Mondeon öljyt ?

Mitähän

Voisiko, joku kertoa miksi Ford käyttää öljynä 5W30.Muistan lukeneeni jostain Fordin mukaan esim.0w40,0W30 on liian ohutta kylmässä ei muka suojaa.Olen aina ollut siinä uskossa, että 0W on parasta pakkasiin.

Siis milloin 5W on parempi kuin 0W kylmässä.Itsellä on vanha auto joten mielestäni tuo 5W30 on vanhaan moottoriin huonompaa kuin 0W40 tai 5W40.Mitä mieltä olette mitä öljyä laitan V6 koneiseen ajettu 190tkm.

7

5623

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -99 V6

Omaanhan saa laittaa mitä lystää, mutta laittaisin mitä ohjekirja suosittelee 5W30

• FODIKIN ON AUTO

Itselläkin Mondeo -02 ja oikeastaan erittäinkin tyytyväinen.
      Vanha kone on vanha kone. Jos aina ajettu pitkää matkaa ja vaihdettu synt.öljyt 10-15 tkm välein, ei muutakun ohjekirjan mukaan. Vanhemmiten kone väljenee. Jos ajat lyhyttä matkaa, öljy kannattaa vaihtaa 10.000 km välein. Mielestäni lyhyt matka on alle 50 km kerralla. Öljyn kunnon Mondeossa (ainakin dieselissä) kuulee äänestä startatessa. Kun öljynvaihto on ajankohtainen, kuuluu startatessa "rallatus" koska nokkaketjun kiristin ei saa painetta ja ketju "falskaa". Itse ainakin käytän tätä "akustista" huoltoindikaattoria ja vaihdan öljyt aina kun ääni alkaa kuulua. Toistaiseksi ainakin ääni on jäänyt Ford-huoltoon.

Mielestäni Mondeon 20000 km öljynvaihtoväli on liian pitkä. Kokeilin ajaa 20000 ennen vaihtoa ja kone tuli käynniltään tosi raa´aksi. Siirryin 15000. Uusi öljy on loppujen lopuksi tosi halpaa huoltoa. Ai niin, eihän Mondeo juuri muuta kaipaakaan.

• Mitähän

Niin ei tässä nyt ole kysymys vaihtovälistä itse en ole ajanut, kuin 8300km ja vaihdan öljyt.Eikö täällä tosiaan kukaan tiedä noista öljyn viskositeetin eroista ja mitä sinne kannattaa laittaa.Itselle ehdotettiin, että 0W40 sopii paremmin vanhaan koneeseen mitä tuo Fordin oma öljy.

• V6 2.5
        Mitähän kirjoitti:

Niin ei tässä nyt ole kysymys vaihtovälistä itse en ole ajanut, kuin 8300km ja vaihdan öljyt.Eikö täällä tosiaan kukaan tiedä noista öljyn viskositeetin eroista ja mitä sinne kannattaa laittaa.Itselle ehdotettiin, että 0W40 sopii paremmin vanhaan koneeseen mitä tuo Fordin oma öljy.

0W40 on kuumana illan "paksua" Hydrauliset venttiilinvälyksen säätimet ei tykkää hyvää.

• Montikka

Mondeoon vanhaan ja uuten sopiva ja edullinen ympärivuotinen moottoriöljy on esim Mobil 5w-30 FE. Öljy näyttää tummemmalta kuin Mobil Rally Formula, mutta on kuitenkin ominaisuuksiltaan liukkaampaa, koska siihen on lisätty mineraaliöljyä. Neljän litran kannu maksaa n. 25 euroa. Tätä öljyä myyvät myös Fordin liikkeissä "Fordin omana öljynä".

• Ape

Itse käytän ohjekirjan suosittelemaa 5W-30 -öljyä ja tyytyväinen olen ollut. Ennen oli 0W-40 ja 10W-40, jolloin kuului sivuääniä moottorista, poistuivat 5W-30:een siirryttyäni. Fordin alkuperäisoljyä saa Motonetista varsin edullisesti, 5 l kannu reilut 20 e. Se on laatutavaraa, mitään Shellin tai Teboilin öljyjä koneeseen ei kannata laittaa.

• JAPPE

Itse käytän omassa 98 Mondeossa,jossa on 1,8 pata sitä 5/30 Formulaa ja hyvin on toiminut,aina! Tivasin asiaa yhdestä Ford korjaamosta ja sieltä sanottiin,että suurimmat ongelmat ovat olleet Zetec moottorissa yli-20 asteen kylmäkäynnistykset jos käyttää muita öljyjä.Startti pyörittää konetta vimmatusti,mutta
      mitään ei tapahdu,ehkä jotain 10-15 minuutin starttauksen jälkeen jos akku ei ole uinahtanut siihen mennessä.Venttilikoneisto lopettaa kuulemma yhteistyön silloin.Zetec koneissahan on 15000 km öljynvaihtoväli,se suositeltiin puolittamaan 5/30 öljyllä,niin ei ole mitään hätää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5080
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      113
      1604
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1279
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      10
      1209
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1143
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1027
    7. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      989
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      3
      915
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      57
      789
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      763
    Aihe