suru ja ahdistus

egvador

Erottiin 6 vuoden avoliiton jälkeen tyttöystävän kans 4kk sitte ja tuntuu etten pääse jaloilleen. Ahdistus ja paniikkikohtauksia tulee,välillä päässä se sekoamisen tunne ja luulen koko ajan, että romahdan. Onko kellään kokemusta samanlaisista tunteista? Lähteekö ne ajan kans pois vaan pahentaako se tilannetta jos en hae lääkkeitä kohtauksiin? Pystyn kyllä käyttäymään sosiaalisesti, mutta mielialan vaihtelut ja se tunne päässä on, niin voimakas, niin tuntuu välillä,ettei kestä. Olen käynyt terapiassa, mutta jos sais jostain vertaistukea, niin se varmaan helpottais oloa paljon.

4

1640

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siellä

on ahdistushäiriö,paniikki ja masennusihmisiä, esim. minä.
      Myös chat löytyy sieltä, erittäin hyväksi oon sen kokenut.

Kannattaa kyllä käydä myös lääkärillä, tuohon on lääkkeitä.
      Hae apua vaikka näistä.

• Olen hiljattain eronnut avopuolistostani. Olimme yhdessä vain 3 1/2 vuotta, mutta sinä aikana ehdittiin kokemaan ja käsittelemään paljon asioita. Ehkä kietouduimme henkisesti jotenkin toisiimme tai minä kietouduin häneen, koska autoin häntä suhteen alussa aika rajusti nousemaan henkisesti jaloilleen.

Olen omasta mielestäni pystynyt käsittelemään tuota eroa, mutta toisaalta niin moni muu asia limittyy siihen, etten oikein tiedä, mistä päästä asiaa pitäisi purkaa. Saan ahdistuskohtauksia jotakuinkin kolme kertaa päivässä, olen masentunut. Paniikkikohtauksista en tiedä, millaisia ne ovat, mutta ainakin eilen kun lähdin ulos tuntui siltä, etten haluaisi olla siinä. Haluan kaivautua johonkin maan alle ja pysyä siellä.

Mun tilannettani ehkä hieman auttaa se, että pari päivää avopuolison eropäätöksen, hajotettujen tavaroiden jälkeen hakeuduin lääkärille, joka passitti akuuttina tapauksena psyk. sairaanhoitajan puheille. Tilannettani on säännöllisesti evaluoitu ja minulle määrättiin lääkitys, jotta pystyisin nukkumaan ja toisaalta, että selviytyisin eroahdistuksesta. Selvisin siitä tuossa välillä, kun oli niin hemmetisti tehtävää, mutta nyt tilanne on uudelleen päällä.

Olen kuitenkin menetysten kanssa tullut jo elämän aikana jokseenkin sinuiksi. Kuolema on lopullinen ero, se on menetys, joka on pakko hyväksyä. Eron kohdalla voi aina jossitella ja sen sijasta, että nopeasti käsittelisi kuoleman jälkeen omia syyllisyyden tunteitaan, erosta saattaa lähteä käyntiin monien asioiden purkautuminen, jos vain antaa itselleen mahdollisuuden sille. Siksi omaan erooni on liittynyt paljon muutakin prosessia kuin eroprosessia.

Joka tapauksessa ajoittain on alkanut tuntua paremmalta tai tasapainoisemmalta. Hetkellisesti on tuntunut jopa hyvältä tai 'normaalilta', mutta sitten se onkin aamulla, iltapäivällä tai lllalla lähtenyt jälleen käyntiin. Eikä välttämättä mitään selvää syytä ole, ajatus vain tekee spurtin ja lopulta vatsa on kipeä, rintakehässä on paine, päässä säteilee ja kaikki on tunnepuolella aivan sekaisin. Tiedän kyllä tästä toipuvani ja pääseväni pystyyn, mutta jos olet itse käsitellyt asiaa 4 kuukautta ja mulla tässä kaiketi viedään kolmatta kuukautta, niin... voin olla vielä tovin aikaa melko pihalla.

Voin kyllä vertaistukea, sikäli kuin osaan ja kykenen. Mies minäkin ja päässä soi: "diddidii".

• hellu

Oikeesti kannattaa tehdä asialle jotain.eikä vain odottaa että menee ohi.
      jos lääkärin apu ja terapia ei auta,niin sitten tosiaan se vertaistuki ryhmä.sähköpostilla kirjottelu päivittäin.
      omassa surussa se on ollut a ja o.siihen liitettynä psykologi.

ja mikä minua myös auttoi fyysisiin oireisiin,unettomuuteen: homeopatia.
      Myös muut vaihtoehtohoidot kuten Reiki(energiahoito) on tosi hyviä.
      Jos oudoksuttaa tälläiset hoidot(tosin,minä epätoivossani ainakin halusin kokeilla IHAN kaiken mitä vaan saa),niin suosittelen myös tavallista hierontaa.Hierominen laukaisee jännityksiä.

Muutkin vaihtoehtohoidot jotka laukaisee näitä jännityksiä,on hyviä(rosenterapia,vyöhyketerapia tai monet hierontamuodot).

Kun kuitenkin suru menee joka soluun.Keho on järkyttyneessä tilassa ja käy ylikierroksilla.se on henkistä että fyysistä.

Itse voi helpottaa oloaan harrastamalla liikuntaa,kävelyä tai rankempia lajeja.

SUrussa(eron suru,kuoleman suru) sanotaan,että veden lähelläolo auttaa,uiminen esimerkiksi.tai että menee itkemään ja huutamaan ja purkamaan pahan olon virtaavan veden,kosken,putouksen äärelle.
      kummasti auttaa! oikeasti.kokemusta on.

Voimia! ja myös iloa!!!

• hellu

ja jos todella on paniikkihäiriö,se on sairaus jota voidaan hoitaa.
      oikea lääkitys,terapia yhdistettynä. eikä mikään terveyskeskuslääkäri,vaan on päästävä asiantuntijalle. vaadi sitä omalääkäriltäsi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut

– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti
      Maailman menoa
      363
      39214
    2. Särkynyt sydän

Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s
      Ikävä
      105
      7648
    3. Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..

Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos
      Ikävä
      31
      5710
    4. Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta

Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös
      Ikävä
      21
      4218
    5. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      59
      3552
    6. Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!

Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3347
    7. Uskotko yliluonnolliseen?

Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      70
      2814
    8. Miten sinut

Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      26
      2542
    9. Mitä kuuluu?

Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      18
      2301
    10. En suuttunut missään vaiheessa

Oon vaan herkkä ja tuskastunut. Mies se ei ole henkilökohtaista sinulle. Ei mitenkään päin. Sinä herkkänä vaan satut näk
      Ikävä
      12
      2174
    Aihe