii joillekkin allergikoille, se suurin syy miks tämä rotu ehkä tulis kysymykseen. No anyway, haluaisin vaan tietää, et ku tosiaan ei luonnossa hirveesti näy niin minkä kokoinen on keskikokoinen villakoira? Entä isovillakoira? Siis joku tällainen tunnettu rotu joka ois samaa kokoo, sentit ei hirveesti kerro=)Onko näiden kahden luonteessa hirveesti eroja? Siis muuta ku yksilölliset erot tietenkin. Ja miten paljon sen turkki sitten kasvaa, eli kasvaako se vaan jos ei leikata vai mikä on maximi? Trimmaaminen taitaa olla "elintärkeää"?

      • *§*

        Oon joskus aatellu et ottaisin ehkä tulevaisuudessa villakoiran, tiedot on vaan vähän hakusessa, täällä päin kun ei sellaisia koiria oikein näy.. On sanottu et se sopii joillekkin allergikoille, se suurin syy miks tämä rotu ehkä tulis kysymykseen.
        KAIKILLE ALLERGISILLE EI SOVI MIKÄÄN NOIRA.SE ON AIKA YKSILÖLLISTÄ.
        No anyway, haluaisin vaan tietää, et ku tosiaan ei luonnossa hirveesti näy niin minkä kokoinen on keskikokoinen villakoira?
        KESKIKOKOINEN VILLAKOIRA ON KORKEINTAAN 45 CM KORKEA,PAINAA NOIN 10 KG.EN NYT KEKSI MITÄÄN YLEISTÄ ROTUA MIKÄ OLISI SAMAN KOKOINEN
        Entä isovillakoira? Siis joku tällainen tunnettu rotu joka ois samaa kokoo, sentit ei hirveesti kerro=)
        ISOVILLAKOIEA ON NOIN 60 CM KORKEA, JA PAINAA NOIN 20 KG.SANOISKO ETTÄ "SUSIKOIRAN" KOKOINEN.
        Onko näiden kahden luonteessa hirveesti eroja? Siis muuta ku yksilölliset erot tietenkin.
        ISOVILLAKOIRA ON YLEENSÄ RAUHALLISEMPI EIKÄ OLE MINKÄÄN TYHJÄN HAUKKUJA,ERITTÄIN OPPIVAINEN.
        PIENEMMÄT OVAT VÄHÄN SELLAISIA "SÄHIKÄISIÄ" JA HAUKKUVAT ENEMMÄN.MUTTA KAIKKI VILLAKOIRAT
        OVAT OIKEIN KÄSITELTYNÄ IHANA LUONTEISIA.
        Ja miten paljon sen turkki sitten kasvaa, eli kasvaako se vaan jos ei leikata vai mikä on maximi? Trimmaaminen taitaa olla "elintärkeää"?
        KYLLÄ SE TURKKI KASVAA "VAAN" JA TAKKUUNTUU,
        JA SE TRIMMAAMINEN ON ELINTÄRKEÄ VILLAKOIRALLE. JA JOS AJATTELET ALLERGISENA IHMISENÄ OTTAA VILLAKOIRAN,NIIN ON ERITTÄIN TÄRKEÄ MYÖS ITSESI TAKIA PITÄÄ KOIRA PUHTAANA, SIISTINÄ JA TRIMMATTUNA.


      • Nasu
        *§* kirjoitti:

        Oon joskus aatellu et ottaisin ehkä tulevaisuudessa villakoiran, tiedot on vaan vähän hakusessa, täällä päin kun ei sellaisia koiria oikein näy.. On sanottu et se sopii joillekkin allergikoille, se suurin syy miks tämä rotu ehkä tulis kysymykseen.
        KAIKILLE ALLERGISILLE EI SOVI MIKÄÄN NOIRA.SE ON AIKA YKSILÖLLISTÄ.
        No anyway, haluaisin vaan tietää, et ku tosiaan ei luonnossa hirveesti näy niin minkä kokoinen on keskikokoinen villakoira?
        KESKIKOKOINEN VILLAKOIRA ON KORKEINTAAN 45 CM KORKEA,PAINAA NOIN 10 KG.EN NYT KEKSI MITÄÄN YLEISTÄ ROTUA MIKÄ OLISI SAMAN KOKOINEN
        Entä isovillakoira? Siis joku tällainen tunnettu rotu joka ois samaa kokoo, sentit ei hirveesti kerro=)
        ISOVILLAKOIEA ON NOIN 60 CM KORKEA, JA PAINAA NOIN 20 KG.SANOISKO ETTÄ "SUSIKOIRAN" KOKOINEN.
        Onko näiden kahden luonteessa hirveesti eroja? Siis muuta ku yksilölliset erot tietenkin.
        ISOVILLAKOIRA ON YLEENSÄ RAUHALLISEMPI EIKÄ OLE MINKÄÄN TYHJÄN HAUKKUJA,ERITTÄIN OPPIVAINEN.
        PIENEMMÄT OVAT VÄHÄN SELLAISIA "SÄHIKÄISIÄ" JA HAUKKUVAT ENEMMÄN.MUTTA KAIKKI VILLAKOIRAT
        OVAT OIKEIN KÄSITELTYNÄ IHANA LUONTEISIA.
        Ja miten paljon sen turkki sitten kasvaa, eli kasvaako se vaan jos ei leikata vai mikä on maximi? Trimmaaminen taitaa olla "elintärkeää"?
        KYLLÄ SE TURKKI KASVAA "VAAN" JA TAKKUUNTUU,
        JA SE TRIMMAAMINEN ON ELINTÄRKEÄ VILLAKOIRALLE. JA JOS AJATTELET ALLERGISENA IHMISENÄ OTTAA VILLAKOIRAN,NIIN ON ERITTÄIN TÄRKEÄ MYÖS ITSESI TAKIA PITÄÄ KOIRA PUHTAANA, SIISTINÄ JA TRIMMATTUNA.

