saunasta

sauna

En tiedä kuuluuko tämä viesti tänne...mutta mielstäni tämän voisi ajatella kasvatuskysymyksenä.

Kun lapset ovat pieniä, noin alle 11-vuotiaita, on niin sanotusti normaalia, että he käyvät molempien vanhempiensa kanssa saunassa. Kun lapsi tulee murrosikään, hän yleensä alkaa käydä samaa sukupuolta olevan vanhemman kanssa tai jopa yksin. Mutta on tapauksia jolloin näin ei käy vaan sama jatkuu edelleen...Olen kysynyt tätä monilta tutuilta ja suurin osa ajattelee että on normaalia mennä erikseen ja melko pieni osa (mutta osa kuitenkin) ajattelee että on normaalia mennä kaikki yhdessä.

Nyt kysyisin teidän mielipidettä? Miten teillä tämä sauna-kysymys on hoidettu? Ja miksi?

Kiitos kaikille jotka vaivautuvat vastaamaan!

30

6289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jarski

      Minulla ei ole vielä tuon ikäisiä lapsia, mutta omassa lapsuudessani kävimme koko perhe saunassa yhtä aikaa, jos aika sattui sopimaan kaikille. Useinhan murrosikäisellä alkaa olla omia iltamenoja, joten saunominen vanhempien kanssa jää sen vuoksi pois.

      Minä käyn vaimoni kanssa yhtä aikaa saunassa. En oikein usko, että muutamme tuota käytäntöä tulevaisuudessa. Lapset tulevat saunaan, jos haluavat. Jos eivät halua, niin eivät tule. Minusta siinä ei ole mitään ongelmaa.

    • Äiti 4:lle

      Kolmesta vanhimmasta lapsestani jokainen vuorollaan vain jätti tulematta kanssamme saunaan. Halusivat saunoa yksinään,jopa niin etteivät veljeksetkään voineet saunoa yhtäaikaa. No, eipä siinä mitään, kun on oma sauna, mutta toisin olisi yhteissaunan saunavuorolla: Joko yhtäaikaan tai ei ollenkaan.
      Molemmat tavat ovat mielestäni normaaleja, jos se kaikille osapuolille sopii. Lähinnä nämä järjestelyt ovat kaiketi kiinni nuoresta, eikä niinkään vanhemmista.

    • omasta lapsuudesta

      Meidän perheessämme kaikilla väheni teini-iässä välillä saunassa käynti muiden kanssa. Omalla kohdallani isän kanssa saunassakäymättömyys tosin pahemmin, johtui pitkälti siitä, että teini-iässä ollessani pienemmät lapset olivat siinä iässä, että isä itse halusi käydä yksin rauhallisessa saunassa. Kun murrosiän alku on mennyt ohi, olemme kaikki jälleen päätyneet saunomaan yhdessä, silloin kun samaan aikaan paikalle satumme.

    • äippä

      Meillä saunassa käydään koko poppoon kanssa vaikka vanhin on jo 14-vuotias. Tietenkään tätä vanhinta ei ole pakotettu käymään samaan aikaan kaikkien kanssa saunassa, hän vaan itse suhtautuu vielä asiaan mielestäni normaalisti, eikä kyseenalaista yhdessä saunomistamme. Tämä johtuu varmaan siitä, ettei hänellä ole ainakaan vielä (kopkop) ollut mitään murrosikäiselle tyypillistä seksuaali-minänsä identitettikriisiä.

      Lapsuudenkodissani kävimme saunassa me tytöt (minä täyttäessäni 12 vuotta) keskenämme ja pidin sitä aina käytäntönä, kunnes juttelin asiasta poikaystäväni eli nykyisen mieheni kanssa. Hän kertoi vieläkin käyvänsä saunassa äitinsä kanssa, eikä ymmätänyt mitä pahaa siinä on.

      Mieheni ja appivanhempieni kautta opinkin huomattavasti avoimemmaksi saunassa kävijäksi. Heillä kun alastomuutta ei ole koskaan korostettu seksuaalisuutena. Saunominen ja siihen kuuluva seurustelu, makkaran grillaus ja muut kuviot on paljon mukavampaa tehdä yhdessä koko porukalla.

      Tietenkin olen myös varautunut siihen, että tuo meidän 14-vuotias tai muut vanhemmaksi tultuaan haluavat käydä saunassa vain oman sukupuolensa edustajien kanssa. Silloin kai minunkin pitää siirtyä takaisin lapsuudenkotini saunomis-käytäntöön.

