Onko täällä muita, jotka ovat tulossa sunnuntaina Helsingin pentunäyttelyyn? Ylipäätään olisin kiitollinen, jos joku näyttelyissä käynyt osaisi tipata kokematonta... Meille näyttely on ihka ensimmäinen (sekä minun että koiran elämässä) ja olisi kiva tietää, mitä siellä oikeasti tapahtuu ja mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota.
Ajattelin hankkia varta vasten pannan ja remmin näyttelykäyttöön, mutta millaiset niiden pitäisi olla? Mitenkäs koiran esittely; riittääkö että koiraa kävelyttää kehässä, vai onko tässäkin joitakin erikoistekniikoita (meillä on luonnostaan kahdella tassulla pomppiminen -tekniikka, jos mukavia narttuja näköpiirissä)?
Eli kaikki tieto näyttelyistä on tervetullutta! Lämmin kiitos!
Pentunäyttelyyn!
16
3514
Vastaukset
pinserikö se sinun koira oli?jos,niin suosittelen kapeaa hihna-panta yhdistelmää(niinkuin noutajatalutin,mutta ohut)tai hyvin ohutta ketjupantaa ja ohutta hihnaa.
Koska kyseessä on pentunäyttely,niin ihan hirveitä ei käytökseltä vaadita,pienet pomput ohessa menee :)
Kannattaa treenata hampaiden näyttöä ja paikallaan seisomista(edes hetken).
Eipä siinä oikein muuta,jos pentu tykkää makupaloista voit kehässä sen olemusta koittaa "piristää"pitämällä namua kädessä,pinseri nyt ei piristystä tarvitse,mutta ryhtiä se huomattavasti parantaa ;)
Kannattaa rauhassa kehän laidalla katsella miten muut koiriaan esittävät,ei se niin kamalan tarkkaa vielä ole.
Onnea kehiin :)- Viveka78
Kiitos neuvoista! Koirani on kääpiöpinseri, eikä sitä tosiaankaan tarvitse piristää:D. Lähinnä mietin, että mitenkä sen ehtisi väsyttää heti aamusta, kun väsyneenä se käyttäytyy kyllä kuin ihmisen mieli(ja on yhtä pirteä kuin koirat keskimäärin), mutta pirteänä se on sellainen energiapakkaus, että hyvä jos tuomari ehtii vilauksen nähdä...*huokaus*
Jännittää kyllä ihan älyttömästi. Koirat kuulemma saattavat käyttäytyä näyttelyissä hyvinkin eritavalla kuin normaalioloissa... Kunhan nyt ei ujopiimäksi heittäydy, niin hyvin menee;). Ja jos nyt ei ihan hylkäävää tulosta saada, niin voidaan yrittää uudestaankin. Paikallaan tämä seisoo hetken (väsyneenä ehkä kaksikin) makupalan kanssa, noita hampaita ei ole treenattu kauheasti... Pitääkin tänään hetimmiten harjoitella:) - StormCloud
Viveka78 kirjoitti:
Kiitos neuvoista! Koirani on kääpiöpinseri, eikä sitä tosiaankaan tarvitse piristää:D. Lähinnä mietin, että mitenkä sen ehtisi väsyttää heti aamusta, kun väsyneenä se käyttäytyy kyllä kuin ihmisen mieli(ja on yhtä pirteä kuin koirat keskimäärin), mutta pirteänä se on sellainen energiapakkaus, että hyvä jos tuomari ehtii vilauksen nähdä...*huokaus*
Jännittää kyllä ihan älyttömästi. Koirat kuulemma saattavat käyttäytyä näyttelyissä hyvinkin eritavalla kuin normaalioloissa... Kunhan nyt ei ujopiimäksi heittäydy, niin hyvin menee;). Ja jos nyt ei ihan hylkäävää tulosta saada, niin voidaan yrittää uudestaankin. Paikallaan tämä seisoo hetken (väsyneenä ehkä kaksikin) makupalan kanssa, noita hampaita ei ole treenattu kauheasti... Pitääkin tänään hetimmiten harjoitella:)pentusi on? Kaikkiaanhan niitä on kymmenen...
Nyt on vaan turhan vähän aikaa enää treenata :)
Varmasti jännittää, mutta muista .. jokainen on aina joskus ensimmäistä kertaa siellä kehässä!
Ja on niitä jotka jännittävät monenkin vuoden kokemuksesta huolimatta... - Viveka78
StormCloud kirjoitti:
pentusi on? Kaikkiaanhan niitä on kymmenen...
Nyt on vaan turhan vähän aikaa enää treenata :)
Varmasti jännittää, mutta muista .. jokainen on aina joskus ensimmäistä kertaa siellä kehässä!
Ja on niitä jotka jännittävät monenkin vuoden kokemuksesta huolimatta...... eli kerta se on ensimmäinenkin.:)Koiruus ei taida paljon hermoilla ja on luultavasti vain ihan huumassaan niistä kaikista ihanista koirista, mutta emäntä sitten:). Onneksi tuo minun järkevämpi puoliskoni lähtee mukaan henkiseksi tueksi!
