Kanaa thaimaassa?

aakoo

voiko thaimaassa syödä tällä hetkellä kanaa (lintuinfluenssa)?

Ja toinen kysymys: kannattaako/uskaltaako torilla myytävää ruokaa syödä?

23

3666

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuli Narisija

Aina olen syönyt kaikkea. Ulkoruokien väliin jättäminen Thaikkulan matkalla on todellinen menetys. Ne ovat usein niitä maukkaimpia.

• hohoijjaa

Thaimaassa on yli 65 miljoonaa asukasta, suurin osa näistä syö kanaa säännöllisesti. Jos kanan syönnistä saisi tappavan lintuinfluenssan, siellä olisi jo miljoonia kuolleita.

• vuodessa

"tiputautiin" kuollut n.60 ihmistä, joka vuosi kuolee norm.influenssaan 500000 ihmistä. Täytyyhän sen kanan olla kypsää suomessakin ennen kuin sitä suuhunsa mättää. "Kannattaako syödä" se on jokaisen oma asia mitä suuhunsa laittaa, mutta ei kai kypsäksi paistetussa lihassa mitää pöpöjä ole.
      Totta että olisi paljon kuolleita jos kanaruoka tappaisi.

• Olin Thaimaassa loka-marraskuun aikana, söin kanaa ko sametilla, muuten on mennyt hyvin sen jälkeen, mutta olen huomannut, jotta minun selkään on alkaneet kasvaa pienet siivet....

• voi..

...syödä mun mielestä ihan pelotta.. tai ainakin itse niin tein omalla reissullani.
      Vatsa suhtautui muutenkin todella hyvin kaikkiin ruokiin mitä söin paikallisissa ravintoloissa... Kyllä ne siellä osaa sen ruuan hyvin valmistaa (tai tietenkään en mene sanomaan niistä kadulla valmistettavista, niitä kun en tohtinu syödä ;)

• olen syönyt

aina katukeittiöistä eikä koskaan ole tullut mitään pöpöjä!

• kokit

paistavat kaiken ruuan kypsäksi, siellä ei tunneta puoliraakoja pihvejä eikä muitakaan ruokia, heidän mielestä raaka ruoka ei ole hyvää. (olen samaa mieltä).

• Thaimaan kokki

Vai "paistavat kaiken ruuan kypsäksi" ja "heidän mielestään raaka ruoka ei ole hyvää" - ja mitähän vielä? Täällä taas varsinaiset Thaimaan asiantuntijat päästelevät suustaan sitä itseään.

Thaimaalaiset pitävät erittäin paljon mm. tavallisista katkaravuista joita ei ole paistettu tai muuten kypsennetty laisinkaan - ainoastaan marinoitu: kalakastikkeella, limetin mehulla, valkosipulilla, chilillä, sokerilla - ja jotka jäähdytetään jääkapissa hetken ennen syömistä salaatin kanssa. Pieniä makeanveden katkoja naustiskellaan chilikastikkeen kera jopa täysin elävinä.

Mistä näitä paskanpuhumisen mestareita tänne palstalle oikein sikiääkään ja mitenköhän he itseasiassa voivat syödä mitään samalla suullaan?

• sinä
        Thaimaan kokki kirjoitti:

Vai "paistavat kaiken ruuan kypsäksi" ja "heidän mielestään raaka ruoka ei ole hyvää" - ja mitähän vielä? Täällä taas varsinaiset Thaimaan asiantuntijat päästelevät suustaan sitä itseään.

Thaimaalaiset pitävät erittäin paljon mm. tavallisista katkaravuista joita ei ole paistettu tai muuten kypsennetty laisinkaan - ainoastaan marinoitu: kalakastikkeella, limetin mehulla, valkosipulilla, chilillä, sokerilla - ja jotka jäähdytetään jääkapissa hetken ennen syömistä salaatin kanssa. Pieniä makeanveden katkoja naustiskellaan chilikastikkeen kera jopa täysin elävinä.

Mistä näitä paskanpuhumisen mestareita tänne palstalle oikein sikiääkään ja mitenköhän he itseasiassa voivat syödä mitään samalla suullaan?

olet oikeassa tässä kyseisessä asiassa, ehkä olisit voinut esittää asian hiukan toisella sävyllä, ei sitä ensinmäiseksi tarvi alkaa nimittelemään ja haukkumaan, miten voit tietää vaikka tuon ylimmäisen kirjoittaja olisi asian jostaan alan teoksesta lukennu, jos hän tarkoitti lihaa (ei kalaa), voisit itse tarkistaa omaa käyttäytymistä ennenkuin muita haukut.