      • sillä tavalla

        kävi äitinsä kanssa yhdessä saunassa..kummallista! Minä lopetin jo ala-asteella isän ja veljen kanssa saunomisen. Eikä nyt kyllä tulis mieleenkään mennä isukin ja veljen kanssa saunaan! Perverssiähän se olis, se ei vaan mielestäni sovi.


      • Jarski
        sillä tavalla kirjoitti:

        kävi äitinsä kanssa yhdessä saunassa..kummallista! Minä lopetin jo ala-asteella isän ja veljen kanssa saunomisen. Eikä nyt kyllä tulis mieleenkään mennä isukin ja veljen kanssa saunaan! Perverssiähän se olis, se ei vaan mielestäni sovi.

        Minusta perverssi on se, joka oman äitinsä nähdessään ajattelee seksuaalisia asioita, eikä sen vuoksi voi mennä tämän kanssa saunaan.


      • nuori ihminen
        Jarski kirjoitti:

        Minusta perverssi on se, joka oman äitinsä nähdessään ajattelee seksuaalisia asioita, eikä sen vuoksi voi mennä tämän kanssa saunaan.

        itse lopetin saunomisen isän ja veljien kanssa noin 8 vuotiaana. nyt kun ajattelen niin ei tulisi mieleenkään mennä heidän kanssaan. ainoa mies jonka kanssa saunassa käyn poikaystäväni!

        poikaystäväni itse kuitenkin on opetettu käymään "koko perhe yhdessä"..sanon suoraan että minua ällöttää! hänen äitinsä on juuri sitä tyyppiä joka tutkii salaa että "onpas poikani kehittynyt upeasti" hyi! ei seksuaalista mutta aikuisen alastomuus ei kuulu vastakkaista sukupuolta olevalle toiselle aikuiselle...ellei kyseessä ole kumppani! näin minä ajattelen..


      • mummu
        nuori ihminen kirjoitti:

        itse lopetin saunomisen isän ja veljien kanssa noin 8 vuotiaana. nyt kun ajattelen niin ei tulisi mieleenkään mennä heidän kanssaan. ainoa mies jonka kanssa saunassa käyn poikaystäväni!

        poikaystäväni itse kuitenkin on opetettu käymään "koko perhe yhdessä"..sanon suoraan että minua ällöttää! hänen äitinsä on juuri sitä tyyppiä joka tutkii salaa että "onpas poikani kehittynyt upeasti" hyi! ei seksuaalista mutta aikuisen alastomuus ei kuulu vastakkaista sukupuolta olevalle toiselle aikuiselle...ellei kyseessä ole kumppani! näin minä ajattelen..

        Toisen perheen lapset saunovat ja uivat nakupellenä vielä teini-ikäisinä mökillä, toisen perheen poika ei edes 6-vuotiaana halunnut olla alasti uimassa eikä halunnut muiden kanssa saunaan kuin omien vanhempiensa.
        No se on jokaisen oma asia.
        Ei siitä numeroa pidetty.


      • JaanaH

        Älä mene tuolle sivulle! Ei liity asiaan millään tavalla. Tyyppi vaan ansaitsee kustannuksellanne.


      • Nitta-22
        JaanaH kirjoitti:

        Älä mene tuolle sivulle! Ei liity asiaan millään tavalla. Tyyppi vaan ansaitsee kustannuksellanne.

        Kyllä minä ajattelisin, että lapsi menee yksin saunaan, kun haluaa tai on menemättä. Turha siitä on edes sen suuremmin keskustella, kyllä lapsi kertoo, kun sen aika on.

        Minulle on ihan sama kuka käy kenenkin kanssa saunassa, kunhan se on kaikille ok asia.
        Kuten jo tuli ilmi, saunomista ja alastomuutta ei kannata liittää seksuaalisuuteen, koska sillä ei pitäisi olla sen kanssa mitään tekemistä. Pitää vain koittaa olla avoimin mielin seksin, alastomuuden ja kehityksen kanssa.


      • iskä
        Nitta-22 kirjoitti:

        Kyllä minä ajattelisin, että lapsi menee yksin saunaan, kun haluaa tai on menemättä. Turha siitä on edes sen suuremmin keskustella, kyllä lapsi kertoo, kun sen aika on.

        Minulle on ihan sama kuka käy kenenkin kanssa saunassa, kunhan se on kaikille ok asia.
        Kuten jo tuli ilmi, saunomista ja alastomuutta ei kannata liittää seksuaalisuuteen, koska sillä ei pitäisi olla sen kanssa mitään tekemistä. Pitää vain koittaa olla avoimin mielin seksin, alastomuuden ja kehityksen kanssa.