        Hellou koiraihmiset!
        Täytyi kirjoitella, omistan kolmevuotiaan keskikokoisen villisnartun, ja hienostelu ja muu kukkoilu puuttuu tältä pedolta kokonaan. Pyöriskelee mm. mielellään hevosen pas**ssa (nii-in yäk), ja kaikessa muussakin liassa. Metsästysvietti on jostain syystä kumman pinnassa, kaikki riista (sorsat ja jänikset) kiinnostaa valtavasti.
        Trimmaus on meillä lähinnä fiskarssin heiluttelua, onnistuu nimittäin ihan suht hyvin myös saksilla. Eikä ole mitään föönattuja ja tupeerattuja palloja vaan tasainen parin sentin karva. Viihtyy hyvin ulkona vaikka räntäsateella. Se on mahtavaa, että karvaa ei lähde ollenkaan. Tottahan tuossa turkissa vähän hommaa on, mutta siihenkin tottuu. Eikä hauveli ole todellakaan mikään tyhjäpäinen neiti, vaan ihan oikea tomera kaveri. Omistaa jo tuossa iässä mielipiteitä, ja näyttää myös helposti, jos joku asia ei miellytä. Mutta tietää silti paikkansa minun alaisena. Ihmetyttää vaan, kun tuon villakoiran keski-ikä on yli 10 vuotta, että miten älykkääksi se vanhemmiten tulee... Ainoa mistä hänet tunnistaa tuollaiseksi keikistelijäksi on se, että ruoka pitäisi olla aina jotain suurenluokan herkkua, mutta kyllä se sitten syö muutakin kun nälkä on.
        Itsellänikin oli villakoiraa hommatessa todella väärä kuva ko. rodusta. Se ei todellakaan ole mikään keikistelijä (ainakaan minun tapaus), vaan pikemminkin päin vastoin. Ja on sitäpaitsi vielä niin yliaktiivinen, että 10 kilsan lenkin jälkeen pitäs vielä päästä riehumaan pihalle. Eikä todellakaan hauku turhia, ainoastaan ovikellon soidessa saattaa haukku päästä. Näyttelyissä en koiraani käytä (ei oikein kolahda minulle nuo föönailut siis).
        Tälläinen on minun "puudeli"
        Meidän perheen föönailut ja muut kukkoilut jää siis minulle äitille kaikki.
        Niin, olen itse myös allergikko, mutta onneksi minulle oireita ei tule...
        Terveisiä!


      • janne6

        Isovilla on aikalailla saman kokoinen kuin isohko kultainen noutaja. Luonnetta on hyvinkin paljon. Koirien älyä mittaavissa testeissä villakoira on ykkös tai kakkospaikalla. Älykkyys tekee koirasta kaikkea muuta, kuin "tyhjänpäiväisen hännänheiluttajan" kuten joku tietämätön äsken kirjoitti.Turkki kasvaa koko ajan, eniten koiran kropasta, pään karvoitus kasvaa paljon hitaammin, kuono suht. nopeasti. Trimmata pitää kerran kuussa ja voi pitää myös lyhyenä, esim. terrierileikkaus, joilloin hoito helpompaa. Hoitamaton pitkäkarvainen villa on todella eläinrääkkäystä (menee takkuun ja sattuu).


    • niitä

      Tykkään paljon kaikista koirista,mutta omistan saksanpaimenkoiran. Niiden lisäksi rakastan villiksiä ja aioin vielä hankkia sellaisen kaveriksi schäferilleni! villakoirat on todella persoonallisia ja kivoja ja oppivaisia.Ja tosiaankaan niistä ei lähde karvaa, ja muutenkaan ei niiden vuoksi tarvitse pahemmin siivoilla.