• Mpa

Aivan niin. "Thaimaan kokki" - jos sinä tiedät ihan varmasti ja/tai olet nähnyt tiedon eteen vaivaa, niin mikä on estänyt sivistämästä sinua. Kohteliaisuus ei maksa mitään.

• kyllä..
        Mpa kirjoitti:

Aivan niin. "Thaimaan kokki" - jos sinä tiedät ihan varmasti ja/tai olet nähnyt tiedon eteen vaivaa, niin mikä on estänyt sivistämästä sinua. Kohteliaisuus ei maksa mitään.

..liian helposti ihmiset esiintyvät asiantuntijoina omalla suppealla kokemuksellaan asioista. ELlet ole varma asiasta tai puhut yhden kerran kokemuksen syvällä (?) rintaäänellä niin mainitse edes siitä. Ihan hyvä on välillä besservissereitä näpäyttää.. tai ei ehkä besservissereitäkään, vaan ihmisiä, jotka vain haluavat kirjoittaa omia kokemuksiaan asioista "faktoina".

• oikeassa
        kyllä.. kirjoitti:

..liian helposti ihmiset esiintyvät asiantuntijoina omalla suppealla kokemuksellaan asioista. ELlet ole varma asiasta tai puhut yhden kerran kokemuksen syvällä (?) rintaäänellä niin mainitse edes siitä. Ihan hyvä on välillä besservissereitä näpäyttää.. tai ei ehkä besservissereitäkään, vaan ihmisiä, jotka vain haluavat kirjoittaa omia kokemuksiaan asioista "faktoina".

olet, näin tämä "Thaimaan kokki" juuri teki ja esiintyi asiantuntijana omalla suppealla kokemuksellaan, sen huomaa tuosta kielenkäytöstä. Missään thai ravintolassa et saa ns. medium pihviä, kyllä ne on aina paistettu kypsäksi, koska punainenliha ei ole heikäläisistä terveellistä, se on faktaa.

• Kalle
        oikeassa kirjoitti:

olet, näin tämä "Thaimaan kokki" juuri teki ja esiintyi asiantuntijana omalla suppealla kokemuksellaan, sen huomaa tuosta kielenkäytöstä. Missään thai ravintolassa et saa ns. medium pihviä, kyllä ne on aina paistettu kypsäksi, koska punainenliha ei ole heikäläisistä terveellistä, se on faktaa.

faktaa että Thairavintolassa saat pihvisi vaikka raakana jos haluat!!! Voi hyvä tavaton, kävin kerran Thaimaassa ja nyt tiedän kaikesta kaiken!!!

• faktaa,
        Kalle kirjoitti:

faktaa että Thairavintolassa saat pihvisi vaikka raakana jos haluat!!! Voi hyvä tavaton, kävin kerran Thaimaassa ja nyt tiedän kaikesta kaiken!!!

pihvisi saat raakana JOS PYYDÄT. Voi hyvä ymmärrys.

• go no kokki
        faktaa, kirjoitti:

pihvisi saat raakana JOS PYYDÄT. Voi hyvä ymmärrys.

kyllä ne multa ainakin kyselee raaka, puolikypsä,vai kypsä juttuja

• Aroi, maak
        go no kokki kirjoitti:

kyllä ne multa ainakin kyselee raaka, puolikypsä,vai kypsä juttuja

Ei koiraa saa mediumina, ainoastaan "welldon'na"

• Suomalainen Kokki

Hei!

Omasta vaatimattomasta Thaimaan kokemuksestani huolimatta haluaisin osallistua tähän keskusteluun. Mielestäni nimimerkit ”Thaimaan Kokki”, ”Kalle” jne… kirjoittavat asiasta.

Thaimaalainen keittiö luetaan maailman parhaimpiin keittiöihin kuuluvaksi - toisin kuin Suomalainen, muistetaan vaikkapa Italian ja Ranskan päämiesten julkiset lausunnot taannoin. Olen itse käynyt kerran mieheni kanssa lomamatkalla Thaimaassa ja kerran ammattini puolesta yksin opintomatkalla. Minun kokemukseni mukaan Thaimaassa vähänkin keskitasoa paremmissa ravintoloissa osataan kyllä paistaa pihvit asiakkaan toivomuksen mukaan ja nämä toivomukset, pihvien kypsyysasteet, kysytään varmasti joka kerta asiakkaalta tämän tilausta tehdessä. Paljon useammin on helpompaa löytää kritiikin aihetta pihvin lisukkeista, perunoista eritoten, ja salaattien esille tuonnista.