Niin ja pikkuiseni on vasta reilut 5 kk. Nyt jo ihan oikeasti naurattaa ajatella meitä kahta poukkoilemassa siellä näyttelykehässä:D!
- Mopsi
Minä ja mopsinikin olisimme halunneet osallistua ko. näyttelyyn, mutta ei onnistu, kun täyttää samana päivänä 5 kk ja pitäisi olla päivän yli. Laita tänne kokemuksia näyttelyn jälkeen. Meidän eka kerta tulee olemaan näillä näkymin vasta helmikuussa. Olemme treenanneet "näyttelyasentoa" nakinpalan kanssa ja lisäksi tuttavamme on tutkinut hampaita. Kävely kehässä kyllä mietityttää, kun poika on niin utelias ympäristöstä. Mutta onnea teille matkaan.
- StormCloud
Se ensimmäinen näyttelykokemus on tehtävä pennulle mieluisaksi. Sen on koettava, että siellä on HAUSKAA.Ei tietenkään tarkoita kehässä riekkumista ja pomppimista, mutta ilmapiiri, ettei sitä otsa kurtussa raahata siellä. On myöskin hyvä olla hyvissä ajoissa paikalla, että pentu ehtii tottua paikkaan ja hälinään.
Näillä ensimmäisillä näyttelykokemuksilla on suuri merkitys jatkossa siihen koiran käytökseen näyttelyissä.Kun se kokee, että se on hauskaa ja minä olen kaunein, niin sen esiintymiseen tulee kokemuksen myötä sitä itsevarmuutta jota tarvitaan ja joka ratkaisee arvostelussa hyvin paljon.- tehtävä
Voi olla vaikeaa saada koira viihtymään riitaisten ja rumien ihmisten keskellä. Lisäksi koiranäyttelyssä haisee pahalta. Uskoisin kuitenkin sen hajun olevan peräisin ihmisistä.
on kääpiäpinseri se arvostellaan myös pöydällä. Eli pöydällä tuomari katsoo koirasi purennan, rakenteen kivekset mikäli on uros jne. Eli pöydän tulisi olla tuttu juttu. Lattialla yksiö arvostelussa koiran tulisi seistä paikoillaan sivukuva vaikka tuomariin päin. Sitten tuomari arvostelee mkoirasi liikkeet. Voi pyytää tekemään kärki kolmion. Kärki lähyee tuomarin luota suoraan eteen, siinä katsotaan takaliikkeet, kolmion pitkässä sivussa sivuliikkeet, ja takaisin tullessasi tuomarin luokse etu liikkeet.
Jos saat siinä vaiheessa punaisen ja lilan värisen nauhan olet jatkossa.
Luokat ovat 5-7 kk ja 7-9 kk. Näiden luokkien voittajat kisaavat sitten vielä keskenään. Sama nartuissa. Ja paras urospentu ja paras narttupentu kohtaavat viimeisessä vaiheessa ja toinen on rotunsa kaunein pentu eli RP ja toinen vastakkaisen sukupuolen paras eli VSP. Näin menee pitkän kaavan mukaan eli jos rotusi pentuja on muitakin. Jos koirasi on ainoa osallistuja ja saat sen lilan värisen nauhan eli kunniapalkinnon on koirasi RP. Silloin jatkatte vielä ryhmäkehässä.siinä on se mun ikuinen kompastuskivi,ei ole minun rotuja pöydälle koskaan jostain syystä tuomari halunnut niin en sitä ikinä muista ;)
- Viveka78
Älyttömän iso kiitos tiedoista! Tuo kaikki on minulle ihan uutta ja jos tuomari vaikka pyytäisi kävelemään tuon "kolmion", niin enpä olisi aikaisemmin tiennyt mitä tehdä...:) Mutta ei kai koiraa sakoteta omistajan ensikertalaisuudesta?
Koirani on tosiaan kääpiöpinseri (maailman kaunein minun mielestäni;). Pöydällä seisomista ollaan harjoiteltu ja hetken aikaa koira siinä pysyykin. Ainoa ongelma on se, että sitä ei ole harjoiteltu hirveästi vieraiden ihmisten kanssa (koiruus tuppaa olemaan ylisosiaalinen ja haluaa syliin) ja makupalan kanssa koira tekee sen ensimmäiseksi opetetun tempun eli istuu, mikä on varsin hupaisan näköistä, kun koira hölmön näköisenä tuijottaa, että "mitäs sitä makupalaa pihtaat, mähän istun jo!" ja minä yritän nostaa persiistä seisomaan ja sitä mukaa takapuoli valuu alas kuin jätkän räkä.*huokaus* Ihan vähän aikaa pysyy seisonnassa, jos vain malttaa keskittyä ja on sillä tuulella, että haluaa erottaa "seiso" -käskyn "istu" -käskystä...
Mutta tapahtui, mitä tapahtui, minulle koirani on RP jokatapauksessa! Viveka78 kirjoitti:
Älyttömän iso kiitos tiedoista! Tuo kaikki on minulle ihan uutta ja jos tuomari vaikka pyytäisi kävelemään tuon "kolmion", niin enpä olisi aikaisemmin tiennyt mitä tehdä...:) Mutta ei kai koiraa sakoteta omistajan ensikertalaisuudesta?