    • :)

      Moi! Kannattaako hankkia villakoira ensimmäiseksi koiraksi??? ja minkä kokoinen? Onko ruokinta hankalaa? Ja vielä se että karkaako helposti omasta "ei" aidatusta pihasta? Olisin kiitollinen vastauksista! :)

      • :))))

        Kannattaa! Villis on älykäs ja helposti koulutettava oppivainen koira. Se on alunperin metsästyskoira joten ei mikään sohvapuudeli vaan koira joka kaipaa liikuntaa ja mielekästä tekemistä.
        Koko on jokaisen oma valinta, mutta isommat ehkä ovat hieman rauhallisempia kuin pienet.
        Koiraa ei kannata pitää vapaana ei aidatulla pihalla vaan se on oltava tuolloin esim. juoksulangassa.

        http://www.villakoirakerho.com/villakoira.htm


      • :)
        :)))) kirjoitti:

        Kannattaa! Villis on älykäs ja helposti koulutettava oppivainen koira. Se on alunperin metsästyskoira joten ei mikään sohvapuudeli vaan koira joka kaipaa liikuntaa ja mielekästä tekemistä.
        Koko on jokaisen oma valinta, mutta isommat ehkä ovat hieman rauhallisempia kuin pienet.
        Koiraa ei kannata pitää vapaana ei aidatulla pihalla vaan se on oltava tuolloin esim. juoksulangassa.

        http://www.villakoirakerho.com/villakoira.htm

        Kiitos! Kannattaa sitten vissiin tulevaisuudessa harkita villakoiraa. :) Voistko vielä vastata pariin kysymykseen? :) Onko trimmaus tärkeää? Ja oppiiko helposti sisäsiistiksi? kiitos!!!


      • Anonyymi

        Kaikki koirat lähtevät pihasta, jos sille ei ole opetettu vahvaa luoksetuloa. Kaikki koirat pysyvät pihassa, jos sille on opetettu vahva luoksetulo. Mikään koira ei osaa mitään valmiiksi, vaan kaikki täytyy kouluttaa alusta loppuun itse.


    • villakoira on

      kyllä hienostelija, varmaan maailman viisain koirarotu siinä lähtökohdat

    • :) dumpo:)

      Villakoirat on aivan ihania ja tosi älykkäitä ja toi et ne olis turhia hännän heiluttajia ei todellakaan pidä paikaansa niillä on jopa joitain metsätyskoiria paremmat jäljestys taidot ja meillä on ollut perheessä metsästys koiria ja kaikki se ne on pistännyt ruotuun ja komenntanut aina jos muut koirat peheen koirat ja eläimeton tehnyt jotain pahaa ja aina pärjänny meiän pikku laumas vaikka muut 8 mun villistä isompii ja vaikka mun villis on vaan 28cm.ni muut isot koirat on jopa pelänny lähestyy sitä ,että egoa ainakin riittää lisäks ne on tosi persoonallisii ja jos löytyy apaattinen villis ni se huolestuttavaa.
      Jja mitä trimaukseen tulee ei villiksille tarvi mitään pompuloita leikata esim lammas leikkaus on tosi helppo ja kiva. Mun koirasta ainakin tulee tosi apee ja hiljanen jos esim. sen naamasta ei ajella karvoi koska ne peittää sen silmät ja takut kirsitää tosi inhottavasti jos turkkia ei hoideta. Ja tosi uskollisia kavereita villikset on kans.

    • kikkelitonttu

      En luokittele koiraksi.

    • luomuhurtta

      villakoiran suurin vika on tolkuton trimmaus, ns leijonaleikkaus, etupäässä karseet karvat ja perä kokonaan kalju. Tasaturkkisesti leikattu, perän vehkeet siivosti karvojen suojassa , niin jopa onkivan näköinen koira.

    • Pitbull Love

      Villakoirassa ei ole omaa päätä, kuningattaren koira. Valkeat etenkin rapa kelillä erittäin iljettävät, ulkonäöstä en muuta kehtaa sanoa,.........

      En todellakaan ottaisi.... Mutta jotkut tykkää.

      Kikkelitonttu kerrankin oikeassa! En luokittele koiraksi.

      • mitä ajattelet :-/

        Villakoirat ovat poikkeuksellisen terveitä, kilttejä, energisiä ja miellyttämisenhaluisia rotuja. Sellaisetko piirteet haluat koirista jalostettavan pois ?