Varmastikin tämä koko viestiketju oli aloitettu vitsailu mielessä, kanahan yleensä valmistetaan aina kypsäksi, oltiin sitten missä päin maailmaa tahansa?

Huomaan viestiketjusta myös sen, kritisoidusta kirjoitustyylistä, että ilmeisesti ”Thaimaan Kokki” ja ”Kalle” ovat miehiä. Naisena miesvoittoisella alalla työskentelevänä - ”tästä huolimatta” – arvostan kommenttienne suorapuheisuutta. ”If you can't take the heat, get out of the kitchen”?

Se, mikä minua Thaimaasta jäi kiinnostamaan, olivat katukeittiöt. Tarkoitan siis näitä erinäisiä keittiöitä, joita ei päivällä katukuvassa näy, mutta jotka illan hämärtyessä ilmestyivät kadun varsille kuin tyhjästä. Jotkut moottoripyörän sivuvaunussa, jotkut jostain kadun sivuilta työnnettävänä kärryinä. Ruokien tarjoilu ympäristö oli siis hyvin vaatimaton, mutta ne ruoat, kupillinen todella halpaa keittoa erinäisistä nuudeleista lisukkeineen, ne olivat maultaan jotain taivaallisen täydellisiä.
        Haluaisinkin nyt esittää kysymyksen näille Thaimaan ruokakulttuuria tunteville nimimerkeille, että missä ja miten voisin opiskella tekemään edes puoliksi niin hyviä kadunvarsi pikaruokia, kuin Thaimaassa tehdään?

ISO kattilallinen kiitoksia etukäteen jos vielä viitsitte vastata.

T: Pihvinvääntäjä, Maikki.

• Kalle
        Suomalainen Kokki kirjoitti:

Hei!

Omasta vaatimattomasta Thaimaan kokemuksestani huolimatta haluaisin osallistua tähän keskusteluun. Mielestäni nimimerkit ”Thaimaan Kokki”, ”Kalle” jne… kirjoittavat asiasta.

Thaimaalainen keittiö luetaan maailman parhaimpiin keittiöihin kuuluvaksi - toisin kuin Suomalainen, muistetaan vaikkapa Italian ja Ranskan päämiesten julkiset lausunnot taannoin. Olen itse käynyt kerran mieheni kanssa lomamatkalla Thaimaassa ja kerran ammattini puolesta yksin opintomatkalla. Minun kokemukseni mukaan Thaimaassa vähänkin keskitasoa paremmissa ravintoloissa osataan kyllä paistaa pihvit asiakkaan toivomuksen mukaan ja nämä toivomukset, pihvien kypsyysasteet, kysytään varmasti joka kerta asiakkaalta tämän tilausta tehdessä. Paljon useammin on helpompaa löytää kritiikin aihetta pihvin lisukkeista, perunoista eritoten, ja salaattien esille tuonnista.

Varmastikin tämä koko viestiketju oli aloitettu vitsailu mielessä, kanahan yleensä valmistetaan aina kypsäksi, oltiin sitten missä päin maailmaa tahansa?

Huomaan viestiketjusta myös sen, kritisoidusta kirjoitustyylistä, että ilmeisesti ”Thaimaan Kokki” ja ”Kalle” ovat miehiä. Naisena miesvoittoisella alalla työskentelevänä - ”tästä huolimatta” – arvostan kommenttienne suorapuheisuutta. ”If you can't take the heat, get out of the kitchen”?

Se, mikä minua Thaimaasta jäi kiinnostamaan, olivat katukeittiöt. Tarkoitan siis näitä erinäisiä keittiöitä, joita ei päivällä katukuvassa näy, mutta jotka illan hämärtyessä ilmestyivät kadun varsille kuin tyhjästä. Jotkut moottoripyörän sivuvaunussa, jotkut jostain kadun sivuilta työnnettävänä kärryinä. Ruokien tarjoilu ympäristö oli siis hyvin vaatimaton, mutta ne ruoat, kupillinen todella halpaa keittoa erinäisistä nuudeleista lisukkeineen, ne olivat maultaan jotain taivaallisen täydellisiä.
        Haluaisinkin nyt esittää kysymyksen näille Thaimaan ruokakulttuuria tunteville nimimerkeille, että missä ja miten voisin opiskella tekemään edes puoliksi niin hyviä kadunvarsi pikaruokia, kuin Thaimaassa tehdään?

ISO kattilallinen kiitoksia etukäteen jos vielä viitsitte vastata.

T: Pihvinvääntäjä, Maikki.