        "Kuten jo tuli ilmi, saunomista ja alastomuutta ei kannata liittää seksuaalisuuteen, koska sillä ei pitäisi olla sen kanssa mitään tekemistä."

        Voi olla seksuaalinen ilman alastomuutta ja myös alaston ilman seksuaalisuutta.

        Itse pidän kuitenkin seksuaalisuuden ja alastomuuden yhdistelmästä, vieläpä saunassa. Tuskin olen ainoa lajiani.


      • mieltä
        Nitta-22 kirjoitti:

        Kyllä minä ajattelisin, että lapsi menee yksin saunaan, kun haluaa tai on menemättä. Turha siitä on edes sen suuremmin keskustella, kyllä lapsi kertoo, kun sen aika on.

        Minulle on ihan sama kuka käy kenenkin kanssa saunassa, kunhan se on kaikille ok asia.
        Kuten jo tuli ilmi, saunomista ja alastomuutta ei kannata liittää seksuaalisuuteen, koska sillä ei pitäisi olla sen kanssa mitään tekemistä. Pitää vain koittaa olla avoimin mielin seksin, alastomuuden ja kehityksen kanssa.

        kanssasi. Kyllä lapsi sitten ilmoittaa, kun ei halua enää vanhempiean kanssa saunaan. ja tätä lapsen mielipidettä tulisi kunnioittaa, eikä pakottaa sitten enää vanhempien kanssa saunaan.


      • ymmärrä
        iskä kirjoitti:

        "Kuten jo tuli ilmi, saunomista ja alastomuutta ei kannata liittää seksuaalisuuteen, koska sillä ei pitäisi olla sen kanssa mitään tekemistä."

        Voi olla seksuaalinen ilman alastomuutta ja myös alaston ilman seksuaalisuutta.

        Itse pidän kuitenkin seksuaalisuuden ja alastomuuden yhdistelmästä, vieläpä saunassa. Tuskin olen ainoa lajiani.

        mitä tarkoitat. Meinaatko, että kun olet perheesi kanssa saunassa tunnet jotain seksuaalista heitä kohtaan? Ehkei sinun sitten kannata mennä muiden kuin vaimosi kanssa saunaan, jos liität alastomuuden automaattisesti seksiin.


      • iskä
        ymmärrä kirjoitti:

        mitä tarkoitat. Meinaatko, että kun olet perheesi kanssa saunassa tunnet jotain seksuaalista heitä kohtaan? Ehkei sinun sitten kannata mennä muiden kuin vaimosi kanssa saunaan, jos liität alastomuuden automaattisesti seksiin.

        Noh, kokeilenpa selittää viestini sisältöä sinulle hiukan yksinkertaisemmin.

        Kirjoitin: "Voi olla seksuaalinen ilman alastomuutta ja myös alaston ilman seksuaalisuutta."

        Ihminen voi siis olla alasti ja ilman seksuaalisuuden tunteita, esimerkiksi lääkärissä tai vaikkapa saunassa. Samoin ihminen voi olla esimerkiksi paksuissa talvivaatteissa, ja silti kokea olonsa seksuaaliseksi.

        "Itse pidän kuitenkin seksuaalisuuden ja alastomuuden yhdistelmästä, vieläpä saunassa."

        Jos sauna on lämmin, ts. saunomiskunnossa, ainakin me olemme siellä usein alasti. Ja jos on sopiva tilaisuus, harrastamme vaimon kanssa mielellämme seksiä saunassa. Olemme siis alasti, saunassa ja olomme on hyvinkin seksuaalinen.

        Ymmärrätkö asian nyt?

        Kerrataan vielä: viestini sanoma siis oli, että alastomuuteen ja saunaan voi liittyä (ja monella liittyy) myös seksuaalisia ajatuksia. Seksin ajatteleminen ja haluaminen saunassa ei ole perverssiä, vaikka jotkut niin yrittävät vihjata.


      • nuori ihminen
        iskä kirjoitti:

        Noh, kokeilenpa selittää viestini sisältöä sinulle hiukan yksinkertaisemmin.

        Kirjoitin: "Voi olla seksuaalinen ilman alastomuutta ja myös alaston ilman seksuaalisuutta."