    • kikkelitonttu

      Ei ole kokemusta

      • sala neuvos

        Minulla oli 90-luvulla isovillakoiranarttu, jonka turkin leikkasin itse ns kotileikkaukseen. Naaman, varpaat ja hännäntyven ajoin koneella. Siistinä pysyi. Nyt minulla on kaksi isovillisurosta, 4v on 62 cm korkea ja painaa 25 kg. Pidän suuritöisimpänä koiran pesua ja kuivaamista (n. 1x/2 vkoa). Leikkaaminen on kivaa. Turkin saa muotoilla sellaiseksi kuin itse haluaa!
        Villakoira on viisaampi kuin arvaatkaan; jos koulutetun paimenkoiran komentaa hyppäämään jyrkänteeltä, niin se hyppää, mutta koulutettu(kin) villakoira sanoo "et oo tosissas, hyppää itse". Meillä villis on esim oppinut ominpäin avaamaan ovet painikkeesta ja kaappien ovet vetimestä. Belkkarit (oli välissä 2 kpl) eivät moisia keksineet...


    • minävaan:)

      Kumpi on arempi, loukkaantumis herkempi,kivempi, arempi ja rauhallisempi: keskikokoinen vai kääpiö, kun on kauhee sota niiden välillä... kertokaa myös kokemuksesta jos on! :) kiitos!

    • ehkäpä tässä taas inhimillistetään koiraa liikaa, koira ei ole hienostelija, se on vaan ihmisen mielikuvaa... koira on aina koira. villakoira ei ole balettihame päällä riekkuva tanssija, se on edelleen koira!

      ja ku kerran kysyit, ni minun mielestäni villakoirat on rumia, rehellinen olen....

    • villakoiran omistaja

      Meillä on keskikokoinen villakoira uros. Aivan ihana! Rauhallinen, kuitenkin leikkisä ja reipas. Hyväluonteinen siis. Tekee temppuja. Siitä on vaikka mihin. Pomppii esteiden yli. Leikkii. Mutta ei ole mikään ylivilkas. Erittäin kiltti. Todella fiksu.. niin fiksu että mietimme joskus ymmärtääkö se puhettamme tai onko se suurinpiirtein ihminen. Emme ole aiemmin fiksumpaa koiraa tavanneet. Meillä oli kääpiövillakoira. Se oli arkajalka, pelkäsi kaikkea. Mikään koiristamme ei ole ollu hienohelma. Emme ole myöskään trimmannut niitä puudelin näköisiksi. Riippuu siis hyvin paljon omistajasta(kasvatuksesta) ja koiran luonteesta, millainen se on, ei niinkään rodusta. Meillä on kasvatettu maalaisjärjellä ja ei olla hienosteltu. Suosittelen villakoiraa lämpimästi. Karva ei irtoa, joka on ainakin meille iso plussa. Ei haise eikä kuolaa.

      • villakoiran omistaja

        Niin ja mikä tuossa tulikin jollain esille. Meidän villakoirat ovat olleet hyvin terveitä!!


    • kääpiö??

      Onko kääpiövillakoira semmonen, että se ei voi talvella olla pitkäl lenkil, ku jos sille tulee kylmä (varsinki jaloista)? Et voiks sen kaa mennä niinku n. 2 tunnin lenkin ilman et sille tulee kylmä?

    • Kollikan kaveriks

      Onkos se metsästysvietti kova? Mietin meidän colllien kaveriks keskikokosta villistä. Oon lukenu metsästysvietistä, mutta haluaisin kokemuksii!!!

      • sala neuvos

        jahtaavat kissoja, meillä meni pennulta jalka poikki, kun ajoi omaa kissaa..


    • norinimani

      Ei ole kova ainakaan omalla villiksellä. Tällä hetkellä 5.v villa uros eikä ikinä ole lähtenyt minkään perään. Ja jos lähtisi pysähtyisi varmana käskystä :)

    • caninefamiglia

      On aika vaarallista aatella jostain rodusta että se on "helppo". Kovin moni tuntuu kommentoivan että villakoiralla ei ole mitään luonnetta. Koira kun koira pitää kouluttaa ja sosiaalistaa. Ei se koira itsestään mitään opi.

      • Tottahan tuo on

        Villakoira on melko luonteeton...semmonen vähän mitään sanomaton luonteeltaan.
        Komea ja ihan kiva koira, mutta...


    • Koirkoir

      Tervetuloa meidän taloon katsomaan villakoiraa, jolla todellakin on luonnetta. Ko. koiran kanssa on "keskusteltu" erilaisista asioista pikkupennusta saakka ja vasta nyt, monen vuoden jälkeen, on koiran kanssa löydetty linja, jolla ristiriidat ovat vähentyneet huomattavasti. Talouden toinen puudeli on tuohon ensimmäiseen verrattuna kuin enkeli, todella helppo tapaus eikä sen kanssa ole pahemmin tarvinnut asioista vääntää. Tiedän useammankin tapauksen, jossa villakoira on palautunut kasvattajalle siksi, että koiran luonne on ollut haastava ja tuo omakin olisi voinut toisenlaisissa käsissä päätyä ongelmakoiraksi, yhdistelmä älykkyyttä, jääräpäisyyttä sekä omanarvon tuntoa on ollut haastava.