Kyselit että missä voisit itse oppia tekemään sitä ns. katukeittiöruokaa. No, itse asun Thaimaassa rivitalon pätkässä jossa naapurina on ikäisemme pariskunta jotka pitävät katukeittiötä eli siellä minä oppini sain. Vaimo kun tykkää että ollessamme Suomessa minäkin osaisin tehdä tavallista Thairuokaa joten olihan sitä opeteltava, ja ainakin vielä on vaimo ollut tyytyväinen! Joten mene syömään johonkin katukeittiöön ja katso ja todennäköisesti jos kysyt niin neuvovatkin todella mielellään. Minusta ainakin naapuri tekee aina apukokin koska paikallisetkin tykkää ja ihmettelee kun farangi tekee thairuokaa! Eli kauppa käy!!!

• Maikki
        Kalle kirjoitti:

Kyselit että missä voisit itse oppia tekemään sitä ns. katukeittiöruokaa. No, itse asun Thaimaassa rivitalon pätkässä jossa naapurina on ikäisemme pariskunta jotka pitävät katukeittiötä eli siellä minä oppini sain. Vaimo kun tykkää että ollessamme Suomessa minäkin osaisin tehdä tavallista Thairuokaa joten olihan sitä opeteltava, ja ainakin vielä on vaimo ollut tyytyväinen! Joten mene syömään johonkin katukeittiöön ja katso ja todennäköisesti jos kysyt niin neuvovatkin todella mielellään. Minusta ainakin naapuri tekee aina apukokin koska paikallisetkin tykkää ja ihmettelee kun farangi tekee thairuokaa! Eli kauppa käy!!!

Hei!

Kiitos sinulle Kalle, että viitsit vastata viestiini. Mieheni kanssa suunnittelemme yhdessä lomiamme, hmmm..., enkä minä ikinä pääse pois siitä ajatuksesta, että minun on ainakin kerran, (kolmannen, jne..) matkustettava uudestaan Thaimaahan.

Minulla saattaa olla mahdollisuus matkustaa Tammikuussa Thaimaahan ja Bangkokiin, mutta sinne "toiselle puolelle jokea". Olisikohan sinulla tai jollakin mahdollisuus vastata minulle vielä asiallisesti ennen kuin heittäydyn pikkujoulun hulinaan...

• Kalle
        Maikki kirjoitti:

Hei!

Kiitos sinulle Kalle, että viitsit vastata viestiini. Mieheni kanssa suunnittelemme yhdessä lomiamme, hmmm..., enkä minä ikinä pääse pois siitä ajatuksesta, että minun on ainakin kerran, (kolmannen, jne..) matkustettava uudestaan Thaimaahan.

Minulla saattaa olla mahdollisuus matkustaa Tammikuussa Thaimaahan ja Bangkokiin, mutta sinne "toiselle puolelle jokea". Olisikohan sinulla tai jollakin mahdollisuus vastata minulle vielä asiallisesti ennen kuin heittäydyn pikkujoulun hulinaan...

vastata mihin??

• Maikki
        Kalle kirjoitti:

vastata mihin??

Anteeksi hmm.. tilani, hyvää uutto-vuotta muuten, mutta

Siis siellä toisella puolella jokeahan on Kuningas Mongkutsin yliopisto… ja en oikein tiedä majoittuako lyhyeksi aikaa sinne yksin, vai pitäisikö tyytyä myöhemmin järjestyvään ”normaalimpaan” ja täysimittaiseen majoitus/ylläpitoon mieheni kanssa joen toisella puolella?

Onkohan sinulla siis antaa mitään vinkkejä oikeista ja ”aidoista” ruokapaikoista Thonburin puolella?

Anteeksi nyt tämä ehkä hieman sekava viesti, mutta kiitos vielä kerran, kiitos.

• Vatta vekkulilla

Oma järki taisi jäädä kotiin, kun matkasin Hua Hiniin viime vuonna. Reippaana tyttönä tilasin Hotelli Hiltonin yhteydessä olevasta ravintolasta sea food salaatin ja istuskelin sitten pari päivää luksusluokan pöntöllä Hiltonin raikkaasti ilmastoidussa WC:ssä. Että se järjen käyttö on siis salittua myös matkoilla, kai?

• YX odottavat

Kiitos sinulle "Vetta vikkulille" kun osallistuit tähän keskusteluun.
        Meillekin Hua Hin on tuttu paikka. Tiedä vaikka olisimme tavanneet, vaikka et sitä muistaisikaan.
        Vastauksesi lämmitti mieltämme, kiitos. Toisaalta odotimme kyllä hieman parempaa vastausta, toisaalta parempia kysymyksiä, esim. "Kallelta" tai tältä "Thaimaan Kokilta" ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      222
      1537
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1393
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1207
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1194
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      942
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      175
      855
    Aihe