        Ihminen voi siis olla alasti ja ilman seksuaalisuuden tunteita, esimerkiksi lääkärissä tai vaikkapa saunassa. Samoin ihminen voi olla esimerkiksi paksuissa talvivaatteissa, ja silti kokea olonsa seksuaaliseksi.

        "Itse pidän kuitenkin seksuaalisuuden ja alastomuuden yhdistelmästä, vieläpä saunassa."

        Jos sauna on lämmin, ts. saunomiskunnossa, ainakin me olemme siellä usein alasti. Ja jos on sopiva tilaisuus, harrastamme vaimon kanssa mielellämme seksiä saunassa. Olemme siis alasti, saunassa ja olomme on hyvinkin seksuaalinen.

        Ymmärrätkö asian nyt?

        Kerrataan vielä: viestini sanoma siis oli, että alastomuuteen ja saunaan voi liittyä (ja monella liittyy) myös seksuaalisia ajatuksia. Seksin ajatteleminen ja haluaminen saunassa ei ole perverssiä, vaikka jotkut niin yrittävät vihjata.

        olen kanssasi samaa mieltä. alastomuus liittyy omalla tavallaan seksuaalisuuteen. seksuaaliset ajatukset ovat normaaleja...etenkin saunassa!


      • Nitta-22
        nuori ihminen kirjoitti:

        olen kanssasi samaa mieltä. alastomuus liittyy omalla tavallaan seksuaalisuuteen. seksuaaliset ajatukset ovat normaaleja...etenkin saunassa!

        Noin kun ajattelee, totta kai seksin voi liittää alastomuuteen, mutta nyt oli puhe lapsista, ei siitä kuka harrastaa seksiä vaimonsa kanssa saunassa.


      • iskä
        Nitta-22 kirjoitti:

        Noin kun ajattelee, totta kai seksin voi liittää alastomuuteen, mutta nyt oli puhe lapsista, ei siitä kuka harrastaa seksiä vaimonsa kanssa saunassa.

        Murrosikäisiltä lapsilta on ihan yhtä normaalia mennä vanhempiensa kanssa saunaan kuin olla menemättä. Omasta alastomuudesta päättäminen lienee jokaisen perusoikeus, jopa oman perheen ollessa kyseessä.

        Pojilla tahattomat erektiot liittyvät aikuistumiseen ja _seksuaalisuuteen_. Ja kuka nuori haluaisi tutustua kehittyvään kehoonsa ja seksuaalisuuteensa perheensä kesken (ja nähden) saunassa, olkoon kuinka "luonnollista" tahansa?! Ja oikeasti, tarvitseeko muiden sisarusten nyt aivan välttämättä olla perillä veljensä kehon muutoksista?

        Pienille lapsille voi ja tulee opettaa luonnollinen suhtautuminen alastomuuteen ja omaan kehoonsa. Mutta murrosikäisellä on (tai muodostuu) oma identiteetti, omat mielipiteet ja oma tahto. Jos ihminen, vaikkakin nuori, ei halua olla alasti edes oman perheensä edessä, ja olipa syy mikä tahansa, ihmisen tahtoa tulee kunnioittaa.

        Onkin väärin "komentaa" koko perhe saunaan, etenkin jos lapset ovat jo murrosikäisiä. Murrosikäisille tulisi ainakin kertoa ja tarjota mahdollisuus saunoa vain saman sukupuolen kanssa tai jopa yksin.


    • Heta

      Monet nuoret ja lapset valitsevat saunomisen yksin tai vain toisen vanhemman kanssa silloin, kun mieli pyörii seksuaalisen kehityksen ja identiteetin ympärillä. Näin voi tapahtua myös, jos saunomisen aikana puhutaan nuoren kehityksestä ja kiinnitetään paljon huomiota kehon muutoksiin tai huomautellaan niistä. Nuori voi kokea huomautukset kiusallisina, joten niitä välttääkseen menee saunaan eri aikaan.

      Kaiken kaikkiaan, minusta "ikärajaa" yhteiselle saunomiselle ei ole, jokainen toteuttaa omassa aikataulussaan. Jos alastomuus on luonnollinen juttu, eikä suorassa suhteessa seksuaalisuuteen kun tarkoitus on peseytyä, saattaa yhteinen saunominen jatkua pitkäänkin.

    • alaston

      Sauna on sellainen asia että sinne voi mennä saman perheen jäsenet keskenään aina ja iankaikkisesti. Siitä ei kannata puhua. Kaikki järjestyy ja asettuu omille raiteilleen.
      Jos on suurperhe niin siellä sen huomaa miten tytöt jossain vaiheessa alkaa mennä omia aikojaan, ehkä äidin kanssa voidaan mennä.
      Tämä jos joku on turha keskustelun aihe tai päänvaiva.