      Metsästysvietti löytyy kummaltakin, vanhemmalta voimakkaampana ja varmasti lähtee ajattamaan jäniksiä sun muita elukoita jos vaan onnistuu ja korvat katoavat samantien, toista kiinnostaa myöskin ja on se jokusen hiiren onnistunutkin nappaamaan.

      Villakoira todellakin kärsii tästä fifin maineesta, koiraa pidetään täysin turhaan hienohelmana. Villakoira kieltämättä askeltaa ylväästi, monesti pää ja häntä pystyssä kuin mikäkin hevonen ja onhan ne näyttelyleikkaukset, osa ainakin, huvittavan näköisiä, mutta yllättävän temperamenttinen, terävällä älyllä varustettu koira sieltä kaiken turkin alta löytyy.

    • kertokaa!

      kumpi olis keskikokoiseks villakoiraks parempi, uros vai narttu? oon nähny ja kuullu uroksista, jotka on TODELLA kilttejä ja ihania, kun taas nartuista en mitään. joskus jotain että nartut ois keskari villiksenä joteski huonompia.. haukkuherkkiä ja tommosta...

      en vaa jostai syystä oikee pidä kaikista uroksista, koska niillä hyvin usein on ollut mm. koulutus vaikeuksia ja nylkytystä. kaikilla tuttavïllani on uros(ei villakoiraa siis)... ei mistään parhaimmasta päästä
      EN siis väitä, että urokset on huonompia!! ällöjä kokemuksia on vaan paljon!

      ELI OLISKO KESKIKOKOISISTA VILLAKOIRA NARTUISTA NS. HYVÄÄ KOKEMUSTA???????

    • terrrrmos

      Hienostelija ??? Mistä ihmeestä tulee villakoiralle sana hienostelija ?????!!! Hyi hemmetti ne mulkosilmät, ja se kouluttamattomuus. Hyi saat.ana. Väri ei ole missään värissä puhdas. Ja se koko mulkosilmäinen mulk.ku olemus pilaa koko rodun. En tiedä mitään pahemman näköistä koiraa kun villakoiran. Oli se minkä kokoinen tahansa.

      • theeeeeeeeeeeeee

        Värinen tai näköinen lisätään vielä. Olispa joku niistä edes koulutettu !!! Saa.tanan mul.kosilmät. ihan oikeesti. Mikään rotu ei saa etomaan niin kun villkoira ja jaoku shihu samoine mulkosilmineen. Sit ne koirat vit.tu luulee olevasa jotain kylän kingejä. Eivätkä tajuu sen enempää kun omistajakaan, kun naapurin koira kerran vit.tu niskasta nappaa niin siinäpä lennät kaaressa henki pois dominaimasta tältä kylältä. Taikka koko laumas. voih juma.


      • sala neuvos
        theeeeeeeeeeeeee kirjoitti:

        Värinen tai näköinen lisätään vielä. Olispa joku niistä edes koulutettu !!! Saa.tanan mul.kosilmät. ihan oikeesti. Mikään rotu ei saa etomaan niin kun villkoira ja jaoku shihu samoine mulkosilmineen. Sit ne koirat vit.tu luulee olevasa jotain kylän kingejä. Eivätkä tajuu sen enempää kun omistajakaan, kun naapurin koira kerran vit.tu niskasta nappaa niin siinäpä lennät kaaressa henki pois dominaimasta tältä kylältä. Taikka koko laumas. voih juma.

        villakoiran silmät eivät ole mulkoja.


    • Mikäs siinä, ei ole koiraa karvoihin katsomista. Meillä on puistossa hyvä koirakamu joka nimenomaan on kääpiövillis, näyttää suloiselta kun se aina paimentaa nuita minun isompia kavereitani :)

    • Miäs877

      Itse en aiemmin piitannut villakoirista ollenkaan, ennakkoluulot oli samantyyppisiä kuin muutamalla muullakin arvostelijalla täällä (pidän isoista/kesk. koirista esim. noutajat, bullmastiffi yms.) KUNNES tapasin kaksi sellaista: keskikokoisen ja ison. Hämmästykseni oli suuri, koska se näyttelytrimmaamaton tasakarvainen isovillakoira oli hevosenkokoinen (säkä 65cm), uljaasti tepasteleva ilmestys, leikkisä, seurallinen, älykäs, kiltti ja hieman itsepäinenkin. Tykästyin suuresti. Kyseessä on uros 4v. Toinen on keskikokoinen uros 11v, tod älykäs ent. agility koira, hieman dominantti, ei aggressiivinen. Eli ensikosketukset muuttivat mieltäni totaalisesti. Pidän varsinkin isommasta. En suosi leijona palleroita pelkästään sen takia, koska ne eivät minun silmiin iske. Niin ja ajattelin tuoda mielipiteen myös tälläisen tavallisen 26v. miehen näkökulmasta, jos sitä ken kaipaa.

