öljyväreistä, AUTTAKAA!

koppis

Ensinnäkin, kuinka kauan öljyvärimaalauksen kestää kuivua? Onko mitään keinoa saada kuivumaan nopeammin? Esim. hiuslakka? Tekeekö pahaa maalaukselle??

Toiseksi, minne heitätte likaisen tärpätin? Viemäriin? Annatteko haihtua? Kertokaa.

Kiitos vastanneille.

20

12678

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vernis

Anna maalauksen kuivua vaikka puoli vuotta. Verdä sitten vernissa päälle. Unohda hiuslakka. Tai voi sitä käyttää fiksatiivina vaikka hiilipiirustukselle, mutta älä laita maalaukseen.
      Taiteilijatarvikeliikkeestä saa luotettavampia ohjeita kuin tältä palstalta.

• hmm

Maaliin voi sekoittaa sikkatiivia, joka nopeuttaa kuivumista, en muista suhteita.

• eI KUUKAUSIa!

Ei siinä mitään puolta vuotta kestä! ANNA PARIVIIKKOA KUIVUA rauhassa, niin kyllä se siitä! Kysy vaikkka joltain taiteilijatutultasi, kenties hän tietää vastauksen. :)

• niin niin
        eI KUUKAUSIa! kirjoitti:

Ei siinä mitään puolta vuotta kestä! ANNA PARIVIIKKOA KUIVUA rauhassa, niin kyllä se siitä! Kysy vaikkka joltain taiteilijatutultasi, kenties hän tietää vastauksen. :)

mutta tämän maalauksen kuivumisella on hienoinen kiire. :(( Maalasin sen sunnuntaina ja perjantaina sen pitäisi olla kuivana.

Mutta hei, entäs tuo tärpätti!? Minne heitän sen?

• on...
        niin niin kirjoitti:

mutta tämän maalauksen kuivumisella on hienoinen kiire. :(( Maalasin sen sunnuntaina ja perjantaina sen pitäisi olla kuivana.

Mutta hei, entäs tuo tärpätti!? Minne heitän sen?

kuiva - riippuu vähän kuinka paksusti olet maalannut, ja jotkin maalit lisäksi kuivuvat hitaammin kuin toiset, esim. alitsariini kuivuu tosi hitaasti.

• HAr
        eI KUUKAUSIa! kirjoitti:

Kosketuskuivaksi taulu kuivuu muutamassa päivässä, mutta kokonaan kuivumiseen voi mennä vuosikin jos paksuja maalikerroksia on käytetty.

Jos tuollaisen puoliksi kuivuneen taulun päälle laittaa vernissaa, loppujen lopuksi käy niin, että maalipinta alkaa usein halkeilla.

• vernis
        eI KUUKAUSIa! kirjoitti:

Tällä palstalla on ennenkin väitelty öljyvärin kuivumisajasta. Miksi se tuntuu olevan niin vaikea asia hyväksyä, että öljyväri kuivuu hitaasti. Sellaistakin olen kuullut, että annetaan maalauksen kuivua pari päivää ja vedetään sitten huonekalulakka päälle. Kannattaa kysyä tarvikeliikkeestä, eikä uskoa netin asiantuntijoita.

• mitämitä
        HAr kirjoitti:

Kosketuskuivaksi taulu kuivuu muutamassa päivässä, mutta kokonaan kuivumiseen voi mennä vuosikin jos paksuja maalikerroksia on käytetty.

Jos tuollaisen puoliksi kuivuneen taulun päälle laittaa vernissaa, loppujen lopuksi käy niin, että maalipinta alkaa usein halkeilla.

kosketuskuivaksi muutamassa päivässä?! No ei todellakaan. Vähintään viikko menee, että voi koskea niin ettei sormenjälkeä jää.

• HAr
        mitämitä kirjoitti:

kosketuskuivaksi muutamassa päivässä?! No ei todellakaan. Vähintään viikko menee, että voi koskea niin ettei sormenjälkeä jää.

Riippuu maalin paksuudesta ja öljyn määrästä sekä käytetyistä väreistä, niillä on omat kuivumisaikansa.

Joskus voi olla kosketuskuiva jo seuraavana päivänä.

• -nainen-
        vernis kirjoitti:

Tällä palstalla on ennenkin väitelty öljyvärin kuivumisajasta. Miksi se tuntuu olevan niin vaikea asia hyväksyä, että öljyväri kuivuu hitaasti. Sellaistakin olen kuullut, että annetaan maalauksen kuivua pari päivää ja vedetään sitten huonekalulakka päälle. Kannattaa kysyä tarvikeliikkeestä, eikä uskoa netin asiantuntijoita.

Öljyväritöissä voidaan käyttää Retouching-Varnish siinä vaiheessa, kun työ on kosketuskuiva eli ns.(väli vernissa). Retouching-Varnisha suojaa öljyvärityötä lopullisen kuivamisen aikana, ilman epäpuhtauksilta ja estää värien halkeamista eli pitää maalin "joustavana".

Suositus on, että noin 12 kk kuluttua kevyt puhdistus ja pölyttömässä tilassa lopullinen suojalakka työn pintaan. Öljyvärit voivat todella kuivua jopa vuosia.