      • Tuulia

        Samaa mieltä! Sauna on suomalaisille yhtä pyhä kuin kirkkotoimitus, eikä näistä tavoista ole soveliasta lähtee inttämään. Jokainen hoitaa pyhät ja vähemmän pyhätkin toimitukset niinkuin perheellen on sopiva :)


      • sauna on pyhä
        Tuulia kirjoitti:

        Samaa mieltä! Sauna on suomalaisille yhtä pyhä kuin kirkkotoimitus, eikä näistä tavoista ole soveliasta lähtee inttämään. Jokainen hoitaa pyhät ja vähemmän pyhätkin toimitukset niinkuin perheellen on sopiva :)

        Sauna on pyhä älä hyvä ihminen sekoita kirkko- sanaa saunaan. Nykysuuntaus - kirkosta eroaminen on hyvä suuntaus. Sauna olkoon suomalaisten kirkko ja Tuntematon sotilas - raamattu.


    • annette

      Kun olin noin 12-13-vuotias, ja kuukautiseni alkoivat, isäni alkoi käydä kanssani eri aikaan saunassa. Eli ensin äitini ja minä menimme saunaan, jonka jälkeen isä tuli yksinään. Mielestäni tämä oli erittäin kohteliasta isältäni: hän antoi minulle tilaa kasvaa naiseksi. Saman äitini teki veljelleni, kun hän alkoi olla yläasteikäinen.

      Emme ole sen koommin saunoneet koko perhe yhdessä. Sitä paitsi veljelläni ja minulla on omat perheet jne. Perheyhteytemme on sen verran tiivis, ettei sitä tarvitse hoitaa enää erikseen änkeytymällä samaan saunaan.

      Aviomieheni äitikin on vihdoinkin oppinut läksynsä, ettemme kaipaa häntä samaan saunaan kanssamme.

    • Pienen Äiti

      Lapsuuden kodissani saunottiin aina yhdessä. Siinä ei ollut mitään erikoista. Kun lapsesta asti totuimme käymään saunassa yhdessä koko perhe, käytäntöä ei vain koskaan tullut muutettua. Kukaan meistä ei kokenut yhteissaunaa kiusalliseksi. Sauna on sauna ja alastomuus siellä luonnollista. Seksuaalisuus on eri asia. Voin yhä vieläkin, itse äitinä, käydä saunassa veljeni tai isäni kanssa. Siinä ei edelleenkään ole mitään outoa.

      Nyt kun asiaa ajattelen, me lapset suhtaudumme ja olemme suhtaututeet kehoomme ja alastomuuteen aina mutkattomasti. Emme ole häpeilleet kehitystämme murrosiässäkään eikä meillä ole vartalostamme komplekseja. Tiedän toki perheitä, joissa yhteissaunominen loppui lasten tultua (varhais)murrosikään. Ja eihän toki nuorta saunaan pidä pakottaa. Näin yleisesti silti tuntuu, että näille nuorille alastomuus on nyt aikuisenakin arka asia, oma keho jotenkin vieraampi ja suhde siihen ongelmallisempi.

    • äitee +4

      kyllä se taitaa useimmiten olla että se kimppasauna jää kun vartalo alkaa muokkaantua.. meillä ainakin isommat tytöt menee mieluummin itsekseen tosin pikkuveli huolitaan vielä mökillä mukaan.. itse en sauno migreenin takia juuri koskaan!

      Joissakin harvoissa perheissä kaikki sunoo sekaisin, mutta taitaa jo tuo saunan koko nykykodeissa säädellä porukan kokoa alkuun..

    • ei voi kiistellä

      Veljeni ei kokenut mitään vaikeuksia käydä äidin kanssa samassa saunassa kunnes pariutui eli "hankki" avovaimon. Tuskin hän on koskaan nähnyt äidin alastomuudessa mitään sen seksuaalisempaa kuin vauvan.