    • Ihan kiva koira,

      mut siihen se sitten jääkin...ihan kiva. Mut nääkin on niitä maku asioita. Mun makuun liian pehmeä ja omani ei ainakaan juurikaan pidä siitä, että siihen kosketaan.

    • Villapöpö

      Ihan kivoja, jos vaan eivät lusmua mun sängyn alla.

    • useita villiksiä

      Uskoisin että mielipiteet jakautuvat aika laajasti villakoiran kohdalla juurikin siksi että elokuvissa, sarjakuvissa yms. niistä tehdään diivoja, toisaalta moni on tutustunut juurikin näihin koiriin joiden omistajat eivät älyä että koira on koulutettava.
      Villakoiria on monen luontoisia, on seurakoira tyyppisiä, metsästys viettisiä (johon ne on alunperin jalostettukkin), on ujoo ja arkaa, ja suorastaan hitlereitä.
      Omat kokemukset villakoirista 20v ajalta on, että kyseinen rotu on oikealla koulutuksella ja kohtelulla todellakin "helppo" rotu ja jos itseä ei trimmaaminen kiinnosta niin Suomi on pullollaan ammattitaitoisia trimmaajia.

    • ei kiitos

      Rumia koiria. Pienet räksyjä, isot hienohelmoja. Tiedän useammankin villispojan, jotka eivät nosta jalkaa, vaan kyykkäävät kuin nartut.

    • 18+23

      Rumia? Opiskelepas huvikseen minkälaista montaa eri villistä on tarjolla, kun otat huomioon eri väritykset, trimmaustavat ja villliksen 3 eri kokomuunnosta.
      Googlaapa kuvahaulla!

      Tosi moni kuka haukkuu villiksen ulkonäköä, luulee niiden kaikkien näyttävän tältä:
      http://www.jekkula.com/wp-content/uploads/2013/05/DSC_3737.jpg

      En itekään tekis koirasta tuollaista jos villiksen ottaisin, trimmaisin vaikka näin, tuossa tosi nätiksi tehty k o i r a n näköinen koira:
      http://www.magicdog.fi/fi/gallery
      (Mallikoira Sani, kolmas rivi ylhäältä)

      Se on eri asia jos ei luonteesta tykkää, mutta ulkonäölle siinä on monta vaihtoehtoa. Ja herranjestas, tuo ylempi kuva on näyttelykoirasta, kotikoirat näyttää erilaiselta, ja on ihan omistajan päätettävissä minkä näköistä koiraa pitää!
      Räksy - on koulutuskysymys ja
      Jalannosto ja hienohelmaisuus - ihan puhtaasti yksilökohtaista, vai mitäs siihen sanot että meidän naapurissa asuu 4v kultsi joka ei ole koskaan oppinut nostamaan koipea? Plus kastrointi lopettaa joillain koirilla kokonaan jalannoston, ei mikään rotukysymys siis.

      "Hienohelmaisuus" tulee siitä miten ihmiset kohtelevat niitä koiriaan, jos ne trimmaa, lellii, puunaa jne, niistä voi tulla juuri niitä hienostelijoita. Ihmisestä kiinni siis.
      Ja jotkut (rodusta riippumatta) nartut ja miksei uroksetkin, ovat luonnostaan varovaisia hienostelijoita tms. Ei omanikaan, seropi, eikä mitään villikseen päinkään, kävele esim vesilätäköissä tai sotke itseään, on uros.

      • 18+23

        "Ei kiitos" nikille oli vastaukseni siis.


      • ei kiitos

        Mitä oikein riehut? Ei minun tarvitse villiksistä pitää. Ja kyllä, rotu on mielestäni ruma, oli millainen trimmi tahansa. Kihara turkki on luonnoton, kuonokin kamalan suippo ja koko rotu ylipäätään vastenmielinen. Tykkää sinä, ja anna toisten olla tykkäämättä.


      • 18+23
        ei kiitos kirjoitti:

        Mitä oikein riehut? Ei minun tarvitse villiksistä pitää. Ja kyllä, rotu on mielestäni ruma, oli millainen trimmi tahansa. Kihara turkki on luonnoton, kuonokin kamalan suippo ja koko rotu ylipäätään vastenmielinen. Tykkää sinä, ja anna toisten olla tykkäämättä.