• Mooses

Älkää ihmeessä käyttäkö sikkatiivia, se halkeiluttaa värikerroksia. Jos tarkkoja ollaan, niin öljyväri kuivuu hapettumalla. Tähän prosessiin tarvitaan kolmea asiaa: valoa, lämpöä ja happea. Eli työtilassa olisi hyvä olla nämä perusasiat.
        Asiaan vaikuttaa myös käytetty ohenne, tärpättihän haihtuu nopeasti, tai sitten väripinnan paksuus. Paksu impasto saattaa kestää vuodenkin verran ennen läpikuivumistaan.
        Myös maalauspohjustuksen laatu vaikuttaa asiaan, jos käytetään imevää pohjaa (liitupitoisuus suuri) alusmaalaus kuivuu suht koht nopeasti. Öljypohjalla kuivuminen kestää pitempään. Nykyiset gessopohjat vaihtelevat valmistajan mukaan, toiset ovat muovisempia kuin muut. Mikäli gessoon lisää vettä, saadaan huokoisempi pohja.

• minuakin

Minuakin kiinnostaa mihin maalinesteet voisi heittää. Parasta olisi kai haihduttaa, mut ei mahdollista.

• tärpätistä

..olen itse imeyttänyt tärpätit ja myyt litkut rätteihin..eli käytöstä poistuneet t-paidat ym. käynee hyvin.
      Sen jälkeen vaan roskapussiin ja sekajätteen mukana eteenpäin.Ei kovin ympäristöystävällistä mutta en viitsi maahankaan kaataa ja viemäriä ei kannata ajatellakaan... :o/

• köyhänä

opiskelijana ei mulla oo ylimääräsiä teepaitoja missään lojumassa. :( Ei kai tämä ole ainoa ratkaisu?!

Ja muuten, viemäriin olen tärpättiä kaatanut, kun en mitään muutakaan keksinyt. :-/

Auttakaa nyt hyvät maalarit.

• rätit...
        köyhänä kirjoitti:

opiskelijana ei mulla oo ylimääräsiä teepaitoja missään lojumassa. :( Ei kai tämä ole ainoa ratkaisu?!

Ja muuten, viemäriin olen tärpättiä kaatanut, kun en mitään muutakaan keksinyt. :-/

Auttakaa nyt hyvät maalarit.

voi periaatteessa syttyä tuleen?

Entä jos sulkisi litkut johonkin purkkiin ja sitten roskakoriin?

• litkut

kerätään kanisteriin ("mehukatti" tms pulloon etc) ja viedään bensa-asemalle, jolla on ongelmajätekeräys. Pääkaupunkiseudulla ainakin on melkein jokaisella bensiksellä, kassalta vaan pyydetään avain. Ilmaista on ollut ainakin tähän asti. Kiertäviin ongelmajäteautoihin voi myös viedä.

• meikä
        litkut kirjoitti:

kerätään kanisteriin ("mehukatti" tms pulloon etc) ja viedään bensa-asemalle, jolla on ongelmajätekeräys. Pääkaupunkiseudulla ainakin on melkein jokaisella bensiksellä, kassalta vaan pyydetään avain. Ilmaista on ollut ainakin tähän asti. Kiertäviin ongelmajäteautoihin voi myös viedä.

asuu Englannissa, ja täällä tuo kierrätys on vähän retuperällä...

Pitääpä kysellä enemmän, mutta kiitos vastanneille! :))

• dooris
        meikä kirjoitti:

asuu Englannissa, ja täällä tuo kierrätys on vähän retuperällä...

Pitääpä kysellä enemmän, mutta kiitos vastanneille! :))

Joskus jollain öljyvärimaalauskurssilla kehoitettiin tärpätti haihduttamaan. Itse olen hiukan pihinä tenhyt jopa niin, että annan tärpättipurkissa saon laskeutua pohjalle (pinnalle jää kirkasta nestettä) ja kaadan varovasti kirkkaan nesteen kahvin suodatinpussin läpi uudelleenkäytettäväksi.
        Kuivumisen nopeuttamiseksi on valmiita aineita, esim. itselläni on Talens-merkkistä ja siinä purkissa lukee Painting Medium 083. Pyysin tätä kuivumista nopeuttamaan alan liikkeessä ja tämän purkin sain kouraani. Sitä pitää kyllä käyttää ohenteena jo maalausvaiheessa, tuskin auttaa enään valmiin maalauksen kanssa.

• petter

Tärpätti on ongelmajätettä ja se pitää viedä semmoiseen paikkaan jossa käsitellään ongelmajätettä. Toisaalta tärpättiä saadaan puusta ja sitä on metsässä ihan luonnostaan, joten jos sen levittää maahan hehtaarin alueelle hyvin pieninä määrinä, niin ei siitä ole mitään haittaa luonnolle. Jos tärpätin haihduttaa ilmaan niin ei ilman laatu siitä ainakaan parane.

• Matias

Maali voi kuivua vuosia jos sitä on PAKSU kerros. ohennettu maali kuivuu nopeammin. Dammar-liuos nopeuttaa kuivumista käytä siis sitä tärpätin ja pellavaöljyn kanssa 1/3 kaikkia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      59
      1184
    2. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      11
      850
    3. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      75
      795
    4. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      634
    5. Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa

Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.
      Kajaani
      83
      613
    6. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      45
      542
    7. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      33
      537
    8. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      36
      524
    9. Hurmasit sitten minut

kauneudellasi nainen ja kun sait minut rakastumaan itseesi muutuit ihan porsaaksi etkä välitä vartalostasi enää yhtään.
      Ikävä
      43
      503
    10. Tietysti olen varovainen,

ei kaikki ole pelkkää epävarmuutta. En halua sotkea mitään, enkä aiheuttaa kenellekään hankaluuksia. Ja luulen että ehkä
      Ikävä
      40
      501
    Aihe