Voisiko, joku kertoa miksi Ford käyttää öljynä 5W30.Muistan lukeneeni jostain Fordin mukaan esim.0w40,0W30 on liian ohutta kylmässä ei muka suojaa.Olen aina ollut siinä uskossa, että 0W on parasta pakkasiin.
Siis milloin 5W on parempi kuin 0W kylmässä.Itsellä on vanha auto joten mielestäni tuo 5W30 on vanhaan moottoriin huonompaa kuin 0W40 tai 5W40.Mitä mieltä olette mitä öljyä laitan V6 koneiseen ajettu 190tkm.
Mondeon öljyt ?
7
5584
Vastaukset
- -99 V6
Omaanhan saa laittaa mitä lystää, mutta laittaisin mitä ohjekirja suosittelee 5W30
- FODIKIN ON AUTO
Itselläkin Mondeo -02 ja oikeastaan erittäinkin tyytyväinen.
Vanha kone on vanha kone. Jos aina ajettu pitkää matkaa ja vaihdettu synt.öljyt 10-15 tkm välein, ei muutakun ohjekirjan mukaan. Vanhemmiten kone väljenee. Jos ajat lyhyttä matkaa, öljy kannattaa vaihtaa 10.000 km välein. Mielestäni lyhyt matka on alle 50 km kerralla. Öljyn kunnon Mondeossa (ainakin dieselissä) kuulee äänestä startatessa. Kun öljynvaihto on ajankohtainen, kuuluu startatessa "rallatus" koska nokkaketjun kiristin ei saa painetta ja ketju "falskaa". Itse ainakin käytän tätä "akustista" huoltoindikaattoria ja vaihdan öljyt aina kun ääni alkaa kuulua. Toistaiseksi ainakin ääni on jäänyt Ford-huoltoon.
Mielestäni Mondeon 20000 km öljynvaihtoväli on liian pitkä. Kokeilin ajaa 20000 ennen vaihtoa ja kone tuli käynniltään tosi raa´aksi. Siirryin 15000. Uusi öljy on loppujen lopuksi tosi halpaa huoltoa. Ai niin, eihän Mondeo juuri muuta kaipaakaan.- Mitähän
Niin ei tässä nyt ole kysymys vaihtovälistä itse en ole ajanut, kuin 8300km ja vaihdan öljyt.Eikö täällä tosiaan kukaan tiedä noista öljyn viskositeetin eroista ja mitä sinne kannattaa laittaa.Itselle ehdotettiin, että 0W40 sopii paremmin vanhaan koneeseen mitä tuo Fordin oma öljy.
- V6 2.5
Mitähän kirjoitti:
Niin ei tässä nyt ole kysymys vaihtovälistä itse en ole ajanut, kuin 8300km ja vaihdan öljyt.Eikö täällä tosiaan kukaan tiedä noista öljyn viskositeetin eroista ja mitä sinne kannattaa laittaa.Itselle ehdotettiin, että 0W40 sopii paremmin vanhaan koneeseen mitä tuo Fordin oma öljy.
0W40 on kuumana illan "paksua" Hydrauliset venttiilinvälyksen säätimet ei tykkää hyvää.
- Montikka
Mondeoon vanhaan ja uuten sopiva ja edullinen ympärivuotinen moottoriöljy on esim Mobil 5w-30 FE. Öljy näyttää tummemmalta kuin Mobil Rally Formula, mutta on kuitenkin ominaisuuksiltaan liukkaampaa, koska siihen on lisätty mineraaliöljyä. Neljän litran kannu maksaa n. 25 euroa. Tätä öljyä myyvät myös Fordin liikkeissä "Fordin omana öljynä".
- Ape
Itse käytän ohjekirjan suosittelemaa 5W-30 -öljyä ja tyytyväinen olen ollut. Ennen oli 0W-40 ja 10W-40, jolloin kuului sivuääniä moottorista, poistuivat 5W-30:een siirryttyäni. Fordin alkuperäisoljyä saa Motonetista varsin edullisesti, 5 l kannu reilut 20 e. Se on laatutavaraa, mitään Shellin tai Teboilin öljyjä koneeseen ei kannata laittaa.
- JAPPE
Itse käytän omassa 98 Mondeossa,jossa on 1,8 pata sitä 5/30 Formulaa ja hyvin on toiminut,aina! Tivasin asiaa yhdestä Ford korjaamosta ja sieltä sanottiin,että suurimmat ongelmat ovat olleet Zetec moottorissa yli-20 asteen kylmäkäynnistykset jos käyttää muita öljyjä.Startti pyörittää konetta vimmatusti,mutta
mitään ei tapahdu,ehkä jotain 10-15 minuutin starttauksen jälkeen jos akku ei ole uinahtanut siihen mennessä.Venttilikoneisto lopettaa kuulemma yhteistyön silloin.Zetec koneissahan on 15000 km öljynvaihtoväli,se suositeltiin puolittamaan 5/30 öljyllä,niin ei ole mitään hätää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2764712Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1343050Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit452914Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?
Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k362882Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?771826Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061684Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281521- 611448
- 951302
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2241216