        En riehu, vaan korjasin väitteitäsi. Ei sinun tarvi pitää niistä, ei ne minunkaan lempirotu ole, mutta ihan ok. Ei sinulla sitten kovin montaa rotua jää jos et pidä kiharasta turkista etkä suiposta kuonosta


      • Koirrrra
        ei kiitos kirjoitti:

        Mitä oikein riehut? Ei minun tarvitse villiksistä pitää. Ja kyllä, rotu on mielestäni ruma, oli millainen trimmi tahansa. Kihara turkki on luonnoton, kuonokin kamalan suippo ja koko rotu ylipäätään vastenmielinen. Tykkää sinä, ja anna toisten olla tykkäämättä.

        http://2.bp.blogspot.com/-7bYShXUfafs/UBF3i4nXqII/AAAAAAAAAXE/ccmWqt7HO-0/s1600/petsie021801632_b.jpg

        http://www.gundogmag.com/files/2011/09/GD_poodle_090611D.jpg

        http://img-front.petsie.org/pet/picture/019776792_r.jpg

        (Villa)koirasta saa sellaisen kuin omistaja haluaa ;)

        Ei se ole aina niin mustavalkoista.
        Ja mielestäni "ei kiitos" tässä keskustelussa kyllä riehui:D jos et tykkää älä sekoa kun toinen tykkää.


      • ei kiitos
        Koirrrra kirjoitti:

        http://2.bp.blogspot.com/-7bYShXUfafs/UBF3i4nXqII/AAAAAAAAAXE/ccmWqt7HO-0/s1600/petsie021801632_b.jpg

        http://www.gundogmag.com/files/2011/09/GD_poodle_090611D.jpg

        http://img-front.petsie.org/pet/picture/019776792_r.jpg

        (Villa)koirasta saa sellaisen kuin omistaja haluaa ;)

        Ei se ole aina niin mustavalkoista.
        Ja mielestäni "ei kiitos" tässä keskustelussa kyllä riehui:D jos et tykkää älä sekoa kun toinen tykkää.

        Ööh, en olekaan seonnut. Sanoin vaan mielipiteeni, en kiihkoillut. Mutta miksi pitää tulla jankkaamaan niin kiihkeään sävyyn, että rodusta saa sitä ja tätä, ulkonäkö tätä ja sitä jnejne. Itse en tykkää villiksistä, näytti miltä hyvänsä.

        "Ei sinulla sitten kovin montaa rotua jää jos et pidä kiharasta turkista etkä suiposta kuonosta "
        No jää kyllä ihan valtaosa.... suipolla kuonolla tarkoitan oikeasti suippoa, en tavallista mitä esim saksanpaimenella. Nyt lähinnä suipoista tulee mieleen villikset, sheltit ja vinttikoirat.


      • 18+23
        ei kiitos kirjoitti:

        Ööh, en olekaan seonnut. Sanoin vaan mielipiteeni, en kiihkoillut. Mutta miksi pitää tulla jankkaamaan niin kiihkeään sävyyn, että rodusta saa sitä ja tätä, ulkonäkö tätä ja sitä jnejne. Itse en tykkää villiksistä, näytti miltä hyvänsä.

        "Ei sinulla sitten kovin montaa rotua jää jos et pidä kiharasta turkista etkä suiposta kuonosta "
        No jää kyllä ihan valtaosa.... suipolla kuonolla tarkoitan oikeasti suippoa, en tavallista mitä esim saksanpaimenella. Nyt lähinnä suipoista tulee mieleen villikset, sheltit ja vinttikoirat.

        Enhän minä herranjumala jankannut :)) joo sulla on nyt joku riitelyfiilis näköjään. Minä huomautin että moni ketkä villiksiä sanoo vihaavansa, "vihaavat" juuri sen takia kun luulevat aina villiksien olevan niitä leijonaleikkauspampulapäitä.
        Minä en vihaa yhtään mitään rotua, en ulkonäön enkä luonteen takia, kaikki on omanlaisiaan, ja ylipäätään rakastan koiria. On sitten pitkä- tai lyhytkarvaista, isoa tai pientä, ruttukuonoa tai suippokuonoa tms., aivan sama. Koira kun koira ja koirat on ihania.

        Voisin villiksen ottaa, en kyllä todellakaan leijonaleikkaisi vaan trimmaisin ihan oikeasti kauniiksi enkä näyttelyesineeksi.

        Sinä voit nyt mennä halimaan sitä ruttukuonoasi ja mä menen halimaan omaani:)
        Ja r a u h o i t u.


      • ei kiitos
        18+23 kirjoitti:

        Enhän minä herranjumala jankannut :)) joo sulla on nyt joku riitelyfiilis näköjään. Minä huomautin että moni ketkä villiksiä sanoo vihaavansa, "vihaavat" juuri sen takia kun luulevat aina villiksien olevan niitä leijonaleikkauspampulapäitä.
        Minä en vihaa yhtään mitään rotua, en ulkonäön enkä luonteen takia, kaikki on omanlaisiaan, ja ylipäätään rakastan koiria. On sitten pitkä- tai lyhytkarvaista, isoa tai pientä, ruttukuonoa tai suippokuonoa tms., aivan sama. Koira kun koira ja koirat on ihania.

        Voisin villiksen ottaa, en kyllä todellakaan leijonaleikkaisi vaan trimmaisin ihan oikeasti kauniiksi enkä näyttelyesineeksi.

        Sinä voit nyt mennä halimaan sitä ruttukuonoasi ja mä menen halimaan omaani:)
        Ja r a u h o i t u.

        En minäkään vihaa, en vaan tykkää rodusta. Ja olen aivan rauhallinen, älä tulkitse tekstiäni riitelyksi ja aggressiiviseksi. Kaikki hyvin nyt, eiks je? ;)


      • 18+23
        ei kiitos kirjoitti:

        En minäkään vihaa, en vaan tykkää rodusta. Ja olen aivan rauhallinen, älä tulkitse tekstiäni riitelyksi ja aggressiiviseksi. Kaikki hyvin nyt, eiks je? ;)

        Je :D


    • 1 kääpiö

      Itselläni kääpiövillakoira narttu, tässä plussat ja miinukset mielestäni.

      Plussat:
      Nopea oppimaan lähestulkoon mitä vain
      Ihmisrakas
      Ei karkaile
      Tottelee hyvin
      Jaksaa pitkiä lenkkejä
      Leikkisä
      Miellyttämisen Haluinen
      Älykkyys(välillä myös pahassa)
      Ei lähde karvaa
      Ei haise tai kuolaa
      Erittäin nopea ja hyvä jäljitystehtävissä
      Ulkonäköön saa vaihtelevuutta tekemällä erilaisia trimmauksia

      Miinukset:
      Trimmaus on työlästä
      Itseppäisyys
      Joskus liikaa energiaa
      Iso ego
      Talvella lumi jää kiinni turkkiin paakuiksi
      Draama, on loukkaantuvinaan pienestä
      Haluaa aina kaiken huomion itselleen, esim kun vieraita kylässä eli huomionhakuinen
      Satunnainen pomottelu ja kovapäisyys

      Ja nämä siis vain tästä omasta puudelistani :)

    • Primadonna 3 v

      Itselläni on 3 vuotias narttu villakoira ja ikäväkyllä täytyy sanoa "että valitettavasti"!'
      Mietin pitkään mikä rotu olisi minulle parhain.
      Trimmauksesta kun olin kiinnostunut ja se ettei villiksestä lähde karvaa oli lopulta se syy miksi halusin tämän rodun.
      Ainoa plussa on se, että koira on aktiivinen ja jaksaa harrastaa kanssani vaikka mitä ja kestää pitkätkin pyörälenkit hienosti, mutta siinä se!!'
      Kaikki muu on täyttä vääntöä tuon prinsessan kanssa.

      Luulee itsestään liikoja näin lievästi sanottuna.
      Pomottelee ihan kaikkea ka kaikkia, isompaakin hurttaa alistaa minkä kerkeää.
      On itsepäinen ja jos vähänkään täytyy komentaa niin tämä leidy on niin loukkaantunut että!
      Omii tavaroitaan ja mikä "parhainta" heittelee lelujaan ja sen jälkeen komentaa minua haukkumalla niitä hakemaan, eikös se pitäisi mennä toisinpäin?
      Jos haluaa osoittaa mieltään niin kävelee ylpeänä sisällä viereeni pissille ja tuijottaa niin kuin aina. Oli takana tunnin lenkki tai kahden jos mieltään haluaa näyttää niin se kyllä onnistuu tältä tapaukselta.
      Muutenkin kävelee kuin mikäkin hevonen, nostelee jalkojaan ja kuono pystyssä kiinni mikäkin.

      Valitettavasti olen sen luontoinen ihminen että jos olen koiran ottanut niin sitä ei pois anneta!

      Kahden ammattilaisen kanssa ollaan harjoiteltu kaikkea, että koira ymmärtäisi ettei johda koko maailmaa, mutta turhaan sekin meni.
      Ylpeä mikä ylpeä.

      Tosin tunnen pari muutakin villakoiraa ja ne ovat täysin erimaata, en siis hauku villakoiria yleisesti vain tätä omaani;)

    • Anonyymi

      Meillä on kolme villakoiraa ja voin sanoa ettei sen kiltimpiä koiria ole olemassakaan♥️

    • Anonyymi

      Niin... Jenni, miten asia on. Onko villakoiraa karvoihin katsomista. Olen Jenni samaa mieltä kanssasi, onhan kyseessä villakoira.

    • Anonyymi

      Onko tämä joku kompakysymys. Taitaa Jennin mirriä villakoira nylkyttää.

    • Anonyymi

      Mitä väliä sillä on kuka nylkyttää. Parempi kuolakalloinen piski kuin nysäkaluinen ihminen. Alkup. aloit.

      • Anonyymi

        No ei todellakaan ole väliä. Elukka on aina elukka, varsinkin Jennin nylkyttäjäkoira.


    • Anonyymi

      Tosi hyviä, saa saumattomat rukkaset!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 197
      2752
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      248
      2713
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      65
      2376
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      203
      1861
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1364
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1338
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1307
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      23
      1275
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1244
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      158
      1142
    Aihe