Koirani on tosiaan kääpiöpinseri (maailman kaunein minun mielestäni;). Pöydällä seisomista ollaan harjoiteltu ja hetken aikaa koira siinä pysyykin. Ainoa ongelma on se, että sitä ei ole harjoiteltu hirveästi vieraiden ihmisten kanssa (koiruus tuppaa olemaan ylisosiaalinen ja haluaa syliin) ja makupalan kanssa koira tekee sen ensimmäiseksi opetetun tempun eli istuu, mikä on varsin hupaisan näköistä, kun koira hölmön näköisenä tuijottaa, että "mitäs sitä makupalaa pihtaat, mähän istun jo!" ja minä yritän nostaa persiistä seisomaan ja sitä mukaa takapuoli valuu alas kuin jätkän räkä.*huokaus* Ihan vähän aikaa pysyy seisonnassa, jos vain malttaa keskittyä ja on sillä tuulella, että haluaa erottaa "seiso" -käskyn "istu" -käskystä...
Mutta tapahtui, mitä tapahtui, minulle koirani on RP jokatapauksessa!ei muuten kotona seiso mutta näyttelyssä on niin jännää että seisovat ja syliinkään ei niin tungeta :)
Viveka78 kirjoitti:
Mutta tapahtui, mitä tapahtui, minulle koirani on RP jokatapauksessa!saa paljon anteeksi. Eihän pennun siellä kuulu ollakkaan ns. valmis kehäkettu. Se juuri tekeekin niistä pentunäyttelyistä niin ainutlaatuisia lämpöisen tunnelman takia. Mene katsomaan PET TV löydät sen vaikka googlettamalla, siellä pyörii Kaarinan pentunäyttelyn ryhmäkehät ja näet suloistakin suloisempia koiruleita.
- Shirie
umalehtinen kirjoitti:
saa paljon anteeksi. Eihän pennun siellä kuulu ollakkaan ns. valmis kehäkettu. Se juuri tekeekin niistä pentunäyttelyistä niin ainutlaatuisia lämpöisen tunnelman takia. Mene katsomaan PET TV löydät sen vaikka googlettamalla, siellä pyörii Kaarinan pentunäyttelyn ryhmäkehät ja näet suloistakin suloisempia koiruleita.
ja olisin pentuja katsellut. PET-TV löytyi, mutta siellä pyörii ihan muuta kuin pentunäyttely ... rautalankaohjaus mulle taas käyntiin, kiitti.
- Viveka78
umalehtinen kirjoitti:
saa paljon anteeksi. Eihän pennun siellä kuulu ollakkaan ns. valmis kehäkettu. Se juuri tekeekin niistä pentunäyttelyistä niin ainutlaatuisia lämpöisen tunnelman takia. Mene katsomaan PET TV löydät sen vaikka googlettamalla, siellä pyörii Kaarinan pentunäyttelyn ryhmäkehät ja näet suloistakin suloisempia koiruleita.
En tiedä, olisiko tuolla Pet Tv:ssä ollut tuoreempia pentunäyttelyotoksia kuin vuoden 2004? Mutta suloisia pennut olivat jo vuosi sitten! Se ihan ensimmäisenä ruudussa pyörinyt valko-musta pihakoira (meniköhän rotu oikein?) käyttäytyi lähinnä niinkuin oma pikkuiseni:D. Mutta ihanaa oli huomata, että eivät ne pennut tosiaankaan menneet siellä tyylipuhtaan coolisti, vaan ihan samaa höseltämistä se näytti olevan kuin meillä kotonakin! Ja tietysti on vielä huomioitava, että rodun ominaispiirteisiin kuuluu aktiivisuus ja avoimuus eli eipähän ainakaan luonteesta ole kiinni...*hih!*
Viveka78 kirjoitti:
En tiedä, olisiko tuolla Pet Tv:ssä ollut tuoreempia pentunäyttelyotoksia kuin vuoden 2004? Mutta suloisia pennut olivat jo vuosi sitten! Se ihan ensimmäisenä ruudussa pyörinyt valko-musta pihakoira (meniköhän rotu oikein?) käyttäytyi lähinnä niinkuin oma pikkuiseni:D. Mutta ihanaa oli huomata, että eivät ne pennut tosiaankaan menneet siellä tyylipuhtaan coolisti, vaan ihan samaa höseltämistä se näytti olevan kuin meillä kotonakin! Ja tietysti on vielä huomioitava, että rodun ominaispiirteisiin kuuluu aktiivisuus ja avoimuus eli eipähän ainakaan luonteesta ole kiinni...*hih!*
shys ainakaan puolet aikuisistakaan ei virallissa näyttelyissä käyttäydy mallikkaasti ;)
- blackmagictiger
Viveka78 kirjoitti:
IHAILIN LEONBERGEREITÄ JA LANDSEERIA SEKÄ KAHTA SAKSARIA..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 724657
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h714449Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1112977Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv732873Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p222186Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.582008Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151699- 321513
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1121389- 1851298