      Minä lakkasin saunomasta isän kanssa joskus ehkä 12-vuotiaana, ja äidinkin kanssa saunominen väheni väliaikaisesti. Toinen siskoni lakkasi käymästä isän kanssa saunassa ehkä 13-vuotiaana. Nuorin sisko on nyt 11, ja alkaa pikkuhiljaa vältellä niitä tilanteita. Saa nähdä minkälainen kaavio joulusaunavuoroista pitää piirtää, kun koko pesue puoliskoineen viettää joulua vanhempieni luona =)

    • ......

      hauska huomio: monet kirjoittajat sanovat, että aikuinen mies käy äitinsä kanssa saunassa mutta ei aikuinen nainen isänsä. Mistähän tämä johtuu? Olin aikanani naimisiin mentyäni aivan äimän käkenä kun anoppi ehdotti, että mennään kaikki yhdessä saunaan. Me tuore aviopari, anoppi ja appi! Estelin enkä halunnut mennä johon hän tokaisi:"samanlaista nahkaa se on kuin nokkakin" Just joo!? En kuitenkaan tuntenut oloani luontevaksi kun ajattelin saunahetkeä appiukon kanssa. tein asian hyvinkin selväksi eikä siitä ole sen koommin keskusteltu.

      • saunatonttu**

        olen itsekin miettinyt ko asiaa...aikuiset miehet käyvät tosiaan useimmin äidin kaa saunassa kuin naiset isänsä kanssa...minusta tämä on erittäin outoa.

        itse en menisi mistään hinnasta isäni kanssa saunaan, ja on ollu aikamoista vääntöä kun mun poikaystävä käy äitinsä kanssa saunassa. mun mielestä se on niin kovin luonnotonta! anoppi taisi vetää ison läjän herneitä nenään kun ilmaisin etten pidä ko tavasta...poikaystävä kuitenkin lopulta taisi tajuta miltä se musta tuntuu ja ei nyt mene enää...arvostan häntä kun otti minun mielipiteeni huomioon.

        mut osaisko joku selittää miks joku mies joka käy äitinsä kanssa saunassa ei voi kuitenkaan mennä silleen et saunas on äiti, tyttöystävä ja hän itse? siis jos kuitenkin käy sekä äidin että tyttöystävän kanssa erikseen niin miks ei voi mennä porukalla...


      • Pienen Äiti
        saunatonttu** kirjoitti:

        olen itsekin miettinyt ko asiaa...aikuiset miehet käyvät tosiaan useimmin äidin kaa saunassa kuin naiset isänsä kanssa...minusta tämä on erittäin outoa.

        itse en menisi mistään hinnasta isäni kanssa saunaan, ja on ollu aikamoista vääntöä kun mun poikaystävä käy äitinsä kanssa saunassa. mun mielestä se on niin kovin luonnotonta! anoppi taisi vetää ison läjän herneitä nenään kun ilmaisin etten pidä ko tavasta...poikaystävä kuitenkin lopulta taisi tajuta miltä se musta tuntuu ja ei nyt mene enää...arvostan häntä kun otti minun mielipiteeni huomioon.

        mut osaisko joku selittää miks joku mies joka käy äitinsä kanssa saunassa ei voi kuitenkaan mennä silleen et saunas on äiti, tyttöystävä ja hän itse? siis jos kuitenkin käy sekä äidin että tyttöystävän kanssa erikseen niin miks ei voi mennä porukalla...

        Yritin tässä miettiä, miksi mies kävisi saunassa äitinsä kanssa, mutta nainen ei isänsä. Vaan enpä keksi vastausta. Toisaalta en ole itse tällaista ilmiötä huomannutkaan.

        Se on kyllä outoa, jos voi käydä saunassa äidin, mutta ei äidin JA tyttöystävän kanssa :/ Muutoin en taas ymmärrä, miksi tyttöystävän pitäisi puuttua asiaan. Miksi äidin kanssa saunominen häiritsee?

        Minä siis saunon edelleen isäni ja veljenikin kanssa. Mökillä voimme hyvin saunoa niinkin, että saunassa käymme minä, veljeni, veljen vaimo ja minun mieheni. Tai siskoni ja hänen miehensä. Vanhempieni kanssa mies ei saunaan tule (ja toisaalta he ehkä arastelevat miestäni). Joskus teemme niin, että menen miehen kanssa saunaan ja mies lähdettyään ennen minua sanoo vanhemmilleni, että saunaan voi mennä. Eli hänkään ei koe tätä mitenkään outona. Hommassa lienee olennaista se, että se on hyvin luonnollista kaikille. Siksipä siitä ei kukaan tee numeroa.


    • mutta onneksi

      ei ole varaa saunoa. Joten tuollaiset ongelmat jäävät meillä käsittelemättä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1418
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      942
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      731
    4. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      667
    5. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      32
      645
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      624
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      614
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      588
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe