Miten ruotsissa lausutaan vaikka 'jag är trevlig'? On olla-sanan kanssa vähän ongelmia..
Meille nimittäin opetettiin viime kurssissa, että se 'är' lausuttaisiin [e] siis ihan pelkkänä eenä. Ja nyt taas että se olisi er. Eli mitä mieltä ootte?
Lausuminen ruotsissa
5
6600
Vastaukset 5
- -på gränsen-
rajalla asun ja ku ruottalaisten kanssa on tullu juteltua ni kyllä se enemmänki tulee sanottua pelkkänä e:nä.. ihan täysin et er- sanottuna ni en oo kuullu koskaan, vaan ne nielasee r:n..
- svenskaaaa
Se lausutaan [ja ee trevlig]. Se voidaan myös lausua [ja äär trevlig]. Ruotsissa ei saa missään tapauksessa lausua [eer]. Se on joko [e] tai [äär], mutta ei mitään siltä väliltä. Er tarkoittaa teidän. Yleensä lausutaan [ee], mutta [äär] on juhlallisempi. Älä missään tapauksessa lausu [eer], koska se kuulostaa aivan hirveältä junttiruotsilta ja särähtää korvaan. Älä myöskään lausu de-sanaa koskaan [de], vaan aina [dii] tai [dom].
- tinu
Kiitokset molemmille. Nyt ei sitten tule vääriä lausumisia! :)
tinu kirjoitti:
Kiitokset molemmille. Nyt ei sitten tule vääriä lausumisia! :)
ÄÄr on ihan aitoa ruotsia.
eer/er/ee/e on murretta :D
- hurri..
Itse suomenruotsalaisena voin sanoa että är-sana lausutaan virallisesti ja kirjakielellä [äär]. Puhekielessä se lausutaan kuitenkin lyhyenä [e]. Vähän kuin minä ja mä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1241466
Salaisuudet paljastuu
Viimeiset hetket meneillään ottaa yhteyttä. Kertoa totuus ja selvittää asioita. Viimeiset hetket meneillään jos joku1361082Poliisi pamputti Variskankaalla
Mistä lie alkanut ja miksi poliisit kutsuttu, mutta mielestäni hyvin toimittu. Jos haluaa rähistä eikä rauhoitu puheella471036Kysely : Juuri kukaan ei halua nykyisen hallituksen jatkavan
Ylen kysely: Juuri kukaan ei halua nykyisen hallituksen jatkavan – eivät edes hallituspuolueiden omat kannattajat Kes921012Karita Tykkä mennyt kihloihin.
Onnittelu kuuluu hänelle ja tulevalle aviopuolisolleen.98745- 67733
- 25710
- 34702
S-ryhmän ihmisoikeuslinja ei kestä omaa hankintaketjuaan
S-ryhmän Israel-boikotin suurin uskottavuusongelma löytyy yllättävän läheltä, SOK:n omien tuotemerkkien hankintaketjuist25619- 8601